AnonymBruker Skrevet 7. juli 2020 #1 Skrevet 7. juli 2020 Har fått finansieringsbevis av banken. Får da mindre lån til selveier enn andelsleilighet (da skal omkostnader være inkludert). Er førstegangskjøper og skjønner ikke helt dette. Skjønner at man må betale en viss prosent til staten i tillegg når man kjøper selveierleilighet, men er ikke det inkludert i omkostnader som står i prospektet? Takk for svar. Anonymkode: beefe...6a3
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2020 #2 Skrevet 7. juli 2020 Banken gir deg lån til selve kjøpesummen. For selveier, er kjøpesummen budet som aksepteres, for andelsleilighet, er det innskudd (bud) + fellesgjeld. Omkostningene kommer utenom uansett. Omkostningene, dvs dok avg, er betraktelig høyere ved kjøp av selveier enn andelsleilighet. Derfor ulikt lånebeløp. Som førstegangskjøper ville jeg råde deg til å se på andelsleiligheter. Innskuddet er lavere, fellesgjelden er noe du betjener som del av felleskostnaden mens du bor der. Når du flytter, flytter du også fra den gjelden. Ofte er det mye innbakt i felleskostnaden som du må betaler mer for i en selveier. Noen borettslag har f eks varmt vann inkludert. Anonymkode: 70c29...a85
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2020 #3 Skrevet 7. juli 2020 Ok takk, tror jeg skjønner mer nå. Er ofte at nyebygdeleiligheter er mye lavere i pris, men ofte veldig høy (noen ganger lik sum) fellesgjeld. Er det dumt å kjøpe en leilighet med høy fellesgjeld? Anonymkode: beefe...6a3
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2020 #4 Skrevet 7. juli 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Ok takk, tror jeg skjønner mer nå. Er ofte at nyebygdeleiligheter er mye lavere i pris, men ofte veldig høy (noen ganger lik sum) fellesgjeld. Er det dumt å kjøpe en leilighet med høy fellesgjeld? Anonymkode: beefe...6a3 Det kommer an på om det er mulighet for individuell nedbetaling eller ikke. Særlig hvis renta på fellesgjelden er høy og leiligheten er en typisk førstegangskjøper med lav rente i målgruppen. Totalsummen er uansett det viktigste, og fellesgjeld betyr ofte at det er lite vedlikeholdskostander i vente. Høy fellesgjeld som i nybygg har også ofte lave strømkostander og sånt. Anonymkode: 8f005...82f 1
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2020 #5 Skrevet 7. juli 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Ok takk, tror jeg skjønner mer nå. Er ofte at nyebygdeleiligheter er mye lavere i pris, men ofte veldig høy (noen ganger lik sum) fellesgjeld. Er det dumt å kjøpe en leilighet med høy fellesgjeld? Anonymkode: beefe...6a3 Høy fellesgjeld betyr at laget har gjort et eller annet som koster penger. I et eldre lag kan det f eks være bytte av vinduer, kledning, rehabilitering av terrasser, bedre isolering osv. Det er jo positive tiltak som sparer utgifter til strøm, får boligene til å se penere ut osv. Kostnaden er selvsagt høyere felleskostnad. På den annen side, så trengs det vedlikehold av selveiere og, og da kan det hende du må ta opp et eget lån for å finansiere utbedringene. Jeg har lagt merke til at noen boligbyggelag selger prosjekt der innskudd og gjeld er lik. Det positiv er at du kommer inn på boligmarkedet til en rimeligere pris. Bakdelen er høy felleskostnad som i all hovedsak er nedbetaling av gjeld. En gjeld som gjerne har en løpetid på 30 år, og som dermed blir veldig dyr i det lange løp. Finn noe du trives med og som ikke koster mer enn at du kan leve noenlunde greit ved siden av. Husk at det er din første bolig, og at du sannsynligvis får deg noen overraskelser hva gjelder utgifter osv. Da er det lurt å ikke ha strukket seg for langt ved kjøp av bolig. Lykke til. Håper du finner noe du blir fornøyd med:) Anonymkode: 70c29...a85 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå