AnonymBruker Skrevet 7. juli 2020 #1 Skrevet 7. juli 2020 Har alltid sminket meg. Siden jeg var 14. Foundation, concealer, settingpudder, solpudder, litt øyeskygge i naturlig farger, blush, litt eyeliner, tegnet bryn (naturlig) og mascara. Nå i sommer har jeg valgt å gå uten sminke eller med minimal sminke, fordi jeg hater at foundation legger seg som streker på huden i løpet av dagen. Dessuten hater jeg å sminke meg og syntes det er deilig å spare 20 min om morgen. Det var med skrekk blandet fryd jeg gikk på jobb for første gang uten sminke. Aldri vært så selvbevisst som jeg var akkurat da. Skammet meg og følte jeg måtte unnskylde hvorfor jeg så grusom ut. Men så merket jeg at folk smilte mer til meg, jeg har en jobb der jeg er i møte med mange mennesker, og samtlige var mye mer hyggelig. Tenkte det bare måtte være tilfeldig, men nå har jeg gått en uke «uten« sminke (kun concealer under øyne, litt lys brun øyeskygge, også har jeg fylt inn bryna mine litt i dens naturlige form) og folk er mye mer ventelig mot meg, både menn og kvinner. Måten de prater til meg på har blitt annerledes og alle smiler til meg. Dette opplevde jeg sjeldent før, og folk kikket så vidt på meg før de mumlet ett likegyldig «hei». Så nå sitter jeg å lurer på hvordan det kan ha seg? Jeg som har vært så usikker på meg selv uten sminke og følt at jeg må beklage for omverden at de må se på det sminkefrie ansiktet mitt, møter mer vemmelige folk og får mer blikk enn før, og det er ikke «oi se så rar hun ser ut blikk» tolker blikkene som positive, og det er menn flest som kikker. Kanskje jeg skal legge sminkepungen på hylla? Flere som har opplevd det positivt å droppe all sminken? Nå skal det sies at jeg ønsker å gå sminkefri for min egen del, lære å være fornøyd sånn jeg ser ut fra naturens side. Har alltid tatt på full sminke bare for å gå til butikken, men det er kanskje ikke nødvendig lenger. Anonymkode: 0914a...67d 11
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2020 #2 Skrevet 7. juli 2020 Dette var interessant lesning. Forskning viser faktisk det motsatte, at folk med sminke blir behandlet bedre og fremstår som mer profesjonelle. Kanskje det er slik at du brukte alllllt for mye sminke tidligere? Da får det jo motsatt effekt igjen, man ser overfladisk ut og akkurat som man gjemmer seg bak en maske, det er ikke apelerende eller tillitsvekkende. ☺ Anonymkode: 2d397...279 22
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2020 #3 Skrevet 7. juli 2020 Har aldri sminket meg så mye så vanskelig for meg å si, men jeg føler meg eller mer "klovnete" med sminke og usikker på om det egentlig ser bra ut i det og det lyset. Tror nok det er lettere for de fleste å forholde seg til mennesker med et "normalt" ansikt enn med folk med et tilgjort et. Speilet på jobb tror jeg man blir tatt mer seriøst uten! Det sies jo at man ikke skal sminke seg mer enn mascara på et jobbintervju f.eks. fordi det kan gi et feil/negativt inntrykk. Anonymkode: 58c21...b18 1
vikilLJA Skrevet 7. juli 2020 #4 Skrevet 7. juli 2020 Legg sminken på hylla. 😊Du trenger det tydelig vis ikke. Jeg bruker som regel heller ikke sminke, da jeg foretrekker å drikke kaffe på morgenen, enn å stå på badet. Merker ingen forskjell med og uten sminke. Men de gangene jeg bruker det, er det nesten ikke synlig uansett, da jeg bruker svært lite av det. Føler meg ukomfortabel med for mye. 4
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2020 #5 Skrevet 7. juli 2020 Jeg blir sjekket opp av menn oftere når jeg ikke bruker sminke. Det var en fremmed fyr som ga meg en rose fordi jeg var pen (uten sminke) sa han. Jeg tror at jeg virker mer imøtekommende og at folk tør å ta kontakt med meg når jeg ikke bruker sminke. Anonymkode: ea77d...6be 5
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2020 #6 Skrevet 7. juli 2020 Jeg har opplevd det stikk motsatte. Og kjenner andre som sier det samme. Min erfaring med dette er at folk (særlig menn) ikke skjønner/takler at når enkelte kvinner ikke bruker sminke, så ser vi rett og slett naturlige ut. Anonymkode: 0e6d9...b71 6
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2020 #7 Skrevet 7. juli 2020 Det kan være noe i det om man ser veldig sminket ut. Sånn som trenden har vært en stund nå så er det lett å se veldig sminket og unaturlig ut. Jeg opplever i hvert fall at de som ser veldig sminket ut virker mindre tilnærmelige ut enn de som ser litt mer naturlige ut. Tenker på for eksempel på jenter/damer som jobber på sminkebutikker og som har mye sminke. Synes ofte at de ikke ser så hyggelige ut. Kanskje det har noe med at det blir som en maske og at det ser veldig hardt ut? Jeg vet ikke helt. Ser ikke ned på folk som bruker mye sminke, men det ser så utrolig unaturlig ut ofte og det er nok noe i at man kan virke mindre imøtekommende. Har hørt andre si det også. At de synes det er negativt om en ansatt har mye sminke. Anonymkode: f18f3...ddb 12
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2020 #8 Skrevet 7. juli 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Dette var interessant lesning. Forskning viser faktisk det motsatte, at folk med sminke blir behandlet bedre og fremstår som mer profesjonelle. Kanskje det er slik at du brukte alllllt for mye sminke tidligere? Da får det jo motsatt effekt igjen, man ser overfladisk ut og akkurat som man gjemmer seg bak en maske, det er ikke apelerende eller tillitsvekkende. ☺ Anonymkode: 2d397...279 Brukte mye produkter, men føler aldri at jeg så veldig sminket ut, i motsetning til mye av det som er trenden nå mtp Instagram osv. Så derfor jeg syntes det er så rart. Anonymkode: 0914a...67d
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2020 #9 Skrevet 7. juli 2020 Tror du må ha brukt det mange har sett på som for mye sminke tidligere. Det er i hvert fall det jeg legger merke til, og kanskje får meg til å være litt mindre hyggelig mot - folk med for mye sminke. Ingen sminke eller litt/vanlig sminke tenker jeg ikke så mye på, men har man for mye (trenger ikke være noe unaturlig, holder med feks tydelig «alt», dvs leppestift, øyenskygge, bryn osv) kan jeg nesten bli litt fiendtlig. Anonymkode: 6d6b9...724 2
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2020 #10 Skrevet 7. juli 2020 Tipper du ble litt sminkeblind og ikke skjønte hvor mye du brukte. Mange sminker seg jo helt bort fra sitt eget ansikt. Anonymkode: e669f...684 11
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2020 #11 Skrevet 7. juli 2020 Jeg er en grå mus, trodde jeg. Sminket meg med foundation, rouge, brynblyant, dus lebestift og av og til øyenskygge. Dette gjorde jeg for å føle meg "vanlig". Nå har jeg gått to måneder uten sminke (kun mascara), og folk behandler meg som vanlig, og har oppdaget at flere og flere snakker til meg og er kjempehyggelig. Er ganske overrasket. Og huden min ser mye finere ut etter at jeg sluttet med sminke. Bruker en dagkrem fra decleor og serum 2 ganger i uken, men disse produktene fikk mye bedre effekt de siste månedene nå når jeg ikke bruker sminke🤗 Anonymkode: d0959...bff 3
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2020 #12 Skrevet 7. juli 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Tror du må ha brukt det mange har sett på som for mye sminke tidligere. Det er i hvert fall det jeg legger merke til, og kanskje får meg til å være litt mindre hyggelig mot - folk med for mye sminke. Ingen sminke eller litt/vanlig sminke tenker jeg ikke så mye på, men har man for mye (trenger ikke være noe unaturlig, holder med feks tydelig «alt», dvs leppestift, øyenskygge, bryn osv) kan jeg nesten bli litt fiendtlig. Anonymkode: 6d6b9...724 Ja mye mulig. Selvom det var naturlige farger og ikke masse klasket på, så kunne jeg jo se selv at jeg hadde på meg sminke. Mulig det er der det ligger? Ble kanskje litt «blass» av foundation. Kanskje jeg kler bedre min egen hudfarge, at den ser friskere ut, selvom den ikke er i en jevn tone og fri for litt små kviser her og der. Deilig er det hvertfall å gå uten. Anonymkode: 0914a...67d 1
Gjest Lama_Drama Skrevet 7. juli 2020 #13 Skrevet 7. juli 2020 Kan hende du så mer overlegen ut med sminke? Noen gjør det. Mørke markerte linjer ser ofte litt strengt ut.
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2020 #14 Skrevet 7. juli 2020 Jeg personlig synes mye sminke, som de som jobber i kosmetikk butikker ofte har, gjør at man ser streng, utilnæmelig og overlegen ut. Kan være flere som har det sånn, som synes du ser hyggeligere ut nå. Anonymkode: 6526c...cac 3
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2020 #15 Skrevet 7. juli 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja mye mulig. Selvom det var naturlige farger og ikke masse klasket på, så kunne jeg jo se selv at jeg hadde på meg sminke. Mulig det er der det ligger? Ble kanskje litt «blass» av foundation. Kanskje jeg kler bedre min egen hudfarge, at den ser friskere ut, selvom den ikke er i en jevn tone og fri for litt små kviser her og der. Deilig er det hvertfall å gå uten. Anonymkode: 0914a...67d Tror du er inne på noe her. De som ikke er inne i dette "sminkegreiene" som er nå, der huden skal dekkes helt og man skal sminke hele ansiktsformen annerledes, har nok en tendens til å trekke seg unna de som har mye sminke. Kan være fordi de ser på de sminkede som utilnærmelige, tolker at de har helt annerledes verdier enn dem selv, føler sminken fremmedgjør og at man derfor føler at man snakker til en maske. Anonymkode: e7904...c5d 3
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2020 #16 Skrevet 7. juli 2020 Tja. Jeg kan tenke at flere som sminker seg litt overdrevent eller på en bestemt måte kan se litt bitchy ut. Jeg tenker det fordi jeg kjenner flere som sminker seg slik og som faktisk ikke er særlig hyggelig. Ellers kan jeg også tenke de er veldig opptatt av utseende og kan se ned på meg. Noen i butikker har en slags overlegen holdning, og det er faktisk de med mest sminke jeg synes er slik. Godt mulig flere tenker og har opplevd det samme som meg. Anonymkode: 3ce92...066 4
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2020 #17 Skrevet 7. juli 2020 For meg personlig så dreier dette seg kun om at jeg synes folk med for mye sminke i ansiktet ser uflidde og, ja, skitne ut. Så for meg blir det litt sånn instinktiv refleks at jeg tenker "her må jeg gjøre meg ferdig og komme meg unna fort". Men når folk har bare litt sminke som typ concealer på ujevnheter, pudder på shiny spots, mascara eller litt smakfull øyebrynsmarkering så føler jeg at denne personen er velstelt og pen. Og da kjenner jeg ikke på ønsket om å komme meg unna, og opptrer mye mer avslappet. Tror det kommer av at mine kvinnelige rollemodeller brukte generelt sett lite sminke, og hadde mer fokus på hudpleie og vedlikehold. Mener ikke være frekk, men det blir sånn typ gut reaction Anonymkode: fe8cf...c43 1
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2020 #18 Skrevet 7. juli 2020 Vemmelig? Vet du hva det betyr? Anonymkode: d8ee5...9dc 1
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2020 #19 Skrevet 7. juli 2020 Et ansikt med bare litt eller ingen sminke virker nok mer åpent og vennlig. Mye sminke kan være veldig flott, sexy og kult, men det skaper distanse, fordi personen blir mer skjult bak en maske. Veldig mye sminke kan også få folk til å se kalde og overlegne ut, pluss at et perfekt sminket og oppdollet ansikt kan få meg til å føle meg uflidd eller litt stygg og så begynner jeg å lure på om personen er like utseendefokusert når det gjelder andre og dømmer meg nord og ned fordi jeg ikke er sånn. Så ja, jeg tror helt klart at mye sminke skaper distanse. Det kan være bra hvis man trenger den beskyttelsen det gir, men dumt hvis man egentlig ønsker å komme nærmere andre. Anonymkode: 9f51b...e49 1
Gjest Ishm Skrevet 7. juli 2020 #20 Skrevet 7. juli 2020 Syntes med sminke ser man veldig tilbakestående og overlegen ut. så er ikke så rart du får mer respekt uten sminke, du ser mer naturlig og deg selv ut!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå