Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer litt på dette... Er tre uker siden jeg fikk min lille, og har fremdeles renselsesblødning, jeg kommer til å vente til den er over, men da.. hva skjer? Må vi bruke kondom da? Jeg kan vel ikke bli gravid før mensen er tilbake?

Jeg skal begynne på minipillen, men hvordan er det med den da? Er det ikke samme som med p-pillen, at man skal begynne på første pilla, siste dag i mens? Hvordan blir dette da når man ikke har fått mens igjen enda?? *forvirra*

Videoannonse
Annonse
Gjest Madeline
Skrevet

Du kan bli gravid før du får mensen tilbake. Du har nemlig eggløsning før første mens.

Minipillene kan du starte på med en gang du får de og trenger ikke å vente til du får mensen tilbake.

Skrevet

Du har eggløsning før mensen så jo du kan bli gravid selvom mensen ikke er tilbake enda.

Men minipiller begynner du bare en vilkårlig dag. Så bør du bruke extra prevansjoen et par uker i tillegg også er du safe. Minipiller må tas samme tid hver dag da! Husk det. Det er en ny type piller ute nå som er en "blanding av p-piller og mini-piller. Den heter Cerazette. Den er like sikker som en vanlig p-pille og må ikke tas til samme tid hver dag - men den kan tas sammen med amming.

Selv skal jeg ha hormonspiral - men jeg vil ikke ha flere barn så jeg syns det er greit å slippe piller hver dag og samtidig være safe en lang periode.

Gjest Mamman
Skrevet

Vil bare fortelle at jeg bruker cerazette.Kjekt fordi det er 12 timers slingringsmonn, og går ikke over i melka,- men utrolig irriterende at jeg har blødning 2-3 ganger i måneden. I dagesvis. Står at man kan få uregelmssige blødninger. Fikk forresten mensen tilbake etter 6 uker, enda jeg fullamma. Amming er ikke prevensjon.

Skrevet
Du har eggløsning før mensen så jo du kan bli gravid selvom mensen ikke er tilbake enda.

Men minipiller begynner du bare en vilkårlig dag. Så bør du bruke extra prevansjoen et par uker i tillegg også er du safe. Minipiller må tas samme tid hver dag da! Husk det. Det er en ny type piller ute nå som er en "blanding av p-piller og mini-piller. Den heter Cerazette. Den er like sikker som en vanlig p-pille og må ikke tas til samme tid hver dag - men den kan tas sammen med amming.

Selv skal jeg ha hormonspiral - men jeg vil ikke ha flere barn så jeg syns det er greit å slippe piller hver dag og samtidig være safe en lang periode.

Jeg hadde nok også valgt hormonspiral, hadde det ikke vært for at min mor ble gravid da hun brukte det... og jeg derfor har fått skrekken for det...

Skrevet

Jeg har problemer med å finne ut hvilken type prevensjon jeg skal bruke.... tror ikke minipiller er tingen for meg, for jeg glemmer garantert å ta den tl samme tid hver dag! :blink:

Med Cezarette høres jo helt supert ut, skal definitivt forhøre meg om den når jeg skal på seksukerskontroll :)

Skrevet
Jeg har problemer med å finne ut hvilken type prevensjon jeg skal bruke.... tror ikke minipiller er tingen for meg, for jeg glemmer garantert å ta den tl samme tid hver dag!  :blink:

Med Cezarette høres jo helt supert ut, skal definitivt forhøre meg om den når jeg skal på seksukerskontroll  :)

samme her... kommer nok heller ikke til å huske å ta pilla samme tid hver dag...

Men kan man ikke ta p-sprøyten mens man ammer? Hadde vært så deilig å slippe å tenke på pillen hver dag.

Skrevet

Satte inn hormonspiral ca 8 uker etter at min sønn var født. Det virker helt fortreffelig for oss! Har nesten ikke menstruasjon med den heller, og den kan sitte der i 3-5 år, det er jo det beste, da slipper du jo å tenke på å huske pilla hver dag, noe som er viktigere med minipille enn vanlig pille - etter det jeg har hørt

Skrevet

Jeg mener å ha hørt at det er bare Cezarette som er anbefalt under amming, og at p - sprøyten ikke er noe alternativ heller, men jeg vet ikke. Her i huset bruker vi bare kondom, men det er fodri jeg ikke vil tilføre kroppen min "kjemikalier" i form av p - piller ettersom vi planlegger et barn til om ikke så lenge.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...