AnonymBruker Skrevet 7. juli 2020 #1 Skrevet 7. juli 2020 Hei. Usikker på om jeg skal binde meg til fastrenta som kom ut i dag hos husbanken (1,035). Eller vente til neste måned å håpe at det går ned? https://www.husbanken.no/rente/ Anonymkode: 3b2b8...17e
TBergh Skrevet 7. juli 2020 #3 Skrevet 7. juli 2020 Hei. Binding av renten har en klar fordel. Du vet hva du skal betale. Binding eller ikke binding for å spekulere økonomisk, har alltid vært et sjansespill. En tommelfingerregler: Er fastrenten billigere/lavere enn den flytende, tyder dette på at den flytende renten går ned, og omvendt. En rente på 1,035% er en meget lav rente uansett. Spørsmålet blir da, hvor stor er din samlede gjeld i Husbanken? Hvor mye kan en rentereduksjon faktisk påvirke din økonomi, pr mnd? Dette blir et regnestykke. Hvis du binder renten nå, og den går ytterligere ned, så er spørsmålet, hvor mye går den ned, og hvor lenge vil dette vare? Hvor mye vil du risikere å «tape» hvis det går ytterligere ned, etter at du har bundet renten? Det er i godt over ti år sagt at renten er unormalt lav. I disse Covid-19 tider er en del banker som har satt ned renten nettopp pga. Covid-19. Jeg tror at den renten du nå ser i Husbanken skyldes Covid-19. Renten kan ikke fortsette «i det uendelige» med å gå ned. Så sjansen for at den vil gå opp, tilbake til «den normale unormale lave renten» er relativ stor. Hvor lenge Covid-19 renten kan være lav vil være en begrenset lengde, da bankene er avhengig av å tjene penger. Dette er min vurdering, og mening, men jeg følger ikke nøye med på rentereduksjon/heving. Du har i det minste fått noen innspill, så får du avgjøre om du synes dette låter fornuftig eller ikke. Med vennlig hilsen TBergh
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2020 #4 Skrevet 9. juli 2020 På 7.7.2020 den 13.39, AnonymBruker skrev: Hei. Usikker på om jeg skal binde meg til fastrenta som kom ut i dag hos husbanken (1,035). Eller vente til neste måned å håpe at det går ned? https://www.husbanken.no/rente/ Anonymkode: 3b2b8...17e Du tenker at du skal binde den for 5 år? Har din kommune påslag med 0,25 % på renten på startlånet? Hva blir den effektive renten dersom du binder renten? Ender du opp på 1,2? 1,4? Hva vil det være vs den flytende renten? Per nå så er Husbanken ajour med rentenedsettelsene til Norges bank, men samtidig så er renten en vurderingsprosess som gjøres i hht markedet av Finanstilsynet. Det er dermed vanskelig å si hva de kommer til å tenke. Vi vet ikke helt hvordan Covid-19 kommer til å påvirke. Likevel, som sagt over så er 1,035 en bra rente. Jeg har foreldre som vokste opp med å betale skyhøye renter og levde i perioder på havregrøt så sånn sett så er vi vel heldige. Jeg har hatt startlån i 5 år og har ingen intensjoner om å binde rente. Jeg liker friheten til å nedbetale litt ekstra når jeg kan også er sannsynligheten høy for at renten kommer til å holde seg lavt en god stund. Anonymkode: a3fdd...5f6
The_Stig Skrevet 10. juli 2020 #5 Skrevet 10. juli 2020 (endret) I og med det nå er 0-rente i Norge så er vi på det helt laveste nivå man kan forvente på flytende boliglåns-renter ut til forbruker. 1.035% er godt under dagens beste flytende rente i det private markedet. Om man til formodning skulle få negativ styringsrente (som vi får håpe ikke skjer) så ville det bare vært snakk om noen få tiendedels prosent ned fra dagens boligrentenivå ut til forbruker - bankene må fortsatt tjene penger. Så jeg hadde nok slått til å bundet renten på 1,035% (forutsatt vi snakker om effektiv rente) - Det tilsvarer på mange måter et gratis lån, du skal jo trekke fra 22% på skatten - så reelt sett snakker vi om en faktisk effektiv rente (etter skatt) på bare 0,8% (til sammenligning var KPI siste 12 mnd på 1,4%). Endret 10. juli 2020 av The_Stig 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå