Gå til innhold

Samlivsbrudd: hvem kan jeg kontakte for hjelp? Mye løgn og bedrageri.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

I desember 2017 kjøpte jeg og xn hus sammen for 2 millioner. Hans foreldre sto som kausjonist siden vi ikke hadde egenkapital. På lånekontrakten står vi begge oppført som 50/50 eiere. Vi ble enige om at jeg skulle overføre halvparten av huslånavdrag og han deretter betale inn til banken. Tenkte ikke over at dette kanskje var dumt siden vi i to år tidligere hadde ordnet det slik da vi leide. 

Etter 1,5 år får jeg vite at han hadde pådratt seg kredittkortgjeld på 300 000, så dumsnill som jeg er gikk jeg med på å ta opp lån i boligen for å betale det vekk siden kredittkort hadde massive renter og ble forferdelig dyrt. 

Nå som vi har gått fra hverandre finner jeg ut at lånet totalt er på 2300000, det ser altså ut som om KUN renter er betalt helt siden vi kjøpte det men dette har jeg aldri gått med på eller visst noe som helst om mens jeg har overført det som skulle være halvparten av både avdrag og renter til han hver mnd. 

Resultatet av dette er at huset er mindre verdt enn lånet, og xn sier til meg at jeg må betale han for å komme meg ut. Han bor fortsatt i huset, jeg gjør ikke det. Han vil ikke selge men fortsette å bo der alene. Dersom vi skulle solgt ville begge endt opp med masse penger i minus. 

I tillegg ble jeg permittert da corona slo til for fullt og har svært trang økonomi. Jeg har ikke den fjerneste anelse hvem jeg burde kontakte for å få hjelp, eller om det i det hele tatt er noe jeg kan gjøre? 

Anonymkode: 407e0...c58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du tar kontakt med banken, som lånet er tatt opp i. IKKE betal ei krone til han, du vet nå hvordan det går.

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dævendøtte
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Resultatet av dette er at huset er mindre verdt enn lånet, og xn sier til meg at jeg må betale han for å komme meg ut. Han bor fortsatt i huset, jeg gjør ikke det. Han vil ikke selge men fortsette å bo der alene. Dersom vi skulle solgt ville begge endt opp med masse penger i minus. 

Ta en takst på huset, snakk med banken, ikke betal noe mer til eksen. Finn deg noen som kan hjelpe til med riktige råd, eventuelt betal for litt proff hjelp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når han fortsetter å bo i huset så har du krav på at han betaler deg husleie for «din» del av huset. Og så håper jeg for all del at du også står som eier på skjøtet, ikke bare på lånet. Han må naturligvis også dekke alt av løpende utgifter på huset, altså strøm, vann, kommunale avgifter. Han bor der så da er alt dette hans utgifter. DU skal altså ikke betale han noe som helst for dette her, det er omvendt. 

Jeg tror ellers jeg ville vurdert en time eller to hos advokat, fordi banken vil bare være opptatt av å få pengene sine. Hvordan dere har ordnet det mellom dere er ikke noe banken bryr seg med. Jeg regner med at du kan vise bankoverføringer på din halvpart av lånet, slik at det er enkelt å se at du faktisk har betalt og at han har tatt pengene selv. 

Du kan uansett kreve takst og salg av bolig så fremt dere eier sammen. Men altså - kontakt advokat, ikke bare la exen ture fram uten at du faktisk VET hva du har krav på. Og det finner du i liten grad ut dersom du spør her inne, fordi det er svært mange som tror en hel masse, men som ikke vet. Og dette er såpass mye penger at du har ingen grunn til å være dumsnill. 

Endret av regine
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Advokat, tror ikke det er noen annen måte og løse det på. Og sørg for at all dialog fremmadrettet er skriftlig. Dessverre blir nok dette en dyr lærdom. 

1. kontakt advokat

2. ta kontakt med banken (og begynn og betal din andel av lånet direkte, ikke via din samboer)

3. verifiser at du også står på skjøtet til huset

4. Finn frem all dokumentasjon, kontoutskrift etc som kan støtte din side av saken

5. krev husleie for at han bor i huset (50% av markedsleie på huset). Om du kan overskue det, vurder og flytt tilbake i huset (full forståelse for at det er umulig).

6. Gjør det klart for han at du ikke er fremmed for tvangssalg av huset, hvis han ikke er villig til å overta restgjelden. 

7. Vurder å snakk med hans foreldre, om de er kausjonisten vil de bli berørt om du eller han ikke kan betale

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis huset er belånt med mer enn markedsverdien, så skal du selvfølgelig ikke betale deg ut av huset. Hvis han skal sitte igjen med huset, så er det jo uansett han som må betale ut deg, det blir jo som et salg hvor han kjøper din andel. 

Anonymkode: 97653...438

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg skjønner ikke hvorfor han mener du skal betale ham? Det er da vel mer naturlig at han kjøper deg ut hvis han skal beholde huset?

Anonymkode: 8136f...351

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå som vi har gått fra hverandre finner jeg ut at lånet totalt er på 2300000, det ser altså ut som om KUN renter er betalt helt siden vi kjøpte det men dette har jeg aldri gått med på eller visst noe som helst om mens jeg har overført det som skulle være halvparten av både avdrag og renter til han hver mnd. 

Dette er to adskilte saker sånn som jeg ser det.

At han har tatt i mot penger fra deg og puttet i egen lomme er svindel. Du kan på forskjellige måter forsøke å inndrive disse midlene, men om han ikke har penger er disse mest sannsynlig tapt. Du kan summere overførte avdrag (minus renter) og sende det som krav til han, og ta det derifra.

Når huset er mindre verd enn lånet er det ikke sånn at den som skal kjøpes ut må betale for å komme ut nei. Dere kan selge huset å dele tapet, men om han ønsker å sitte med huset må han ta tapet selv. Han må kjøpe ut deg, med å ta over din lånehalvdel. Men få for all del ny takst. Huset kan ha økt i verdi siden dere har kjøpt det. Han må betale deg leie den tid han disponerer huset alene, mens dere begge eier.

Jeg ville vurdert å få advokathjelp, kanskje du har via fagforeningen din, evt jussbuss, jurk.

Anonymkode: afb94...29d

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Advokat mat! Det re forøvrig han som sal kjøpe deg ut av huset.. ikke motsatt, han skal jo bli boende... 

Dvs. han skal betale deg i utgangspunktet.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Juridisk bistand ja. 

Enten betale privat, evt høre om et gratis rettshjelpstiltak som Jurk eller JussBuss har kapasitet til å bistå. De fleste advokat koster fort 2 500 - 3 500 kr inkl mva pr time for denne type rådgivning, hvert fall i Osloområdet

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal i alle fall ikke høre på den mannen eller gi ham penger. Han skal betale deg for din halvpart av huset etter dere har fått ny takst/verdivurdering slik at du får nedbetalt din del av lånet. Banken må involveres, og advokat bør også involveres. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vet du hva det er han har brukt penger på? Og vet hans foreldre noe om denne situasjonen? Jeg er fristet til å si at du har gjort ditt, og han har utnyttet deg på det groveste. Hans verken hører på deg eller respekterer deg, og derfor er det nå er det på tide å involvere foreldrene. Kanskje de klarer å snakke litt vett inn i skallen på ham. 

Anonymkode: 0b6cd...5fd

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vet du hva det er han har brukt penger på? Og vet hans foreldre noe om denne situasjonen? Jeg er fristet til å si at du har gjort ditt, og han har utnyttet deg på det groveste. Hans verken hører på deg eller respekterer deg, og derfor er det nå er det på tide å involvere foreldrene. Kanskje de klarer å snakke litt vett inn i skallen på ham. 

Han har utnyttet alle i rundt seg , samboeren og foreldrene sine og dette er en av grunnene til at jeg er sånn i mot at folk er kausjonister på andres boliglån.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem er Hans?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er absolutt ikke sikker men jeg har en sterk mistanke om at det har gått til mye restaurantmat/gatekjøkkenmat og store MENGDER mat (han la på seg 50+ kg i løpet av de 7 årene vi var sammen), i tillegg til en haug med PC greier (gaming) og biler. Til han selv da vel og merke, jeg har  et ganske «strengt» kosthold både pga penger og helse og jeg hverken gamer eller har lappen. 

Jeg aner ikke om foreldrene vet noe. Vi hadde alltid en hyggelig tone men jeg ble aldri nær med familien hans. Jeg vet de er helt ekstremt familieorientert og gjør hva som helst for barna sine (alle 4 er tydelig bortskjemte..) Så jeg har egentlig aldri tenkt tanken på å gå til dem. 

Skal iallefall ta kontakt med JURK, tusen takk for dette tipset. Visste ikke at det fantes, har som sagt svært trang økonomi for tiden så å betale for advokat må nesten bli siste utvei.. 

TS 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Glemte å nevne at da jeg fant ut av kredittkortgjelden lurte jeg selvsagt på hvordan i ALLE dager han hadde fått til dette. Han skyldte på meg siden jeg hadde en periode med lav inntekt da jeg studerte ved siden av jobb (lav inntekt vil si mellom 9-15-k i mnd ikke NULL inntekt). Han fikk meg til å tro at jeg var medskyldig i hans gjeld dermed gikk jeg med på å ta det inn i boliglånet. I etterpåklokskapens ånd har jeg selvsagt stusset på dette fordi han har alltid hatt ganske god inntekt og klarer helt fint å ha dette huset ALENE, men å ha det sammen med meg med «lav» inntekt gjorde så han fikk en enorm kredittgjeld.. njaaaa. 

TS

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner ikke hvorfor han mener du skal betale ham? Det er da vel mer naturlig at han kjøper deg ut hvis han skal beholde huset?

Anonymkode: 8136f...351

Han har sagt at dersom jeg begynner å skal ha meg ut av lånet nå vil han heller selge, og sier bastant det vil selge for under låneverdien og dermed blir begge sittende med stor gjeld. Ikke store problemet for han som har foreldre jeg mistenker vil ta seg av gjelden hans, mens han vet at jeg har absolutt ingen bistand, støtte eller noe som helst så jeg vil være økonomisk ruinert i lang lang tid. 

TS 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Han har sagt at dersom jeg begynner å skal ha meg ut av lånet nå vil han heller selge, og sier bastant det vil selge for under låneverdien og dermed blir begge sittende med stor gjeld. Ikke store problemet for han som har foreldre jeg mistenker vil ta seg av gjelden hans, mens han vet at jeg har absolutt ingen bistand, støtte eller noe som helst så jeg vil være økonomisk ruinert i lang lang tid. 

TS 

Også sier han at han har snakket med banken (tror han lyver) og at rådgiver i banken har sagt til han at hvis jeg vil ut nå må jeg jo selvsagt selge han min del, men min del er mindre verdt enn låneverdien og jeg vil derfor ha gjeld uansett om jeg selger min del til han eller om vi selger hele huset til noen andre.  Jeg må være ærlig å si jeg er veldig forvirra og husker ikke alt han har kommet med, mye er nok manipulasjon og bedrageri og dessverre funker det for å få meg til å gjøre ingenting siden jeg ikke vet hva jeg kan gjøre og han er uhyre flink å lyve og manipulere. 

TS 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...