Gå til innhold

Klage på saksbehandling BV

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har skrevet tidligere innlegg om BV som hadde mangelfull/ utelatt viktige deler I referat av det barnet sa under samtale med BV. Takket ja til veiledning som de mente vi måtte ha for å få avslutte etter 6 mnd da jeg var så sliten etter rot , manglende planer , og manglende referat fra møter. Veiledningen er Ok , lærer noe nytt og mye er kjent . Uansett først bestemte jeg meg for å ikke klage , men  Vissheten  på at dette var ikke rett og jeg hadde konkrete bevis gnaget meg , så jeg kontaktet leder i BV . Ble kalt inn på møte og leder bekreftet at de hadde gjort saksbehandlingsfeil og tilbakeholdt informasjon og at jeg var den første foreldre som hadde gitt tilbakemelding på opplevelser vi hadde med BV . Leder sa jeg kunne klage videre til fylkesmann og også sende inn for å korrigere samtale vi hørte mellom BV og barnet. Tror ikke det vil endre noe , men i ettertid dersom mitt barn vil lese dette så er det iallfall korrigert . ( kort oppsummert så unnlot BV å skrive at mitt barn svarte at mor ikke hadde brukt makt ) . Nå er jeg veldig usikker om det har noe for seg å klage til FM? Det måtte være for at andre foreldre ikke skal oppleve feil og mangler i saksbehandlingen. Det er nok stress fra før å ha BV inn i livet samtidig som foreldre Skal måtte følge med at saksbehandlingen underveis blir rett.  Bør jeg hå videre? 

Anonymkode: 92d9a...db8

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Gjest Geirfuglen
Skrevet

Dette tror jeg du må kjenne på selv, og hvilke kamper du må ta. Jeg tenker jo at det som du sier kan bli viktig for hvordan barnet ditt ser deg i ettertid hvis hen leser saken sin når hen blir større. Om du ikke klager på saksbehandlingsfeil, så kan du eventuelt sende inn noe som legges ved saken så den blir korrekt belyst?

AnonymBruker
Skrevet

Var du med i barnesamtalen? 

Det vil uansett bli journalført at mor ikke er enig i referatet fra barnesamtalen. 

Anonymkode: 31645...df5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har opplevd det samme. I min jobb både leser og skriver jeg referatet om ting vi jobber med. Det er ikke alltid lett å få ting riktig, så derfor sørger vi alltid for å sende referatet ut for kommentarer og korreksjoner.

Barnevernet har et noe avslappet forhold til presisjonsnivå i referater, for å si det forsiktig. Etter ett møte og etter å ha lest ett referat i vår sak, så jeg meg nødt til å ta opp samtalene med telefonen når jeg snakket med dem. Flere ganger leverte jeg kommentarer og korreksjoner som var lenger enn referatene selv. Når de luktet lunta at jeg tok opp samtalene, klikket de i vinkel. Men det en separat sak. Kort fortalt er det ikke ulovlig å ta opp samtaler man selv deltar i. Selv om BV gjerne forteller noe annet.

I tillegg til at Barnevernet slurver med referatene, er det egentlig ikke noe mål for dem å få et omforent referat. De opprettholder sin versjon uansett hvor feil den er, også legger de kommentarene inn som egne journalposter. Det kan føre til at den som ber om innsyn og referat en gang i fremtiden, kun får utdelt det opprinnelige ukorrigerte referatet.

Du burde absolutt si fra, men vær oppmerksom på det opprinnelige referatet uansett er det som blir brukt hvis du ikke følger med i timen.

Anonymkode: ad340...b4d

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har opplevd det samme. I min jobb både leser og skriver jeg referatet om ting vi jobber med. Det er ikke alltid lett å få ting riktig, så derfor sørger vi alltid for å sende referatet ut for kommentarer og korreksjoner.

Barnevernet har et noe avslappet forhold til presisjonsnivå i referater, for å si det forsiktig. Etter ett møte og etter å ha lest ett referat i vår sak, så jeg meg nødt til å ta opp samtalene med telefonen når jeg snakket med dem. Flere ganger leverte jeg kommentarer og korreksjoner som var lenger enn referatene selv. Når de luktet lunta at jeg tok opp samtalene, klikket de i vinkel. Men det en separat sak. Kort fortalt er det ikke ulovlig å ta opp samtaler man selv deltar i. Selv om BV gjerne forteller noe annet.

I tillegg til at Barnevernet slurver med referatene, er det egentlig ikke noe mål for dem å få et omforent referat. De opprettholder sin versjon uansett hvor feil den er, også legger de kommentarene inn som egne journalposter. Det kan føre til at den som ber om innsyn og referat en gang i fremtiden, kun får utdelt det opprinnelige ukorrigerte referatet.

Du burde absolutt si fra, men vær oppmerksom på det opprinnelige referatet uansett er det som blir brukt hvis du ikke følger med i timen.

Takk , skal spørre om  referat Fra oss opprettes   i samme journalpost. Det er jo viktig. Reagerer at ting utelates i referat . Også at det konkluderes uten at det sjekkes nærmere . Feks så har jeg en liten rykning i den ene armen som kommer når jeg har vondt i skuldrene men har  også blitt en uvane som gjentas innimellom uten å være bevist på det. Barnet satt på fanget og armen rykket til flere ganger ( noe verken far eller jeg reagerte på. ) Da skrives det at barnet har det ubehagelig i armene til mor da mor rykker i armen og barnet dyttes vekk . Barnet kjente nok rykninger men satt lenge på fanget uten at det flyttet seg . Det er sårt at BV Refererer slikt og konkluderer . 

• Liker 4
  • 3 måneder senere...
Skrevet

Ts igjen, er nå helt utslitt av BV. Vi er ferdig med veiledning, men etter 9 mnd har vi ennå ikke fått alle referater . Det loves og loves og det kom et referat som ikke hadde referert til hovedtema som var diskutert i møtet i det hele tatt. Jeg har den skriftlige innkallelsen som viser hva som skulle gjennomgås samt mine egne notater og der har jeg notert men BV har glemt «?» å referere hovedtema. Nå har jeg bedt leder om et møte. Vil bare avslutte og har tenkt å gi skriftlig tilbakemelding i møtet at de referat som ikke er sendt/ ferdigstilt har ikke foreldre hatt mulighet å gi tilbakemelding på da det ikke er sendt og det har gått alt for lang tid . Jeg snakket med FM og de bekreftet at alle pkt som jeg har klaget på var brudd på forvaltningsloven og barneloven. Men da de hørte at barnevernsleder hadde skriftlig gitt beklagelse på dette i ettertid så sa de at de da regnet med at barnevernsleder ville jobbe for å rette opp deres saksbehandlingsfeil og ville neppe følge dette opp dersom jeg sendte inn skriftlig klage. All makt har de og tilbake sitter vi helt utmattet, saksbehandlingen har ikke sørget for trygge rammer og tillit til BV. 

• Liker 3
Skrevet

Om det har til hensikt å klage i din sak, er ikke så godt å uttale seg om. Har selv hatt undersøkelsessak hos barnevernet, der de til slutt henla saken uten hjelpetiltak. Vi følte oss likevel fullstendig overkjørt av systemet. Barnevernet nektet å rette feil i møtereferat, forsøkte å holde tilbake dokumentene, omskrev info fra barnehage/skole slik at situasjonen hørtes verre ut enn den var og gjorde en rekke saksbehandlingsfeil (blant annet ulovlig forlenging av undersøkelse). Det eneste vi fikk hjelp til av fylkesmannen, var å få tilsendt referater og sluttrapport. Fylkesmannen ville ellers ikke se på saken, og Sivilombudsmannen har ikke kapasitet.

Det er ille at det ikke finnes klagemuligheter når bv gjør feil. 

Anonymkode: 19cc5...17a

• Liker 4
Skrevet
På 8.7.2020 den 16.45, AnonymBruker skrev:

Barnevernet har et noe avslappet forhold til presisjonsnivå i referater, for å si det forsiktig. 

Det er også mitt inntrykk. Vi ga barnevernsleder beskjed om at det ikke kom til å bli flere møter før de hadde rettet opp i feil (altså unøyaktigheter og slurv som lett kan bevises at er feil). Det ble med det ene møtet.

• Liker 5
Skrevet
På 7.7.2020 den 23.20, AnonymBruker skrev:

Jeg har skrevet tidligere innlegg om BV som hadde mangelfull/ utelatt viktige deler I referat av det barnet sa under samtale med BV. Takket ja til veiledning som de mente vi måtte ha for å få avslutte etter 6 mnd da jeg var så sliten etter rot , manglende planer , og manglende referat fra møter. Veiledningen er Ok , lærer noe nytt og mye er kjent . Uansett først bestemte jeg meg for å ikke klage , men  Vissheten  på at dette var ikke rett og jeg hadde konkrete bevis gnaget meg , så jeg kontaktet leder i BV . Ble kalt inn på møte og leder bekreftet at de hadde gjort saksbehandlingsfeil og tilbakeholdt informasjon og at jeg var den første foreldre som hadde gitt tilbakemelding på opplevelser vi hadde med BV . Leder sa jeg kunne klage videre til fylkesmann og også sende inn for å korrigere samtale vi hørte mellom BV og barnet. Tror ikke det vil endre noe , men i ettertid dersom mitt barn vil lese dette så er det iallfall korrigert . ( kort oppsummert så unnlot BV å skrive at mitt barn svarte at mor ikke hadde brukt makt ) . Nå er jeg veldig usikker om det har noe for seg å klage til FM? Det måtte være for at andre foreldre ikke skal oppleve feil og mangler i saksbehandlingen. Det er nok stress fra før å ha BV inn i livet samtidig som foreldre Skal måtte følge med at saksbehandlingen underveis blir rett.  Bør jeg hå videre? 

Klager du så viser all erfaring at de vil henge over deg som en klegg frem til yngste er 18. 

Anonymkode: 83024...add

• Liker 3
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Klager du så viser all erfaring at de vil henge over deg som en klegg frem til yngste er 18. 

Anonymkode: 83024...add

Det er jo en risiko å ta. Her roet de seg etter at vi hadde klaget gjentatte ganger til fylkesmannen og gått til lokalavisa (anonymt). Da gikk de over til å sende sms-er med smilefjes og takket for det "gode samarbeidet" vi hadde vist i løpet av undersøkelsen. Det er rart med det. 

• Liker 3
Skrevet
På 8.7.2020 den 9.48, Geirfuglen skrev:

Jeg tenker jo at det som du sier kan bli viktig for hvordan barnet ditt ser deg i ettertid hvis hen leser saken sin når hen blir større. 

Dette vil vel gå under "avsporing", men jeg tar sjansen på å stille et spørsmål, håper du har greie på dette 🙂

Det vil jo være naturlig å fortelle større barn om barnevernet, men når undersøkelsen omhandler små barn, vil barnet da senere få vite at det har vært en barneverns-undersøkelse? Det har jo gått rykter i bygda, men jeg tenker at barnet mitt forhåpentligvis aldri vil få vite at vi ble meldt til barnevernet? 

Skrevet

Det er leit dere hadde en slik opplevelse. Sånn skal det ikke være. Ved feil og svikt, er det viktig at man bruker klageadgangen. Feil og svikt forekommer også i journaler fra skole, bupa, fasleger, psykologer osv og det er viktig at alle benytter seg av klageretten. Dere kan også bruke advokat

Anonymkode: 4ebb6...31f

• Liker 2
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

omskrev info fra barnehage/skole slik at situasjonen hørtes verre ut enn den var

Ts igjen , ja dette oppdaget vi også . Vi hadde da fått kopi fra undersøkelsen og oppdaget at det var skrevet fra BV i oppsummering en kort versjon som da framstod slik at man kunne tolke det hit og dit. Heldigvis tok leder grep og det ble rettet opp. Jeg tror noen saksbehandlere er ikke skikket til denne jobben. 

• Liker 3
Skrevet

Er saken blitt henlagt så ville jeg ikke klaget videre. Husk at barnevernet kan åpne en ny sak når som helst for å hevne seg på deg som var vanskelig.

Anonymkode: 049a2...ced

• Liker 2
Skrevet
18 hours ago, AnonymBruker said:

...Da gikk de over til å sende sms-er med smilefjes ...

Dette er det ekleste av alt, synes jeg, når de sender smilefjeser.

Hva mener de med dette familiarity da? Når vi alle vet at man han ingen rettigheter i barnevernet, at de følger ikke loven og at en burde ikke åpne munn en ekstra gang og være forsiktig med å vise sine helt naturlige menneskelige følelser.

Å sende smilefjeser i denne situsjonen er en ren dominansdemonstrasjon. Det burde være forbudt.

Anonymkode: 18fd9...69a

• Liker 3
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er saken blitt henlagt så ville jeg ikke klaget videre. Husk at barnevernet kan åpne en ny sak når som helst for å hevne seg på deg som var vanskelig.

Anonymkode: 049a2...ced

Tøys og fjas fra ende til annen, som i de fleste innlegg på kg om bvt

• Liker 2
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg mener helt generelt.

At smilefjesene er uakseptable fra en med stor makt.

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Flere som har opplevd det.

Anonymkode: 113bb...b41

• Liker 2
Gjest Geirfuglen
Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette vil vel gå under "avsporing", men jeg tar sjansen på å stille et spørsmål, håper du har greie på dette 🙂

Det vil jo være naturlig å fortelle større barn om barnevernet, men når undersøkelsen omhandler små barn, vil barnet da senere få vite at det har vært en barneverns-undersøkelse? Det har jo gått rykter i bygda, men jeg tenker at barnet mitt forhåpentligvis aldri vil få vite at vi ble meldt til barnevernet? 

Det vet jeg dessverre ikke. Jeg er barnevernsbarn selv og fikk tilgang til saken min da jeg ble 18, men vet ikke om det er noen automatikk i at man får vite det hvis man ikke allerede er kjent med det.

Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mener helt generelt.

At smilefjesene er uakseptable fra en med stor makt.

Hvordan er det du resonnerer logisk? Det stod da ingenting om smilefjes i det jeg siterte

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...