AnonymBruker Skrevet 7. juli 2020 #1 Skrevet 7. juli 2020 Jeg et 35 uker på vei å har begynt å finne frem babytingene igjen. Vi har en bedsidecrib som eldste har brukt til han var 7 måneder, han er nå 1,5 år. Madrassen til denne senga er veldig tynn, og har fått litt grop i midten. Jeg tenker at vi burde kjøpe ny, men mannen sier det ikke er nødvendig, og at jeg overdriver. Men har lest at hvert barn burde få ny madrass. Sengen og madrassen er blitt oppbevart i et skap på soverommet vårt, så den har ikke fått fukt ellernoe. Men sengen et bestilt fra en engelsk nettside, da denne sengen jeg ønsket ikke selges i Norge mer. Og det er en av grunnene til at mannen syns det er unødvendig, fordi det blir dyrt å kjøpe ny. https://www.snuz.co.uk/snuzpod3-crib-mattress/ Burde jeg insistere på å kjøpe ny eller? Anonymkode: efa40...073
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2020 #2 Skrevet 7. juli 2020 Dere kan kjøpe skummadrass og klippe til! Anonymkode: e23f5...36c
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2020 #3 Skrevet 7. juli 2020 Det aller viktigste er at madrassen er fast. Er den ikke det, bør dere kjøpe ny. Spørsmålet om ny madrass til babyer var oppe hos Abels tårn (spørreprogram på P2 der forskere svarer) for litt siden. Rådet om ny madrass er basert på én studie der det ble vist en litt økt risiko om madrassen var bruk (hos en annen familie?). Problemet er at de ikke så på om madrassen var fast, så det er flere mulige svakheter. Det er også et område det er vanskelig å forske på. Med en dump i madrassen, ville jeg ikke tatt noen sjanser, og jeg ville kjøpt ny. Anonymkode: e6bcc...73c 3
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2020 #4 Skrevet 8. juli 2020 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Dere kan kjøpe skummadrass og klippe til! Anonymkode: e23f5...36c Tenker meg litt at det ikke kan være en god idé. Da blir det jo sårkanter i skummet, og trekket til madrassen vil ikke passe. 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Det aller viktigste er at madrassen er fast. Er den ikke det, bør dere kjøpe ny. Spørsmålet om ny madrass til babyer var oppe hos Abels tårn (spørreprogram på P2 der forskere svarer) for litt siden. Rådet om ny madrass er basert på én studie der det ble vist en litt økt risiko om madrassen var bruk (hos en annen familie?). Problemet er at de ikke så på om madrassen var fast, så det er flere mulige svakheter. Det er også et område det er vanskelig å forske på. Med en dump i madrassen, ville jeg ikke tatt noen sjanser, og jeg ville kjøpt ny. Anonymkode: e6bcc...73c Okay, så det er mest når noen andre har brukt madrassen. Men ja jeg tenker også på den gropen, at vi burde ha ny pga den. Ts Anonymkode: efa40...073
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2020 #5 Skrevet 8. juli 2020 12 timer siden, AnonymBruker skrev: [...] Okay, så det er mest når noen andre har brukt madrassen. Men ja jeg tenker også på den gropen, at vi burde ha ny pga den. Ts Anonymkode: efa40...073 Det ble sagt at det kan ha noe med at bakteriefloraen til den andre familien er fremmed (om jeg husker rett). Poenget er dog at det er usikkerhet rundt funnene, men også veldig lite forskning rundt dette. Lenker til episoden slik at du kan høre det selv. Jeg er litt redd for å gjengi innholdet feil og dermed spre feilinformasjon. Abels tårn 19.06.2020 ca 37 minutter ut i episoden https://radio.nrk.no/podkast/abels_taarn/sesong/202006/l_056ee81e-f944-4d71-aee8-1ef9443d7142 Anonymkode: e6bcc...73c
Sokkar Skrevet 8. juli 2020 #6 Skrevet 8. juli 2020 Jeg sendte melding til lub på fb i dag, ang noe annet 😊 men jeg ville gjort det dersom jeg var deg. Vil tro de anbefaler deg å kjøpe ny madrass, men da får du gjerne en forklaring som du i tillegg kan vise til barnefaren 😊 Og av og til så trumfer jeg og mannen ting gjennom med ordene; men dette betyr mye for meg/for meg er dette viktig. Vi utnytter ikke setningen, men når en av oss sier de magiske ordene uten at den andre synes det motsatte er viktig.... Vel, så blir det slik 🥰 1
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2020 #7 Skrevet 9. juli 2020 På barnas hus har de skummadrasser med stofftrekk som er lette å tilpasse. Du bare legger gammel madrass på den nye, tegner rundt og skjærer etter strekene. Så syr du inn trekket like mye som du skar bort. Jeg gjorde dette når jeg trengte madrass til vogna. Den nye fungerte fint i over et halvt år med hardt bruk, og er verken flisete eller særlig slitt. En grop kan være farlig fordi baby kan bli liggende nedi gropa og dermed få for lite luft. Du trenger ikke overtale mannen, bare gjør det. Hvis han synes du overdriver får han bare gjøre det. Anonymkode: 51075...f09
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå