Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er jeg urimelig som ikke syns søskenbarn skal være sammen? Altså kjærester? Er dette i det hele tatt lovlig? 

Har nylig fått vite om søster av en venninne som holder på med sitt søskenbarn og jeg syntes det hørtes helt sykt ut😳

AnonymBruker
Skrevet

Var nettopp forlover til venninna mi, og der måtte jeg bekrefte ovenfor den norske staten at brudeparet ikke er søskenbarn. Så du har faktisk Norges lover på din side. 

Anonymkode: 705e1...dfb

• Liker 1
Skrevet (endret)
58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Var nettopp forlover til venninna mi, og der måtte jeg bekrefte ovenfor den norske staten at brudeparet ikke er søskenbarn. Så du har faktisk Norges lover på din side. 

??? 

De kan gifte seg, så da kan de være kjærester og få barn sammen også. 

"Søskenbarnekteskap: Det er ikke forbudt å inngå ekteskap mellom søskenbarn (fetter og kusine), ...." 

https://www.regjeringen.no/no/tema/familie-og-barn/innsiktsartikler/ekteskap-og-samliv/mer-informasjon-om-ekteskap/id672620

Endret av petterm
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Innavl...vent bare til «spesielle behov» ungene deres begynner å poppe ut👹

Anonymkode: 5fd17...672

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, petterm skrev:

??? 

De kan gifte seg, så da kan de være kjærester og få barn sammen også. 

"Søskenbarnekteskap: Det er ikke forbudt å inngå ekteskap mellom søskenbarn (fetter og kusine), ...." 

https://www.regjeringen.no/no/tema/familie-og-barn/innsiktsartikler/ekteskap-og-samliv/mer-informasjon-om-ekteskap/id672620

Serr, jeg tuller ikke. Jeg måtte krysse av på at de IKKE var søskenbarn! Det var sånn der forloverbekreftelse eller hva det heter i altinn 

• Liker 3
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Jeg er helt enig med deg TS, syns det er alt for nært i slekt. Men ja det er lov, men burde ikke vært det.

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Serr, jeg tuller ikke. Jeg måtte krysse av på at de IKKE var søskenbarn! Det var sånn der forloverbekreftelse eller hva det heter i altinn 

Ekteskapslova § 3 første avsnitt: "Forbud mot ekteskap mellom nære slektninger.

Ekteskap kan ikke inngås mellom slektninger i rett opp- eller nedstigende linje eller mellom søsken."

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1991-07-04-47/KAPITTEL_1-1#KAPITTEL_1-1 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mammas tante er gift med sin fetter, og de har barn som har skavanker på grunn av innavl. 

Anonymkode: 635c9...9b9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at man ikke skal legge seg alt for mye opp i hva andre gjør.. selv om jeg ikke hadde valgt det samme. Det blir som med alt annet i livet, så lenge det ikke angår meg eller går negativt ut over noen andre, så har jeg ikke noe jeg skulle ha sagt. De har vel ikke akkurat bedt om din mening. 

Anonymkode: 754d0...bd2

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker at man ikke skal legge seg alt for mye opp i hva andre gjør.. selv om jeg ikke hadde valgt det samme. Det blir som med alt annet i livet, så lenge det ikke angår meg eller går negativt ut over noen andre, så har jeg ikke noe jeg skulle ha sagt. De har vel ikke akkurat bedt om din mening. 

Anonymkode: 754d0...bd2

Så hvis din søster eller bror gifter seg med et søskenbarn så syns du det er helt ok? 

AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, CAPS LOCK skrev:

Ekteskapslova § 3 første avsnitt: "Forbud mot ekteskap mellom nære slektninger.

Ekteskap kan ikke inngås mellom slektninger i rett opp- eller nedstigende linje eller mellom søsken."

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1991-07-04-47/KAPITTEL_1-1#KAPITTEL_1-1 

Søskenbarn er ikke i rett opp- eller nedstigende linje. 
Søskenbarn kan «holde på», såfremt begge er over 16 år og samtykker. 

Anonymkode: b9120...154

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, Anonyym97 skrev:

Så hvis din søster eller bror gifter seg med et søskenbarn så syns du det er helt ok? 

Hva man syne er irellevant. Det er lovlig. 

Anonymkode: b9120...154

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også undertegnet forlovereerklæring, og man underskriver på at de ikke er SØSKEN. Ikke søskenbarn. 

Dette var vanlig før i tida i Norge, men nå diskuteres det forbud. Selv har jeg møtt noen av mine søskenbarn typ to ganger i livet. Da har man ikke den samme "familierelasjonen" som folk som har vokst opp som nære fettere og kusiner. Men det er likevel absolutt et genetisk sjansespill med tanke på barn. 

Anonymkode: 0a0a7...016

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, Anonyym97 skrev:

Var ikke jeg som skrev over, men ja - eller hva jeg måtte mene er irrelevant. At man ikke skal bry seg om hva andre gjør, så lenge det er lovlig, gjelder i høyeste grad også overfor søsken (selv om det kan være vanskelig). 

Anonymkode: 644c2...ae5

Skrevet

Tenker landsbygd/low class. Ser ned på det selv.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kjenner en fetter og kusine som giftet seg og fikk barn. Det første barnet døde bare noen mnd gammel. Det andre barnet er hyperallergisk. Inavl kan umulig være bra.

Anonymkode: 28a9c...f8f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...