Gå til innhold

Hvordan betale ned ubrukt kredittkort?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg tok opp minstebeløpet på 1,000 kr. i kredittkort.

Jeg trengte kun egentlig 288, men minstebeløpet var 1,000.

Når jeg nå bruker 288 vil jeg få en faktura på 288. Men hvordan betaler jeg ned de resterende 712 samtidig?

Er det slik at jeg ''MÅ'' bruke hele kredittkortet på 1,000 kr. få en faktura på 1,000 kr. og så er alt betalt ned?

Kredittkort og bankkort er jo to forskjellige ting. Man bruker jo bankkortet til å betale ned kredittkortet, så i praksis kan jeg betale ned alt i dag med bankkortet, og bare bruke kredittkortet fritt videre uten å bekymre meg om videre tilbakebetaling fordi jeg betalte på forhånd, f.eks.?

Anonymkode: 71e8c...a4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tok opp minstebeløpet på 1,000 kr. i kredittkort.

Jeg trengte kun egentlig 288, men minstebeløpet var 1,000.

Når jeg nå bruker 288 vil jeg få en faktura på 288. Men hvordan betaler jeg ned de resterende 712 samtidig?

Er det slik at jeg ''MÅ'' bruke hele kredittkortet på 1,000 kr. få en faktura på 1,000 kr. og så er alt betalt ned?

Kredittkort og bankkort er jo to forskjellige ting. Man bruker jo bankkortet til å betale ned kredittkortet, så i praksis kan jeg betale ned alt i dag med bankkortet, og bare bruke kredittkortet fritt videre uten å bekymre meg om videre tilbakebetaling fordi jeg betalte på forhånd, f.eks.?

Usikker på hva du mener her..? Mener du kredittkort grense på 1000? Du betaler ikke mer enn du har brukt, med mindre du ikke betaler alt på en gang og får renter. 

Om du betaler de 288,- du har brukt så har du gjort opp for deg. 

Jeg har et kredittkort med 100.000 i grense. Jeg betaler jo kun det jeg har brukt, ikke hele beløpsgrensen. 

Anonymkode: 97e40...c3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

1000 kroner er det beløpet du har fått lov til å låne, hvis du vil velge å bruke dem. Nå har du bare brukt 288 kroner, og skal bare betale tilbake 288 kr :) 

Anonymkode: 5c576...944

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har du bare brukt 288 kr så er det bare det du trenger betale. Når du har betalt det, så kan du bruke 1000 kr igjen. 

Anonymkode: 482b3...5ff

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

1.000 kr er det som er tilgjengelig på kredittkortet, omtrent som saldo på bankkortet ditt. Det er max. antall kroner du kan bruke på det kortet, før du må betale tilbake. 

Hvis du har brukt 288 kr, har du bare brukt 288 kr. De resterende 712 kr har du ikke brukt, de står fremdeles på kortet. Så du skal bare betale 288 kr fordi du bare har brukt 288 kr av de tilgjengelige 1.000 kr. 

Kredittkort er et slags lån, i format av et kort. Når du søker om kredittkort, søker du egentlig om et lån på f.eks. 1.000 kr. Du kan da bruke maksimalt 1.000 kr. Hvis du betaler fakturaen du får tilsendt ca. en måned etter, betaler du kun det beløpet du har kjøpt varer for. Hvis du ikke betaler etter ca. en måned, løper det renter, og hvis du betaler neste måned må du betale litt mer enn de kronene du kjøpte varer for. Jo lenger du venter med å betale, jo lenger løper rentene, og du må til slutt betale en del mer enn det du kjøpe varer for. Så når man skal bruke et kredittkort bør man aldri bruke det til å kjøpe varer for mer enn det man har stående på bankkonto. Hvis du har f.eks. 500 kr stående på bankkontoen din som du kan bruke til lommepenger, bør du ikke bruke kredittkort til å kjøpe varer for mer enn 500 kr. 

Dette blir litt mer for de viderekommende, men jeg tar det med ettersom du spør om dette også. Hvis du betaler inn mer enn de 288 kr du har brukt på kredittkortet, vil du se at tilgjengelig beløp på kredittkortet (saldo) blir mer enn 1.000 kr. Hvis du f.eks. betaler 500 kr, vil du ha betalt 221 kr for mye, og tilgjengelig beløp vil stå som 1.221 kr. Hvis du da i neste måned bruker kredittkortet til å betale en vare som koster 200 kr, vil du få en faktura på 0 kr ettersom du fremdeles er 21 kr i pluss på kortet. Tilgjengelig beløp vil da være 1.021 kr. Du tjener ingen renter på å betale inn for mye. Du tjener bittelitt renter på å la pengene dine stå på den vanlige bankkontoen din, men det er så lite at det ikke er viktig. Men du bør vite at dersom du setter inn mer penger enn du skylder, og senere angrer deg og trenger pengene til å betale f.eks. strømregningen din, vil det koste deg penger (gebyr) å overføre pengene fra kredittkortkontoen til den vanlige bankkontoen din. Derfor lønner det seg ikke å betale inn for mye. 

Det enkleste for deg er nok å bare bruke vanlig bankkort. Er det en spesiell rabattordning som gjør at du ønsker å bruke kredittkort? I så fall bør du være helt sikker på at du har penger stående på bankkontoen din til å betale fakturaen fra kredittkortselskapet. Dersom du ikke har penger til å betale fakturaen den første gangen den kommer, løper det renter og de rentene er høyere enn rabatten du fikk. 

Anonymkode: 3098a...915

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Så det er egentlig bare fordeler ved å bruke kredittkort hvis du betaler tilbake i tide? Eller i hvert fall INGEN ulemper?

Hvorfor advares folk mot kredittkort da, og det ropes Luksusfellen lang vei når folk tar opp kredittkort og forbrukslån?

Hvis jeg ikke har ''lyst'' til å bruke alle 5.000 for å slette kredittkortet (fordi ubrukt kredittkort står som gjeld i bankregistre av en eller annen grunn), hvordan betaler jeg tilbake og sletter hele kredittkortet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så det er egentlig bare fordeler ved å bruke kredittkort hvis du betaler tilbake i tide? Eller i hvert fall INGEN ulemper?

Hvorfor advares folk mot kredittkort da, og det ropes Luksusfellen lang vei når folk tar opp kredittkort og forbrukslån?

Hvis jeg ikke har ''lyst'' til å bruke alle 5.000 for å slette kredittkortet (fordi ubrukt kredittkort står som gjeld i bankregistre av en eller annen grunn), hvordan betaler jeg tilbake og sletter hele kredittkortet?

Det er egentlig ingenting i veien for å bruke kredittkort, så lenge du gjør det på en smart måte. Betal alt i tide, så er det i utgangspunktet helt gratis ja. Nesten alle kredittkort i Norge har såkalt rentefri betalingsutsettelse som lar deg gå x antall dager før du må betale renter (typisk forfallsdato på første faktura). Om du derimot er et par dager for sen med fakturaen er du i gang med de høye rentene! 

Problemet med kredittkort er ofte at det er folk som ikke har saldo på vanlig konto som bruker det, og ikke klarer å betale fakturaen når den kommer. Og da er man i gang med den runddansen der.. 

For å kansellere kredittkortet ditt tar du enkelt kontakt med banken som utsendte det. Betal ned eventuel faktura, og klipp det i to etter at det er stengt, så er du ferdig med det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
39 minutter siden, Durinur said:

Problemet med kredittkort er ofte at det er folk som ikke har saldo på vanlig konto som bruker det, og ikke klarer å betale fakturaen når den kommer. Og da er man i gang med den runddansen der.. 

For å kansellere kredittkortet ditt tar du enkelt kontakt med banken som utsendte det. Betal ned eventuel faktura, og klipp det i to etter at det er stengt, så er du ferdig med det. 

Man må jo annullere avtalen på et vis, for det følger jo årsgebyr for å ha ordningen.

Men jeg forstår ikke hvorfor folk uten penger, tar opp lån med dyr rente de ikke kan betale tilbake?

Jeg er i fast jobb og trengte bare et par hundre frem til lønning. Hadde jeg hatt 0,00 kr. på konto, ville jeg jo ikke tatt opp lån jeg ikke kan betjene senere? Har man ikke penger til å leve på, har NAV sosial-stønad ordning? Det verste man kan gjøre er jo å bruke penger man ikke har, og ikke kan betale tilbake senere. Hvor dum er folk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...