Gå til innhold

Oldemor bryr seg ikke om den kommende babyen...er ikke det noe rart?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er tålmodig med eldre men synes alle skal vise litt omsorg og omtanke for familie og slektninger. Jeg krever ikke mye, men et smil hadde vært fint. En kommentar feks «så hyggelig». Men det var ingenting å få der. Samboer ble også skuffa, og ganske sjokkert der han satt. Så det på ansiktet hans. Smilet hans forsvant fort.. Så lenge folk er mentalt friske så synes jeg det ikke er for mye forlangt med bittelitt engasjement for ting andre mennesker bryr seg om, selv om man selv kanskje gir faen. Det er ikke sånn at med en gang man passerer 80 så handler alt om meg, meg, meg. Da kan man ihvertfall ikke bli snurt når familien ikke gidder å besøke så ofte lenger.  Ts 

Anonymkode: 00cd5...327

Men det er jo tydelig at for deg handler det bare om " meg, meg..." Vær ørlite raus med et gammelt menneske! Hun kan ha smerter,  depresjon,  begynnende demens...

Anonymkode: f7b51...08d

• Liker 19
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Trådstarter ønsket et ekkokammer men fikk det ikke. 😬

Anonymkode: 4c2a8...bbb

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet

Har en venninne som var sist i søskenflokken med å få barn. Hun er en av 5 søsken, så moren hennes hadde fått mange barnebarn før min venninne fikk barn. Hun savnet at moren skulle bli "spinnvill" bestemor til sine. Sånn som er superbegeistret fra svangerskapet av. Forstår jo på en måte både venninne og moren hennes. Men den bestemoren er veldig glad i barnebarna, altså. Kjærlighet kommer jo i mange slags former. 

Anonymkode: 903d2...60c

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, Frøyamor skrev:

Haha, nei. Det er jo ingen bragd akkurat. «Gratulere for du tok i mot sæd!!» «gratulere for du åpna beina dine!» 

Man gratulerer jo fordi de skal få oppleve å bli foreldre, ikke fordi de har «tatt i mot sæd». Det er jo ikke sånn at du skal respondere på at noen gledesstrålende forteller at de har fått seg et ligg!  

Anonymkode: a4c55...c38

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det snakkes ofte om «Bridezillas», men jeg synes mange gravide nesten er verre. Selvfølgelig er det stort for de det gjelder, men jeg forstår ikke dette med at omgivelsene nesten skal stoppe opp i 9 måneder og vente i åndeløs spenning. Og så når ungen er født klages det over at man ikke får fred... det må jammen ikke være lett å være «pårørende» til en gravid, det blir jo nesten feil uansett hva man gjør.

Jeg er selv høygravid, bare for å ha sagt det. 

Anonymkode: 75f3e...2b3

• Liker 21
AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Samboer ble også skuffa, og ganske sjokkert der han satt. Så det på ansiktet hans. Smilet hans forsvant fort..

Om ikke annet burde i alle fall dette være det første tegnet på at noe hadde forandret seg hos den eldre.

Hadde den kommende oldemoren vært distansert til vanlig hadde ikke TS' samboer blitt sjokkert og lei seg, han ville trukket på skuldrene og sagt at han forventet en slik reaksjon fra henne. 
Det er tydelig at dette var uventet, og da er det skremmende at adferdsendring hos eldre, som faktisk er et sykdomstegn, blir sett på som egoisme og selvsentrerthet.

Jeg er redd TS og samboeren vil måtte takle flere slike skuffelser fremover.

Anonymkode: 1489b...96a

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om ikke annet burde i alle fall dette være det første tegnet på at noe hadde forandret seg hos den eldre.

Hadde den kommende oldemoren vært distansert til vanlig hadde ikke TS' samboer blitt sjokkert og lei seg, han ville trukket på skuldrene og sagt at han forventet en slik reaksjon fra henne. 
Det er tydelig at dette var uventet, og da er det skremmende at adferdsendring hos eldre, som faktisk er et sykdomstegn, blir sett på som egoisme og selvsentrerthet.

Jeg er redd TS og samboeren vil måtte takle flere slike skuffelser fremover.

Jeg tror vel TS tar nokså hardt i med ordbruken sin. Jeg kjenner ikke en eneste mann (eller kvinne) som ville blitt «sjokkert og lei seg» for dette. For all del, ingen her kan utelukke at oldemor begynner å bli redusert, men alt i TS’ fremstilling tyder på at det er TS som er problemet her. 

Anonymkode: f9da7...e13

• Liker 8
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men da handler jo alt om henne, hennes liv og hennes ve og vel? Hva med å legge vekk egne behov iblant og glede seg bittelitt over at barnebarnet kan ha det bra selv om man ikke har det selv? Det er ikke sånn at når man blir gammel så er det greit å være ego. Ts 

Nei, men kanskje hun sliter med å forsone seg med at hun selv nærmer seg veiens ende. Da kan en påminnelse som dette kanskje trigge vemodighet også, uten at det betyr at hun ikke bryr seg, eller er "ego". Kanskje hadde hun rett og slett en dårlig dag, kanskje er hun deprimert. Det finnes ørtiførti forklaringer andre enn at hun er "ego" og "meg meg meg". Og for å si det slik, så fremstår du selv ikke akkurat noe mindre selvsentrert og egoistisk som allerede planlegger å straffe oldemor for å ikke reagere som du mener hun bør. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror vel TS tar nokså hardt i med ordbruken sin. Jeg kjenner ikke en eneste mann (eller kvinne) som ville blitt «sjokkert og lei seg» for dette. For all del, ingen her kan utelukke at oldemor begynner å bli redusert, men alt i TS’ fremstilling tyder på at det er TS som er problemet her. 

Anonymkode: f9da7...e13

Jeg må bare oppklare, jeg mener ikke at oldemor har begynt å bli redusert, det har jeg ikke noe grunnlag for å si.
Men eldre mennesker kan være veldig sårbare for ting som vi knappest reagerer på.

Er de trette?  Kognisjon og reaksjonsevne reduseres.
Har de smerter?  Kognisjon og reaksjonsevne reduseres.
Urinveisinfeksjon? Kognisjon og reaksjonsevne reduseres.
osv

Det å være pårørende til en eldre over 80 er ikke som å være pårørende til en som er 10-20 år yngre.  Kroppens og hjernens forfall vil være synlig i enkelte situasjoner selv om den eldre er svært oppegående og sprek i det daglige, og man må ha forventninger deretter.
Dette har TS helt klart ikke forstått, eller tatt inn over seg, og ja ordbruken er svært hard!

Når det er sagt, jeg kjenner flere som blir skuffet når eldre ikke reagerer som de forventer på hyggelige (eller triste) nyheter.  Og det er lov å bli skuffet!
Men uten unntak, bak skuffelsen ligger redselen for, og erkjennelsen av, at den eldre har endret seg, at adferden viser at livet går mot slutten.  Kanskje har hun bare 10 gode år igjen, og de velger å se på den uvanlige reaksjonen som det det er, livets gang.
Det er ikke vond vilje som gjør at eldre i enkelte situasjoner blir selvsentrerte, det er naturens gang. 
Mange evner ikke å forholde seg til det abstrakte, de må ha noe konkret å forholde seg til.

TS velger å se det verste i den eldre, true med å ikke la henne se oldebarnet, raser om egoisme og selvsentrerthet, og det synes jeg vitner om lite forståelse og empati.

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det kan også være at det ikke var rett nedadgående, at det hadde føltes anderledes om du var hennes barnebarn. Jeg syns feks det var mye mer stas å bli tante når det var min søster som fikk barn. Da mannen min sin brors kone fikk barn, føltes det ikke like nært. Selv om vi var jo tante og onkel til det barnet også. Men det var ingen i slekten som var gravid med barnet liksom.. Høres kanskje rart ut, men det var ikke likt. Akkurat som det å bli mormor regnes som «større» enn å bli farmor.

Anonymkode: 72b2f...0f8

Her misforstod du. Det er rett nedadgående fra bestemor til barnebarn. Det er ikke bare jenter som er i rett linje. Det er ikke din familie, men like fullt en direkte nedadgående slektning av denne oldemoren.

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Følte du seriøst at det var gøyere når søsteren din fikk barn? Jeg syns det var akkurat like gøy når min bror fikk barn. Har veldig godt forhold til min svigerinne. 

Anonymkode: 30310...c50

Poenget var at ens egen bror/søster som får barn er nærere enn din manns bror/søster.

Anonymkode: 4ddea...12b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
12 hours ago, AnonymBruker said:

Følelser for andre enn seg selv mente jeg da. Føler mange gamle har en lei tendens til å bli litt selv opptatte, og drite mer i andre.

Anonymkode: 6b6a1...c26

Dette er veldig vanlig ved demenssykdom. Det er en følge av sykdommen, og ikke noe den syke kan gjøre noe med.

Anonymkode: 33e44...1be

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det er, tro det eller ei, ganske nytt - dette fenomenet at man skal bli over seg av begeistring fordi noen annonserer en graviditet.    Da jeg ble gravid med mine barn for 25-30 år siden reagerte mine foreldre bare med «OK, javel» - men de har vært helt fantastiske besteforeldre. Graviditet er det vanligste i verden, og det er noe helt nytt dette at barn er så veldig planlagte. Før i tiden bare skjedde det, enten det passet eller ei. Noen ganger passet det svært dårlig! Og mange ganger gikk det galt.

Da oldemor var ung fantes verken p-piller eller antibiotika. Mange har fortsatt litt vansker med å glede seg ordentlig før barnet er født, nettopp fordi det er mye som kan gå galt. Jeg (som er 50+) er faktisk tilogmed «overtroisk» nok til å synes at babyshowere er feil. Har blitt bestemor selv, og var nervøs helt til barnet ble født.

Anonymkode: 79206...078

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

Er enig med flere av de over her. En graviditet er kun magisk og fantastisk for den det gjelder, for oss andre er det hyggelig, men intet mer. Det er jo bare nok en gravitiditet, sant. Vent med å bli skuffet til eventuelt etter fødsel. 

Anonymkode: 3e2e7...137

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Mange misforstår. Jeg krever ikke at verden skal stoppe opp for henne i 9 mnd, eller at de skal bli helt tullete av begeistring. 
Men et lite smil eller litt positiv utstråling hadde vært fint. Så lenge hun er frisk (noe hun er) så synes jeg det skal gå an å glede seg bittelitt på andres vegne. Ihvertfall late som. Ts 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min mormor reagerte ganske likt da vi fortalte at vi skulle ha nr 2. Hun har 4 barn, 9 barnebarn og foreløpig 5 oldebarn. I tillegg begynner hun å bli gammel. Vi fortalte det fordi vi synes det er kjekt at hun vet det, men forventet på ingen måte at hun skulle vise noe særlig begeistring. Hun er jo glad i oss, og er verdens beste mormor. Mange gode minner. Men hun er jo gammel.. og har opplevd en ganske stor andel graviditeter i sitt liv. Hun viser mye begeistring for oldebarna når hun først treffer de.. hun bare viser ikke noe særlig engasjement rundt selve graviditeten. For henne er det helt naturlig og tilnærmet forventet at folk bli gravide og får barn..

Som mange allerede har nevnt har de eldre et helt annet forhold til dette enn det vi har. De hadde ikke babyshowers, gender reveals, instagrambilder og babyklær og ultralydbilde osv. Graviditet i seg selv var ikke det samme som det er i dag. Fødsel og barn derimot var jo stort selvfølgelig, for da hadde det jo gått bra. Hjelper ikke å si "dette er 2020, de bør kunne glede seg litt".. for det er så langt fra det de vokste opp med som man får det. Ikke lett å henge med på alt som er nytt av sosiale normer osv. Om hun i tillegg begynner å slite med hukommelse osv så er det jo enda vanskeligere å vise begeistring.

Anonymkode: 9481a...24a

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mange misforstår. Jeg krever ikke at verden skal stoppe opp for henne i 9 mnd, eller at de skal bli helt tullete av begeistring. 
Men et lite smil eller litt positiv utstråling hadde vært fint. Så lenge hun er frisk (noe hun er) så synes jeg det skal gå an å glede seg bittelitt på andres vegne. Ihvertfall late som. Ts 

Det kan godt tenkes at hun er syk, begynner å bli syk uten at dere vet det eller merker det så godt.

Anonymkode: debff...8ac

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Si meg, dere gravidzillas: er dere like skuffet når hankjønn ikke viser samme interesse og begeistring, eller er det bare kvinner som utsettes for denne forventningen? 

Anonymkode: 8c642...08d

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, Frøyamor skrev:

Eller kansje hun har sett så mange barn komme til verden hun rett ikke bryr seg så veeeeldig mye du skulle ønske? Jeg gratulerer aldri folk med graviditet, det er ikke akkurat en stor ære eller en kunst. Folk bærer frem barn hver eneste dag. Ikke bryr jeg meg om det hos andre heller, barn og graviditet er egentlig kun gøy og relevant for foreldrene eventuelt søsken...  

Haha, du høres ut som en trivelig type!😂

Anonymkode: 7e32b...df8

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Si meg, dere gravidzillas: er dere like skuffet når hankjønn ikke viser samme interesse og begeistring, eller er det bare kvinner som utsettes for denne forventningen? 

Anonymkode: 8c642...08d

Er jeg gravidzilla fordi jeg forventer et lite smil når vi forteller at vi skal ha barn? Ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men da handler jo alt om henne, hennes liv og hennes ve og vel? Hva med å legge vekk egne behov iblant og glede seg bittelitt over at barnebarnet kan ha det bra selv om man ikke har det selv? Det er ikke sånn at når man blir gammel så er det greit å være ego. Ts 

Det er heller ikke sånn at når man blir gravid så er det greit å være ego. 

Anonymkode: 58ed1...720

• Liker 10

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...