Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Eksempelvis bjørknes, høyskolen kristiania eller BI? Hva tenker du?  

Anonymkode: 963ef...2ca

AnonymBruker
Skrevet

Nei. De har flere studieretninger offentlige høyskoler og universiteter ikke tilbyr.

Anonymkode: a9ea3...4d4

AnonymBruker
Skrevet

Så lenge du får relevant jobb så ser jeg ikke problemet.

Anonymkode: bace2...e7a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja. Å måtte kjøpe en utdannelse er litt mindre bra. Jeg tenker stort sett at det er fordi man har dårlige karakterer og ikke kommer inn på universitet eller ordinær høgskole 

Anonymkode: 07291...76c

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Annenrangs? Hvorfor det? For mange passer ikke vanlig skole. Da kan mer intensiv innsats som disse skolene kan tilby være bra. Det er ikke noe annenrangs over det.

Anonymkode: 297e6...efc

AnonymBruker
Skrevet

Det kommer helt an på hvilken skole det er snakk om. BI, Lovisenberg eller BAS er ikke annen rangs, de er gode og annerkjente i sitt felt. NKI og HK er annenrangs, skoler med lav kompetanse og mer opptatt av fine ord og å håve inn peng enn å være faglig fokusert. 

Anonymkode: cbb25...1e8

AnonymBruker
Skrevet
10 hours ago, AnonymBruker said:

Ja. Å måtte kjøpe en utdannelse er litt mindre bra. Jeg tenker stort sett at det er fordi man har dårlige karakterer og ikke kommer inn på universitet eller ordinær høgskole 

Det er ikke slik at du kjøper en diplom, som om du drar på butikken for å kjøpe en pakke melk. Du betaler for undervisningen din, av egen lomme - det er ingen absolutt garanti for at du kommer til å bestå. 

Videre er det jo mange livssituasjoner som gjør at privat skole kan være et bedre valg. Er du ansatt 100%, og ikke har mulighet å være med på undervisning, så kan jo nettbasert skole være et bedre valg - og dette er noe som private skoler ofte tilbyr.

Kan også være at de er langt mer fleksible til å tilpasse studiene til studenten, kontra statlige skoler.

Anonymkode: 4e218...834

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker at det spiller ingen rolle, det viktigste er hva du tar. Altså om det er utpreget vomfyll-fag eller om det faktisk har relevans til ditt arbeid eller er en utdanning om du skjønner. Privat utdanning koster mer enn det smaker, MED MINDRe det er en utdanning det offentlige ikke tilbyr (ja, jeg har forsøkt selv). 

Anonymkode: 45fe1...828

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette trodde mange av de jeg studerte med, og halvparten strøk på eksamen i første semester, at man liksom betaler og er garantert ståkarakter. Halvparten droppet ut etter første semester.

Anonymkode: bace2...e7a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

På Høyskolen Kristiania finner du noen retninger i IT du finner i ingen annen skole, og med super bra kvalitet, slik som informasjonsteknologi - E-business, inntelligente systemmer, interaktiv design, sofware integration, osv. 

Anonymkode: 39b1d...6db

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner at det lett kan bli inntrykket, men det var min eneste måte å få høyere utdanning på. Hadde svært gode karakterer, var ikke der årsaken lå; Jeg kom inn på universitetet på ønsket studieretning, og gikk der ett år. Måtte kapitulere pga sykdom, derfor har jeg gått over til nettstudier - noe som kun tilbys privat.

Tror flere har grunner som ikke er relatert til karakterer enn det man tror. Jeg tenkte også slik før jeg havnet i situasjonen selv, og føler dessverre at det er tabu å si hvor jeg studerer nettopp på grunn av denne oppfatningen.

Anonymkode: 6a737...054

AnonymBruker
Skrevet

Gikk på Bjørknes vgs! Bjørknes 💖

Anonymkode: 682c3...cba

AnonymBruker
Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

Nei, man betaler for å få tilgang til kunnskap og nettverk. Hva man velger å gjøre med den tilgangen er en annen sak.

Det er også svært få studier på offentlig uni/høgskole som har høye poenggrenser bortsett fra enkelte profesjonsutdanninger.

Anonymkode: 4d9d8...61f

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg har bachelorgrad fra høgskole, men har studert på nett ett år nå (litt påfyll som ved siden av 100% jobb).

Jeg valgte fag/retning ut fra ønske og interesse, ikke om det er status eller ei. Det var riktig for MEG, og det er det viktigste 🙂

Endret av Magenta81
AnonymBruker
Skrevet
På 7.7.2020 den 9.55, AnonymBruker skrev:

Å måtte kjøpe utdannelse er normen i verden, det er bare Norge som inntil videre er et av stadig færre unntaksland. Men det har ikke noe med studiekvalitet i seg selv å gjøre. 

Snart er det uansett slutt på velferdsstaten i Norge, og dermed offentlige utdanningstilbud, og da må folk kjøpe utdannelse selv. 

Anonymkode: 3d95c...5f7

Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vi har ved et par tilfeller prøvd oss på å ta kandidater fra privatskoler der jeg jobber, men de har dessverre ikke levert som ønsket så nå er vil tilbake til å kun ta kandidater fra de største universitetene. Jeg har dessverre inntrykk av at de private er ganske rause med å dele ut toppkarakterer og at kravene til å komme gjennom studiene er lave sammenlignet med de offentlige studiestedene. 

Det kommer vel også an på hvilken bransje du er i og hva det er du tenker å studere, men sånn generelt sett så ville jeg nok ikke anbefalt en sånn skole. Du får jo også et kjempehøyt studielån sammenlignet med de som har gått på offentlig. 

Anonymkode: caf86...b2c

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Å måtte kjøpe utdannelse er normen i verden, det er bare Norge som inntil videre er et av stadig færre unntaksland. Men det har ikke noe med studiekvalitet i seg selv å gjøre. 

Snart er det uansett slutt på velferdsstaten i Norge, og dermed offentlige utdanningstilbud, og da må folk kjøpe utdannelse selv. 

Anonymkode: 3d95c...5f7

Hvorfor er det snart slutt på velferdsstaten?

Anonymkode: 4b8b9...5b5

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vi har ved et par tilfeller prøvd oss på å ta kandidater fra privatskoler der jeg jobber, men de har dessverre ikke levert som ønsket så nå er vil tilbake til å kun ta kandidater fra de største universitetene. Jeg har dessverre inntrykk av at de private er ganske rause med å dele ut toppkarakterer og at kravene til å komme gjennom studiene er lave sammenlignet med de offentlige studiestedene. 

Det kommer vel også an på hvilken bransje du er i og hva det er du tenker å studere, men sånn generelt sett så ville jeg nok ikke anbefalt en sånn skole. Du får jo også et kjempehøyt studielån sammenlignet med de som har gått på offentlig. 

Anonymkode: caf86...b2c

Hvilke skoler er dette og hvordan merker du at de er på et lavere nivå enn de offentlige? Hva gjør de annerledes?

Anonymkode: 4b8b9...5b5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 7.7.2020 den 9.55, AnonymBruker skrev:

For min del hadde jeg jobb i Oslo med tidligere utdanning og har min samboer her også. Så fristet ikke akkurat å flytte til Bergen i 5 år selv om jeg fint hadde kommet inn på NHH. Har bare gode ord å si om BI - de som ikke bør gå der blir luket ut etter første semester. Særlig masterstudiene og spesialiseringene på bachelor er bra synes jeg. Fag og innhold er jo likt som NHH, det er fullt mulig å bli flink begge steder (og å stryke også for den sakens skyld).

Anonymkode: b79bc...421

AnonymBruker
Skrevet
16 hours ago, AnonymBruker said:

For min del hadde jeg jobb i Oslo med tidligere utdanning og har min samboer her også. Så fristet ikke akkurat å flytte til Bergen i 5 år selv om jeg fint hadde kommet inn på NHH. Har bare gode ord å si om BI - de som ikke bør gå der blir luket ut etter første semester. Særlig masterstudiene og spesialiseringene på bachelor er bra synes jeg. Fag og innhold er jo likt som NHH, det er fullt mulig å bli flink begge steder (og å stryke også for den sakens skyld).

Anonymkode: b79bc...421

Hva er ditt beste tips til å overleve på BI rent faglig sett? De som har blitt "luket ut" er det folk som ikke har jobbet med studiene?

Anonymkode: 4d9d8...61f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...