Gå til innhold

Tips til å komme i gang med vegetarmat

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lyst til å innføre en eller to kjøttfrie dager i uka. Men hvordan kommer man i gang? Mannen er ikke helt overbevist... men så lenge jeg lager maten tenker jeg han bare må tåle det;) Har kjøpt en kokebok, men om noen vet av noen gode vegetar blogger eller lignende hadde det vært supert med tips. Jeg tåler ikke kikerter og bønner, så den typen oppskrifter utgår dessverre. 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Sjekk ut bloggen Et kjøkken i Istanbul. Det er ikke en ren vegetarblogg, men har mange enkle, sunne og helt fantastiske vegetariske retter. Jeg har økt både grønnsaks-inntaket og kjøkken-kompetansen min etter at jeg begynte å følge bloggen. Han har gitt ut to kokebøker også. Jeg har den ene, og bruker den flere ganger i uka. :)  Trines matblogg har sikkert et godt utvalg av vegetarmat, og så har du også Veganmisjonen. Sistnevnte har et godt utvalg av kjøttfrie burgere bl.a.

Anonymkode: 8cf48...ebb

• Liker 4
Gjest Aniita
Skrevet

Vegetarianere spiser jo egg og ost, så hva med å lage en god omelettepai?

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sjekk ut bloggen Et kjøkken i Istanbul. Det er ikke en ren vegetarblogg, men har mange enkle, sunne og helt fantastiske vegetariske retter. Jeg har økt både grønnsaks-inntaket og kjøkken-kompetansen min etter at jeg begynte å følge bloggen. Han har gitt ut to kokebøker også. Jeg har den ene, og bruker den flere ganger i uka. :)  Trines matblogg har sikkert et godt utvalg av vegetarmat, og så har du også Veganmisjonen. Sistnevnte har et godt utvalg av kjøttfrie burgere bl.a.

Takk for tips, de bloggene skal jeg sjekke ut:) økt grønnsaks inntak er helt klart en ønskelig bi-effekt av prosjektet. 

Skrevet
2 timer siden, Aniita skrev:

Vegetarianere spiser jo egg og ost, så hva med å lage en god omelettepai?

Det var smart, vegetarisk restemat. Det tror jeg også blir en enkel start:) og jeg må bare komme i gang, vi spiser alt for mye kjøtt!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Enkelt. Lag vanlig mat, men uten kjøtt. Taco kan erstattes med svarte bønner. Min far, som er en kjøttelsker, spiser gjerne svarte bønner istedenfor kjøttdeig til Taco. Det smaker det samme. Steik svarte bønner (jeg liker å mose rundt halvparten), ta i litt vann også tacopulver. 

Anonymkode: 38c9e...474

• Liker 2
Skrevet

Det finnes også en vegetarerstatning til nesten alle sorter kjøtt. Veggis pølse/burger/farse/nuggets osv osv. Det bruker vi her hjemme, synes mange av dem smaker veldig godt! 

• Liker 2
Skrevet

Mari Hult har veldig mye godt å komme med, både på instagram, i kokeboka Plantebasert Kosthold (den er genial, "holder deg i hånda" på vei mot å spise mer plantebasert - men kan hende den er unødvendig omfattende mtp målene dere har :) ), og på nettsiden https://www.vegetarbloggen.no/ Hennes oppskrifter hjalp meg mye da jeg prøvde å utvide repertoaret mitt da jeg først prøvde å bli veganer. :) 

Ellers er en lur kokebok som venner av meg liker (de er vanligvis "altetere") denne:
 https://www.ark.no/boker/Hanne-Lene-Dahlgren-En-skikkelig-digg-kokebok-9788205537125?gclid=Cj0KCQjwupD4BRD4ARIsABJMmZ8klltV950jwheWT2TsX0E0aIbDdp3AdemGRN0dBosdFVQglvxM8XEaAuC7EALw_wcB&gclsrc=aw.ds

Den er kjøttfri, og ikke helt vegansk slik som Mari Hult sine oppskrifter, og de er både kjempegode og varierende i vanskelighetsgrad! Falt som sagt i smak hos folk jeg kjenner som er langt i fra 100% veggis :) 

• Liker 2
Skrevet
4 timer siden, Thea82 skrev:

Jeg har lyst til å innføre en eller to kjøttfrie dager i uka. Men hvordan kommer man i gang? Mannen er ikke helt overbevist... men så lenge jeg lager maten tenker jeg han bare må tåle det;) Har kjøpt en kokebok, men om noen vet av noen gode vegetar blogger eller lignende hadde det vært supert med tips. Jeg tåler ikke kikerter og bønner, så den typen oppskrifter utgår dessverre. 

Tåler du linser? 

Skrevet
10 minutter siden, Ville91 skrev:

Det finnes også en vegetarerstatning til nesten alle sorter kjøtt. Veggis pølse/burger/farse/nuggets osv osv. Det bruker vi her hjemme, synes mange av dem smaker veldig godt! 

Det er ingen grunn til at Ts skal innføre det når hun bare skal spise kjøttfritt 1-2 ganger pr uke og i tillegg ønsker å spise mer grønnsaker. 

• Liker 4
Gjest Cammomillo
Skrevet

Green bonanza! Flott norsk blogg! Og bok :) 

Gjest Trynefaktor
Skrevet

Naturli’ burgerne er gode 😊

Skrevet

Svensk side som heter undertian.com

Der er det lagt opp ferdige ukesmenyer, og en masse fantastisk gode vegetar oppskrifter. Billige er det også😊

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, Guidet Kvinne skrev:

Tåler du linser? 

Det tror jeg, og jeg er intolerant ikke allergisk, så ikke verre enn å teste det:)

Skrevet

Jeg tror en bedre måte å gjøre det på er å gradvis innføre kjøttfrie middager. 

Chilli con carne med halvparten avkjøttet du vanligvis bruker. Tilsett litt av neste ukes erstatning. Uken etter serverer du med bønner.

Lag lasagne uke 1 med litt skivet squasj og halvparten av kjøttdeigen blandet med terninger av gulrot. Uke to lager du den helt uten kjøtt, men med mer grønnsaker. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Enig i at det er helt unødvendig å foreslå masse kjøtterstatningsmiddager til TS, særlig når disse inneholder bønner som hun har presisert at hun ikke tåler. Hvis hun alle de andre dagene i uka etter eget utsagn spiser alt for mye kjøtt trenger hun ikke mer proteiner i kosten.

Jeg spiser mye vegetarisk pasta og supper til hverdags. Suppe: Feks potet- og purresuppe (med et bløtkokt egg i om ønskelig), gulrotsuppe med ingefær og kokosmelk, tyrkisk linsesuppe... Eksempel på hverdagslige vegetariske pastaretter: https://www.bbcgoodfood.com/recipes/collection/vegetarian-pasta

Shakshuka (egg posjert i tomatsaus med grønnsaker) er også en grei vegetarisk hverdagsmiddag.

Anonymkode: 71b29...4d2

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke så stor fan av kjøtterstattere. Dropper heller kjøttet, og tilsetter en del krydder, grønnsaker osv. I taco feks, bruker jeg heller ekstra salat, avokado osv, enn å bytte ut med bønner.

Kan anbefale vegetar varianter av lasagne (grønnsaker istedenfor kjøtt), enchiladas, taco og pizza. Supper og pasta med saus er digg!

Anonymkode: 77da6...140

• Liker 3
Skrevet

Tusen takk for masse god input 😊 Nå er jeg motivert for å komme i gang (starter med omelett i dag!), og så leser jeg meg litt opp i helgen. 

Jeg kommer fra et lavkarbo kosthold, så protein inntaket er høyt (midlertidig stoppet nå pga graviditet). Vet det finnes kjøttfrie alternativet, men målet er ren mat fra bunnen, så til å begynne med prøver jeg å unngå det. Det å ikke spise bønner er ihvertfall ikke noe unnskyldning;)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke så stor fan av kjøtterstattere. Dropper heller kjøttet, og tilsetter en del krydder, grønnsaker osv. I taco feks, bruker jeg heller ekstra salat, avokado osv, enn å bytte ut med bønner.

Kan anbefale vegetar varianter av lasagne (grønnsaker istedenfor kjøtt), enchiladas, taco og pizza. Supper og pasta med saus er digg!

Anonymkode: 77da6...140

Enig med deg, jeg har ikke smakt en eneste kjøtt-erstatning som er god. Jeg reagerer ikke så mye på en smaksprøve, men synes det blir så kvalmende etter noen få biter.  Benytter samtidig anledningen til å anbefale denne veggis-lasagnen, den er helt i særklasse:  https://trinesmatblogg.no/recipe/vegetarlasagne-med-spinat-og-feta/  😊😋

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...