AnonymBruker Skrevet 7. juli 2020 #1 Skrevet 7. juli 2020 Hei! Jeg er student i utlandet og er på studie stedet mitt nå. Veldig lite smitte her men vi bruker maske når vi tar offentlig transport etc. Min venninne kommer fra Spania og er nå hjemme i måned før hun kommer tilbake. Hun har mast i 3 år om at jeg og en venninne skal besøke henne. Nå er situasjonen i Alicante, i følge henne, ikke så dårlig. Tenker også at det er fint å hjelpe litt på turismen der da Spania har fått et hardt slag.. det sier jeg i alle fall til meg selv 😛 Har bestilt billetter og drar om 3 uker. Er det litt egoistisk å dra? Anonymkode: 534a7...63b
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2020 #2 Skrevet 7. juli 2020 Ja. Men kunne nok funnet på å dra selv hvis det var særlige forhold. Hadde i så fall holdt helt tyst om det, ingen bilder ut osv. Anonymkode: 7494e...b85 4
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2020 #3 Skrevet 7. juli 2020 Ja, akkurat nå er det det. Om alle hadde gjort det samme har verden vært ille ute. Så det sier seg selv at de som drar nå er hevet over de som velger å gjøre det samme. Skulle gjerne dratt selv, klør etter å reise, men slik situasjonen er nå er det best å holde seg innen egne grenser. Det er ikke forbudt å dra, men det er på ingen måte ønskelig. Anonymkode: 71a01...19a 18
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2020 #4 Skrevet 7. juli 2020 Du holder deg hjemme, så sant du ikke MÅ reise pga jobb/sykdom. Anonymkode: 6f874...6e9 13
Hengebuksvinet Skrevet 7. juli 2020 #7 Skrevet 7. juli 2020 Spania er langt fremme på smittevern, og området rundt Alicante har for tiden mindre smitte enn Norge. Jeg har tatt et standpunkt om å ikke reise i denne perioden, men hadde heller dratt til Alicante enn til Danmark. (Eller for så vidt Oslo). 9
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2020 #8 Skrevet 7. juli 2020 8 minutter siden, SS skrev: Spania er langt fremme på smittevern, og området rundt Alicante har for tiden mindre smitte enn Norge. Jeg har tatt et standpunkt om å ikke reise i denne perioden, men hadde heller dratt til Alicante enn til Danmark. (Eller for så vidt Oslo). Ja, venninnen min sier det samme. Vi kommer jo ikke til å være på hotell, men hos henne, mat blir for det meste hjemme etc. Så det er ikke noe «charter» ferie akkurat. Men er enig i hva mange sier her! Litt kort-tenkt bestilling. Ble så hypet opp av begge venninnene mine. Vel og merke blir vi kun i 6 dager. TS Anonymkode: 534a7...63b 2
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2020 #9 Skrevet 7. juli 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja. Men kunne nok funnet på å dra selv hvis det var særlige forhold. Hadde i så fall holdt helt tyst om det, ingen bilder ut osv. Anonymkode: 7494e...b85 Kommer ikke til å poste noe bilder. Ser at det ble litt dumt å dra. TS Anonymkode: 534a7...63b 2
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2020 #10 Skrevet 7. juli 2020 Jeg synes ikke det er mer egoistisk å dra til et område med lite smitte, enn å bli hjemme. Reis og kos deg, og følg vanlige smitteverntiltak både her og der. Anonymkode: f2a72...37a 7
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2020 #11 Skrevet 7. juli 2020 Skammen ligger ikke i å dra til Alicante, skammen ligger i å ta med seg Corona hjem og drepe bestemor og immunsupprimmerte fetter. Anonymkode: 2c4dc...1bf 18
Jdz Skrevet 7. juli 2020 #12 Skrevet 7. juli 2020 Det er alltid litt skam forbundet med harrytur til Alicante 6
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2020 #13 Skrevet 7. juli 2020 6 minutter siden, AnonymBruker said: Skammen ligger ikke i å dra til Alicante, skammen ligger i å ta med seg Corona hjem og drepe bestemor og immunsupprimmerte fetter. Anonymkode: 2c4dc...1bf Er det større skam å ta med smitte fra Alicante enn fra Hønefoss? Ville det vært mindre skam om det var en annen smittsom sykdom enn corona som tok livet av bestemor? Anonymkode: f2a72...37a 7
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2020 #14 Skrevet 7. juli 2020 Selvsagt er det skam å reise. Jeg ser skikkelig ned på de som gjør det nå og anser de for å ha lav kapasitet. Jeg tror ikke folk her hjemme skjønner hva områdene i sør-Europa har vært igjennom. For det første; du risikerer å ta opp lokal sykehuskapasitet. Selvom det ikke er korona-relatert. du har heller ikke reiseforsikring som gjelder hvis det er korona-relatert for UDs reiseråd er fortsatt gjeldene. Og her er folk så korttenkte at de tenker «jeg får ikke korona». Poenget er at du kan skli på bassengkanten og brekke et bein. I utgangspunktet dekket hos mange selskap. Men er det lav kapasitet så er det lav kapasitet. Og kapasiteten er korona-relatert og du vil dermed ikke få bistand fra forsikringen. Still deg i kø, og se hvem de prioriterer. Du kommer hjem med et brudd som har grodd feil, fordi det gikk for lang tid. Og det er korona-relatert og du vil ikke få noe erstatning. Jeg er sikker på at det kommer mange sånne saker utover høsten. Forsikringsselskapene kommer til å legge at de kan å årsaksforklare korona-relatert pga høye utbetalinger hittil i år. Nr 2: Du risikerer å ta med deg smitte hjem. Ja, det er selvsagt mer skam å ta med seg dritten hjem fra Spania enn Hønefoss som det spør her over. Det er ingen råd om å reise innenlands, men fortsatt råd å mot å reise utenlands frem til 20.august. Når man er innenlands er det enklere å smittespore. Det er umulig utenlands. Nr 3: ja, Spania er gode på smittevern. De har gått mye mye lengre med restriksjoner enn Norge. En annen ting de er flinke på, er å stenge ned på flekken ved økning. Du kommer nå til å si at de 38 kommunene er ikke alicante, men det kan det når som helst bli. Solkysten åpnes opp og de blir mer utsatt for smitte. De vil ikke tilbake til slik det var. Og du får ingen hjelp fra myndighetene til å komme hjem. https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/awgxOL/200000-satt-i-isolering-i-spania Anonymkode: 34d92...2f3 14
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2020 #15 Skrevet 7. juli 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det større skam å ta med smitte fra Alicante enn fra Hønefoss? Ville det vært mindre skam om det var en annen smittsom sykdom enn corona som tok livet av bestemor? Anonymkode: f2a72...37a Ja, det synes jeg absolutt. Hadde jeg blitt smittet av noen som hadde lagt ut på reise midt i århundrets største pandemi, hadde jeg aldri tilgitt dem. Blir du smittet i norge har du i det minste latt være å gjøre noe SÅ dumt. Og hadde jeg vært den som smittet noen, (iallefall etter en sånn egotrip) så hadde jeg skammet meg så mye at jeg sikkert hadde gått og hoppet fra en bro. Helt ærlig. Men man ser vel ikke sånn på det når man i hele tatt vurderer å dra. Anonymkode: 4bce4...def 7
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2020 #16 Skrevet 7. juli 2020 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det større skam å ta med smitte fra Alicante enn fra Hønefoss? Ville det vært mindre skam om det var en annen smittsom sykdom enn corona som tok livet av bestemor? Anonymkode: f2a72...37a Selvsagt et det mer skam. Du går jo i mot myndighetenes råd om å reise. Les gjerne siste råd på Spania, sist oppdatert 2. juli. Spania frarådes fortsatt https://www.regjeringen.no/no/tema/utenrikssaker/reiseinformasjon/velg-land/reiseinfo_spania/id2416245/ Anonymkode: 34d92...2f3 5
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2020 #17 Skrevet 7. juli 2020 1 hour ago, AnonymBruker said: Selvsagt et det mer skam. Du går jo i mot myndighetenes råd om å reise. Les gjerne siste råd på Spania, sist oppdatert 2. juli. Spania frarådes fortsatt https://www.regjeringen.no/no/tema/utenrikssaker/reiseinformasjon/velg-land/reiseinfo_spania/id2416245/ Anonymkode: 34d92...2f3 Her var det snakke om å reise om tre uker, og innen da er reiserådet oppdatert til å gjelde mange flere land. Hvilke blir klart på fredag, men som det ser ut nå blir Spania inkludert. Men jeg må innrømme at når jeg leser TS sitt innlegg om igjen så forstår jeg ikke helt hvem som befinner seg hvor. Hvilket land er TS i? Hvis hun befinner seg i utlandet må hun jo forholde seg til reiserådene som gjelder for det landet. Anonymkode: f2a72...37a 2
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2020 #18 Skrevet 7. juli 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Selvsagt er det skam å reise. Jeg ser skikkelig ned på de som gjør det nå og anser de for å ha lav kapasitet. Jeg tror ikke folk her hjemme skjønner hva områdene i sør-Europa har vært igjennom. For det første; du risikerer å ta opp lokal sykehuskapasitet. Selvom det ikke er korona-relatert. du har heller ikke reiseforsikring som gjelder hvis det er korona-relatert for UDs reiseråd er fortsatt gjeldene. Og her er folk så korttenkte at de tenker «jeg får ikke korona». Poenget er at du kan skli på bassengkanten og brekke et bein. I utgangspunktet dekket hos mange selskap. Men er det lav kapasitet så er det lav kapasitet. Og kapasiteten er korona-relatert og du vil dermed ikke få bistand fra forsikringen. Still deg i kø, og se hvem de prioriterer. Du kommer hjem med et brudd som har grodd feil, fordi det gikk for lang tid. Og det er korona-relatert og du vil ikke få noe erstatning. Jeg er sikker på at det kommer mange sånne saker utover høsten. Forsikringsselskapene kommer til å legge at de kan å årsaksforklare korona-relatert pga høye utbetalinger hittil i år. Nr 2: Du risikerer å ta med deg smitte hjem. Ja, det er selvsagt mer skam å ta med seg dritten hjem fra Spania enn Hønefoss som det spør her over. Det er ingen råd om å reise innenlands, men fortsatt råd å mot å reise utenlands frem til 20.august. Når man er innenlands er det enklere å smittespore. Det er umulig utenlands. Nr 3: ja, Spania er gode på smittevern. De har gått mye mye lengre med restriksjoner enn Norge. En annen ting de er flinke på, er å stenge ned på flekken ved økning. Du kommer nå til å si at de 38 kommunene er ikke alicante, men det kan det når som helst bli. Solkysten åpnes opp og de blir mer utsatt for smitte. De vil ikke tilbake til slik det var. Og du får ingen hjelp fra myndighetene til å komme hjem. https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/awgxOL/200000-satt-i-isolering-i-spania Anonymkode: 34d92...2f3 Jeg har åpenbart tatt råd fra min venninne som kommer fra Alicante, som har familien sin der nede etc. Hennes ord er at det ikke er mye smitte i Alicante, at vi ikke trenger å bekymre oss for det. Det vil si: det er nok av sykehus-kapasitet (også hennes ord, da jeg spurte henne etter dette innlegget. Hun vet dette da hun har familie som er innenfor helsesektoren. Hvis vi følger alle råd ifh til hygiene, akkurat slik som jeg gjør i landet jeg nå bor i (altså ikke Norge, så teoretisk ikke FHI). Maske i offentlig transport, flittig med antibac, holder oss unna steder med mye mennesker, spiser hjemme etc. Er da sannsynligheten større i Alicante? Jeg vil jo nesten si at sannsynligheten er større på studiestedet mitt. Hver dag tar jeg offentlig transport, drar på skolen, drar på jobb, tar i penger, bruker hendene mye, møter venner etc. Mens i Alicante har vi bil, vi er kun tre stk som henger sammen disse 6 dagene. Jeg skjønner godt hva du mener ifh til null dekning hvis jeg blir smittet av Corona, men sannsynligheten er kanskje større i storbyen jeg befinner meg i. Jeg blir heller ikke dekket på studiestedet mitt for øyeblikket, men jeg har valgt å ta sjansen for å fullføre eksamen, da skolen har åpnet etc. Jeg prøver bare å utfordre tanke-gangen din litt. Jeg tar i mot kritikk, virkelig! grunnen til at jeg postet her. TS Anonymkode: 534a7...63b 5
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2020 #19 Skrevet 7. juli 2020 Reis og kos deg! Anonymkode: 5d07e...338 5
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2020 #20 Skrevet 7. juli 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Du holder deg hjemme, så sant du ikke MÅ reise pga jobb/sykdom. Anonymkode: 6f874...6e9 Det bestemmer ikke du. Anonymkode: 44fd7...cb4 5
Anbefalte innlegg