AnonymBruker Skrevet 6. juli 2020 #1 Skrevet 6. juli 2020 Hvordan får folk råd til å utdanne seg, når studielånet ikke holder til husleie engang? Selvfølgelig kan man ha en deltidsjobb i helgene, men det er jo begrenset hva man kan tjene på det, og orke å jobbe omtrent hver helg når man også studerer. Hva er deres tips? Anonymkode: 78ecb...3ff 2
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2020 #3 Skrevet 6. juli 2020 Finne seg en leilighet med lav leiepris. Jeg har leid for 4500,- i tre år og 5500,- i to år. Trengte kun å jobbe i ferier for at alt skulle gå opp, men jobber en dag i uka for erfaringens skyld. Anonymkode: f4d60...dd2 2
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2020 #4 Skrevet 6. juli 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Finne seg en leilighet med lav leiepris. Jeg har leid for 4500,- i tre år og 5500,- i to år. Trengte kun å jobbe i ferier for at alt skulle gå opp, men jobber en dag i uka for erfaringens skyld. Anonymkode: f4d60...dd2 Ja, så billig er det ikke her jeg bor, men leier ikke noen dyr leilighet. Men så må man jo betale for månedskort til tog osv.. 🤷🏼♀️ Anonymkode: 78ecb...3ff
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2020 #5 Skrevet 6. juli 2020 50% av dagens studenter får økonomisk hjelp fra foreldre. Det er en annen tråd her om det Anonymkode: 26ea6...445 5
LillEve Skrevet 6. juli 2020 #6 Skrevet 6. juli 2020 Finn et studiested med billigere leie eller bo litt utenfor byen. Feks hvis du studerer i Oslo kan du bo på Skedsmo og betale halve prisen av hva det koster i byen. I tillegg har du tre måneder med sommerferie (nesten) som du kan bruke til å jobbe så mye du klarer. Jeg startet å studere med 0 kr i buffer og fikk kun hjelp av foreldre hvis jeg måtte gjøre noe plutselig med tennene eller hos legen. Du kan eventuelt ta et pauseår før du studerer der du jobber så mye du klarer. En venninne rullerte flere jobber, slik at hun hadde masse penger før hun begynte å studere. Finn også et billig kollektiv med folk du kan tåle og bo med. Det er veeldig luksus å bo alene som student. 6
Grønt blad Skrevet 6. juli 2020 #7 Skrevet 6. juli 2020 Mitt beste tips er å lage oversikt over utgifter og deretter kutte kostnader. Du nevner selv bolig, og du bør bo i de rimeligste studentboligene. Mat er også en viktig post. Lag a mat selv og frys ned rester slik at du kan spise det seinere. Ha med matpakke og kaffe på termos. Ikke kjøp mat eller kaffe ute. Hva annet bruker du penger på? Mobilabonnement (ha noe av det billigste), klær (bruk det du har, og ev. kjøp brukt). Det er veldig mye penger å spare på mange poster. Uansett bør du først få deg en oversikt over hva du bruker penger på. 2
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2020 #8 Skrevet 6. juli 2020 Man må jobbe mer enn hver helg. Mange studenter jobber masse. Anonymkode: 3155f...b7f 2
Grønt blad Skrevet 6. juli 2020 #9 Skrevet 6. juli 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Man må jobbe mer enn hver helg. Mange studenter jobber masse. Anonymkode: 3155f...b7f Veldig mange studenter har også en unødig kostbar livsstil og kunne ha jobbet langt mindre om de prøvde å redusere utgiftene. 8
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2020 #10 Skrevet 6. juli 2020 Jeg bor i studentbolig og får penger fra familien. Enkelt og greit. Vi er ikke noe spesielt velstående, men vi har kommunisme innad i familien. Når mitt søsken studerte og jeg jobba, fikk h*n bl.a. penger fra meg. Når jeg får jobb etter studiene, blir jeg å bidra økonomisk til å støtte opp pensjonen til gamlingene. Sånn prioriterer vi: vi tenker langsiktig framover. Anonymkode: 4e3ec...a84 1
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2020 #11 Skrevet 6. juli 2020 Betalte maks 5200kr for leie i kollektiv i de største byene i landet og jobbet hele sommeren + påskedagene for å fordele penger ut over året. De siste studieårene mine jobbet jeg én fast helg og var ringevikar ellers. Tok en del kvelds-og nattevakter som ikke gjorde meg noe tidsmessig, så tjente rundt 7-15000kr ekstra i måneden. De første årene hadde jeg ingen problem med å både reise på turer og gå ut innimellom. Handlet om prioriteringer av de pengene jeg hadde. Støtte hjemmefra var kun en sjelden billett hjem i feriene. Anonymkode: bfe04...91d
LillEve Skrevet 6. juli 2020 #12 Skrevet 6. juli 2020 Også er det viktig å huske at man ikke kan få alt når man studerer: billig sted å bo, bo nærme skolen, de mest attraktive studiestedene (som ofte er dyre å bo, som Trondheim og Oslo), god plass å bo, ekstra penger til overskuddsmat (snacks, dyr mat etc), slippe å jobbe i ferier og helger... Du må velge bort noe av det. Vi er veldig heldige som får låne penger på det gunstigste lånet man kan få + 40% blir betalt av staten dersom man står i fagene. I tillegg er de fleste høgskoler og universiteter gratis (semesteravgift på 1000kr er ingenting sammenlignet med private høgskoler). Så er der ingen unnskyldning for at økonomi skal holde en igjen fra å ta utdanning, med mindre man har en spesiell livssituasjon med barn, syk slekt eller lignende. 11
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2020 #13 Skrevet 6. juli 2020 Jobbet en dag i uka, annen hver helg og ferier. Leide for 6000kr/mnd og betalte rundt 500 for månedskort. Følte jeg hadde nok penger og levde ikke veldig sparsommelig. Hadde jeg sluttet å snuse kunne jeg sluttet å jobbe, fant jeg ut etter en stund. Det skjedde ikke da 😛 Anonymkode: 4c21c...b6e
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2020 #14 Skrevet 6. juli 2020 Hvis studielånet ikke dekker husleie engang, så bor man jo veldig dyrt. Studielånet utgjør i snitt ca 12.000 i mnd, (21.000 hvis man er over 30 år).., Bo billigere, bruke mindre penger, og jobbe kvelder og oftere enn hver tredje helg (som mange studenter tror er en slags maksgrense for hvor mye man kan jobbe ved siden av)... Anonymkode: 86d72...9f2 4
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2020 #15 Skrevet 6. juli 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis studielånet ikke dekker husleie engang, så bor man jo veldig dyrt. Studielånet utgjør i snitt ca 12.000 i mnd, (21.000 hvis man er over 30 år).., og jobbe kvelder ..... Anonymkode: 86d72...9f2 Feil. Kalenderåret er 12 måneder, så da har en såvidt over 10.000 per måned, når man sprer studielånet over 12 måneder og ikke 11 måneder. Nei, man får ikke 21.000 hvis man er 30+ år. Tilleggslån kvoten er på 200.000 og kun lån, ingen stipend. Så velger man selv hvordan en fordeler denne kvoten på 200.000 kr. Den kan brukes på 2 år bare (2 år x 100.000 kr), men hvis en skal spre det over 5 eller 6 år eller gjerne 7 eller 8 år, siden veldig mange studenter blir forsinket, så ser du at beløpet blir langt mindre per måned. Og dette er bare lån, ingen stipend, og alle har rett på lån, til og med milliardærer og uføre, osv. Du kan si det slik (fakta) at de på sosialen får mer penger enn de som studerer. Og sosialen er definitivt ikke noe å skryte av. Det er forferdelig å være på sosialen eller på andre lignende minimumsatser. Jobbe kvelder, sier du. Nå skal jeg introdusere deg for litt Mathematics Power - hva skjer når antallet studenter er i ferd med å bikke over 300.000, samtidig som de typiske studentjobbene forsvinner i stadig større grad grunnet massiv digitalisering og automatisering? Kan du tegne den grafen for meg? Kan gi deg et tips - studentpilen (antallet studenter) fortsetter bare oppover, mens den andre pilen (antallet tilgjengelige jobber) fortsetter å synke - og situasjonen blir bare verre og verre. Det er veldig ille i år, og ble langt verre enn noen kunne trodd ifjor (2019). Ikke at situasjonen var så bra ifjor heller. Interessant med to slike artikler når Korona var i ferd med å treffe oss med full fart, noe som betyr at dette var situasjonen før Koronaen. Denne situasjonen blir dermed ikke mindre aktuell fremover. https://www.aftenposten.no/a-magasinet/i/GGbXyx/sofie-24-tjener-30000-i-maaneden-paa-aa-date-eldre-rike-menn? https://www.aftenposten.no/a-magasinet/i/wPQV91/sugardating-en-lukket-verden Mange av disse er studenter, så kvinnelige studenter har alltid "options". Litt verre er det for mannlige studenter dog som ikke har options på å tjene 30.000 kr eller mer på å snakke og se "hot" ut. Det var også nylig artikkel som jeg ikke greier å finne akkurat nå, der det stod at rundt 100.000 driver med dette i Sverige, Norge og Danmark sammenlagt. Mange av disse studenter. Så det er vel et par stykker? Det er svært problematisk at vi bor i et land hvor alt skal løses med denne mystiske fantasi-deltidsjobben. Du snakker som om den venter på et sølvfat. Fakta er at 50% av studenter får penger hjemmefra, som nevnt av en annen debattant, så hva med de studentene som ikke har familie som kan gi dem penger? Det er dette som er problematisk, og da må man ut og fighte om en deltidsstilling, som det blir stadig færre av samtidig som antallet studenter fortsetter å øke. De studentene som er "heldige" i å få jobb, har blant annet dette å "glede" seg til: https://www.aftenposten.no/meninger/sid/i/vQazyL/blir-studenter-utnyttet-i-arbeidslivet-oscar-undahl Anonymkode: 2db18...5a0 6
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2020 #16 Skrevet 6. juli 2020 Jeg studerte da jeg var alene med 2 barn, og jobbet annenhver helg og alle ferier. Så skjønner ikke hvordan det skal være så vanskelig for studenter og jobbe annenhver helg. Anonymkode: bdf5a...396 2
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2020 #17 Skrevet 6. juli 2020 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg studerte da jeg var alene med 2 barn, og jobbet annenhver helg og alle ferier. Så skjønner ikke hvordan det skal være så vanskelig for studenter og jobbe annenhver helg. Anonymkode: bdf5a...396 Haha!🤣, dere alenemødre får jo masse i stønad! Anonymkode: 3a5a5...7a5 4
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2020 #18 Skrevet 6. juli 2020 Mange bra tips allerede i tråden! Hva jeg vil anbefale kommer selvsagt an på livssituasjon, men en standard VGS-elev tenker jeg kan vurdere følgende: - Skaffe deltidsjobb i hjemtraktene mens man går på VGS, spare opp til studietiden (ofte har man mye bedre råd når man bor hjemme enn når man er student). Hvis man kan ha en jobb som gjør det mulig å jobbe i feriene er det GULL verdt. Ofte rundt 10 uker sommerferie på universitet=stort inntjeningspotensiale, selv om man skulle unne seg et par uker fri også. Samme gjelder jule- og påskeferie. Ikke uvanlig med rundt 14 uker ferie som student. Å bruke 8-10 av dem på jobbing løser mye, og man har fortsatt like mye ferie som en vanlig arbeidstaker. Da slipper man også å jobbe helger/kvelder i semesteret. - Om man ikke kan ha jobb hjemme: prøv å skaffe jobb på studiestedet. MEN ville prøvd å unngått jobb ved siden av studiet det første halvåret som student, for å få en ide om hvor mye som er realistisk å jobbe, og ikke gå på en stor smell med karakterene. Hvis man er faglig sterk de første årene er det ofte mulig å få jobb med å veilede yngre studenter, da får man gratis repetisjon og slipper å jobbe mye i eksamenstiden. -Hvis man ikke kan jobbe pga en diagnose kan man kvalifisere til ekstra stipend. - Søk bolig via studentsamskipnad. Ofte billigere enn privatmarkedet, og mulig å si opp på noen måneders varsel (en del private har bindingstid på et år, da risikerer man å bli stuck i et kjipt kollektiv, betale dobbel leie om man skal flytte etc.) - Kjøp brukte skolebøker. Ibok.no er gull. - Kjøp brukte møbler på Finn.no. - Ønsk deg kjedelige, fornuftige julegaver: Kjøkkenutstyr, sengetøy, sekk etc. - Bytt ut kjøtt med belgfrukter, spis mye brød og havregrøt. Ikke kjøp kantinemat. - Få unna mest mulig hos tannlegen (f eks visdomstenner) før man blir 20. Noen studentsamskipnader har også støtteordninger for tannhelse. - Om mulig: Kjøp en billig sykkel, dropp busskort. - Hjemmefester er mye billigere enn å gå ut! MEN noen utesteder har billig øl for studenter. Spør erfarne studenter for tips:) - Vurder å jogge utendørs/kjøpe noen billige manualer i stedet for å være medlem på senter. (Men om man har noen kroner til overs ville jeg prioritert treningssenter, fysisk aktivitet er god avkobling fra studiestress!) - Gå tur i skog og mark med venner, i stedet for å møtes på kafé. Like hyggelig, mye billigere. - Gjem unna penger fra storstipendet med en gang. Husleie i sommermånedene er fort gjort å glemme å budsjettere med... - Om en krise skulle oppstå (tannlegeregning, stjelt sykkel etc.): Svelg stoltheten og spør foreldre om lån hvis mulig. For all del prøv å unngå kredittkort og forbrukslån. - Ofte er man dekket av foreldres forsikring så lenge man er under en viss alder og er folkeregistrert hos foreldrene. Sjekk dette før du kjøper forsikring. Vurder nøye hvilke forsikringer du trenger. En del fagforeninger er billigere å være medlem i som student, og gir en gratis forsikring/rabattert forsikring. Husk at de fleste andre som studerer også er på stramt budsjett, så den «gjerrige» livsstilen vil ikke være så «fæl» som den kanskje høres ut, rett og slett fordi det er mange i samme båt. Selvfølgelig er det lettere for de som får støtte hjemmefra, men vi er mange som har klart oss uten også. Lykke til! 😊 Anonymkode: 827d8...ade 6
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2020 #19 Skrevet 9. juli 2020 Man bor i studentbolig eller kollektiv, man bor ikke midt i byen, man har deltidsjobb og jo det hjelper bra å få f.eks 3000kr ekstra i måneden. I tillegg bruker man sommerene til å jobbe og spare opp penger. Er ikke så vanskelig i grunn.. det er studentpriser på mye og du spiser billig. Du bruker de pengene du har på alkohol og kjøper ellers lite 😂 Du høres bortskjemt ut. Anonymkode: 1af78...1c3
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2020 #20 Skrevet 9. juli 2020 Gjør ting i litt motsatt rekkefølge. Anet ikke hva jeg skulle bli da jeg var ferdig med videregående, men var heldig å fikk meg en jobb som betalte 500.000 i året. Der har jeg jobbet i 7 år nå, og kjøpt en veldig fin ny bolig nå med forloveden min, vi slapp å bruke bsu heldigvis. Så nå har jeg funnet ut hva jeg «vil bli». Da skal vi trekke månedelig lån fra BSU kontoene. Samboer tjener 500.000 så han vil jo være til stor hjelp også. vi har en liten sønn også, og ønsker ikke flere barn, han er alt vi vil ha ❤️ Anonymkode: 19995...132 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå