AnonymBruker Skrevet 7. juli 2020 #1 Skrevet 7. juli 2020 Jeg forstår ikke hvorfor noen sier sånn. Jeg har lav inntekt. Ofte må jeg gi avslag på ting og tang. Ble bedt på fest i går, men jeg måtte si at jeg ikke kunne. Vedkommende spør hvorfor og jeg sa at jeg har ikke råd til det nå, men at jeg sparer penger til en litt større greie jeg skal på med blant annet samme person som inviterte. I tillegg var jeg på fest forige helg og da har jeg penger til mat og regninger igjen denne mnd. Det jeg får tilbake er men Har du råd til å være på byen og kjøpe 3 litt dyrere drinker så har du vel et åd til å dra på byen nå. Du tre ger ikke kjøpe så dyrt! " og denne brukes flittig. Har du råd til taxi da, har du vel råd til bensin til å kjøre til en by 1 time unna nå..." Har du råd til sånn så har du da råd til sånn også! Nei!!! Dette er ikke et klage innlegg over penger, jeg klarer meg og kan til og med dra på byen 1 gang i mnd om jeg vil og likevel ha penger til mat og regninger. Problemet er at jeg forstår ikke at andre som vet at jeg ikke har så mye penger, ikke forstår at jeg må prioritere. Hva er problemet med å forstå at seøv om jeg var uansvarlig og brukte u ødvemdig med penger da så vil det si at jeg kan ikke være det 5 ganger til denne mnd også. Altså det der er det dummeste argumentasjonen eller frekkeste og mest uvitende kommentaren jeg hører. Anonymkode: 75139...630 7
Gjest ti10 Skrevet 7. juli 2020 #2 Skrevet 7. juli 2020 Kan du ikke bare si at du må prioritere, og siden du tok deg råd til ditt og datt, har du ikke mulighet til å bli med på det og det. Ikke at noen egentlig har noe med det, da .... Men de vil nok gjerne ha deg med på ting, og det er jo positivt
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 7. juli 2020 #3 Skrevet 7. juli 2020 Noen er så frekke, bare svar at det har du faktisk ingenting med å legge deg oppi hva jeg bruker pengene mine på.
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2020 #4 Skrevet 7. juli 2020 Joda, jeg forklarer jo det. Jeg lurer mest på hva slags idiot som har kommet på at det der er et gyldig argument for noe! Ofte brukes det jo litt sarkastisk overfor noen som har valgt å bruke pengene sine feil eller noe. Men huh derfor skal man ha rød til noe annet også? Anonymkode: 75139...630
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2020 #5 Skrevet 7. juli 2020 "ja, fordi jeg tok meg råd til en tur på byen forrige helg, så har jeg ikke råd til det denne helgen. Jeg må prioritere". Anonymkode: 54a5d...fdb
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2020 #6 Skrevet 7. juli 2020 Her behøver du ikke å forklare en ting. Vedkommende som kommer med dette våset er både frekk og mangler sosial intelligens. Anonymkode: 186bd...ca2 3
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2020 #7 Skrevet 7. juli 2020 Samme folk som sier det som sier "er du frisk nok til å drikke kaffe på cafe, er du frisk nok til å jobbe" Anonymkode: aa9ae...daf
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2020 #8 Skrevet 7. juli 2020 Som ikke-rik HAR man ikke råd til ting, man TAR seg råd til ting. Jeg "har" ikke råd til takeout, jeg tar meg råd til takeout på bekostning av kleskjøp eller annet denne måneden. Det at du ikke vil ut med vennene dine betyr for dem at du velger å ikke omstrukturere budsjettet for å få det til. Så det blir sånn at de tar seg nær av det Anonymkode: 8899d...016
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2020 #9 Skrevet 7. juli 2020 Det er en helt vanlig tankesvikt, og det høres jo logisk ut, når man ikke tenker seg om. Akkurat som når man tenker at hvis fem minutter i solarium gir en lett brunfarge, gjør en halvtime deg negerbrun, eller hvis det å kutte ut snop i ukedagene gjør deg litt tynnere, blir du superslank og lekker hvis du slutter fullstendig å spise. Hold tilstrekkelig avstand fra sånne folk. Anonymkode: 2968e...2a0
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2020 #10 Skrevet 7. juli 2020 Det er litt som når jeg forteller ukjente at jeg ikke har bil. Uten unntak svarer de «øh... ja, ja, du kan jo ta mye taxi for det det koster å ha bil». Det er sant, men poenget er at jeg har ikke råd til bilhold (eller, prioriterer det ikke). Da kan jeg vel ikke ta taxi som en full sjømann heller. Passe teit om jeg skulle brukt like mye på taxi i måneden som det en bil ville kostet meg. Anonymkode: 58269...dc5
Gjest Tamsi Skrevet 7. juli 2020 #11 Skrevet 7. juli 2020 Jeg skjønner ikke hva som absolutt må koste noe. For min del strekker jeg meg alltid langt for å være med når noen arrangerer noe, om jeg så er blakk og må stille opp edru. Så går jeg heller litt tidlig, når folk begynner å bli brisne. Jeg gidder ikke å gå glipp av moroa bare fordi det er litt knapt med penger, når det er gratis å komme. Når det er sagt så høres det ut som disse ikke er noe særlig å spare på, så det er like greit å la være å gå. Men jeg hadde tolket det som at du ikke hadde lyst til å komme, og heller ville sitte hjemme enn å forsøke.
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2020 #12 Skrevet 7. juli 2020 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Som ikke-rik HAR man ikke råd til ting, man TAR seg råd til ting. Jeg "har" ikke råd til takeout, jeg tar meg råd til takeout på bekostning av kleskjøp eller annet denne måneden. Det at du ikke vil ut med vennene dine betyr for dem at du velger å ikke omstrukturere budsjettet for å få det til. Så det blir sånn at de tar seg nær av det Anonymkode: 8899d...016 Jaa, men vedkommende vet at jeg sparer penger til en bursdagsfest med rundt tall som betyr litt mer enn en spontan bytur for personen. Og vi er ofte sammen. Og det er ikke bare denne ene personen. Det er mange med samme argumentasjonen. Anonymkode: 75139...630
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2020 #13 Skrevet 7. juli 2020 1 minutt siden, Tamsi skrev: Jeg skjønner ikke hva som absolutt må koste noe. For min del strekker jeg meg alltid langt for å være med når noen arrangerer noe, om jeg så er blakk og må stille opp edru. Så går jeg heller litt tidlig, når folk begynner å bli brisne. Jeg gidder ikke å gå glipp av moroa bare fordi det er litt knapt med penger, når det er gratis å komme. Når det er sagt så høres det ut som disse ikke er noe særlig å spare på, så det er like greit å la være å gå. Men jeg hadde tolket det som at du ikke hadde lyst til å komme, og heller ville sitte hjemme enn å forsøke. Det var ut og spise og ut og drikke etterpå. Det er mine beste venner det er snakk om vi er ofte sammen og jeg har forklart greia. Jeg sparer til og med penger til gave og paaaarty til rundt tall bursdagen. De prioriteres. Anonymkode: 75139...630
Gjest Blondie65 Skrevet 7. juli 2020 #14 Skrevet 7. juli 2020 Hva med å si: Jeg var ute forrige helg så denne helgen vil jeg ta det rolig hjemme istedenfor å si at du ikke har råd eller ikke vil prioritere det? Altså: Jeg jeg forstår veldig godt at det ikke er sånn at fordi du var ute forrige helg så har du råd denne helgen også. Men kanskje den som sier dette føler seg nedprioritert eller ikke har økonomisk sans? Da er det bedre å vise til at det er så mye nå for tiden at du ikke orker å være med på alt. Eller: denne helgen kan jeg ikke fordi jeg er opptatt med noe annet. Ikke utbroder, ikke inviter til videre drøfting.
Gjest Tamsi Skrevet 7. juli 2020 #15 Skrevet 7. juli 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det var ut og spise og ut og drikke etterpå. Det er mine beste venner det er snakk om vi er ofte sammen og jeg har forklart greia. Jeg sparer til og med penger til gave og paaaarty til rundt tall bursdagen. De prioriteres. Anonymkode: 75139...630 Aha, det blir noe helt annet ja Jeg tenkte på hjemmefest, og spesielt på en venn fra videregående som alltid skyldte på at han ikke hadde penger. Da var vi like blakke alle sammen, men han var den eneste som konsekvent brukte det som unnskyldning og lot være å komme. Det er selvsagt stor forskjell på hjemmefest og ut på byen.
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2020 #16 Skrevet 7. juli 2020 Akkurat nå, Tamsi skrev: Aha, det blir noe helt annet ja Jeg tenkte på hjemmefest, og spesielt på en venn fra videregående som alltid skyldte på at han ikke hadde penger. Da var vi like blakke alle sammen, men han var den eneste som konsekvent brukte det som unnskyldning og lot være å komme. Det er selvsagt stor forskjell på hjemmefest og ut på byen. Jepp, på sammenkomster hjemme møter jeg som regel opp. Men ofte innebærer det, vi stikker ut på byen, bliii med, eller vi kjøper take away, eller et eller annet. Anonymkode: 75139...630
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå