Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Du som studerer på høgskole/universitet; hvordan angriper du stoffet?

Jeg prøver å gjøre det ved å skumlese litt, men bruker en god del tid på notering fra pensum litteratur. Det blir forholdsvis detaljert, men det blir litt enklere når det kommer til repetering. Synes det går litt sakte og trenger tips/ og å ha høre noen erfaringer dere andre har med studieteknikk.

Anonymkode: ca564...13b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Leste aldri i bøker, dro kun på forelesning og skrev ned alt fra powerpointer. Fikk gode karakterer. Men kommer jo an på hva du studerer. 

Anonymkode: abcd6...71d

AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Leste aldri i bøker, dro kun på forelesning og skrev ned alt fra powerpointer. Fikk gode karakterer. Men kommer jo an på hva du studerer. 

Anonymkode: abcd6...71d

Er du en person som husker lett hva de snakket om eller måtte du også bruke mye tid på notater?

AnonymBruker
Skrevet

Leser pensum, begynner gjerne med å bare få en oversikt, og tar notater slik at jeg husker bedre det jeg leser. Lærer mest av å løse oppgaver og å diskutere ulike problemstillinger. Går vanligvis på forelesninger også, men de er ofte bare et slags sammendrag av pensum, dessverre, så får ikke så mye annet enn repetisjon/introduksjon av de. 

Anonymkode: fcce6...749

Skrevet

Er ferdig nå, men føler at beste måte er å skumlese ukens pensum/anbefalte lesing (noter ting du ikke skjønner, og spør!), gå på forelesing, lese pensum en gang til. Og holde på sånn. I tillegg til å gjøre anbefalte (og selvsagt obligatoriske) oppgaver

AnonymBruker
Skrevet

Leser så mye pensum som mulig før studiestart. Forbereder ved å lese relevant litteratur til forelesning. Så renskriver jeg notater etter forelesning. Skriver ikke av powerpoint- helt bortkastet tid. Noterer med penn og papir for hukommelsen. Leser over notater hver annen dag for repetisjon.

Forholder meg til bøkene etter det som oppslagsverk frem til eksamen.

Anonymkode: a3f14...71e

Skrevet

Leser hvert kapittel nøye, deretter skriver jeg notater. Er det forelesninger på nett ser jeg dem etter jeg har lest kapittelet. Lager gjerne tankekart i etterkant for å drodle litt om stoffet.

Har gått over til å skrive notater via tegnebrett som legges inn i OneNote slike at de blir søkbare.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for innspill alle sammen!

Opplegget blir å ta 30 studiepoeng per semester ved siden av full jobb. Et røft anslag vil være at lesingen vil innebære ca 60 sider per uke.Kjenner jeg svetter litt i og med at dagene går veldig fort, men samtidig er det gøy å lære noe nytt. Studiene begynner i august og har begynt å lese litt allerede for å ligge mest mulig i forkant.

Noen som har erfaring med at det går lettere etterhvert og at det går lettere når man begynner å få grepet på fortatterens måte å formidle stoffet?

AnonymBruker
Skrevet

Det går mye lettere etterhvert! Jeg leste lite dette semesteret. Tar også 30 stp og har full jobb. Ikke stress med å lese pensum før studiestart - det får du lite igjen for. 

Anonymkode: 802a8...e76

Skrevet

Jeg studerer også fulltid ved siden av å jobbe fulltid. Og ja, det blir enklere. Jeg synes faktisk det er mye enklere å studere nå enn da jeg studerte fullt og hadde en deltidsjobb. Mye flinkere til å disponere tiden nå, men det er vel litt med at jeg vet jeg må være strukturert. ;) 

AnonymBruker
Skrevet
Just now, SPOCA said:

Jeg studerer også fulltid ved siden av å jobbe fulltid. Og ja, det blir enklere. Jeg synes faktisk det er mye enklere å studere nå enn da jeg studerte fullt og hadde en deltidsjobb. Mye flinkere til å disponere tiden nå, men det er vel litt med at jeg vet jeg må være strukturert. ;) 

Pisken hjelper ;) Tror jeg også leser mer nå enn det jeg gjorde når jeg tok fulltidsstudier. Hadde nok litt mer skippertak mentalitet den gangen.

Jeg tenker litt sånn at det blir litt action det neste året, men til neste sommer kan man ta en velfortjent pause.

Så du nevnte tankekart over. Det har også funkte fint for min del tidligere. Har brukt dem til å ta mentale bilder av pensum

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...