AnonymBruker Skrevet 8. juli 2020 #1 Skrevet 8. juli 2020 Kan angst/følelser sette seg i kroppen, slik at det kommer kroppslig til uttrykk selv når man ikke bevisst grubler /tenker? har slitt mye en lang periode, og trodde i utgangspunktet at det gikk litt bedre, men hele kroppen min er helt stiv og anspent og jeg sliter med å avspenne den. Våkner om morgenen/natta av at jeg puster tungt, er spent i hele kroppen og med en sånn Skikkelig «nervøs» følelse. på Dagtid kan det gå opp og ned, innimellom tenker jeg ikke på pusten og føler jeg får pusta ordentlig, men plutselig blir det vanskelig, uten at jeg ha begynt å tenke på noe osv. kan slik sitte i kroppen og dukke sterkere opp uten «grunn»? Og på natta? Anonymkode: 41378...832
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2020 #3 Skrevet 8. juli 2020 Hvis noen vet mer om sånt fortell gjerne mer om det så jeg kan forstå hva som skjer med meg, og kanskje godta at det er angst. trodde kroppslige symptomer på angst var mer «tydelige» angstete på en måte Anonymkode: 41378...832
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2020 #4 Skrevet 8. juli 2020 Mener der var en tråd om akkurat dette her for bare knapt to uker siden, med en del utfyllende svar. Anonymkode: e673b...99d
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2020 #5 Skrevet 8. juli 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mener der var en tråd om akkurat dette her for bare knapt to uker siden, med en del utfyllende svar. Anonymkode: e673b...99d Føler det eneste som står om kroppslige psykiske symptomer er sånne klassiske som «hjertebank svette osv». for meg er det mer pusterelatert, spenninger og nervøs følelse. Men vet ikke om pustingen er et angstsymptom da jeg er tett i nesa ogsp Anonymkode: 41378...832 1
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2020 #6 Skrevet 8. juli 2020 Jeg trodde også at angst var mer knyttet til anfall, men har opplevd det samme som deg. Det kunne sitte i kroppen i timesvis, og etterhvert ble det en konstant tilstand. Jeg går nå til psykolog og har jobbet med fortrengte minner og usunne mentale mestringsstrategier. Symptomene mine er mye bedre. Synes denne forklaringen som jeg fant på Mental Helse sin hjemmeside er god: Angst er kroppens alarmsystem som trigger muskelspenninger grunnet ubevisste følelser som hjernen ikke vil at du skal bli bevisst. Bestill time hos fastlegen, og få utelukket fysisk sykdom. Anonymkode: c0fce...3b4
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2020 #7 Skrevet 8. juli 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg trodde også at angst var mer knyttet til anfall, men har opplevd det samme som deg. Det kunne sitte i kroppen i timesvis, og etterhvert ble det en konstant tilstand. Jeg går nå til psykolog og har jobbet med fortrengte minner og usunne mentale mestringsstrategier. Symptomene mine er mye bedre. Synes denne forklaringen som jeg fant på Mental Helse sin hjemmeside er god: Angst er kroppens alarmsystem som trigger muskelspenninger grunnet ubevisste følelser som hjernen ikke vil at du skal bli bevisst. Bestill time hos fastlegen, og få utelukket fysisk sykdom. Anonymkode: c0fce...3b4 Jeg har vært en del hos legen. Har jo ikke blitt utreda for alt mulig, men har vært der jevnlig en stund. går hos fysio pga kroppen som er helt låst, deriblant pustemuskelen osv. så det er jo veldig sannsynlig at dette er psykisk da de siste mnd har vært tøffe for meg. men fascinerende at det kan sette seg sånn fast og isåfall bli mer kroppslig enn tankemessig på en måte.. Anonymkode: 41378...832
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2020 #8 Skrevet 8. juli 2020 Og hvertfall når det i korte perioder «løsner» litt (med korte perioder snakker vi maks en time innimellom), og så bare slår det tilbake igjen uten at jeg har gjort eller tenkt noe spesielt. Kan selvfølgelig henge sammen med at kroppen i seg selv er så anspent at ulike bevegelser eller sånn påvirker pustemønster og ubehag og sånn sett blir en ond sirkel der man ikke lenger vet hva som forårsaker hva Anonymkode: 41378...832
Cornelia Skrevet 8. juli 2020 #9 Skrevet 8. juli 2020 Angsten min er veldig kroppslig. Jeg er nervøs, skjelver, hjertebank, varm og kald om hverandre, halsen snurper seg sammen, anspent, klarer ikke å slappe av, vondt i alle muskler og ledd, en ekkel klump i magen, følelse av å besvime hvert eneste sekund, nummenhet, Uro, masse uro. Indre uro., redsel. Sånn er det hele tiden og det er veldig ubehagelig. 2
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2020 #10 Skrevet 8. juli 2020 Kjeven min låser seg når jeg er stressa. Klarer ikke åpne munnen. Anonymkode: e314f...eee
Gjest Alkoholist Skrevet 8. juli 2020 #11 Skrevet 8. juli 2020 Ja det du beskriver er vanlig når man har angst. Det kan kjennes ut som at man får vondt et eller flere steder på kroppen. Jeg får mye pustebesvær, vondt i magen, i bringen/brystet, halsen (kjennes ut som kvelning), nakken og skuldre. Blir også veldig svimmel, skjelver og kan kaldsvette. Hyperventilerer hvis jeg får skikkelig angstanfall og kjenner da prikking i hendene, armene, ved brystet og beina. Kan få følelse av å bli lammet. Det beste er da å fokusere på å puste sakte og rolig, og huske på at det ikke er farlig.
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2020 #12 Skrevet 8. juli 2020 Angst kan gi så utrolig mange forskjellige fysiske symptomer. De vanligste er hjertebank, tunnelsyn, anspenthet, og derfor også hodepine, mageproblemer. Ellers er det pusteproblemer, trykk i brystet, trykk i hodet, rare kroppslige sensasjoner, prikking, svimmelhet osv. Det er så mye. Anonymkode: d5ac4...bd4 1
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2020 #13 Skrevet 8. juli 2020 Jeg har det også sånn. Anbefaler regelmessig yoga. Anonymkode: 76d9f...200
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2020 #14 Skrevet 8. juli 2020 Det er ganske vanlig for meg. Før var de kroppslige symptomene knyttet til angsten jeg hadde der og da, nå er symptomene der nærmest hele tiden, selv om jeg ikke har angst. Anbefaler også regelmessig yoga, det er som en medisin for meg. Anonymkode: df2e5...608 1
Silva Pluvialis Skrevet 8. juli 2020 #15 Skrevet 8. juli 2020 (endret) Angst kan også komme plutselig uten en kjent trigger. Andre har igjen mer vedvarende angstberedskap, og dette gir ofte spenninger i kroppen. Endret 10. oktober 2022 av Tvillingsjel 1
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2020 #16 Skrevet 8. juli 2020 Min angst er forskjellig fra hvor sterk og inngripende den er. Til vanlig er det «bare» litt tungt å puste som å ha et lokk oppå brystet, nervøs i hodet. Så eskalerer det og de to symptomene blir sterkere, pusten blir tyngre, jeg får ikke dratt inn ordentlig, jeg blir svett, Skjelver, hjertebank, skjoldete foran øynene, får vondt i hodet, kvalm... kan hyperventilere, kroppen stivner eller spenner seg i alle muskler og jeg blir overveldet av frykt og rømmer... dette kan skje raskt eller bygge seg opp sakte over flere dager... grunnfølelsen av angst er der allikevel hele tiden, men er håndterlig og blitt «normal»... Anonymkode: be33d...a11 1
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2020 #17 Skrevet 8. juli 2020 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Kan angst/følelser sette seg i kroppen, slik at det kommer kroppslig til uttrykk selv når man ikke bevisst grubler /tenker? har slitt mye en lang periode, og trodde i utgangspunktet at det gikk litt bedre, men hele kroppen min er helt stiv og anspent og jeg sliter med å avspenne den. Våkner om morgenen/natta av at jeg puster tungt, er spent i hele kroppen og med en sånn Skikkelig «nervøs» følelse. på Dagtid kan det gå opp og ned, innimellom tenker jeg ikke på pusten og føler jeg får pusta ordentlig, men plutselig blir det vanskelig, uten at jeg ha begynt å tenke på noe osv. kan slik sitte i kroppen og dukke sterkere opp uten «grunn»? Og på natta? Anonymkode: 41378...832 Ja, kan få mye fysisk ubehag. Hodepine, stiv nakke/skuldre, klump i halsen/tørr, vond mage/forstoppet/diaré. Har alle overnevnte omtrent hele tiden. Ble henvist til spesialisthelsetjenesten en gang pga halsen. Du kan be om henvisning til psykomotorisk fysioterapeut. Anonymkode: 68fb5...fa5
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2020 #18 Skrevet 8. juli 2020 7 timer siden, Cornelia skrev: Angsten min er veldig kroppslig. Jeg er nervøs, skjelver, hjertebank, varm og kald om hverandre, halsen snurper seg sammen, anspent, klarer ikke å slappe av, vondt i alle muskler og ledd, en ekkel klump i magen, følelse av å besvime hvert eneste sekund, nummenhet, Uro, masse uro. Indre uro., redsel. Sånn er det hele tiden og det er veldig ubehagelig. Men veldig betryggende å vite at det er bare angst da!!! Anonymkode: 3bb62...db5
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2020 #19 Skrevet 8. juli 2020 Angst er et helvete. Det er så lammende og grusomt at det er ubeskrivelig. MEN, det jeg lærte og har erfart er når en har angst blir det altoppslukende, en kjenner hele tiden på symptomene og hvert minutt tenker man på angsten og er redd og fortvilet ( naturligvis ) da jeg begynte å drite i angsten og føre tankene over på andre ting forsvant angsten. Anonymkode: 7a558...c95
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2020 #20 Skrevet 9. juli 2020 Men det jeg synes er rart er når disse «symptomene» kommer i situasjoner der man egentlig ikke er redd eller driver med andre ting osv. Og ikke i sånn «panikk»grad men av og til bare diffuse Anonymkode: 41378...832
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå