Gå til innhold

Er rasisme alltid rasisme, eller er det ofte misforståelser?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/qLGMoE/rasisme-sak-i-elverum-har-vekket-oppsikt-dette-sier-familiene

Nå vet ikke vi nøyaktig hva som er riktig og ikke. Hvis han har gjort Det er det jo overhodet ikke greit. Men sånn generelt (saken over kun som eksempel), kan en del "rasisme" bygge på misforståelser? 

Vi vet ikke hva de var uenig om i utgangspunktet. Etniske nordmenn kan også være uenig og krangle i nabolag. Noen blir fysiske også, det er selvsagt ikke greit. Men kan rasisme av og til være en misforståelse i form av kulturforskjeller? Feks leser vi jo tråder her om folk som er misfornøyd fordi naboene er utenlandsk, lar barna være våken lenge og lager mat som lukter veldig sterkt og trenger inn hos naboer. Hvis noen hadde tatt dette opp med de, på en grei måte (feks pratet generelt om hvilke rutiner for legging som er vanlig i deres land og selv fortalt hva som er vanlig her), kan det oppfattes som rasisme?

Selv jobber jeg på en flerkulturell arbeidsplass. Og jeg opplever at etniske nordmenn må være veldig var for hva vi sier og spør om. Feks skulle det være et møte. Vi deler på hvem som er med. Og noen av oss får litt mer ansvar enn andre. Det handler om både utdanning, erfaring og kommunikasjon. Jeg har selv opplevd at leder spurte en annen enn meg, selv om jeg trodde hun ville velge meg, fordi hun mente den andre ville håndtere møtet bedre / mer kjemi med den vi skulle ha møtet med. Helt ok. Vi er ulike og jeg vet lederen vår er flink. Jeg synes det bør være lov å tilpasse litt. 

Over til poenget. En utenlandsk kollega opplevde det samme som meg. Hun ville veldig gjerne holde møtet. Hun har tidligere vært med og observert et lignende møte, men da klusset det seg. Hun begynte å blande seg og det oppstod flere uheldige misforståelser. Dette var pga språk. Lederen vår fortalte at denne gangen valgte hun x kollega. Hun sa også at sist så ble det mye misforståelser. At avtalen var at hun kun skulle observere. Videre fortalte hun at hun er glad for at hun har lyst og tar initiativ, men at det er viktig at det ikke oppstår misforståelser. Hun var ærlig på at språkkunnskapene hennes måtte forbedre seg, men at hun gjerne kan delta og observere igjen så lenge den som holder møtet er den som prater med kunden/kundene. Vi mister kunder om det oppstår mye misforståelser. Min utenlandske kollega har nå tatt kontakt med som fagforening og har sagt hun har blitt utsatt for rasisme av vår leder. 

Dette er jo kun to eksempler. Men jeg tipper flere har opplevd lignende. Jeg merker at jeg selv er veldig redd for å si noe som kan misforstås. Jeg vil ikke såre andre. Jeg tør knapt å spørre hvor noen kommer fra etter å ofte ha lest at noen blir fornærmet, fordi de egentlig er født i Norge eller anser seg selv som norsk etter å ha bodd her lenge. 

Anonymkode: f0848...cce

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Enig med deg. Jeg føler at mye som sies og skjer tolkes i verste mening også. 

Jeg var på ferie i fjor sommer i Lofoten, et sted med mange turister. Jeg hadde gått meg litt bort og spurte folk på veien, og opplevde at de fleste jeg snakket med ikke var norske, men kunne se «norske» ut. Begynte etterhvert å spørre først om de var norske før jeg bablet i vei på norsk eller engelsk. Så møtte jeg en mørkhudet dame og spurte henne om hun var norsk, og hun svarte ehh ja?? Tenkte ikke over det før etterpå at hun kan ha opplevd dette vondt. Det var ikke min hensikt i det hele tatt, det ble bare en vane for å unngå språk krøll. Hun var bare tilfeldigvis ikke hvit i huden. 

Man vet ikke alltid bakgrunnen for hva folk sier og spør om, ofte er det helt harmløst. 

Anonymkode: bf3e6...90a

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Sikkert riktig at noen oppfatter noe som rasistisk, selv om avsenderen overhodet ikke har ment å være rasistisk. Og det er også riktig at vi alle bør arbeide med å tåle endel, og ikke bli krenket for alt mulig. Men,  synes også vi bør tenke på at de som har opplevd rasisme, ofte flere ganger, kan bli litt ekstra mistenksomme og er litt ekstra oppmerksom på slike utsagn. Skjer slike misforståelser i en fast relasjon som feks på jobb synes jeg det må være greit å si unnskyld 

Anonymkode: b6d87...07c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sikkert riktig at noen oppfatter noe som rasistisk, selv om avsenderen overhodet ikke har ment å være rasistisk. Og det er også riktig at vi alle bør arbeide med å tåle endel, og ikke bli krenket for alt mulig. Men,  synes også vi bør tenke på at de som har opplevd rasisme, ofte flere ganger, kan bli litt ekstra mistenksomme og er litt ekstra oppmerksom på slike utsagn. Skjer slike misforståelser i en fast relasjon som feks på jobb synes jeg det må være greit å si unnskyld 

Enig i det. Man bør nok tenke seg om to ganger før man sier noe. Men det er jo også forferdelig å i ettertid føle at man kanskje har krenket noen uten å gjøre det. Eller at utlendinger tenker de fleste nordmenn er rasister og derfor tar alt ille opp. Hvis jeg sier noe og ser på ansiktsutrykket eller reaksjon at det jeg sa kanskje ble misforstått, så forklarer jeg gjerne om igjen eller spør om de forstod hva jeg mente. Men jeg håper også at utenlandske gir beskjed om de tar seg nær av noe eller er usikker hvordan jeg/andre mener noe slik man kan klare opp i misforståelser. 

AnonymBruker
Skrevet

Det som er vanskelig med å tolke noe som rasisme eller ikke er jo nettopp dette at man aldri kan vite folks intensjoner. Rasisme er pr definisjon å se seg selv som overlegen. For å kalle et utsagn eller handling for rasisme må man vite intensjonen til motparten.

Mitt inntrykk er at reell rasisme nesten ikke finnes. Det er dog mange som blir utsatt for mobbing og stygg drittslenging. 

Jeg har også erfaring med at enkelte med utendlansk opprinnelse tolker ting i verste mening. Jeg husker i studietiden. Da var vi en gjeng som dro på samme jobbintervju og personen som intervjuet oss var småfrekk og lite hyggelig. Det var sånn vi alle oppfattet han - bortsett fra en i klassen som kom fra Irak. Han fra Irak oppfattet intervjueren som rasistisk. Mulig intervjueren var rasistisk. Det vet jeg jo ikke,  men jeg tror han bare var en mobber og en utrivelig type mot alle den dagen.

Har også annen lignende erfaring. Det var etter oljenedturen i 2015. Da jobbet jeg i en bedrift hvor mange dessverre mistet jobben. Alle som mista jobben syntes det var dumt, og noen mente kanskje det ikke var rettferdig at nettopp de måtte gå. Men noen måtte gå og sånn var det. Da var det en med utenlandsk opprinnelse som mente det var pga rasisme at han mista jobben. At årsaken til at han mistet jobben var pga hans kulturelle opphav. Det var jo ingenting som tydet på at det var tilfelle og mange etnisk norske måtte også gå - samtidig som det satt andre igjen med annet etnisk opphav en norske.

Anonymkode: 227f5...17c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Alt hvite mennesker gjør er rasisme.

Anonymkode: 5f31f...d7d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Selv om hvite er en minoritet på verdensbasis så er det rasistisk at vi eksisterer, egentlig så burde alle hvite mennesker blitt byttet ut med mennesker fra Afrika og Midt-Østen. Det hadde gjort samfunnet mye bedre og de europeiske og Nord-Amerikanske landene ville florert i rikdom, velstand og generelt blitt mye bedre å leve i.  

Anonymkode: 07984...e61

• Liker 6
Skrevet

Selvsagt kan konflikter handle om andre ting og misforståelser oppstå. Men synes ikke faren som ble intervjuet her hørtes særlig overbevisende ut... 

AnonymBruker
Skrevet

Om du har sett FB-profilen til han faren så ser du kjapt at han er reinspikka rasist. Han er kjent for det. 

Anonymkode: ae253...c81

AnonymBruker
Skrevet

Mitt inntrykk er at det handler om "kultur-crash", ikke om rase.

I tillegg tror jeg manglende selv-justis blant minoritetsgrupper irriterer mange.

Anonymkode: 063b3...458

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Uvitenhet er svaret. Respekt er nøkkelen til et bedre samfunn. Å være nedlatende overfor et annet menneske gir ingen gode vibber hos mottakeren. Dessverre er det veldig mange nedlatende holdninger rundt om. Det gjelder ikke bare hudfarge, men alt som skiller seg fra en slags norm.

Anonymkode: a55ad...93d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Rasisme-ordet er så utvannet idag at alt vi gjør som ikke innebærer å tilbe utlendinger er rasisme. Viser jeg fingern til en svenske som kjører som en idiot i trafikken er det ingen som bryr seg. Viser jeg fingern til en mørkhudet som kjører på samme vis er jeg rasist. Er så DRITT lei av at ALT som sies/gjøres på en eller annen måte vris ogvendes på og kalles rasisme! De fleste vet ikke hva rasisme faktisk ER! 

Anonymkode: 74389...861

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er samboer med en fra Iran. Mange av våre krangler har vært som følge av kulturforskjeller. Minimale kulturforskjeller som har resultert i gedigne misforståelser. F.eks at de har en tendens til å skifte helt om når de møter familie, spesielt eldre slektninger. Da deler gjerne mennene og kvinnene seg i to grupper i rommet og prater. Helt sært for meg som er vokst opp med å alltid henge med boyza.. jeg følte meg i starten oversett og glemt bort. Min samboer bare forsvant inn i praten. Også gir de seg aldri. De kan sitte slik og prate fra 20 på kvelden og hele natten. For ikke å snakke om telefon fra familie, ofte 5 timer lange samtaler. Det var den kvelden . Ofte midt i middagen. Lært meg å leve med det.

Kunne nevnt mye. Etter mange krangler om småting som ble litt større ting har jeg konkludert med at det skal svært lite til av kulturelle forskjeller, før det utarter seg til en konflikt/ en misforståelse. 

Hadde aldri trodd det skulle være så mange utfordringer, selv om min kjæreste er 95%norsk i væremåte og verdier. Men med familie blir han iraner med en gang. Men det er litt morsomt også, nå som jeg ser det litt mer i klartekst.

Tror absolutt den saken beror på misforståelser. Somaliere er jo fra en annen verden kulturelt sett. 

Anonymkode: e7dd8...0cd

• Liker 2
Skrevet
På 6.7.2020 den 19.17, AnonymBruker skrev:

Ja og tenk på de som har opplevd vold, tenk på de som har blitt mobbet. Altså vi må kutte ut og måtte ta hensyn, men heller lære og stå opp når hendelsene skjer. Rasisme, mobbing og vold skjer overalt hele tiden uten at mennesker gjør noe. Det må endres!

AnonymBruker
Skrevet

Rasismekortet er utvannet.

Anonymkode: 81d9b...f5e

• Liker 5
Skrevet
På 6.7.2020 den 18.59, AnonymBruker skrev:

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/qLGMoE/rasisme-sak-i-elverum-har-vekket-oppsikt-dette-sier-familiene

Nå vet ikke vi nøyaktig hva som er riktig og ikke. Hvis han har gjort Det er det jo overhodet ikke greit. Men sånn generelt (saken over kun som eksempel), kan en del "rasisme" bygge på misforståelser? 

Vi vet ikke hva de var uenig om i utgangspunktet. Etniske nordmenn kan også være uenig og krangle i nabolag. Noen blir fysiske også, det er selvsagt ikke greit. Men kan rasisme av og til være en misforståelse i form av kulturforskjeller? Feks leser vi jo tråder her om folk som er misfornøyd fordi naboene er utenlandsk, lar barna være våken lenge og lager mat som lukter veldig sterkt og trenger inn hos naboer. Hvis noen hadde tatt dette opp med de, på en grei måte (feks pratet generelt om hvilke rutiner for legging som er vanlig i deres land og selv fortalt hva som er vanlig her), kan det oppfattes som rasisme?

Selv jobber jeg på en flerkulturell arbeidsplass. Og jeg opplever at etniske nordmenn må være veldig var for hva vi sier og spør om. Feks skulle det være et møte. Vi deler på hvem som er med. Og noen av oss får litt mer ansvar enn andre. Det handler om både utdanning, erfaring og kommunikasjon. Jeg har selv opplevd at leder spurte en annen enn meg, selv om jeg trodde hun ville velge meg, fordi hun mente den andre ville håndtere møtet bedre / mer kjemi med den vi skulle ha møtet med. Helt ok. Vi er ulike og jeg vet lederen vår er flink. Jeg synes det bør være lov å tilpasse litt. 

Over til poenget. En utenlandsk kollega opplevde det samme som meg. Hun ville veldig gjerne holde møtet. Hun har tidligere vært med og observert et lignende møte, men da klusset det seg. Hun begynte å blande seg og det oppstod flere uheldige misforståelser. Dette var pga språk. Lederen vår fortalte at denne gangen valgte hun x kollega. Hun sa også at sist så ble det mye misforståelser. At avtalen var at hun kun skulle observere. Videre fortalte hun at hun er glad for at hun har lyst og tar initiativ, men at det er viktig at det ikke oppstår misforståelser. Hun var ærlig på at språkkunnskapene hennes måtte forbedre seg, men at hun gjerne kan delta og observere igjen så lenge den som holder møtet er den som prater med kunden/kundene. Vi mister kunder om det oppstår mye misforståelser. Min utenlandske kollega har nå tatt kontakt med som fagforening og har sagt hun har blitt utsatt for rasisme av vår leder. 

Dette er jo kun to eksempler. Men jeg tipper flere har opplevd lignende. Jeg merker at jeg selv er veldig redd for å si noe som kan misforstås. Jeg vil ikke såre andre. Jeg tør knapt å spørre hvor noen kommer fra etter å ofte ha lest at noen blir fornærmet, fordi de egentlig er født i Norge eller anser seg selv som norsk etter å ha bodd her lenge. 

Rasisme i tradisjonell forstand er det veldig minimalt av i Norge. Altså at man anser X hudfarge / rase til å ha mindre verdi / dårligere egenskaper utelukkende pga nevnte hudfarge/rase (ser man bort i fra mindre genetiske forskjeller som kan gi ørsmå utslag på enkelte områder). Dernest har man begynte å utvide begrepet til å omfavne det meste, fra religionskritikk til kulturkollisjoner, som etter min mening har det bare bidratt til en utvanning av begrepet som gjør at det i dag fremstår nesten innholdsløst.

Selv denne "strukturelle rasismen" som nå er blitt det nye på venstresidens agenda er det vanskelig å bevise eksisterer i praksis. Derfor har man nå kommet fram til at å "å være stille er å være voldelig". Altså er man rasist uansett hva man gjør, sier og tenker hvis man har hvit hudfarge... 

En de vanligste grunnene til det noen velger å kalle "rasisme" i arbeidslivet er folks aversjon mot dårlig kommunikasjon og misforståelser (typisk dårlig språk / kulturforskjeller). Nesten alle, både bedriftsledere og vanligere arbeidere, vil automatisk velge letteste vei for å gjøre dagene lettere. Ergo er det lett for at man velger arbeidstakere/bedrifter hvor man antar dette skal gå lettest mulig. Personlig kontakter jeg alltid til en med typisk norsk navn før jeg ringer en med typisk utenlandsk navn. Dette fordi jeg ikke vil bruke mer tid enn nødvendig på X arbeidsoppgave og bruke minst mulig ting på tilpassing i forhold til kulturelle forskjeller. Kort fortalt hopper jeg over gjerdet der det er lavest - fordi jeg vil fokusere på kjerneoppgavene mine og ikke bruke tiden min på å gjøre meg forstått / forstå. 

Et annet område hvor man stadig opplever "rasisme" er i typiske sinne/provoserte situasjoner. Nå er ikke jeg så ofte i slike situasjoner selv :), men det slår meg ofte at man legger ekstremt mye inn i dumme utsagn sagt i affekt. Om noen i affekt kaller noen "rik", "fattig", "feite", "bleike", "stygge", "svarte faen", "homo" osv er min oppfatning at det fort blåses helt ut av proposisjoner. Ja, det er uheldig og alltid kritikkverdig, men det ligger nesten i menneskets natur å utheve motpartens forskjellighet når ting blir opphetet.

Videre har man havnet i en situasjon hvor ord som brukes omfattende i afroamerikansk og (kan jeg si?) afroeuropeisk musikk og kultur ikke kan brukes av andre. Litt som at jeg kan kalle meg selv "feite faen" dagen lang, men sier noen andre det til meg.. vel, da er helvete løs. Parallellen er lett å dra mot "homo" eller lignende.. At man mener det ikke skal brukes negativt - enig. At jeg kan si at "X er homo" rent deskreptivt uten å bli stemplet som LBQT(?) hater er likevel fornuftig.

AnonymBruker
Skrevet

Dytt

Anonymkode: 16812...408

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...