AnonymBruker Skrevet 6. juli 2020 #1 Skrevet 6. juli 2020 Hei Noen som vet om det er mulig å drøfte bekymringen man har anonymt med barnevernet før man evt melder? Nyskjerrig på hva de evt kan gjøre med bekymringen jeg har. Noen som vet hvor man evt henvender seg? Anonymkode: 613c5...304
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2020 #2 Skrevet 6. juli 2020 Ja. Jeg ringte barnevernet i kommunen min og startet samtalen med å si at jeg var usikker men gjerne ville drøfte. Det var for to år siden. Vi ble enige om å ikke melde. Dvs. jeg kom frem til dette selv, med god hjelp av den barnevernsansatte. Vet ikke om dette er rutine på noen måte, men de er jo mennesker der og bare, så hør med vedkommende om det går greit å drøfte før du legger ut Anonymkode: c7226...59c 8
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2020 #3 Skrevet 6. juli 2020 Ja, det er mulig. Ta kontakt med din nærmeste bv.tjeneste og be om å få snakke med en teamleder, eller en ledig saksbehandler Mvh. Barnevernsped. i bv.tjenesten Anonymkode: e2030...f81 6
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2020 #4 Skrevet 6. juli 2020 Men, ikke si hva barnet heter når du skal drøfte det anonymt!! Mange går i fella og presenterer både seg selv, barnets navn og foreldre... da er det ikke anonym drøfting! Anonymkode: 0c96f...81e 4
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2020 #5 Skrevet 7. juli 2020 Ja, jeg har gjort det. Ringte barnevernstjenesten og sa at jeg gjerne ville drøfte om det var noe å melde eller ei. Nevnte ikke navn, men alder på barna. Når jeg sa hva jeg var bekymret for ville de gjerne at jeg skulle melde. Anonymkode: 1ab93...612 1
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2020 #6 Skrevet 7. juli 2020 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja. Jeg ringte barnevernet i kommunen min og startet samtalen med å si at jeg var usikker men gjerne ville drøfte. Det var for to år siden. Vi ble enige om å ikke melde. Dvs. jeg kom frem til dette selv, med god hjelp av den barnevernsansatte. Vet ikke om dette er rutine på noen måte, men de er jo mennesker der og bare, så hør med vedkommende om det går greit å drøfte før du legger ut Anonymkode: c7226...59c Kan jeg spørre hva det gjaldt? 🙂 Anonymkode: 302b2...3b4
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2020 #7 Skrevet 7. juli 2020 Pass dine egne saker!!!! Anonymkode: cb319...360 2
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2020 #8 Skrevet 7. juli 2020 Bare sånn praktisk spm.. Hvordan opprettholder man høfligheten når man ikke kan introdusere seg selv? "eeeh hei... Vil gjerne være anonym.." Hvordan sier dere det? Anonymkode: f8081...dd5
skruf Skrevet 7. juli 2020 #9 Skrevet 7. juli 2020 Jeg ringte barnevernet for noen år siden for å forhøre meg hva jeg burde gjøre, med tanke på å legge inn bekymringsmelding eller ikke, ang et barn i nær familie. Barnet hadde det helt fint hjemme, det var under samvær hos far ungen ikke hadde det bra pga stemor fra annet land som hadde en helt annen kultur for barneoppdragelse der fysisk avstraffelse var en del av oppdragelsen. I tillegg ble ungen f.eks stengt inne i et kott som straff. Far til ungen evnen ikke å ta tak i det og sette en stopper for den hårreisende behandlingen av barnet Grunnen til at jeg ringte for å forhøre meg og ikke melde tvert var pga den eneste infoen jeg (og resten av familien) hadde var fra ungen selv, og ungen var ikke så gammel så jeg var usikker på om det var overdramatisert eller om det var reelt. I tillegg var forholdet mellom mor og far til ungen skikkelig betent, og en bekymringsmelding som ikke var reelt ville virkelig gjort far forbannet og skapt et enda verre samarbeid fra hans side. Men jeg tenkte at hvis noen skulle melde så ville det vært bedre at noen utenforstående gjorde det enn at mor gjorde det mtp videre samarbeid Ifg barnevernet så kunne jeg ikke være anonym hvis jeg la inn bekymringsmelding, men jeg kunne være anonym ved å bare drøfte saken med de. Dvs jeg presenterte meg ved navn og relasjon til barnet, men så lenge det ikke ble lagt inn melding så kom de heller ikke til å oppgi navnet mitt hvis de valgte å kontakte far til ungen på eget initiativ Jeg valgte, i samråd med barnevernet, å avvente situasjonen til det ble mere håndfaste bevis enn uttalelsen til en 5-åring. Men i dette tilfellet så var det reelt, og barnevernet valgte å gripe inn da jeg ikke var den eneste som reagerte og kontaktet de. Både barnehage og helsestasjon ringte inn bekymringsmelding, og det var ikke bare far sitt særkullsbarn som fikk gjennomgå men også far og den nye konen hans sine fellesbarn. Men eldstemann hadde det definitivt verst da stemor var sjalu og ikke akseptere at mannen hennes hadde en fortid med en annen kvinne og et barn. Navnet mitt kom aldri opp heller siden jeg ikke hadde lagt inn bekymringsmelding, men for min del så hadde det ikke gjort noe om far og stemor hadde fått vite at jeg også hadde kontaktet bv i tillegg til barnehage og helsestasjon 3
Fireflies Skrevet 7. juli 2020 #10 Skrevet 7. juli 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Pass dine egne saker!!!! Anonymkode: cb319...360 Hvis barn lever i utrygge forhold så er det Ts sine saker. Barn som lever i utrygge forhold er ett samfunnsproblem og ikke ett problem bak fire vegger. 24
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2020 #11 Skrevet 7. juli 2020 Du kan drøfte saka anonymt med barneverntenesta før du evt bestemmer deg for å melde ja. Sjå Bufdir. Her er også informasjon om å melde anonymt: https://bufdir.no/Barnevern/Melde_fra_til_barnevernet/Melde_fra_til_barnevernet__privatperson/ Dersom du bestemmer deg for å drøfte saka anonymt med barneverntenesta før du tek avgjerda om du skal melde eller ikkje, vil eg råde deg til å be om å få snakke med leiar for barneverntenesta i kommunen. Det hender at private konsulentar som er innleigde av kommunen blir sett til å ta imot meldingar. Slike har økonomiske interesser av at det blir levert melding (meir arbeid=forlenga oppdrag i kommuen), noko som vil påvirke evna til å vere objektiv når dei skal vurdere om det er grunnlag for å melde bekymring eller ikkje 🙂 Anonymkode: f4cab...708
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2020 #12 Skrevet 7. juli 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Bare sånn praktisk spm.. Hvordan opprettholder man høfligheten når man ikke kan introdusere seg selv? "eeeh hei... Vil gjerne være anonym.." Hvordan sier dere det? Anonymkode: f8081...dd5 Med mindre ts bur i ein liten kommune der det er stor risiko for at bv gjenkjenner barnet ut frå det ts fortel, går det nok fint å oppgje namnet sitt til barneverntenesta. Med anonym drøfting er det vel helst meint at det er barn og foreldre som er anonymiserte, ikkje den som ringer inn. Men det er også mulig å la vere å seie namnet sitt når ein ringer 🙂 Anonymkode: f4cab...708 1
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2020 #13 Skrevet 7. juli 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Bare sånn praktisk spm.. Hvordan opprettholder man høfligheten når man ikke kan introdusere seg selv? "eeeh hei... Vil gjerne være anonym.." Hvordan sier dere det? Anonymkode: f8081...dd5 Jeg har ikke vært anonym når jeg ringer slik, men barnet og foreldrene. Har ringt noen ganger (pga jobb). Jeg har stort sett endt opp med at barnevernet ber meg informere foreldre om barnevernets tjenester og at de kan kontakte selv. De som har valgt å be om hjelp har vært svært fornøyd med hjelpetiltakene som har vært miljøterapeut i hjemmet og at bvt betaler sfo/barnehage. Anonymkode: dad1c...497
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2020 #14 Skrevet 7. juli 2020 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har ikke vært anonym når jeg ringer slik, men barnet og foreldrene. Har ringt noen ganger (pga jobb). Jeg har stort sett endt opp med at barnevernet ber meg informere foreldre om barnevernets tjenester og at de kan kontakte selv. De som har valgt å be om hjelp har vært svært fornøyd med hjelpetiltakene som har vært miljøterapeut i hjemmet og at bvt betaler sfo/barnehage. Anonymkode: dad1c...497 Ja...Men det er stor forskjell på å melde som privatperson og som offentlig tilsett (eg går ut frå at du har ei stilling som inneber at du har meldeplikt til bv). Terskelen for å sende bekymringsmelding er låg for private. Dei har jo ikkje teieplikt. Ein privatperson kan dessutan vere anonym når han/ho melder. Personar med meldeplikt har jo plikt til å melde frå når dei er alvorleg bekymra (når dei har "grunn til å tru..."), men har altså kun høve til å melde frå ved mistanke om alvorlige forhold (alvorlig omsorgssvikt, alvorlige manglar ved den daglege omsorg, mishandling etc),. For å melde frå om mindre alvorlege forhold (f.eks. der meldar tenker at foreldra kan ha nytte av råd og rettleiing) krevst det samtykke frå foreldre, elles vil dette vere brot på teieplikta. Personar med meldeplikt kan ikkje vere anonyme når dei melder (men kan så klart drøfte saka med barn og foreldre anonymisert, som du fortel). Poenget mitt er at det skal ein del til for at barnevernet vil råde ein person med teieplikt til å melde bekymring. Eg kjenner jo ikkje til kva bekymringa gjekk ut på i sakene som du nevner, men dersom du hadde ringt inn som privatperson, er det nok ein stor sjanse for at bv ville ha råda deg til å sende inn melding. 🙂 Anonymkode: f4cab...708 1
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2020 #15 Skrevet 7. juli 2020 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei Noen som vet om det er mulig å drøfte bekymringen man har anonymt med barnevernet før man evt melder? Nyskjerrig på hva de evt kan gjøre med bekymringen jeg har. Noen som vet hvor man evt henvender seg? Anonymkode: 613c5...304 Ofte går det greit å drøfte om du holder de og deg anonym.Men vær obs på at de tar det videre uavhenging av hva du mener.Og noen ganger går det ikle bra.Og noen gangee går det bra.Vær sikker i din sak så du ikke ødelegger en hel familie som har det bra. Men selvfølgelig meld om det er noe alvorlig!Så barna får hjelp! Anonymkode: 0d268...ece 2
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2020 #16 Skrevet 7. juli 2020 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Pass dine egne saker!!!! Anonymkode: cb319...360 Kutt ut Anonymkode: a7ed1...50f
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2020 #17 Skrevet 7. juli 2020 Ja, det kan du gjøre Anonymkode: 0214c...e7e
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2020 #18 Skrevet 7. juli 2020 Jeg har gjort det. Ringte å meldte inn bekymring til barnevernet ang en bekjent. Jeg fulgte magefølelsen min og bv mente det var relevant det jeg kom med. I ettertid vet jeg at det jeg visste bare var toppen av isfjellet. Bv har vært inne i bildet flere ganger tidligere. Nå er mor dømt til fengsel for kriminelle handlinger, og hun har mistet omsorgen for barna sine. Barnefar har fått omsorgen. glad jeg fulgte magefølelsen min den gangen Anonymkode: 44d67...854 2
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2020 #19 Skrevet 10. juli 2020 På 7.7.2020 den 12.42, AnonymBruker skrev: Ofte går det greit å drøfte om du holder de og deg anonym.Men vær obs på at de tar det videre uavhenging av hva du mener.Og noen ganger går det ikle bra.Og noen gangee går det bra.Vær sikker i din sak så du ikke ødelegger en hel familie som har det bra. Men selvfølgelig meld om det er noe alvorlig!Så barna får hjelp! Anonymkode: 0d268...ece Man ødelegger ikke en familie selv om man sender inn en bekymringsmelding.🤦♀️ Er det ingenting bekymringsverdig , vil barnevernet henlegge saken. Heller melde en gang for mye enn en gang for lite. Anonymkode: f5a71...c20
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2020 #20 Skrevet 11. juli 2020 På 10.7.2020 den 13.01, AnonymBruker skrev: Man ødelegger ikke en familie selv om man sender inn en bekymringsmelding.🤦♀️ Er det ingenting bekymringsverdig , vil barnevernet henlegge saken. Heller melde en gang for mye enn en gang for lite. Anonymkode: f5a71...c20 Jeg vet hva jeg snakker om. Vet du? Jo det er helt hinsides hvor tungt det er å bli meldt feil feks. De går på skolen, innhenter opplysninger overalt, flere møter og hjemmebesøk før de evt avslutter eller fortsetter. Er det da svigermor eller andre som prøver å legge splid i familien så kan det være veldig tungt ja! Eller å få falske beskyldninger. Si du har sett noe i 2sek men ikke alt før i 5timer..Eller alle andre dager. En som står på hele tiden og gir og gir av seg selv.Så mye kjærlighet og tålmodighet..Men så har det vært lite søvn,mye stress på jobben og søskenkjærlighet eller andre ting og hun snapper i 2sek , og angrer etterpå.Og aldri gjør det igjen. Så bli meldt for det er den ene gangen folk får med seg.Ikke alle årene når hun er god og snill og fantastisk feks! Men ja har du virkelige beskymringer så ta kontakt.Vær sikker i din sak! Og det er bra folk melder og barn får hjelp. Men syns og at mange melder for mye no ihvertfall i forhold til før! Anonymkode: 0d268...ece 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå