AnonymBruker Skrevet 7. juli 2020 #1 Skrevet 7. juli 2020 Jeg har blitt forkjølet og venter fortsatt på svar på koronatest, men har ikke vært i kontakt med noen som er bekreftet smittet eller vært i utlandet. Jeg lurer på om det er lov å gå ut sålenge man går på steder der man ikke er i kontakt med andre (unngår butikker, tett befolkede områder, motsatt side av veien fra andre osv. Jeg bor landlig til). Jeg fikk muntlig beskjed om at det gikk fint, men finner ingen offentlig informasjon om det. Ønsker saklige svar basert på offentlige kilder, ikke skrikete "NEEEEI!"-bemerkninger uten kilde. Blir rastløs av å sitte inne. Anonymkode: edd0d...7d4
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2020 #2 Skrevet 7. juli 2020 Hvis ikke du har påvist corona eller det er sannsynlig at det er det (fordi du har vært i kontakt med noen som har korona) så kan du fortsatt gå ut. Anonymkode: d72bc...7a5 1
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2020 #3 Skrevet 7. juli 2020 Skjønner at du ikke synes det er lett å være helt sikker på hva du skal gjøre. https://www.fhi.no/nettpub/coronavirus/fakta/avstand-karantene-og-isolering/ Om personer i karantene står det: Vær årvåken på egne symptomer. Dersom du har feber eller luftveissymptomer, bør du isolere deg så snart som mulig. Ved hjemmeisolering så kan man være i egen hage eller balkong. Om de som er i karantene uten symptomer står det at man kan gå turer med 1 meters avstand. Men hvis du har fått beskjed av helsepersonell om at du kan gå turer så gjør du jo bare det. De kjenner din nøyaktige situasjon og kan vurdere det best. Anonymkode: 02012...9f1 1
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2020 #4 Skrevet 7. juli 2020 Det er jo dette med "bør" som gir rom for tolkning. Anonymkode: edd0d...7d4 2
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2020 #5 Skrevet 7. juli 2020 Siden du allerede har tatt test synes jeg du bør holde deg hjemme. Det tar ikke lang tid å få svar, og du klarer ett par dager hjemme! Anonymkode: 47300...6d9 1
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2020 #6 Skrevet 7. juli 2020 40 minutter siden, AnonymBruker skrev: Siden du allerede har tatt test synes jeg du bør holde deg hjemme. Det tar ikke lang tid å få svar, og du klarer ett par dager hjemme! Anonymkode: 47300...6d9 Hvem skulle ts smitte, når planen er å gå tur alene? Fugler og trær tåler nok et lite hark og host. Dessuten er det så få som er smittet nå, at sannsynligheten for at ts er Covid-19 positiv er ganske liten. Gå tur ts. Er du frisk nok til det, har du bare godt av det. Anonymkode: 2dca7...52f 4
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2020 #7 Skrevet 7. juli 2020 Inntil positivt svar foreligger kan du gå turer, handle om nødvendig osv. Du er i karantene. Ikke i isolasjon. Anonymkode: 6e88f...d15
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2020 #8 Skrevet 7. juli 2020 Dette står på Bergen kommune sine sider: Alle som venter på prøvesvar isoleres inntil prøvesvarene foreligger. (https://www.bergen.kommune.no/hvaskjer/tema/koronavirus/ansatte-i-bergen-kommune/helseansatte/lurt-a-begrense-aktivitet-i-tjenestene-nar-noen-venter-pa-proveresultater To familiemedlemmer av meg testet seg forrige uke. De måtte være hjemme og holde avstand til familiemedlemmer de bodde med frem til prøvesvar forelå. Det er jo helt logisk. Hold deg hjemme frem til prøvesvar foreligger. Anonymkode: ba804...b03
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2020 #9 Skrevet 7. juli 2020 Jeg var ute en tur isted og går kanskje en til senere og imorgen hvis jeg orker. 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette står på Bergen kommune sine sider: Alle som venter på prøvesvar isoleres inntil prøvesvarene foreligger. Anonymkode: ba804...b03 Takker. Men det ser kanskje ut som dette gjelder for ansatte i helsevesenet og den er datert tilbake i mars, så er usikker på om den gjelder for alminnelige meg. Det er en jungel av gammel og ny info overalt og uklart. Jeg tenker uansett at det viktigste er å ikke risikere å smitte noen. 🤧 Så får reglene bare si hva de vil. Anonymkode: edd0d...7d4 1
Anbefalte innlegg