AnonymBruker Skrevet 7. juli 2020 #1 Del Skrevet 7. juli 2020 Hvor to stykk har et kort hver? Må man benytte samme bank også logger man inn i sin egen nettbank hvor begge har tilgang til denne felles kontoen, eller hvordan fungerer det? Anonymkode: f2b64...6e5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2020 #2 Del Skrevet 7. juli 2020 Man har hver sin nettbank, sånn som vanlig, og så er den felles kontoen tilgjengelig på begge to. Anonymkode: 0c1f7...ec8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2020 #3 Del Skrevet 7. juli 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvor to stykk har et kort hver? Må man benytte samme bank også logger man inn i sin egen nettbank hvor begge har tilgang til denne felles kontoen, eller hvordan fungerer det? Anonymkode: f2b64...6e5 Hvis dere har felles bank allerede, så legger dere bare til felkeskontoen i hver deres nettbankavtale. Har dere hver deres bank, så er nok det enkleste at den ene har oversikt over kontoen via sin nettbank, men at begge har et kort tilknyttet kontoen. Alternativt at den andre også oppretter et kundeforhold til den banken også, og tegner sin egen nettbankavtale der og. Anonymkode: d433e...b0b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zienna Skrevet 7. juli 2020 #4 Del Skrevet 7. juli 2020 Ja, du tenker helt riktig. Den ene oppretter en bankkonto, tildeler fulle rettigheter til den andre og bestiller ett bankkort til hver. Da logger hver av dere inn på banken, ser saldo og transaksjoner, kan betale regninger osv. Mannen min og jeg har det slik. Bare at vi i tillegg har opprettet en regningskonto og en sparekonto. Vi har begge full innsikt- og disposisjonsrett til alle konti. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2020 #5 Del Skrevet 7. juli 2020 14 minutter siden, Zienna skrev: Ja, du tenker helt riktig. Den ene oppretter en bankkonto, tildeler fulle rettigheter til den andre og bestiller ett bankkort til hver. Da logger hver av dere inn på banken, ser saldo og transaksjoner, kan betale regninger osv. Mannen min og jeg har det slik. Bare at vi i tillegg har opprettet en regningskonto og en sparekonto. Vi har begge full innsikt- og disposisjonsrett til alle konti. Alle konti, men kun de som er felles vel? Vill ikke at en ny kjæreste skal ha fritt innsyn i alt på min nettbank. Anonymkode: f2b64...6e5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zienna Skrevet 7. juli 2020 #6 Del Skrevet 7. juli 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Alle konti, men kun de som er felles vel? Vill ikke at en ny kjæreste skal ha fritt innsyn i alt på min nettbank. Anonymkode: f2b64...6e5 Vi har valgt å ha felles økonomi, og har gitt hverandre fullt innsyn. Det har aldri bydd på problemer for oss. Tvert i mot har det ført til at vi aldri har kranglet om penger. Siden jeg er den mest strukturerte av oss, er det jeg som betaler alle regninger. Mannen min ser hva som forfaller og hva som er disponibelt. Dersom man ikke bor sammen, synes jeg ikke felles økonomi har noen hensikt. Om man derimot bor sammen, anbefaler jeg det sterkt. Hva er grunnen til at du ikke føler for å gi kjæresten din innsyn i økonomien din? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2020 #7 Del Skrevet 7. juli 2020 Man kan ikke ha en juridisk helt felles konto, det er en person som må stå som "eier" av kontoen, men så kan man gi andre personer tilgang til kontoen, de blir da "disponent". Vi har gjort det slik at jeg har opprettet en egen konto i min nettbank, der jeg har satt samboeren min som disponent. Vi har 2 bankkort knyttet til kontoen, med hvert vårt navn på (det går ann i Sbanken), slik at vi har ett hver. Det er altså jeg som eier og administrerer kontoen, men når han logger på Sbanken så ser han denne kontoen i tillegg til sine egne kontoer. Han kan betale regninger med den osv, ganske likt som om det skulle vært hans konto. Han ser ingen av mine andre kontoer og jeg ser ingen av hans. Vi har ingen deling av bankid eller noe sånt (det skal man jo helst aldri dele) Anonymkode: 2d90b...575 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2020 #8 Del Skrevet 7. juli 2020 Greit å vite at dersom eier av kontoen dør, så vil ikke disponent få tilgang til kontoen lenger. Så sånt er lurt å få med i testamente om man bare er samboere og har for vane å ha store summer på en slik "felles" konto, har jeg iallfall hørt. Du kan sikkert lese mer om reglene rundt disponent i din bank ved å søke på det i hjelpefunksjonen. Anonymkode: 2d90b...575 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2020 #9 Del Skrevet 7. juli 2020 Vi hadde forresten denne "felles" kontoen også før vi ble samboere. Det var veldig praktisk å kunne bruke denne hver gang vi skulle kjøpe inn felles mat og sånn, som man gjerne gjør en del når man er kjærester Vi syntes det var mye greiere enn å prøve å huske hvem som betalte sist osv for å få det omtrentlig likt. Vi satte ikke inn så mye som vi gjør når vi bor sammen da. Anonymkode: 2d90b...575 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2020 #10 Del Skrevet 7. juli 2020 1 time siden, Zienna skrev: Vi har valgt å ha felles økonomi, og har gitt hverandre fullt innsyn. Det har aldri bydd på problemer for oss. Tvert i mot har det ført til at vi aldri har kranglet om penger. Siden jeg er den mest strukturerte av oss, er det jeg som betaler alle regninger. Mannen min ser hva som forfaller og hva som er disponibelt. Dersom man ikke bor sammen, synes jeg ikke felles økonomi har noen hensikt. Om man derimot bor sammen, anbefaler jeg det sterkt. Hva er grunnen til at du ikke føler for å gi kjæresten din innsyn i økonomien din? Men dere har vært gift i 45 år eller deromkring. Da er det vel mer naturlig å ha felles økonomi og fullt innsyn enn det er hvis man f.eks ikke har vært sammen så lenge og skal bli samboere. Felles økonomi og fullt innsyn er vel gjerne noe som kommer med årene, etter kjøp av felles bolig og når man får barn sammen osv. Jeg vil aldri anbefale noen i et relativt nytt forhold å ha helt felles økonomi og fullt innsyn/disposisjon over hverandres kontoer. Det har gått veldig galt for mange. Men orden i økonomi og papirer forøvrig, er viktig for at et forhold skal fungere og samboeravtale og evt testamente er også veldig viktig. Anonymkode: d433e...b0b 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2020 #11 Del Skrevet 8. juli 2020 5 timer siden, Zienna skrev: Vi har valgt å ha felles økonomi, og har gitt hverandre fullt innsyn. Det har aldri bydd på problemer for oss. Tvert i mot har det ført til at vi aldri har kranglet om penger. Siden jeg er den mest strukturerte av oss, er det jeg som betaler alle regninger. Mannen min ser hva som forfaller og hva som er disponibelt. Dersom man ikke bor sammen, synes jeg ikke felles økonomi har noen hensikt. Om man derimot bor sammen, anbefaler jeg det sterkt. Hva er grunnen til at du ikke føler for å gi kjæresten din innsyn i økonomien din? Det gir meg en følelse av å ha litt "privatliv". Jeg har mer penger enn han, forholdet er nytt og jeg vil ikke at det skal påvirke noe, eller legge press på meg om å betale mer eller dele disse pengene. Jeg har jobbet og spar masse, mens han har festet og reist. Anonymkode: f2b64...6e5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2020 #12 Del Skrevet 8. juli 2020 8 timer siden, Zienna skrev: Vi har valgt å ha felles økonomi, og har gitt hverandre fullt innsyn. Det har aldri bydd på problemer for oss. Tvert i mot har det ført til at vi aldri har kranglet om penger. Siden jeg er den mest strukturerte av oss, er det jeg som betaler alle regninger. Mannen min ser hva som forfaller og hva som er disponibelt. Dersom man ikke bor sammen, synes jeg ikke felles økonomi har noen hensikt. Om man derimot bor sammen, anbefaler jeg det sterkt. Hva er grunnen til at du ikke føler for å gi kjæresten din innsyn i økonomien din? I noen økonomiske situasjoner fungerer det, i andre ikke. Jeg og eksen hadde like lite begge to da vi ble sammen og hadde alltid alt felles og det fungerte greit. Min nåværende samboer har langt mindre enn meg når det gjelder både inntekt, formue og utgifter og det er fullstendig uaktuelt å ha felles økonomi, fordi det rett og slett ikke er praktisk på noen som helst måte. Anonymkode: d39fc...0eb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2020 #13 Del Skrevet 8. juli 2020 Mannen min og jeg har flere felles konti, og en av dem har vi begge kort til slik at vi kan handle mat for. Kontiene synes hos begge på nettbanken. Min private lønnskonto ser ikke han og jeg ser ikke hans. Det var i følge banken ikke mulig og det er helt greit. Anonymkode: bb133...75a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå