AnonymBruker Skrevet 7. juli 2020 #1 Del Skrevet 7. juli 2020 Noen som kan hjelpe meg? Skal på bilferie om noen dager, kan ikke bruke penger på verksted. Ganske lenge har bilen satt i gang alarm fordi bilbeltene ikke er på selv om ingen sitter i dem (og har ikke noe liggende på setene heller). Derfor har jeg begynt med å alltid ha beltene på i baksetet uansett. Nå har den begynt å klage selv om selene er på. Jeg kan ikke ta sikringen, da vil klimaanlegg og mye annet gå i samme slengen. Jeg vet at det skal være mulig å rive ut en ledning, men hvordan? Må få slutt på dette, alarmen kommer helt plutselig og er vanvittig høy, skremmer meg og plager meg når jeg kjører. Bilen er en Peugeot 308. Noen som vet noe? Anonymkode: d2f71...192 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nomore82 Skrevet 7. juli 2020 #2 Del Skrevet 7. juli 2020 Jeg er ærlig talt usikker på om jeg ville ha tuklet med dette selv. Nå vet ikke jeg hvor ny bilen din er, men nyere biler har en del mekanismer og sikkerhetsfunksjoner som aktiveres/deaktiveres alt etter hva sensorene forteller systemet. Om du da gjør en feil her så kan du påvirke både om airbag eller beltestrammere aktiveres ved en kollisjon for eks. Og det tror jeg ikke du har lyst til å risikere? Det er i det minste lov å sjekke med verkstedet hva de tror kan være feilen, og om de kunne tatt en rimelig diagnose av det før du bestemmer deg. Dersom de faktisk har kapasitet så pleier sjeldent en diagnose koste mer enn 400-800 kr, noen gjør det til og med gratis om du er en grei kunde 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2020 #3 Del Skrevet 7. juli 2020 Høres ut som om du tar deg en tur til et verksted. Anonymkode: 9a111...801 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2020 #4 Del Skrevet 7. juli 2020 4 minutter siden, nomore82 skrev: Jeg er ærlig talt usikker på om jeg ville ha tuklet med dette selv. Nå vet ikke jeg hvor ny bilen din er, men nyere biler har en del mekanismer og sikkerhetsfunksjoner som aktiveres/deaktiveres alt etter hva sensorene forteller systemet. Om du da gjør en feil her så kan du påvirke både om airbag eller beltestrammere aktiveres ved en kollisjon for eks. Og det tror jeg ikke du har lyst til å risikere? Det er i det minste lov å sjekke med verkstedet hva de tror kan være feilen, og om de kunne tatt en rimelig diagnose av det før du bestemmer deg. Dersom de faktisk har kapasitet så pleier sjeldent en diagnose koste mer enn 400-800 kr, noen gjør det til og med gratis om du er en grei kunde Takk for svar. Bilen er nesten ti år gammel. Jeg vil selvsagt ikke gjøre noe som går utover sikkerheten. Men jeg snakket med en bekjent som er bilmekaniker og han sa at det var helt greit å bare rive ut en ledning. Og at det fort kan koste en del penger å fikse det på annen måte. Dessverre får jeg ikke kontakt med ham nå. Derfor jeg spør om noen vet noe om det. Og jeg kommer ikke til å røske ivei selv om jeg får tips her. Vil egentlig bare vite hvor jeg skal se, så sjekker jeg om jeg synes det er fornuftig/forsvarlig. Ferien ryker om jeg må betale mer enn 1500 på verksted. Anonymkode: d2f71...192 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2020 #5 Del Skrevet 7. juli 2020 Kinky problemstilling. Det er jo en sensor i setet som melder fra om vekt i setet - at noen sitter der. Så en annen sensor som følger med på om beltet står i mottakeren. Sannsynligvis er det en feil på én av sensorene. Prøv å finne ut av hvilket sete som gir feilsignal. Det kan også hende at du hadde noe tungt stående i setet? Uansett, hvis du klarer å lokalisere feilen selv, har du kanskje spart deg for noen verksted-hundrelapper allerede. Lykke til! Anonymkode: 43c93...2a7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nomore82 Skrevet 7. juli 2020 #6 Del Skrevet 7. juli 2020 