Gjest silje mari Skrevet 6. juli 2005 #1 Skrevet 6. juli 2005 Jeg går til en psykiater. Han sier at han må snakke med foreldrene mine om meg for ellers så vil han ikke behandle meg mere. Jeg er snart 30 år, og synes jeg kan ha dette for meg selv. Jeg har ikke lyst til å blande foreldrene mine opp i livet mitt og behandlingen min. Grunnen til at han må snakke med foreldrene er at han skal vite hvordan jeg var som baby og som barn. Jeg har spurt foreldrene mine hvordan jeg var uten å si noe at det er til behandlingen. Også har jeg fortalt dette til behandleren om meg. Jeg har også spurt psykiateren om hvorfor han nettopp må snakke med foreldrene mine. Han sier også at nesten alle pasienter så informerer han foreldre eller annen pårørende om diagnosen min. Men jeg har ikke lyst til at foreldrene mine skal få vite hva som er galt med meg. Men psykiateren påstår at jeg ikke kommer til å bli noe bedre om ikke foreldrene mine får vite hva som er galt med meg. Er dette vanlig? Kan han tvinge meg? Jeg føler han gjør det? Også sier han: Vil du ikke bli bedre? jo, selvfølgelig vil jeg bli bedre. Og da svarer psykiateren: Da må jeg snakke med foreldrene dine. Er det noen flere som har opplevd dette? Hvorfor må foreldre få vite om meg? Når jeg ikke har lyst?
Pleier Skrevet 6. juli 2005 #2 Skrevet 6. juli 2005 Det er det dummeste jeg har hørt. Han har uansett ingen rett til å informere noen om dine problemer uten din tillatelse. Nå vet jeg jo ikke dine problemer/diagnose så jeg vet ikke om det vil ha betydning for din fremgang om de blir med til samtale. Men synes at det virker veldig rart at psykologen din MÅ informere om din tilstand til dine foreldre (du er jo 30). Og han har heller ingen rett til å tvinge deg! Kanskje du burde skaffe en annen psykolog, som tar deg og dine ønsker alvorlig. Lykke til i fremtiden
Mrs. K Skrevet 6. juli 2005 #3 Skrevet 6. juli 2005 Han sier også at nesten alle pasienter så informerer han foreldre eller annen pårørende om diagnosen min. Han bruker å informere familie om diagnosen til voksne patienter? Høres veeeldig rart ut. Hva med taushetsplikten? Ikke la ham presse deg til noe du ikke vil. Undersøk muligheten for å starte hos ny psykiater/psykolog hvis du synes at hans holdninger hemmer din utvikling og det gjør den jo hvis han tvinger deg til noe du ikke vil og truer med å avbryte behandlingen din.
Gjest Cyan Skrevet 6. juli 2005 #4 Skrevet 6. juli 2005 Og vis det ikke hjelper å si ifra så anmeld han, for dette har han ikke lov til!
Gjest Hope - ikke pålogget Skrevet 6. juli 2005 #6 Skrevet 6. juli 2005 Nei, det har han ikke lov til! En annen ting er om det er akutt fare for ditt liv. Skjønner han er en freud-type. Det er for så vidt interessant å linke barndom opp mot nåtid, men da er det vel bedre om du viderefører informasjon når du ikke vil at han skal prate med foreldrene dine. Han har ikke lov. Det er taushetsbelagt. Han har heller ikke lov til å informere om diagnose. Han har rett og slett ikke lov til å informere om noe som helst som gjelder deg uten din tillatelse. Stå på ditt!
Gjest Violetta Skrevet 6. juli 2005 #7 Skrevet 6. juli 2005 Forlanger han dette eller mener han det er viktig som et ledd i behandlingen? Dersom behandlingen avhenger av å kontakte dine foreldre er det kanskje lurt å følge hans råd? Han har ikke lov til å kontakte dine foreldre uten ditt samtykke.
Hu i Svingen Skrevet 6. juli 2005 #8 Skrevet 6. juli 2005 Det eneste tilfellet hvor psykolog/lege/psykiater har anledning til å informere pårørende er når pasienten er tvangsinnlagt ellet umyndiggjort.
Gjest Violetta Skrevet 6. juli 2005 #9 Skrevet 6. juli 2005 Det eneste tilfellet hvor psykolog/lege/psykiater har anledning til å informere pårørende er når pasienten er tvangsinnlagt ellet umyndiggjort. Eller ved pasientens samtykke.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå