Gå til innhold

Er det litt «skam» i og dra til Alicante nå?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Uansett om det er pandemi eller ikke så er det flaut å dra til Alicante, gjelder de fleste norske syden favorittene. Løpe rundt, lettere griserosa med fannypack på magen mens man leter etter neste øl bule.

Anonymkode: 61864...186

For noe tull basert på total uvitenhet. jeg, og mange med meg, har reist til Alicante og omegn i årevis, personlig har jeg hus nord for Alicante. Det er 10-tusenvis av nordmenn (og andre utlendinger) som har eiendommer på Costa Blanca. jeg kjenner 100-vis av folk der nede etter å ha reist og bodd i området til og fra i nesten 40 år. Ingen av disse folkene løper rundt som du beskriver. Mange har dyre, flotte eiendommer. Det er flust med historiske severdigheter i området, mange nordmenn jobber og går på skole der, osv.

Anonymkode: 057fb...939

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For noe tull basert på total uvitenhet. jeg, og mange med meg, har reist til Alicante og omegn i årevis, personlig har jeg hus nord for Alicante. Det er 10-tusenvis av nordmenn (og andre utlendinger) som har eiendommer på Costa Blanca. jeg kjenner 100-vis av folk der nede etter å ha reist og bodd i området til og fra i nesten 40 år. Ingen av disse folkene løper rundt som du beskriver. Mange har dyre, flotte eiendommer. Det er flust med historiske severdigheter i området, mange nordmenn jobber og går på skole der, osv.

Helt enig! 

Venninna mi er også Alicante. Var der fra mange år siden, veldig fin by. Hadde faktisk tenkt til å flytte dit med familien min. Det som kanskje er litt "trist" for spanjolene er at "Nordmenn tar over store deler av Alicante". :)

TS 

Anonymkode: 534a7...63b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jepp 

Anonymkode: 214f3...49d

AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helt enig! 

Venninna mi er også Alicante. Var der fra mange år siden, veldig fin by. Hadde faktisk tenkt til å flytte dit med familien min. Det som kanskje er litt "trist" for spanjolene er at "Nordmenn tar over store deler av Alicante". :)

TS 

Få nordmenn i Alicante. Litt lenger nord i Albir derimot bor det mange norske. 

Anonymkode: 3161d...67a

AnonymBruker
Skrevet

En ting er jo smitte-situsjonen, men er du ikke engang redd for at ferien skal bli ødelagt av en lockdown? Kjæresten min sitter i Spania nå, og jeg ville nok vurdert å besøke han i løpet av året, hvis ikke han hadde prøvd å komme seg til Norge nå, men han ser med gru på ny lockdown i nord, og er på ingen måte sikker på at dette går veien og at han kommer seg ut, og han vil ikke ha besøk nå. 

Anonymkode: 392ca...235

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er altså satt på spissen når du og andre begynner å finne opp tiltak selv, i tro om at det fører til beskyttelse. Det gjelder da manglende evne til å lese seg opp på temaet, og faktisk vises det i EU til at kun 3% av nye smittetilfeller skyldes reising over landegrenser. 

Det er altså ingen grunn til at Ola Dunk skal sitte å fantasere og finne opp egne tiltak som liksom skal "beskytte" oss. Det er over tid mer til skade enn til gagn, men jeg har jo skjønt at det er viktigere å være koronapolity. Ennå en ny ting å demonstrere moralsk overlegenhet ovenfor.

Anonymkode: 15781...dcc

Kan du fortelle meg hvilke tiltak jeg har funnet opp selv?

Og jeg kjenner godt til rapporten du henviser til. Samtidig kjenner du kanskje også til situasjonen i Veneto, som nå har problemer igjen nettopp pga internasjonal reisevirksomhet? https://www.aftenposten.no/verden/i/MRz2yJ/naa-oeker-smitten-i-italias-suksessregion-alvorlige-tilbakefall-flere

Mennesket funker slik at man legger best merke til informasjon som passer egen virkelighetsoppfatning, og det gjør sikkert både du og jeg også. 

Forøvrig, et par elementer som har gått igjen nå nylig;

1. At man nå åpner opp for å reise, er ikke en oppfordring om å reise. Man bør fortsatt vurdere om reisen er nødvendig. 
2. Nordmenn på reise i utlandet medfører større fare for smittespredning når de kommer hjem, enn utlendinger på reise i Norge. 

Vi er ikke tilbake i en normalsituasjon selv om mange ønsker å leve helt som før igjen. Jeg mener fortsatt at vi derfor kan sette dugnadsånden, fellesskapsfølelsen og hensynet til andre foran eget ønske om en Syden-tur i sommer. Heldigvis gjør faktisk samtlige jeg kjenner både privat og i jobbsammenheng nettopp det. 

Anonymkode: 6d027...09e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Tillegg til posten over;

Dessuten er tolkning og gjengivelse av statistikk en øvelse som også farges av eget syn. Ab ...dcc trekker frem at bare 3 % av nye smittetilfeller skyldes reising på tvers av landegrenser. Rapporten det henvises til, er en rapport hvor man kun har klart å spore opprinnelsen for 36 % av de smittede, og av disse igjen er det 3% som skyldes reise i utlandet. 
Alternativt kan man også trekke frem at for 64 % er det ukjent smittekilde - så for nær 2/3 vet man jo faktisk ikke.. Har man da egentlig reell peiling på hvor mesteparten av smitten kommer fra?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje et litt voldsomt scenario, men her må TS også passe på, plutselig tar smitten seg opp og landet TS bor i kan plutselig finne på å stenge grensene for alle som ikke har statsborgerskap eller permanent oppholdstillatelse som føre til at TS blir strandet i utlandet og må reise tilbake til Norge en periode. Jeg bor selv i utlandet og landet jeg bor i slipper meg ikke inn igjen om jeg finner på å dra ut til et "nei-land" (Norge er på denne listen). Nå vet jeg ikke hvor TS bor, men plutselig tar det seg opp igjen og så står man der.

Anonymkode: 5d257...6dc

• Liker 1
Skrevet

Hvis du absolutt ikke må ut å reise nå, som i at det er livsviktig, så er du en arrogant idiot. Vi har alle et ansvar i denne situasjonen og som vi ser i flere historier fra denne pandemien, så skal det bare et fåtall idioter til for å føkke opp for alle.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Krantz95 skrev:

Det er bare å reise for dem som vil.

Det blir ingen skam, og det er fordi halvparten av norges befolkning nå vil dra på utenlandsferie.

https://www.aftenposten.no/norge/i/8mey7Q/dette-er-landene-norge-naa-aapner-grensene-til-halvparten-sier-de-naa-vi

Rart! Jeg kjenner ingen som skal ut av landet i sommer og mange vil ikke til Oslo heller. Spørs om dette inkluderer mange som vil ta en liten tur med Colourline... 

Anonymkode: 71a01...19a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
17 timer siden, K.B. skrev:

Hvis du absolutt ikke må ut å reise nå, som i at det er livsviktig, så er du en arrogant idiot. Vi har alle et ansvar i denne situasjonen og som vi ser i flere historier fra denne pandemien, så skal det bare et fåtall idioter til for å føkke opp for alle.

Og du er en hysterisk, fordømmende tulling. Hvorfor vet du bedre enn helsemyndighetene? Hva i H.... har du med at folk velger å reise utenlands av ymse grunner du åpenbart ikke klarer å forestille deg?

• Liker 6
Skrevet

Ja. Egoistisk og. Kan klare deg uten Syden ett år....

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, Bohemchick skrev:

Ja. Egoistisk og. Kan klare deg uten Syden ett år....

Nei, det kan jeg ikke. Trenger en kraftig tan, sangria, en sommerflørt og et nytt profilbilde på Facebook. 🙌🏼❤️🥰💁🏼‍♀️ 

#Ironi 

fra useriøs til seriøs: jeg drar til Alicante med god samvittighet. 

TS

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det kan jeg ikke. Trenger en kraftig tan, sangria, en sommerflørt og et nytt profilbilde på Facebook. 🙌🏼❤️🥰💁🏼‍♀️ 

#Ironi 

fra useriøs til seriøs: jeg drar til Alicante med god samvittighet. 

TS

😥

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er selvfølgelig ingen som helst skam i å reise til Alicante nå som regjeringen inviterer godt over halve Europa til å komme på besøk til Norge. Om jeg møter spanjolen, tyskeren eller polakken på Rema i Tvedestrand eller på Spar i Alicante er det samme. Når de har åpna grensa flyter smitten fritt.

Anonymkode: fc4cd...974

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
På 10.7.2020 den 7.58, AnonymBruker skrev:

Det gjelder da manglende evne til å lese seg opp på temaet, og faktisk vises det i EU til at kun 3% av nye smittetilfeller skyldes reising over landegrenser. 

Vel, den lave prosenten skyldes selvfølgelig at de fleste land til nå har stengt grensene, og at reise over landegrenser ikke har vært mulig/eller at reisende har vært pålagt karantene.

Vi husker alle hvordan det var etter vinterferien hvor smitten eksploderte i Norge nettopp pga import fra reiser. Alle de siste tilfellene av smitte i hjemkommunen min de siste tre månedene har vært fra utenlandsreiser. Karantenen har stoppet spredningen til lokalsamfunnet. Denne er jo opphevet, så da vil man selvfølgelig risikere økt smitte.

Anonymkode: 2d061...19a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vel, den lave prosenten skyldes selvfølgelig at de fleste land til nå har stengt grensene, og at reise over landegrenser ikke har vært mulig/eller at reisende har vært pålagt karantene.

Vi husker alle hvordan det var etter vinterferien hvor smitten eksploderte i Norge nettopp pga import fra reiser. Alle de siste tilfellene av smitte i hjemkommunen min de siste tre månedene har vært fra utenlandsreiser. Karantenen har stoppet spredningen til lokalsamfunnet. Denne er jo opphevet, så da vil man selvfølgelig risikere økt smitte.

Anonymkode: 2d061...19a

Nei, 3% tallet er et estimat etter at EU i stor grad åpnet grensene internt for 3-4 uker siden. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 12.7.2020 den 9.56, AnonymBruker skrev:

Nei, 3% tallet er et estimat etter at EU i stor grad åpnet grensene internt for 3-4 uker siden. 

Det er 3% av 36%, som er andelen de har klart å spore opp smitten for. For 64% har de ikke klart å spore opp smitten.

Merk: man snakker altså ikke om 3% av 100% av de smittede, men 3% av ca 1/3. 

AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg synes man burde holde seg for god til å reise utenlands med mindre man må. 

Anonymkode: a45c8...da6

• Liker 2
  • Opprett ny...