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar. Bilen er nesten ti år gammel. Jeg vil selvsagt ikke gjøre noe som går utover sikkerheten. Men jeg snakket med en bekjent som er bilmekaniker og han sa at det var helt greit å bare rive ut en ledning. Og at det fort kan koste en del penger å fikse det på annen måte. Dessverre får jeg ikke kontakt med ham nå. Derfor jeg spør om noen vet noe om det. Og jeg kommer ikke til å røske ivei selv om jeg får tips her. Vil egentlig bare vite hvor jeg skal se, så sjekker jeg om jeg synes det er fornuftig/forsvarlig. Ferien ryker om jeg må betale mer enn 1500 på verksted. Anonymkode: d2f71...192 10 år gamle biler har fortsatt veldig mye sikkerhetsutstyr og elektronikk. Så du har nok både vektsensor i setene fremme, beltesensorer fremme og airbag fremme - kanskje til og med i sidestolpene(A- og B-stolpene)? Fjerner du vektsensorene så vil sannsynligvis ikke airbag løses ut selv om det sitter noen der. Og fjerner du beltesensoren så vil ikke beltestrammeren aktiveres ved kollisjon og dersom det sitter noen der så vil de treffe airbagen med høyere hastighet enn hva en burde. Du bør altså være rimelig sikker på at det kun er alarmen du kobler ut, og ikke de faktiske sensorene. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2020 #7 Del Skrevet 7. juli 2020 Høres ut som det kan være problem med fuktighet, sensorene ligger under matten under setene. Flipp setene fremover eller ta de helt ut av bilen, se om det er fuktighet under matten. Hvis det er fuktig så må du få det helt tørt, kan i tillegg spraye sensorene og kontaktene med elektrospray som driver bort fuktigheten. Anonymkode: eb7f1...8b8 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2020 #8 Del Skrevet 7. juli 2020 Her er en video som viser hvordan du kobler ut sensoren, er ikke sikkert det er helt likens på din bil men er stort sett det samme på alle PSA biler. Anonymkode: eb7f1...8b8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2020 #9 Del Skrevet 7. juli 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Kinky problemstilling. Det er jo en sensor i setet som melder fra om vekt i setet - at noen sitter der. Så en annen sensor som følger med på om beltet står i mottakeren. Sannsynligvis er det en feil på én av sensorene. Prøv å finne ut av hvilket sete som gir feilsignal. Det kan også hende at du hadde noe tungt stående i setet? Uansett, hvis du klarer å lokalisere feilen selv, har du kanskje spart deg for noen verksted-hundrelapper allerede. Lykke til! Anonymkode: 43c93...2a7 Den viser hvilket sete den reagerer på. Feilen er av og på. Altså det kan godt gå en stund uten at den reagerer. Alle setene bak kan gå av om ikke beltet er på, uten at noen sitter der eller det ligger noe i setet. Et av setene reagerer selv om beltet er fastspent. Jeg vil gjerne finne ut av dette selv! Med deres hjelp 😊 jeg har ikke behov for den alarmen Anonymkode: d2f71...192 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2020 #10 Del Skrevet 7. juli 2020 1 time siden, nomore82 skrev: 10 år gamle biler har fortsatt veldig mye sikkerhetsutstyr og elektronikk. Så du har nok både vektsensor i setene fremme, beltesensorer fremme og airbag fremme - kanskje til og med i sidestolpene(A- og B-stolpene)? Fjerner du vektsensorene så vil sannsynligvis ikke airbag løses ut selv om det sitter noen der. Og fjerner du beltesensoren så vil ikke beltestrammeren aktiveres ved kollisjon og dersom det sitter noen der så vil de treffe airbagen med høyere hastighet enn hva en burde. Du bør altså være rimelig sikker på at det kun er alarmen du kobler ut, og ikke de faktiske sensorene. Takk. Ja, jeg skal være sikker før jeg gjør noe Anonymkode: d2f71...192 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2020 #11 Del Skrevet 7. juli 2020 59 minutter siden, AnonymBruker skrev: Høres ut som det kan være problem med fuktighet, sensorene ligger under matten under setene. Flipp setene fremover eller ta de helt ut av bilen, se om det er fuktighet under matten. Hvis det er fuktig så må du få det helt tørt, kan i tillegg spraye sensorene og kontaktene med elektrospray som driver bort fuktigheten. Anonymkode: eb7f1...8b8 Takk! Skal sjekke det 😊 Anonymkode: d2f71...192 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2020 #12 Del Skrevet 7. juli 2020 55 minutter siden, AnonymBruker skrev: Her er en video som viser hvordan du kobler ut sensoren, er ikke sikkert det er helt likens på din bil men er stort sett det samme på alle PSA biler. Anonymkode: eb7f1...8b8 Tusen takk. Skal se videoen. Jeg må lære meg litt om dette, kommer ikke til å gjøre noe uten at jeg er helt trygg på at det er riktig 😊 Anonymkode: d2f71...192 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2020 #13 Del Skrevet 7. juli 2020 Ville ringt verkstedet så kan de koble ut kun alarmen. Mitt verksted koblet ut noe lignende for meg gratis, så kan være greit å spørre. Anonymkode: c081f...bd8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2020 #14 Del Skrevet 7. juli 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ville ringt verkstedet så kan de koble ut kun alarmen. Mitt verksted koblet ut noe lignende for meg gratis, så kan være greit å spørre. Anonymkode: c081f...bd8 Takk! Jeg ringer dem i morgen for å spørre. Er bare så redd for at det koster mye (i mitt tilfelle er grensen veldig lav). Bilen er i god stand ellers og vi skal på ferie, budsjettet rekker bare til det som er planlagt... Anonymkode: d2f71...192 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2020 #15 Del Skrevet 7. juli 2020 1 time siden, nomore82 skrev: 10 år gamle biler har fortsatt veldig mye sikkerhetsutstyr og elektronikk. Så du har nok både vektsensor i setene fremme, beltesensorer fremme og airbag fremme - kanskje til og med i sidestolpene(A- og B-stolpene)? Fjerner du vektsensorene så vil sannsynligvis ikke airbag løses ut selv om det sitter noen der. Og fjerner du beltesensoren så vil ikke beltestrammeren aktiveres ved kollisjon og dersom det sitter noen der så vil de treffe airbagen med høyere hastighet enn hva en burde. Du bør altså være rimelig sikker på at det kun er alarmen du kobler ut, og ikke de faktiske sensorene. Forresten, feilen er i baksetene. Jeg har åpenbart vektsensorer og beltesensorer der. Også airbager i baksetet. Jeg ringer verkstedet mitt i morgen, men tar fortsatt imot tips! Skal ut og sjekke litt mer når regnet gir seg litt 😊 Anonymkode: d2f71...192 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Audiot Skrevet 7. juli 2020 #16 Del Skrevet 7. juli 2020 På Vw/Audi/Skoda/Seat er det bare noen få tastetrykk på en pc så er beltevarslingen programmert vekk. Mulig det er så enkelt på Peugeot også, det finner du ut i morgen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2020 #17 Del Skrevet 7. juli 2020 1 minutt siden, Audiot skrev: På Vw/Audi/Skoda/Seat er det bare noen få tastetrykk på en pc så er beltevarslingen programmert vekk. Mulig det er så enkelt på Peugeot også, det finner du ut i morgen Takk for svar! Ja, ringer dem i morgen, kanskje er det så enkelt! De som du snakker om (deg inkludert?), hvor mye tar de betalt for dette? Anonymkode: d2f71...192 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Audiot Skrevet 7. juli 2020 #18 Del Skrevet 7. juli 2020 Betalte 400kr for det kvarteret det tok. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2020 #19 Del Skrevet 7. juli 2020 1 minutt siden, Audiot skrev: Betalte 400kr for det kvarteret det tok. Ok. Det klarer jeg! Skal høre med dem. Tusen takk for råd 😊 Anonymkode: d2f71...192 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå