Mokka Skrevet 6. juli 2005 #1 Skrevet 6. juli 2005 I dag har jeg vært i flere butikker, men det er ingen som selger linser. Hvor får jeg tak i det? Noen som har noen gode tips til hva jeg kan bruke linser til?
Gjest mett Skrevet 6. juli 2005 #2 Skrevet 6. juli 2005 Veldig mange innvandrerbutikker selger diverse linser i tørket eller hermetisk form. Ellers har "velassorterte" matbutikker også slikt. Senest i dag var jeg på Maxi på Tiller (trondheim) og kjøpte. De hadde både tørre og hermetiske. Men bruken er jeg ikke så god på da... suppe og salat. Men har ingen oppskrift.
Brunhilde Skrevet 6. juli 2005 #3 Skrevet 6. juli 2005 Meny selger også linser. Bruken? Aner ikke, har aldri prøvd, men mener de kan brukes i salat, til middag og sikkert mye mer!
Mokka Skrevet 6. juli 2005 Forfatter #4 Skrevet 6. juli 2005 Takk for svar. Drar å kjøper det i morgen!
Gjest Catwoman Skrevet 6. juli 2005 #5 Skrevet 6. juli 2005 Kjøper de alltid på Meny. De som er grønne på fargen er best syns jeg. Har ingen oppskrift, men jeg burker de i alt mulig.
Gjest piaf Skrevet 7. juli 2005 #6 Skrevet 7. juli 2005 Her er min linsesalat: 2 dl Puy-linser (dvs. små grønne) 1/4 presset sitron, eller etter smak 1 stor ts fransk sennep 3 ss extra virgin olivenolje litt hvitløk (most med litt salt, bruk knivbladet), eller ramsløk salt og pepper 1/2 rødløk 3 hakkede tomater 1 stor bunt hakket bladpersille Kok linsene møre (ca. 20 min) i usaltet vann. Lag sennepsvinaigrette og ha i en bolle sammen med hakket rødløk, hvitløk og tomater. Ha i de varme linsene så snart de er ferdigkokte, og rør tilslutt inn persillen. Salaten kan gjerne få stå ca. 10 min så smakene blander seg bedre. Smak evnt til med mer salt, pepper og sitronsaft.
Arkana Skrevet 12. juli 2005 #8 Skrevet 12. juli 2005 Karibisk kyllingsuppe (4 pers.) 2 ss hvetemel 1 ts salt ½ ts pepper 8 kyllinglår, uten skinn og ben, delt i biter 2 ss olivenolje 1 stor finhakket løk 2 knuste hvitløksfedd 1 liten (250 g) søtpotet, delt i 2 cm biter 1 gulrøtter i skiver 2 selleristenger, finhakkede 2 grønne bananer, delt i terninger 50 g røde linser 1,5 liter hønsebuljong 1 ts chilisaus 1 bouquet garni (timian, persille, laurbærblad) 150 g pasta Bland mel, halvparten av saltet og halvparten av pepper i en lav form. Rull kyllingbitene i melet og stek dem så brune i oljen. Ta ut av pannen og fres løk og hvitløk mykt. Tilsett potet, gulrot og selleri og stek under omrøring 2 minutter. Tilsett bananer, linser, kylling, buljong, resten av salt og pepper, chili saus og bouquet garni. Kok opp og la småkoke under lokk i 15 minutter. Tilsett pasta og la koke uten lokk i 10 minutter. Ta ut bouquet garni. Server suppen med et persilledryss. Linse- og paprikapai (6-8 pers.) 225 g sammalt hvete 100 g smør 4 ss vann 175 g røde linser 3 dl grønnsaksbuljong 1 ss smør 1 hakket løk 2 hakkede røde paprika 1 ss tomatpuré 3 ss hakket persille pepper evt mais i tillegg Smuldre mel og smør og samle deigen med vann. Sett i kjøleskap 30 minutter. Legg linser og buljong i en kjele og kok 10 minutter. Smelt smøret og fres løk og paprika mykt. Mos linsene helt og bland i løken sammen med tomatpuré, persille og pepper. Kjevle ut deigen til en 24 cm paiform. Prikk bunnen og fordel fyllet i. Stek ved 200 grader i 30 minutter. Grillet steinbit på røde linser (4 pers.) 400 g purre 2 ss olje 200 g røde linser 400 g grønnsaksbuljong 500 g steinbitfilet hvit pepper 2 ss limesaft 1 ss balsamicoeddik salt/pepper 3 ss hakket estragon eller persille Skjær purre i korte, smale strimler. Fres purren i 1 ss olje under konstant omrøring. Tilsett linser og buljong og kok opp. La småkoke under lokk 5-8 minutter. Del fisken i fire like store stykker. Krydre med pepper og limesaft. Pensle grillristen og grill fisken ca 4 minutter på hver side. Smak linseblandingen til med eddik, salt og pepper og bland inn urtene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå