AnonymBruker Skrevet 7. juli 2020 #1 Skrevet 7. juli 2020 Hei! Eg har ei veninne som ikkje har bil, som ofte sitt på med meg, eller som eg hentar på eit busstopp for at ho skal komma seg dit me skal. Eg køyrer ofte innom for å hente ho når me skal samme plass (ca 10 minutt ekstra for meg å køyre innom henne på vegen). Det har også hendt mange gongar at eg har køyrd ho heim etter me har vore på besøk hjå nokon, og då er dette veldig omveg for meg, gjerne seint om kvelden. Eg synest det går heilt fint å køyre ho, det er berre kjekt med selskap! Problemet er at ho aldri tilbyr seg å betale. Eg har ikkje lyst til å vera smålig eller grisk, men av og til tenker eg at ho kunne tilbydd seg det. Eg føler meg frekk som vil spørre, har liksom aldri turd å gjere det i frykt av at ho synes det er skikkelig smålig av meg. Kva tenker folk? Korleis skal eg i såfall gå fram utan å verke frekk? Me har ca same lønn, men ho har som sagt ikkje bil, og eg har også inntrykk av at ho får ein del hjelp får foreldre når det gjeld økonomi, så eg veit at ho har god råd til det. Anonymkode: 7eee4...dbf
semperflorens Skrevet 7. juli 2020 #2 Skrevet 7. juli 2020 Vil tro at hun ikke tenker over hvor mye det koster for bil, bensin, bompenger osv. når hun ikke har bil selv, men er enig i at det er litt rart at hun ikke tilbyr å betale litt ev. gi deg en liten gave som takk for at hun stadig får sitte på - jeg ville i hvertfall ha tilbudt å betale Personlig ville jeg ikke bedt om betaling hvis du uansett skal kjøre samme veien, synes heller ikke ti minutter er så lang omvei at jeg ville bedt om penger for det, hvis du har råd til det. Men det hadde nok kommet litt an på hvordan hun oppfører seg. Hvis hun blir sur hvis det ikke passer, forlanger å få sitte på istedenfor å spørre, eller tar det for gitt at hun alltid kan sitte på, ville jeg nok ikke vært like vennlig innstilt som hvis hun er takknemlig for at hun får sitte på, spør om det er ok og ikke har det som hovedplanen sin (uten å høre med deg først).
Gjest Horrorfreak Skrevet 7. juli 2020 #3 Skrevet 7. juli 2020 (endret) Jeg tør aldri å sitte på med noen uten å spørre om spleising eller eventuelt betale for bensin. Kan være lurt å ta det opp siden hun reiser med deg såpass mye. Endret 7. juli 2020 av Horrorfreak
Thea82 Skrevet 7. juli 2020 #4 Skrevet 7. juli 2020 Jeg får av og til skyss av en venninne (hun kjører en omvei på ca 15 min). Jeg pleier å vippes henne 50 kr for bryderiet. Hvis hun hadde syntes det var for lite ville jeg gjerne at hun skulle sagt det. Så tenker du bare kan si det til din venninne neste gang hun spør om du kan hente henne. Bare svar «det kan jeg gjerne, men så må vi dele på bensin. Ok?». Det kan man da ikke bli fornærmet for tenker jeg. 1
Gjest O.G. Skrevet 7. juli 2020 #5 Skrevet 7. juli 2020 Send henne krav over vipps neste gang hun ber om skyss?
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2020 #6 Skrevet 7. juli 2020 Hun håper sikkert at du aldri spør henne, at du bare glemmer det. Anonymkode: 02d8b...eee
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2020 #7 Skrevet 7. juli 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hei! Eg har ei veninne som ikkje har bil, som ofte sitt på med meg, eller som eg hentar på eit busstopp for at ho skal komma seg dit me skal. Eg køyrer ofte innom for å hente ho når me skal samme plass (ca 10 minutt ekstra for meg å køyre innom henne på vegen). Det har også hendt mange gongar at eg har køyrd ho heim etter me har vore på besøk hjå nokon, og då er dette veldig omveg for meg, gjerne seint om kvelden. Eg synest det går heilt fint å køyre ho, det er berre kjekt med selskap! Problemet er at ho aldri tilbyr seg å betale. Eg har ikkje lyst til å vera smålig eller grisk, men av og til tenker eg at ho kunne tilbydd seg det. Eg føler meg frekk som vil spørre, har liksom aldri turd å gjere det i frykt av at ho synes det er skikkelig smålig av meg. Kva tenker folk? Korleis skal eg i såfall gå fram utan å verke frekk? Me har ca same lønn, men ho har som sagt ikkje bil, og eg har også inntrykk av at ho får ein del hjelp får foreldre når det gjeld økonomi, så eg veit at ho har god råd til det. Anonymkode: 7eee4...dbf Har samme problem. Ble også så sinnsykt provosert når vi, en større gjeng, var på biltur (jeg kjørte kun oss til samlingspunktet, og vi kjørte videre i 2 andre bilde, ikke min), og da var det spørsmål om bensin og bompenger, men til meg, aldri 🤬🤬🤬🤬 Så hun kan ikke si at hun ikke vet at det koster å kjøre bil. Det jeg har gjort er å la være p kjøre på henne så mye jeg klarer. Gidder ikke hun betale, så får hun betale for bussen, og bruke ekstra tid på reise. Hun sagt de siste 10 årene at hun skal ta lappen, men det har enda ikke skjedd. Men vet om den dagen kommer og jeg sitter på meg henne, skal jeg alltid legge igjen en liten slant med penger i bilen på pur F for å vise, at det er slik man gjør når man sitter på med noe. Spesielt når det er noe som skjer ofte. Anonymkode: 27aa5...b82
vikki96 Skrevet 9. juli 2020 #8 Skrevet 9. juli 2020 På 7.7.2020 den 18.04, AnonymBruker skrev: Hei! Eg har ei veninne som ikkje har bil, som ofte sitt på med meg, eller som eg hentar på eit busstopp for at ho skal komma seg dit me skal. Eg køyrer ofte innom for å hente ho når me skal samme plass (ca 10 minutt ekstra for meg å køyre innom henne på vegen). Det har også hendt mange gongar at eg har køyrd ho heim etter me har vore på besøk hjå nokon, og då er dette veldig omveg for meg, gjerne seint om kvelden. Eg synest det går heilt fint å køyre ho, det er berre kjekt med selskap! Problemet er at ho aldri tilbyr seg å betale. Eg har ikkje lyst til å vera smålig eller grisk, men av og til tenker eg at ho kunne tilbydd seg det. Eg føler meg frekk som vil spørre, har liksom aldri turd å gjere det i frykt av at ho synes det er skikkelig smålig av meg. Kva tenker folk? Korleis skal eg i såfall gå fram utan å verke frekk? Me har ca same lønn, men ho har som sagt ikkje bil, og eg har også inntrykk av at ho får ein del hjelp får foreldre når det gjeld økonomi, så eg veit at ho har god råd til det. Anonymkode: 7eee4...dbf Jeg tror bare ikke hun tenker over at bil lister mye penger. Har selv ikke bil og jeg har blitt kjørt mange ganger av folk men har faktisk aldri tenkt tanken på å betale de- ikke fordi jeg ikke bryr meg men har aldri tenkt på det før... Jeg tror ikke hun tar det frekt km du bare sier det rett ut til hu men det er mulig hun blir litt flau over seg selv og kanskje da vil oppføre seg litt spydig- men si det som det er du, men så klart på en høflig og ordentlig måte.
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2020 #9 Skrevet 9. juli 2020 Jeg er 30 år, uten lappen. Så jeg har sittet på med venner med bil ganske mange ganger. Det varierer hvordan folk har gjort det med bensinpenger. I perioder der noen har kjørt meg mye, har de spurt om jeg kan fylle en tank med bensin. Da har de bare spurt rett ut: «Du, siden jeg har kjørt deg så mye, kunne du betalt for bensin denne gangen?». På en hyggelig måte selvsagt. Dette var ikke avtalt fra før, men jeg forstår jo at de bruker mer bensin på å kjøre meg rundt om kring, så det er helt greit. Ei anna, da hun hadde kjørt meg noen få ganger, sa noe sånt som: «Du, jeg har litt dårlig råd om dagen, og nå har jeg jo kjørt deg hjem de siste dagene. Hadde du giddi å gi meg litt bensinpenger?». Det var også helt greit. Hun hadde ikke trengt å komme med unnskyldningen da. Jeg tror ikke du kan forvente at alle tilbyr å betale. For å være helt ærlig, så kan jeg utnytte dette i blant. Jeg vet at det hadde vært hyggelig å tilby litt penger, men når de ikke spør, så spør ikke jeg. Noen liker jo også å kjøre folk rundt, og vil ikke ha noe betalt. Jeg vet godt hvor viktig det er å være den som spør etter penger når man gjør en tjeneste. Jeg har en utdannelse innen håndverk. Venner spør om jeg kan lage/ reparere ting for dem. Det er ingen som tilbyr å betale, det må jeg spørre om. De prøver seg sikkert på å ikke tilby penger, og håpe de får det gratis. Det har aldri vært noe problem at jeg har kommet med en pris. Ei venninne av meg har begynt å tilby penger da, etter at jeg ba om penger første gang jeg skulle reparere noe for henne. Anonymkode: 32ed5...1c0
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2020 #10 Skrevet 9. juli 2020 29 minutter siden, vikki96 said: Jeg tror bare ikke hun tenker over at bil lister mye penger. Har selv ikke bil og jeg har blitt kjørt mange ganger av folk men har faktisk aldri tenkt tanken på å betale de- ikke fordi jeg ikke bryr meg men har aldri tenkt på det før... Jeg tror ikke hun tar det frekt km du bare sier det rett ut til hu men det er mulig hun blir litt flau over seg selv og kanskje da vil oppføre seg litt spydig- men si det som det er du, men så klart på en høflig og ordentlig måte. Enig med deg. Hvis hun blir flau og tyr til å oppføre seg spydig, så bare hold masken. Jeg visste heller ikke hvor dyrt det var å ha bil før. Ble litt sjokka den gangen jeg fylte full tank på bilen til venninna mi, som jeg hadde sittet på med tur/retur hver dag ganske lenge. Hadde hun bare sagt: «Du, kan du vippse meg 600kr for bensinpenger?« Hadde jeg blitt sinna 😂. Jeg trodde å ha bil var mye billigere. La henne fylle en halv tank i hvert fall. Så ser hun hvor mye bensin faktisk koster. Anonymkode: 32ed5...1c0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå