Gå til innhold

Er det greit å bruke ordet "kjerring" slik som Bohinen gjorde?  

35 stemmer

1. 1. Er det greit å bruke ordet "kjerring" slik som Bohinen gjorde?

• Helt uproblematisk. Klassisk krenkehysteri!
      21
    • Ikke greit! Han burde vite bedre.
      14

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er en dame som ikke synes dette var noe å reagere på i det hele tatt, og noe jeg godt kunne sagt selv.  Men har funnet ut at jeg er for gammel til å generelt forstå dette krenkehysteriet som råder for tiden. Folk har blitt så ufattelig sarte....

Anonymkode: 60108...e90

• Liker 4
Skrevet

Nå følger jeg ikke med noe som helst på sport, men hadde ikke reagert på den talemåten uansett. Men ordet "kjerring" bruker jeg i dagligtale, og det er så "ufarliggjort" med det. Glemmer av og til den negative betydningen noen legger i det. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg hadde ikke reagert hvis jeg hadde hørt på. Jeg oppfatter "kjerringer" her som "gamle damer". Hadde han brukt "jenter" eller "kvinner",hadde det vært noe annet. 

Jeg kan også bruke ordet "kjerring", da mener jeg gammel, treig og utdatert. Omtrent som "gubbe". Lurer på om folk hadde reagert like mye på det sistnevnte. Det kunne ha vært interessant å vite hva slags betydning de krenkede tillegger ordet "kjerring" i hverdagen. 

Skrevet

Jeg kan ikke fotballsjargong og skjønner for eksempel ikke hva som menes med boksen, men her betyr vel kjerringer egentlig bare kvinner? Sånn forstår i alle fall jeg det, og jeg synes i så fall at det er en temmelig nedlatende og lite ok ting å si av en fotballtrener i en tid da kvinnefotballen kjemper for å bedre sin status. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

For meg er kjerring negativt ladet. Jeg er fra Østlandet. Men f.eks en kompis fra Nord-Norge bruker kjerring i det daglige som et vanlig ord. Jeg må virkelig legge om min definisjon av ordet når jeg prater med han. 

Anonymkode: e3ea7...318

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

For meg er kjerring negativt ladet. Jeg er fra Østlandet. Men f.eks en kompis fra Nord-Norge bruker kjerring i det daglige som et vanlig ord. Jeg må virkelig legge om min definisjon av ordet når jeg prater med han. 

Mange østlendinger som også bruker kjerring positivt.

Anonymkode: 883d7...2a5

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Folk flest tenker ikke på en kjerring, når de sier dette - det er kun et uttrykk, som så mye annet. Blir helt satt ut av at folk føler seg krenket ved slike utsagn, og f.eks "skulle tro det var en haug med barnahageunger der", "barnehagetanten tok imot oss" osv. De fleste forstår at dette kun er uttrykk, men noen MÅ henge seg opp i alt.... 

Anonymkode: af119...a0c

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, youcancallmejune skrev:

Jeg kan ikke fotballsjargong og skjønner for eksempel ikke hva som menes med boksen, men her betyr vel kjerringer egentlig bare kvinner? Sånn forstår i alle fall jeg det, og jeg synes i så fall at det er en temmelig nedlatende og lite ok ting å si av en fotballtrener i en tid da kvinnefotballen kjemper for å bedre sin status. 

Tror ikke han tenkte et sekund at kvinner er dårligere i fotball, kun en talemåte! 

Anonymkode: af119...a0c

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes generelt det er problematisk at ord som betegner kvinner brukes som skjellsord og nedlatende beskrivelser av menn, samtidig som det visstnok er en kompliment når en kvinner "har baller" eller er "en av gutta". I praksis sier man at å være kvinne i seg selv er mindre verdt enn å være mann, og det synes jeg er ugreit. Hvorvidt ordet kjerring i seg er positivt eller negativt kommer så an på hvem som sier det og hvordan.

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Kommer helt an på settingen, men syns akkurat dette var litt teit. 

Anonymkode: 3d3f7...40b

AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, ti10 skrev:

Jeg hadde ikke reagert hvis jeg hadde hørt på. Jeg oppfatter "kjerringer" her som "gamle damer". Hadde han brukt "jenter" eller "kvinner",hadde det vært noe annet. 

Jeg kan også bruke ordet "kjerring", da mener jeg gammel, treig og utdatert. Omtrent som "gubbe". Lurer på om folk hadde reagert like mye på det sistnevnte. Det kunne ha vært interessant å vite hva slags betydning de krenkede tillegger ordet "kjerring" i hverdagen. 

Spot on det der 👌

Anonymkode: adf5d...825

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bruker alltid ordet kjerring når jeg mener kone. Kjenner tunga vrir seg når jeg sier kone, for det ordet er så unaturlig på min dialekt. 

Skal jeg være litt mer "korrekt" og bruke et finere ord så sier jeg "fruen". 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Nevian skrev:

Litt nysgjerrig på hva folk tenker om denne saken - spesielt her inne. Jeg synes kritikerne av Bohinen misforstår greit med vilje, og jeg forstår egentlig ikke hvorfor de gidder å bruke tid på det.

https://www.aftenposten.no/sport/fotball/i/Adjw7x/bohinen-kalte-egne-spillere-for-kjerringer-det-har-skapt-heftig-deb

Ordet kjerring oppstod opprinnelig som en utvikling av ordet kjære. Ikke negativt i det hele tatt.

Anonymkode: 2ab06...cff

AnonymBruker
Skrevet

Kjerring og gubbe er jo helt ok å si. 

Anonymkode: e8330...cfe

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mange østlendinger som også bruker kjerring positivt.

Anonymkode: 883d7...2a5

Mange sørlendinger også. Min far kaller ofte min mor for for "kjerringa mi", på en søt måte :)

Anonymkode: d5f7a...ad1

AnonymBruker
Skrevet

På min dialekt betyr kjerring «hurpe» eller lignende. Et negativt ord for en sur, bitchy kvinne.

Anonymkode: a959f...6b7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kunne ha kalt menn for kjerringer, men hadde det vert kvinnelige fotballspillere så hadde det vert annerledes.

Anonymkode: 44488...644

AnonymBruker
Skrevet

Det jeg kommer fra blir ordet brukt på lik linje med "kona". Min far bruker det om min mor når han omtaler henne ute blant folk. På dialekt da med "1 r-bokstav", som nettopp i ordet kjær. Ikke noe negativt ladet.

Anonymkode: 29db8...25c

Skrevet

Bohinen bruker kjerring som skjellsord. Som kjerring har jeg mye imot det.

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...