Gå til innhold

Takler ikke kjærestens fortid - mulig å legge det bak meg?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er i et forhold med en fantastisk mann, føler sterkt at han er min store kjærlighet. Han sier at han føler det samme for meg.

Men, før vi ble et ordentlig par (vi flørtet og holdt på litt i noen uker før vi offisielt ble kjærester), fortalte han meg diverse ting om ekser og ting han hadde gjort før. F.eks. at han for flere år siden hadde trekant med en kvinne og en mann (begge mennene hadde sex med henne, ikke hverandre), og at han syntes det var nydelig at hun sovnet mellom dem til slutt. Det har på en måte brent seg fast i meg, og jeg føler en blanding av fortvilelse, sjalusi og smerte når jeg tenker på det. Han har også snakket litt om noen kjærester han har hatt, og jeg tenker mye på det og det har vært gjenstand for de fleste av våre krangler.

Med den ene eksen dro han f.eks. på to utenlandsturer, og jeg spurte aldri direkte om dette og derfor smerter det meg at han fortalte meg det. Skulle ønske jeg ikke hatt fått vite om det. En annen kjæreste dro han på Italia-tur med en gang, og med en annen på flere teltturer etc. Jeg har aldri ønsket å vite om alt dette.

Mitt ønske er å kunne legge alt dette bak meg, "glemme" det på en måte. Men det virker lite realistisk å bare kunne glemme det. Vet ikke hva jeg skal gjøre. Det spiser meg opp fra innsiden føles det som, går rundt med en vond følelse i magen store deler av min våkne tid.

Han sier jeg må takle sjalusi, at fortid er fortid etc., og at siden jeg spurte, så må jeg takle svarene?! Men jeg spurte aldri om utbroderende, detaljerte svar.

Noen som har tips eller erfaringer å komme med? Positive eller negative. Skal sies at jeg er en i overkant sårbar, usikker og sjalu person, innser det. Har opplevd mye mobbing i barndom og tenårene, og hatt ustabile oppvekstvilkår. Har to personlighetsforstyrrelse-diagnoser (unnvikende-engstelig og deler av borderline), men ser ikke på dette som nødvendigvis livslange diagnoser. Ønsker å føle meg trygg og elsket, og all denne "bagasjen" kjæresten har sendt min vei, føler jeg legger store hindringer på veien mot dette målet. Hva gjør jeg? Våkner iblant midt på natten, og tenker på kjærestens fortid så det gjør vondt, sliter med å sovne andre kvelder. Det er vondt og slitsomt.

Anonymkode: 343ee...e1b

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Men du er sjalu fordi han har en fortid? Jeg tror kanskje du bør oppsøke noen og få snakket litt om dette med en tredjepart. Ikke for å kritisere, men dette kommer til å ødelegge forholdet deres hvis du fortsetter og la dette gange. 

Anonymkode: 408cd...6b8

• Liker 32
Skrevet

Jeg vil anbefale deg terapi. Du føler det du føler, men en terapeut kan hjelpe deg å håndtere følelsene bedre og gi deg verktøy til å unngå å fokusere på dem så mye.

Også må du gi klar beskjed til mannen din om at du ikke vil vite flere detaljer om hans fortid.

Etter hvert som du blir tryggere på deg selv og forholdet, vil disse tankene forsvinne mer og mer.

• Liker 18
Skrevet (endret)

Det er jo superspesielt å prate så mye om ekser, og særlig en spennende seksuell erfaring, mens man dater?! Jeg tenker slike ting kommer mer naturlig etter hvert som man blir kjent og snakker om ting og tang. Altså mer sånn at hvis man prater om Italia så sier man at man var der, og nevner kanskje at det var med ex nr 3 i forbifarten, hvis du skjønner. Kan det være at han vil at du skal bli sjalu? Det finnes mange typer mennesker, og de kan virke helt fantastiske de første månedene, men så dukker det ene røde flagget opp etter det andre. Ta det pent og ikke gi alt for mye av deg selv. Se på forholdet litt fra utsiden; hva gir det deg av glede og av smerte? Er det en grei balanse? Litt fuzz er det jo i innkjøringen men... Sier han f.eks at eksene hans har vært sjalu? Hvorfor har han mange ekser, klarer han ikke være i et forhold? Tenk deg godt om før du involverer deg for mye. 

Endret av McMary
  • Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke normalt å få så vondt av å tenke på kjærestens fortid. 

Anonymkode: 3cd65...bd0

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men du er sjalu fordi han har en fortid? Jeg tror kanskje du bør oppsøke noen og få snakket litt om dette med en tredjepart. Ikke for å kritisere, men dette kommer til å ødelegge forholdet deres hvis du fortsetter og la dette gange. 

Anonymkode: 408cd...6b8

Jeg vet det er destruktivt. Og jeg innser at alle har en fortid, problemet er at han har fortalt meg, etter min mening, for mye om den. Og så ønsker jeg at jeg kunne bare viske ut informasjonen som jeg synes er vondt.

Vi krangler stadig vekk om det.

Skrevet

Er han din første kjæreste, eller har du også en fortid? 

Dette er jo bare ødeleggende, og selv om det er lettere sagt enn gjort, må du prøve å tenke på at det er deg han er sammen med. Det som har vært, er over.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Helt klart en terapikasus dette. Det du reagerer på er ikke normalt mener jeg. Det er klart mannen må få ha hatt en fortid. Har du aldri hatt sex før du da, eller dratt på en hyggelig tur med en kjæreste? 
jeg tror du bør få profesjonell hjelp for å bearbeide og hjelpe deg til å takle disse følelsene, dor det er jo utvilsomt vondt for deg å gå rundt med disse tankene også. 

Anonymkode: 95db2...c3e

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Kvinne87Rogaland skrev:

Jeg vil anbefale deg terapi. Du føler det du føler, men en terapeut kan hjelpe deg å håndtere følelsene bedre og gi deg verktøy til å unngå å fokusere på dem så mye.

Også må du gi klar beskjed til mannen din om at du ikke vil vite flere detaljer om hans fortid.

Etter hvert som du blir tryggere på deg selv og forholdet, vil disse tankene forsvinne mer og mer.

Jeg har vært i terapi tidligere (ikke pga. noen kjæreste, men selvtillitsproblemer, som er noe av årsaken til at jeg har det slik nå også sikkert), uten at det hjalp så veldig.

Jeg har sagt tydelig at jeg inderlig ikke vil høre ting om hans tidligere forhold. Men når jeg likevel har spurt (fordi jeg har ønsket å få bekreftelser), har han likevel bare svart direkte og uten omsvøp som sårer meg.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Era Vulgaris skrev:

Er han din første kjæreste, eller har du også en fortid? 

Dette er jo bare ødeleggende, og selv om det er lettere sagt enn gjort, må du prøve å tenke på at det er deg han er sammen med. Det som har vært, er over.

Jeg har også en fortid (tidligere vært gift bl.a, og har barn -han har også barn), men har ikke opplevd i tidligere forhold at noen har delt så mye om tidligere kjæreste som nå.

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helt klart en terapikasus dette. Det du reagerer på er ikke normalt mener jeg. Det er klart mannen må få ha hatt en fortid. Har du aldri hatt sex før du da, eller dratt på en hyggelig tur med en kjæreste? 
jeg tror du bør få profesjonell hjelp for å bearbeide og hjelpe deg til å takle disse følelsene, dor det er jo utvilsomt vondt for deg å gå rundt med disse tankene også. 

Jo, jeg har også en fortid, og jeg kritiserer ikke at han har en fortid - men jeg reagerer veldig negativt på at han har fortalt meg detaljer om tidligere forhold. Sånt er utrolig vondt for meg, og jeg har flere ganger tenkt på om det vil være bedre på lang sikt å gjøre det slutt. Men samtidig har jeg aldri virkelig elsket noen før.

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, McMary skrev:

Det er jo superspesielt å prate så mye om ekser, og særlig en spennende seksuell erfaring, mens man dater?! Jeg tenker slike ting kommer mer naturlig etter hvert som man blir kjent og snakker om ting og tang. Altså mer sånn at hvis man prater om Italia så sier man at man var der, og nevner kanskje at det var med ex nr 3 i forbifarten, hvis du skjønner. Kan det være at han vil at du skal bli sjalu? Det finnes mange typer mennesker, og de kan virke helt fantastiske de første månedene, men så dukker det ene røde flagget opp etter det andre. Ta det pent og ikke gi alt for mye av deg selv. Se på forholdet litt fra utsiden; hva gir det deg av glede og av smerte? Er det en grei balanse? Litt fuzz er det jo i innkjøringen men... Sier han f.eks at eksene hans har vært sjalu? Hvorfor har han mange ekser, klarer han ikke være i et forhold? Tenk deg godt om før du involverer deg for mye. 

Han har sagt en del ja, og han mener at jeg ikke burde ha spurt fordi jeg ikke takler svarene. Men jeg mener han burde ta hensyn til mine følelser, og at ting han har sagt ødelegger for meg.

Jeg har dessverre gitt altfor mye av meg selv allerede, slik føles det. Skulle ønske han kunne forstå at det er vondt at han forteller meg ting om tidligere forhold, og tar hensyn til meg.

Han har ikke sagt noe om at tidligere ekser har vært sjalu, men nevnte det som positivt at spesielt en eks ikke var sjalu overhodet (virket som indirekte kritikk av meg).

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jo, jeg har også en fortid, og jeg kritiserer ikke at han har en fortid - men jeg reagerer veldig negativt på at han har fortalt meg detaljer om tidligere forhold. Sånt er utrolig vondt for meg, og jeg har flere ganger tenkt på om det vil være bedre på lang sikt å gjøre det slutt. Men samtidig har jeg aldri virkelig elsket noen før.

Jeg synes det er spesielt hvis han virkelig utbroderer om tidligere kjærester. Men er det bare å nevne at han var i Italia med en eks synes jeg dette er innafor. Når det kommer til den der trekant historien var vel denne gjenfortalt når dere data? Altså før dere ble kjærester? Kanskje han bare ville imponere deg litt? Hvis dette er det eneste problemet synes jeg det er trist om det blir slutt med noen du elsker..få litt hjelp, det blir sikkert bra! Og fortell han at du ikke ønsker å høre om hans fortid..men da må du også unngå å spørre..

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har også en fortid (tidligere vært gift bl.a, og har barn -han har også barn), men har ikke opplevd i tidligere forhold at noen har delt så mye om tidligere kjæreste som nå.

Har han fortalt, helt uoppfordret, eller har du spurt? Hvis han bare snakker i vei om det uten at du har spurt, synes jeg det er merkelig at han holder på med det. 

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet det er destruktivt. Og jeg innser at alle har en fortid, problemet er at han har fortalt meg, etter min mening, for mye om den. Og så ønsker jeg at jeg kunne bare viske ut informasjonen som jeg synes er vondt.

Vi krangler stadig vekk om det.

Det er en 100% ærlig sak spør du meg.

Ser noen foreslår terapi 😂😂 dummeste jeg har lest på lenge! 

I min verden så handler det om sosiale antenner og sirkulasjon under topplokket.

Det vil si,  møter jeg en dame/blir sammen med en dame som føler det er naturlig å utbrodere og fortelle om seksuelle aktiviteter med andre menn - "jeg pleide å suge han hver kveld, men han likte ikke å bli sugd tidlig på dagen. Han ene eksen min hadde så skjev pikk osv osv" , så er hun dama altfor blåst i hue til at jeg er interessert.

Det er forskjell på normal ærlighet og åpenhet om fortid, og utbrodering på detaljnivå om hva slags indre kjønnslepper min første kjæreste hadde. Sistnevnte er bare TACKY og TRASHY !

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Er det å fortelle at han har vært i utlandet og på telttur med ekskjærestene sine "masse detaljer" fra tidligere forhold. 

Anonymkode: 66d8c...4e0

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Dette minner meg om en tråd her fra tidligere, bare at der var det Danmark og bdsm, men mange av de samme momentene hvor hi slet med mannens fortid. Kanskje du kan få noen innspill av å lese den? 

Anonymkode: d861f...d1b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Era Vulgaris skrev:

Har han fortalt, helt uoppfordret, eller har du spurt? Hvis han bare snakker i vei om det uten at du har spurt, synes jeg det er merkelig at han holder på med det. 

En blanding. Dvs jeg har spurt noe, og så har han kommet med lange og iblant detaljerte svar som jeg reagerer veldig negativt på. Når han feks nevnte at han var i Italia sammen med en eks, føler jeg at det er nok informasjon. Men han fortsatte og fortalte at hun var veldig betatt av han (indirekte;romantisk tur), og at hun kjente så mange der så det ble nesten ikke som ferie som turister, men at de besøkte mange av hennes venner etc. Det er for mye, da han vet at jeg sliter sosialt og ikke har nettverk, samt at jeg har fantasert om romantisk Italia-tur. Sånne ting blir for mye for meg.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bli voksen Ts. Det er ikke normalt å reagere som du gjør om fortiden, og om du ikke legger det bak deg så vil du ødelegge forholdet ditt. 

Prøv å tenk sånn, at han er den han er i dag pga den fortiden han har hatt. Hadde han ikke hatt den fortiden så ville han ikke vært den du forelsket deg i. 

Anonymkode: 6d0e0...703

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Bli voksen Ts. Det er ikke normalt å reagere som du gjør om fortiden, og om du ikke legger det bak deg så vil du ødelegge forholdet ditt. 

Prøv å tenk sånn, at han er den han er i dag pga den fortiden han har hatt. Hadde han ikke hatt den fortiden så ville han ikke vært den du forelsket deg i. 

Anonymkode: 6d0e0...703

Det siste du skriver er jo bare ekkelt å tenke på. Nei, han er den han er fordi han er seg selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...