AnonymBruker Skrevet 7. juli 2020 #1 Skrevet 7. juli 2020 Jeg venter mitt første barn, så har null erfaring eller hva jeg kan forvente i barselstiden. jeg jobber turnus 1 uke borte i slengen, men har fått innvilget å kutte dette ned til 4 døgn jobb, etterfulgt av 1 friuke. Jeg begynner på jobb igjen når barnet er ca 8 måneder, for jeg planlegger å ta ut ferien rett etter permisjonen for å strekke det lengst mulig ut. Har hørt venninner og andre familiemedlemmer fortelle om at de hadde problemer med å begynne i vanlig dagjobb igjen, da deres baby nektet å ta flaske. Så jeg har frykt for at det skal bli et stort problem når jeg må forlate barnet med far i 4 døgn når barnet er 8 måneder. Trenger tips til tiltak jeg/vi kan implementere på forhånd for å lette denne overgangen for barnet. Noen ting jeg tenker er om jeg veksler mellom å amme og å gi flaske, om barnet da blir mer reseptiv til å ta flaske? Kan jo hende jeg ikke har nok melk engang og blir nødt til å bruke flaske også da men. Og tenker hvis jeg i de par ukene før jeg begynner på jobb bare ammer kanskje 2 ganger I døgnet og ellers gir flaske og grøt/annen moset mat, at ungen venner seg av å kun ha pupp? Og kanskje i ukene før jeg begynner å jobbe forlater i noen timer på ettermiddag/kveld for å venne barnet av å være med meg hele tiden, dra på butikken en tur eller besøke familie et par timer mens babyen er sammen med far slik at barnet blir vant med å bare være med far også. For da har jeg vært alene hjemme sammen med barnet i 8 måneder. Mannen er selvstendig næringsdrivende i byggebransjen og er engasjert i mange andre styreverv så han kan ofte være borte mellom kl. 8-23 om dagene og er uansett ikke hjemme før kl. 18 som oftest. Og ofte jobber han også på prosjekter langt unna og er da helgependler og er borte hele uken. Så barnet vil være svært knyttet til meg og mye mindre til far når jeg skal begynne på jobb igjen. Så tenker kanskje det kan være en idè å venne ungen med å være alene med far noen timer i ukene før jeg begynner på jobb igjen. Jeg har ikke praktisk erfaring med dette så hva tenker andre som har vært i lignende situasjoner? Andre tips ting som kan være lurt å implementere før jeg begynner å være 4 døgn borte fra babyen? Anonymkode: 49fb4...37e
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2020 #2 Skrevet 7. juli 2020 Høres ut som om du allerede har en god og gjennomførbar plan. Anonymkode: 04ad2...36a 1
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2020 #3 Skrevet 7. juli 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Høres ut som om du allerede har en god og gjennomførbar plan. Anonymkode: 04ad2...36a Pluss: ha et klesplagg/teppe/sutteklut som lukter DEG, som kan være igjen hos baby og pappa når du er borte i 4 døgn. Anonymkode: 04ad2...36a 1
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2020 #4 Skrevet 7. juli 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Høres ut som om du allerede har en god og gjennomførbar plan. Anonymkode: 04ad2...36a Okei takk! 😊 jeg er bare uerfaren førstegangsmor med litt panikk for alt som kan oppstå og vil ha mest mulig på stell 😅 Anonymkode: 49fb4...37e
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2020 #5 Skrevet 7. juli 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Pluss: ha et klesplagg/teppe/sutteklut som lukter DEG, som kan være igjen hos baby og pappa når du er borte i 4 døgn. Anonymkode: 04ad2...36a Aah, takk det har jeg ikke tenkt på! Det var jo kjempelurt! Kanskje de kan bidra til å roe ned barnet også. En t-skjorte jeg har brukt eller lignende! Anonymkode: 49fb4...37e 1
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2020 #6 Skrevet 7. juli 2020 Når barnet er 8 måneder, hva kan de innta da? Kan de da spise moste grønnsaker (kokt potet, gulrot, kålrot osv) og grøt, og drikke litt vann da også og ikke bare melk? Anonymkode: 49fb4...37e 1
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2020 #7 Skrevet 7. juli 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Når barnet er 8 måneder, hva kan de innta da? Kan de da spise moste grønnsaker (kokt potet, gulrot, kålrot osv) og grøt, og drikke litt vann da også og ikke bare melk? Anonymkode: 49fb4...37e Varierer litt hva de liker selv. Mitt ene barn var tidlig ute med fast føde som små brødskivebiter med leverpostei i denne alderen, i tillegg til alt det andre. Mitt andre barn likte best bare grøt, fruktmos og velling (grøt-tykket melk) på flaske. Anonymkode: 04ad2...36a 1
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2020 #8 Skrevet 7. juli 2020 Hvis det var meg og min situasjon da baby var 8 mnd måtte jeg tatt ulønnet, for jeg var ikke klar og baby spiste nesten ingenting fast føde.. Bare ha en plan B klar.. Anonymkode: f2a17...73b
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2020 #9 Skrevet 7. juli 2020 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis det var meg og min situasjon da baby var 8 mnd måtte jeg tatt ulønnet, for jeg var ikke klar og baby spiste nesten ingenting fast føde.. Bare ha en plan B klar.. Anonymkode: f2a17...73b Må ikke det være avklart før man tar permisjon i så fall? Eller kan man kontakte avdelingsleder på tiltaket sånn 1 måned før og si at det ikke går, hvis man ser noe blir helt umulig? Anonymkode: 49fb4...37e
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2020 #10 Skrevet 7. juli 2020 Jeg ville jobbet hardt med å få på plass barnets tilknytning til far før jobbstart! Det er ikke en enkel eller heldig overgang for barnet at dens primæromsorgsperson plutselig blir borte i 4 døgn, dersom ikke tilknytningen til far er sterk og god. Så det at far er såpass mye fraværende frem til sin permisjon ville uroet meg en del. Dere må i alle fall være veldig beviste på hvor involvert han er i både det praktiske og emosjonelle når han er hjemme. Han bør som et minimum trappe ned ukependlingen en stund før du skal tilbake på jobb så han ikke kommer hjem uten å ha sett ungen på flere dager (i flere perioder etter hverandre) for så at mor bare forsvinner. Ellers er det jo en forutsetning at barnet tar flaske, er vant til MME og får i seg godt med næring i form av fast føde. Anonymkode: 1c7df...d24
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå