Gå til innhold

Hvordan kjøre i rundkjøringer?


Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, jeg er 20 år og skal snart begynne på kjøreskole. Jeg har øvelseskjørt litt, men har noen spørsmål om rundkjøringer.

1. Når man kjører inn i en rundkjøring med kun et felt, men når man kommer ut av rundkjøringen er det to felt. Kan man da bare legge seg i det feltet som passer best, feks høyre davman skal i utgangspunktet ligge i høyre felt?

2. Når jeg ligger i venstre felt siden jeg skal til venstre (må ligge i venstre) i en rundkjøring med to felt inn og to felt ut. Kan jeg da kjøre rett inn i høyre felt når jeg skal ut av rundkjøringen, altså krysse høyrefeltet i rundkjøringen. (Siden jeg skal til høyre I en rundkjøring som kommer like etter). Jeg vet at jeg har vikeplikt ved feltskifte i en rundkjøring.

Anonymkode: 93482...c0a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja til begge.

  • Liker 1
  • 2 uker senere...
Skrevet
På 7.7.2020 den 17.27, AnonymBruker skrev:

Hei, jeg er 20 år og skal snart begynne på kjøreskole. Jeg har øvelseskjørt litt, men har noen spørsmål om rundkjøringer.

1. Når man kjører inn i en rundkjøring med kun et felt, men når man kommer ut av rundkjøringen er det to felt. Kan man da bare legge seg i det feltet som passer best, feks høyre davman skal i utgangspunktet ligge i høyre felt?

2. Når jeg ligger i venstre felt siden jeg skal til venstre (må ligge i venstre) i en rundkjøring med to felt inn og to felt ut. Kan jeg da kjøre rett inn i høyre felt når jeg skal ut av rundkjøringen, altså krysse høyrefeltet i rundkjøringen. (Siden jeg skal til høyre I en rundkjøring som kommer like etter). Jeg vet at jeg har vikeplikt ved feltskifte i en rundkjøring.

Anonymkode: 93482...c0a

Ja til første, nja til andre. Stort sett vil det være unormalt og unødvendig å bytte felt i rundkjøringen når det er to felt ut. Spesielt hvis feltene flettes senere. Spørsmålet er vel mer, hvorfor vil du bytte til høyre felt? Kan du svare på det fornuftig er det nok greit.

AnonymBruker
Skrevet
På 7.7.2020 den 17.27, AnonymBruker skrev:

Hei, jeg er 20 år og skal snart begynne på kjøreskole. Jeg har øvelseskjørt litt, men har noen spørsmål om rundkjøringer.

1. Når man kjører inn i en rundkjøring med kun et felt, men når man kommer ut av rundkjøringen er det to felt. Kan man da bare legge seg i det feltet som passer best, feks høyre davman skal i utgangspunktet ligge i høyre felt?

2. Når jeg ligger i venstre felt siden jeg skal til venstre (må ligge i venstre) i en rundkjøring med to felt inn og to felt ut. Kan jeg da kjøre rett inn i høyre felt når jeg skal ut av rundkjøringen, altså krysse høyrefeltet i rundkjøringen. (Siden jeg skal til høyre I en rundkjøring som kommer like etter). Jeg vet at jeg har vikeplikt ved feltskifte i en rundkjøring.

Anonymkode: 93482...c0a

Hei.

Dersom det ikke er en vei til venstre i rundkjøringen så skal du ligge til venstre i rundkjøringen når du skal rett frem.

er det en rundkjøring det det er 4 veier «veier på alle ender» skal du ligge i høyre felt når du skal rett frem.

ellers ligger man til høyre når man skal rett frem, eller til venstre når man skal til venstre eller kjøre hele runden rundt.

dersom rundkjøringen ender opp i to kjørefelt «rett frem» Eller retningen du skal, så bør du alltid legge deg i det feltet der du ligger i plassering i rundkjøringen og heller foreta feltskifte når du er ute av rundkjøringen. 
det er vel ikke ulovlig å bytte felt i rundkjøringen, men det er mer risikabelt.

Anonymkode: 66386...66b

AnonymBruker
Skrevet

Enig med de som fraråder feltskift i rundkjøring. Det krever mye oppmerksomhet både fra deg og de rundt deg, for å unngå en kollisjon med de som allerede er i høyre feltet og som stort sett forventer at du forholder deg til det feltet du er i også ved utkjøring. 

 

Anonymkode: 3bb3e...19b

  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig med de som fraråder feltskift i rundkjøring. Det krever mye oppmerksomhet både fra deg og de rundt deg, for å unngå en kollisjon med de som allerede er i høyre feltet og som stort sett forventer at du forholder deg til det feltet du er i også ved utkjøring. 

 

Anonymkode: 3bb3e...19b

Enig. Jeg lærte av min sjåførerlærer at det er greit å skifte feilt i rundkjøringen, men hver gang jeg har prøvd på det har jeg opplevd å nesten bli påkjørt fordi folk ikke tenker over at det kan skje og dermed ikke ser seg godt nok om og plutselig gasser på. Så jeg har helt sluttet med det.

Men TS, husk å blinke både på vei inn og på vei ut av rundkjøringer. Nå er det visst påbudt med dobbelt opp med blinking så hvis du skal til venstre blinker du til venstre på vei inn i rundkjøringen, før du skifter til høyre-blink når du nærmer deg avkjøringen din. 

Anonymkode: b55de...685

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig. Jeg lærte av min sjåførerlærer at det er greit å skifte feilt i rundkjøringen, men hver gang jeg har prøvd på det har jeg opplevd å nesten bli påkjørt fordi folk ikke tenker over at det kan skje og dermed ikke ser seg godt nok om og plutselig gasser på. Så jeg har helt sluttet med det.

Men TS, husk å blinke både på vei inn og på vei ut av rundkjøringer. Nå er det visst påbudt med dobbelt opp med blinking så hvis du skal til venstre blinker du til venstre på vei inn i rundkjøringen, før du skifter til høyre-blink når du nærmer deg avkjøringen din. 

Anonymkode: b55de...685

Hvis du opplever å nesten bli påkjørt når du skifter felt er det DU som bryter vikeplikten. Man har vikeplikt når man skifter felt. Vikeplikt betyr at man ikke ska hindre eller forstyrre den det skal vikes for.

Anbefaler at du holder deg i det feltet du har hele veien gjennom rundkjøringen og ser deg godt for sånn ellers.

Og sånn på siden: når det er to felt inn og to felt ut er det en uting å bytte felt på vei ut. Hvorfor skal man vaksle mellom feltene og oppta ALL plass i rundkjøringen?

Hvis man er en sinke, er det jo en ypperlig mulighet for andre å komme seg forbi, men det hjelper ikke når disse sinkene sperrer ved å veksle mellom feltene.

Anonymkode: 85297...824

  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...