Gå til innhold

Samlivsbrudd: hvem kan jeg kontakte for hjelp? Mye løgn og bedrageri.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 9.7.2020 den 0.00, AnonymBruker skrev:

Dersom dere får en takst og denne er lavere enn lånet vil du ikke få noen ting, mens han vil sitte med huset og et lån som er høyere enn husets verdi.

Dette stemmer ikke. I Norge følger gjeld deg personlig og er ikke direkte knyttet til boligen slik som i USA. Dersom 50% av lånet står på hver av dem, og de gikk inn med like mye EK, er dette noe de må dekke hver for seg uavhengig av hvem som overtar huset og hva det blir solgt for. Hvorfor skulle noen ville overta et hus dersom det fulgte med mer gjeld enn huset var verdt? Hva som er rettferdig i dette tilfellet er en helt annen sak. 

Endret av Traktor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
På 8.7.2020 den 2.56, AnonymBruker skrev:

I desember 2017 kjøpte jeg og xn hus sammen for 2 millioner. Hans foreldre sto som kausjonist siden vi ikke hadde egenkapital. På lånekontrakten står vi begge oppført som 50/50 eiere. Vi ble enige om at jeg skulle overføre halvparten av huslånavdrag og han deretter betale inn til banken. Tenkte ikke over at dette kanskje var dumt siden vi i to år tidligere hadde ordnet det slik da vi leide. 

Etter 1,5 år får jeg vite at han hadde pådratt seg kredittkortgjeld på 300 000, så dumsnill som jeg er gikk jeg med på å ta opp lån i boligen for å betale det vekk siden kredittkort hadde massive renter og ble forferdelig dyrt. 

Nå som vi har gått fra hverandre finner jeg ut at lånet totalt er på 2300000, det ser altså ut som om KUN renter er betalt helt siden vi kjøpte det men dette har jeg aldri gått med på eller visst noe som helst om mens jeg har overført det som skulle være halvparten av både avdrag og renter til han hver mnd. 

Resultatet av dette er at huset er mindre verdt enn lånet, og xn sier til meg at jeg må betale han for å komme meg ut. Han bor fortsatt i huset, jeg gjør ikke det. Han vil ikke selge men fortsette å bo der alene. Dersom vi skulle solgt ville begge endt opp med masse penger i minus. 

I tillegg ble jeg permittert da corona slo til for fullt og har svært trang økonomi. Jeg har ikke den fjerneste anelse hvem jeg burde kontakte for å få hjelp, eller om det i det hele tatt er noe jeg kan gjøre? 

Anonymkode: 407e0...c58

Det er da vel HAN som skal betale DEG dersom han blir boende og du flytter ut - han må jo kjøpe ut deg for halvparten av husets verdi. Her må en takstmann til. Og skaff bevis på at du har betalt han halvparten av renter og avdrag hver mnd, du skal ikke straffes for hans kredittkortgjeld! Snakk med en advokat :) 

Anonymkode: b646d...0e7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
On 7/8/2020 at 2:56 AM, AnonymBruker said:

I desember 2017 kjøpte jeg og xn hus sammen for 2 millioner. Hans foreldre sto som kausjonist siden vi ikke hadde egenkapital. På lånekontrakten står vi begge oppført som 50/50 eiere. Vi ble enige om at jeg skulle overføre halvparten av huslånavdrag og han deretter betale inn til banken. Tenkte ikke over at dette kanskje var dumt siden vi i to år tidligere hadde ordnet det slik da vi leide. 

Etter 1,5 år får jeg vite at han hadde pådratt seg kredittkortgjeld på 300 000, så dumsnill som jeg er gikk jeg med på å ta opp lån i boligen for å betale det vekk siden kredittkort hadde massive renter og ble forferdelig dyrt. 

Nå som vi har gått fra hverandre finner jeg ut at lånet totalt er på 2300000, det ser altså ut som om KUN renter er betalt helt siden vi kjøpte det men dette har jeg aldri gått med på eller visst noe som helst om mens jeg har overført det som skulle være halvparten av både avdrag og renter til han hver mnd. 

Resultatet av dette er at huset er mindre verdt enn lånet, og xn sier til meg at jeg må betale han for å komme meg ut. Han bor fortsatt i huset, jeg gjør ikke det. Han vil ikke selge men fortsette å bo der alene. Dersom vi skulle solgt ville begge endt opp med masse penger i minus. 

I tillegg ble jeg permittert da corona slo til for fullt og har svært trang økonomi. Jeg har ikke den fjerneste anelse hvem jeg burde kontakte for å få hjelp, eller om det i det hele tatt er noe jeg kan gjøre? 

Anonymkode: 407e0...c58

Da du signerte lånepapirene da dere bakte inn de 300 000 i lånet, så må du da ha sett at lånebeløpet var 2,3 mill? 

Anonymkode: 0caf7...408

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Som noen sier over, hvorvidt du er tinglyst som eier/ hvilken andel du har i boligen står i hjemmelsdokumentet som du finner på seeiendom.no. Der vil du også se hvilke panteretter som er tinglyst på eiendommen. Med andre ord kan du se der hvorvidt lånet som dere tok opprinnelig er der. Det står for eksempel at Danske Bank har panterett i boligen for 2 000 000, fordi det er det lånet dere opprinnelig tok opp. At dere har betalt ned på lånet fremgår ikke av dette dokumentet, så det står fremdeles 2 000 000 selv om dere har betalt det ned til 1 800 000.

Dersom hans gjeld er innbakt i dette lånet, skal det altså stå at Danske Bank har panterett for 2 300 000. 

Men du må ha samtykket til dette på et pantedokument. Han kan ikke overføre sin gjeld på deg dersom du eier 50%, uten ditt samtykke.

Anonymkode: 11d86...060

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Han mener du skal betale ham penger for å flytte? For en drittsekk. Beklager at dette blir litt langt.

1: Er det lånekontoen eller grunnboken du har sett på? Du skal se i banken om du vil vite hva lånesaldoen er per nå og hva som har gått inn og ut av lånekontoen. Hvis han har misligholdt boliglånet og ikke betalt inn noe som helst bør det være over 2,3M i lån, siden rentene vil være lagt til. Er det akkurat 2,3M har han betalt rentene i det minste. Hvis han har innbetalt som han burde bør det være mindre enn 2,3M. Hvor mye har du betalt månedlig og hva er løpetiden på lånet? Når tok dere opp lånet og hva burde det vært på nå? Be om innsyn i lånekontoen om du ikke har det allerede (det bør du ha om du er medlåntaker). Spør banken om du trenger hjelp med å finne ut av dette.

2: Tenker at det første du må gjøre er å dokumentere alle overføringer til samboeren din, det er jo fast beløp hver måned. Få tak i kontoutskrifter som viser dette. Har du noe skriftlig på at han skal betale videre? SMS som sier at «nå har jeg betalt inn til deg, setter du det videre inn på lånekontoen» eller noe sånt?

3: Har du noe dokumentasjon til/fra banken hvorfor dere skulle refinansiere (altså hva (spillegjeld) som ble bakt inn i lånet)? Kontakt din bankrådgiver dersom dere snakket om årsaken til opplåning - så har de helt sikkert skrevet ned noe.

4: Hvorfor godtok banken refinansiering om det ikke var dekning på boligen? Det har jeg veldig vanskelig for å tro, med mindre dere har løyet og sagt dere skal pusse opp og lovet en verdiøkning. Banken tar jo pant i eiendom for å dekke inn om dere ikke betaler. Du får ikke mer boliglån enn det boligen er verdt. Hvis dere har løyet om spillegjelden vil jeg tro du sliter med å komme deg unna uten dokumentasjon, men snakk med en advokat og banken.

5: har du noen som helst dokumentasjon der han innrømmer at det er hans spillegjeld og der dere har diskutert å bake det inn i boliglånet? Mail, SMS, messenger, annet? Da tenker jeg du kanskje har en sjanse til å kreve tilbake pengene dine. Snakk med advokat.

Det du bør gjøre er å ringe en advokat asap, prøv JURK eller jussbuss! Hvis samboeren din skal kjøpe deg ut må dere:

A) få takst på boligen samt en meglervurdering av forventet salgspris. Dere bør skaffe en takstmann hver, siden du vil snakke verdien opp med din eks vil snakke verdien ned, eller enda bedre: bruk meklerens takstmann, han er uavhengig av dere begge. 

B) ta utgangspunkt i det opprinnelige lån om mulig (2 mill) og finn ut hva verdien på lånet hadde vært om dere (han) hadde betalt som dere skulle, dvs finne ut hva lånesaldoen burde vært nå.

C) han kan kjøpe deg ut for det du har nedbetalt + verdistigning (altså halvparten av forskjellen mellom takst og det låneverdien burde vært nå).

D) Går han ikke med på dette hadde jeg overveid å anmelde ham for svindel og begjært huset solgt. 

Hvis han trenerer prosessen fremover vil jeg tro du kan du kreve markedsleie av din del av huset som han bor i, altså 50 % av markedsverdi. Snakk med advokat og Evt få hjelp med formalkrav.

Anonymkode: 8f000...ba9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...