Gå til innhold

Hvordan forholde seg til vanskelig kollega?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kjenner jeg gruer meg til jobb, på grunn av en kollega. Og hadde det ikke vært for at jeg vet at andre irriterer seg over henne, så hadde jeg muligens vært litt mindre bastant. Dette mennesket er altså så vanskelig å forholde seg til. Jeg er redd det blir for mye for meg en dag, og at jeg klikker. Hun tar, etter min erfaring, ikke hint. Ei heller forstår hun normale sosiale koder og normal folkeskikk. Det er selvsagt en helhet som har ført til at det nå er nok, men her er konkrete ting, som må ses i sammenheng: 

- Hun snakker om seg selv HELE tida. Og alltid i positive ordelag, eller på måter som får henne til å framstå bra. Forteller hun en historie, og det gjør hun ofte, så er hun alltid helten. 

-Hun tuller ofte med andre kolleger. Gjentar de samme spøkene rundt situasjoner hvor en annen har sagt noe feil, gjort noe rart, og selv om dette i utgangspunktet er ting man kan tulle med selv også, så sier hun det hele tida. Hun tuller aldri med seg selv. 

- Hun kupper møter og fagprat, med masse utenomsnakk, og også her prøver hun alltid å få fram sin egen fortreffelighet. Det er sjelden relevant. Møter tar lang tid på grunn av henne, og hvis møteleder forsøker å stoppe henne, så blir hun regelrett sur. 

- Hun angriper andres kosthold hele tida. Alltid en motediett eller en ny bølge, og hun snakker nedlatende om andres lunsj hver dag. Hun er snart til å fortelle det hver gang hun har gått ned noen kilo. 

- Unner seg pauser og lesser over abeidsoppgaver på andre hele tida. 

Og lista er lang. Er allerede redd for at dette er gjenkjennbart, for et makan til menneske har jeg aldri møtt. Og nå lurer dere kanskje på hvorfor ingen går til leder? Det har vært prøvd, han sier bare at hun  bare er sånn. Han ser ikke helheten, og hvordan hun påvirker produktiviteten og arbeidsmiljøet.

HJELP. Hva gjør jeg? Det knytter seg når jeg tenker på henne. Blir også litt flau av meg selv, for det har gått så langt at alt, selv det minste hun gjør, irriterer meg. 

Anonymkode: 6703e...e43

• Liker 10
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har selv en kollega fra helvete. Mitt råd er å konfrontere vedkommende på alt. Still henne spørsmål ved alt hun sier. Hvorfor mener du det? Hvordan skjedde det? Hvorfor har du pause nå? Konfrontasjon. Det er ubehagelig men verdt det. Min kollega er fortsatt en dritt men så redd meg at han holder seg i skinnet så lenge jeg er i nærheten. 

• Liker 19
AnonymBruker
Skrevet

Er hun slem mot noen av dere? Hvis ikke så må dere akseptere hun som hun er. Du/ dere har ingen rett til å endre på en persons personlighet bare fordi at dere ikke liker denne. Kanskje du/ dere må lære dere å akseptere andre personligheter enn akkurat de dere liker, ihvertfall i arbeidslivet. 

Anonymkode: c7dbc...51e

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Er hun slem mot noen av dere? Hvis ikke så må dere akseptere hun som hun er. Du/ dere har ingen rett til å endre på en persons personlighet bare fordi at dere ikke liker denne. Kanskje du/ dere må lære dere å akseptere andre personligheter enn akkurat de dere liker, ihvertfall i arbeidslivet. 

Ja, det er hun. Hun håner andre hele tida, og ting hun "erter" med, gjentakende, er ting som alder, uheldige særpreg som stamming/talefeil, etnisitet, matvaner, kroppsfasong, og alt hun finner. 

Og det handler heller ikke om å ikke tåle andre personligheter. Vi er forskjellige på arbeidsplassen, men rausheten min, og andres, tar slutt når hun er som beskrevet, og samtidig også regelrett setter kjepper i hjulene for arbeidsoppgavene, fordi vi har en arbeidsplass hvor samarbeid og kollegastøtte er viktig. 

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Begynner navnet hennes på A?

Anonymkode: 08b99...66d

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Begynner navnet hennes på A?

Anonymkode: 08b99...66d

Nei, men godt å høre at flere har vært borti lignende kasus, ikke for at jeg unner deg det, men fordi at da er det mer anonymt enn jeg trodde. 

Hva gjorde du med denne A?

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Høres egentlig ut som TS like gjerne kan være problemet her

Anonymkode: 0ceed...230

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Åpen for det. Vil du utdype?

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor?

Anonymkode: 0299e...b13

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det tenkte jeg også. Å det og "angi" kollega ofte kan få fatale konsekvenser for kollegaen hvis de er ubegunnede. Ts må gjerne gå til ledelsen, men må være ekstremt forsiktig. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har mine mangler, som alle har. Det har resten av kollegiet også. Men vi klarer å sameksistere, og oppføre oss fint. Det jeg tenker nå i ettertid, er at vi har latt det gå for langt, før vi korrigerte henne. Nå har det fått satt seg mer, og er vanskeligere enn det ville vært tidligere. Derfor mener jeg at vi har vært for rause for lenge, og oppnådd å kun gjøre problemet større. Men er faktisk åpen for at det kan være andre enn denne kollegaen som er problemet altså, inkludert meg. :)

TS

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Overse alt negativt, og gi henne masse positiv oppmerksom når hun snakker om normale ting/jobber bra o.l. 

Anonymkode: 0141a...738

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Snakk med vedkommende. Eller ta det opp med sjefen.

Anonymkode: dff2b...004

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har mine mangler, som alle har. Det har resten av kollegiet også. Men vi klarer å sameksistere, og oppføre oss fint. Det jeg tenker nå i ettertid, er at vi har latt det gå for langt, før vi korrigerte henne. Nå har det fått satt seg mer, og er vanskeligere enn det ville vært tidligere. Derfor mener jeg at vi har vært for rause for lenge, og oppnådd å kun gjøre problemet større. Men er faktisk åpen for at det kan være andre enn denne kollegaen som er problemet altså, inkludert meg. :)

TS

Dere korrigere henne??? Det er da ikke deres jobb og korrigere et annet voksent menneske. Syns jeg ser det at alle kollegene går på en person for å korrigere denne. 

Hva er alderen deres og denne kollegaen som du mener dere har rett til å korrigere? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Husk at veldig mange mennesker med ulike forutsetninger og erfaringer med sosial omgang er mennesker vi ønsker å ha i arbeidslivet. Eller vil vi ha de i NAV? 

Det er mange vanskelige skjebner og du vet ikke grunnen til at hun oppfører seg sånn. Be better, hvis du har kapasitet. 

Jeg bruker for tiden mye av min tid på et 17 år gammelt menneske som har vokst opp med sosialt dysfunksjonelle foreldre. Kjip oppvekst. Ønsker for denne ungdommen at den skal tas vare på og få mulighet til å utvikle seg sosialt også i arbeidslivet, det er ikke personens skyld at foreldrene var sosialt funksjonshemmede. De har sikkert sine grunner også.. 

Mitt råd er å forsøke å unnskylde kollegaen i ditt eget sinn, og gi beskjed på en vennlig men tydelig måte hvis hun tråkker over grensene dine. Ikke fall for fristelsen å baksnakke henne med kollegaer. Da er du like ille, kanskje verre...

Anonymkode: 249d4...df2

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Æsj så unødvendig dramatisk. Hadde meldt henne til HR og forklart at hennes væremåte gjør det vanskelig for meg å være på arbeidsplassen. Hadde også sagt at det er vanskelig for meg å ta dette opp med henne personlig fordi jeg ikke vil såre henne eller skape drama og dårlig stemning. Også hadde jeg fortsatt å klage til ting ordna seg og hun slutta med slik oppførsel. Hadde tatt det helt til topps til hovedsjefen hvis nødvendig. Folkeskikk må man ha 

Anonymkode: 75010...5b0

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Dere korrigere henne??? Det er da ikke deres jobb og korrigere et annet voksent menneske. Syns jeg ser det at alle kollegene går på en person for å korrigere denne. 

Hva er alderen deres og denne kollegaen som du mener dere har rett til å korrigere? 

Jeg skulle gjerne korrigert henne for å herme etter en kollega med talefeil, ja. Eller å lage spytegn mot andres lunsj (ikke illeluktende), snakke om bæsj rundt matbordet. Og hundre lignende ting. 

VIlle ikke du? 

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skulle gjerne korrigert henne for å herme etter en kollega med talefeil, ja. Eller å lage spytegn mot andres lunsj (ikke illeluktende), snakke om bæsj rundt matbordet. Og hundre lignende ting. 

VIlle ikke du? 

Jeg tipper at dere kolleger snakker om henne bak hennes rygg siden det virker som at det er alle mot en her. Å hva gjør det dere til? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tipper at dere kolleger snakker om henne bak hennes rygg siden det virker som at det er alle mot en her. Å hva gjør det dere til? 

Drittlei...

Anonymkode: da519...043

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Drittlei...

Anonymkode: da519...043

Å da er det liksom greit at dere snakker om henne bak hennes rygg. Sorry, men det gjør ikke dere til noe bedre enn henne. Samt at du tror det er greit at du/ dere bare kan korrigere en annen person. Skremmende.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...