Gå til innhold

Min stue har lys beige sofa - og den er ikke så barnevennlig! Foreldrenes ansvar?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Som overskriften forteller så har jeg lys beige sofa, samme med teppet på gulvet. Har lagt ganske mye tid ned i interiør og det er en stor interesse jeg har.

Jeg har ikke barn og kan derfor innrede deretter. Kanskje jeg får barn i fremtiden, det vet jeg ikke nå, men foreløpig så kan jeg tillate meg å leve som om jeg ikke har smått å ta hensyn til.

Jeg elsker barn og synes de er herlige! Derimot lurer jeg på hvordan dere stiller dere til følgende scenario:

Venner kommer på besøk med små barn, alt fra 1-10 år. De eldste barna er selvfølgelig ikke noe problem, men de minste er jo som de er og tenker ikke over hva de gjør.

Forleden klarte barnet til et vennepar og grise sin mørke smoothieaktig ting utover sofaen min, det rant også utover gulvet på teppet. Det hele har etterlatt seg verdens styggeste flekk. 

I tillegg får disse barna lov å stå å klaske på vinduer, speil, TV-benk og alt som er. Når jeg har hatt besøk må jeg faktisk vaske ned 1 etg. 

Hadde det enda kun vært et uhell én gang, så ok, men det er alltid som dette. De river i pyntegjenstander, søler utover kattematen og vannet til pus. Har pyntestrå i en vase som hun ene fant interessant og dro utover og lekte med. Foreldrene sier liksom ikke noe? Ok - det er «bare strå», men de var svindyre og jeg liker dem!?

Vedrørende flekken i sofaen så er faktisk den det verste. De bare lo og sa «Huffda - håper du får bort det der med noe midler».

Kjøpte sofaen i høst til en dyr sum!

Ja jeg respekterer at andre får barn og er glade for det og lever en annen livsstil!

Ja jeg synes barn er herlige!

Det har ingenting med det å gjøre!!! Men skal jeg være nødt til å nekte folk adgang da de ikke tar ansvar og sier nei til barna sine? Er det ikke deres ansvar å holde dem igjen når de river ned pyntegjenstander, bilder, dekor, puter, duker osv?

Skjønner at jeg sikkert får kjeft av noen her for å virke pirkete eller snerpete, men jeg synes dette er vanskelig. Det er ikke så lett å si noe heller, da disse foreldrene jo sikkert ikke mener vondt og sier man noe ser man dem vel aldri igjen grunnet fornærmelse osv.

Er det noen som kan forstå meg oppi dette? Er det jeg som bare er nødt å innse at mitt hjem ikke kan få være slik jeg ønsker grunnet andres barn?

Skal sies at jeg også har venner med barn som faktisk sier nei til barna sine, stopper dem, korrigerer osv, derimot virker det som om flere dessverre ikke sier nei og bare lar det skje.

oppgitt:(

Anonymkode: 4d37c...8e6

• Liker 10
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Foreldrene sitt ansvar. Ville aldri innvitert dem inn til meg igjen.

Anonymkode: 75414...422

• Liker 38
AnonymBruker
Skrevet

Jeg personlig hadde for det første hatt strenge regler for besøkende barn i mitt nydelige hjem, og for det andre fakturert for skadene. Skader påført mitt møblement av andre familiers barn skal ikke gå på mitt budsjett. 

Anonymkode: c4472...836

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Hadde ringt foreldrene og spurt dem om å betale halvparten av skaden. Neste gang så legg tepper over sofaen... sier ikke at dette er din feil, men noen ganger så er det greit å møtes på halvveien.

Anonymkode: 2b898...4f3

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Bare nevn at TV og bokhyller ikke er sikret. Og at du knuste en vase her om dagen, og neppe har plukket opp alle bitene. 

Da blir ungene passet på. Jeg lover. 

Anonymkode: ce67d...123

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hadde ringt foreldrene og spurt dem om å betale halvparten av skaden. Neste gang så legg tepper over sofaen... sier ikke at dette er din feil, men noen ganger så er det greit å møtes på halvveien.

Anonymkode: 2b898...4f3

Jeg har faktisk gjort det også, men barna reiv det bort og klatret opp i sofaen uten. Helt sant! Husker jeg ordnet så barna kunne sitte ved spisestuen og spise, men nei det ville ikke han på 3 år og trumfet gjennom at han SKULLE sitte i sofaen! Jeg ga faren et håndkle han kunne ha under han, men NEI det skulle han ikke ha mente treåringen. Og dermed satt ungen der uten håndkle og spiste. Gikk faktisk bra akkurat den gangen, men kun et eksempel!

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Har aldri skjønt foreldre dom lar barna sine gå rundt når de spiser. Her spiser vi alt ved bordet, og barna har hver sin barnestol forran TV de sitter i hvis de spiser ting som kan sette flekker. Vi har to små barn og dyre skinnsofaer selv, aldri i verden om de hadde fått kommet nær dem med «smothiefingre». 

Anonymkode: 8b192...a0a

• Liker 21
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Bare nevn at TV og bokhyller ikke er sikret. Og at du knuste en vase her om dagen, og neppe har plukket opp alle bitene. 

Da blir ungene passet på. Jeg lover. 

Anonymkode: ce67d...123

Det funker én gang, så er det på’n igjen - men faktisk en god idé!!!

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig burde foreldrene snakke til barna sine, men barn søler en del uansett da. Og er barna små og du har fine ting innenfor rekkevidde så må du nesten regne med at ett og annet uhell skjer....  (Så tenker jeg situasjonen avgjør om foreldrene skal erstatte det). Hvis barna er helt ukontrollerte og foreldrene ikke sier fra, så ville jeg gjort det selv. Du som bor der, du bestemmer hva som er lov!

Jeg liker også å ha det fint, men jeg er ikke redd for at noe skal bli ødelagt. Hjemmet mitt er til å leve i, og uhell kan skje både for barn og voksne...  Enkelte ting setter jeg bort hvis jeg får små barn på besøk, like mye for at de ikke skal skade seg selv.  

Anonymkode: 00ca8...2de

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Man spiser ikke smoothie gående/i stua. Man sitter på en stol ved kjøkkenbordet. Foreldrene sitt ansvar. Jeg hadde blitt pissforbanna. Når det er sagt er jeg alltid tydelig selv, på at barn skal spise ute eller ved matbordet, og alle skal vaske hender og munn når de er ferdig spist (om man har spist noe som kan sette flekker). 

Anonymkode: 3e056...fa5

• Liker 32
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har to små barn, og jeg hater å være på besøk hos folk som er veldig redde for tingene sine. Enten må jeg fotfølge barna, eller så kan jeg se til dem mens jeg snakker med verten. Hvis jeg ikke fotfølger dem, kan det gå en vase, eller bli en flekk. Jeg erstatter i så fall det som har blitt ødelagt.
Hvis jeg er hos noen som har det så pent, foreslår jeg heller å møtes et annet sted neste gang. 

Jeg vil anbefale deg å treffe venner med viltre barn et annet sted enn i huset ditt.

Btw har du prøvd f.eks vanish på flekken?

Anonymkode: a9a26...912

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet

Om maten blir servert i sofaen så synes jeg du bør ta den regningen selv. Men om man sitter rundt spisebordet og de lar barna gå rundt med maten så synes jeg foreldrene bør betale. Men jeg hadde nok ikke bedt om det selv.

Synes du bør tåle at barn går rundt og tar på vindu og andre overflater. Når barn er 1-2 år gamle så er det nesten umulig å konversere om man skal passe på at ungene ikke tar på noe. Men man må selvsagt passe på at barna ikke ødelegger noe eller går rundt med skitne fingre. 

Anonymkode: ce820...830

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg pleier å flytte vekk ting jeg er redd for som er spennende og innen rekkevidde for en liten unge, men det er klart at du ikke kan ommøblere og ta ut sofaen.

Hvordan reagerer egentlig foreldrene når ungene søler og lager flekker på sofa og teppe? Det er greit at unger er unger, og man må regne med fingermerker på glass osv., men det er virkelig ikke greit at de ødelegger ting. Da burde foreldrene gripe inn.

Anonymkode: ca3ce...97b

• Liker 3
Skrevet

Det er noen merkelige venner du har, synes jeg. Det kunne virkelig ikke falt meg inn å la barna slå seg løs i andres hjem.

Når foreldrene ikke passer bedre på må du gjøre det for dem. Pass på ungene som en hauk. Totalforbud mot mat og annet de kan søle med i nærheten av sofa og teppe, ikke lov å røre pyntegjenstander, og strenge regler over hele linja. Det er bare å si at du nå har fått ødelagt så mye i hjemmet ditt at det heretter er nye takter. 

• Liker 16
Skrevet (endret)
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har faktisk gjort det også, men barna reiv det bort og klatret opp i sofaen uten. Helt sant! Husker jeg ordnet så barna kunne sitte ved spisestuen og spise, men nei det ville ikke han på 3 år og trumfet gjennom at han SKULLE sitte i sofaen! Jeg ga faren et håndkle han kunne ha under han, men NEI det skulle han ikke ha mente treåringen. Og dermed satt ungen der uten håndkle og spiste. Gikk faktisk bra akkurat den gangen, men kun et eksempel!

Her hadde jeg blitt streng i stemmen og sagt at han ikke fikk lov til å sitte i sofaen og spise. Skulle jeg vært litt mindre streng hadde jeg sagt at han måtte sitte på håndkleet, ellers ble det ikke noe mat i sofaen. Og jeg hadde blitt meget streng i stemmen hvis barna hadde revet bort et teppe jeg hadde lagt over møbler for å beskytte møblene. Barn hører oftere på "fremmede" enn foreldre og jeg er absolutt ikke redd for å si i fra hvis foreldre ikke passer på. Nå har de fleste venne barna grodd opp og er over småtass alder, men joda de har hørt strenge stemmen min noen ganger - og både foreldre og barn hører på den.

Endret av Aureka
  • Liker 15
Skrevet

Her må jo du enten sette ned foten eller la være å invitere. 

Når DU sier at ungen skal ha håndkle/teppe i sofaen, så SKAL han det. Det er ikke valgfritt. Sier far/barnet nei, så sier du at da kan ikke ungen sitte i sofaen heller 

• Liker 19
AnonymBruker
Skrevet

Hva slags venner har du egentlig?

Og hvorfor godtar du denne oppførselen uten å si kraftig i fra? Du må jo ikke finne deg i at foreldrene lar barna ødelegge møblene dine. Klart det blir mye gris når små barn spiser sølete mat som smoothie, så at de satt i sofaen din og spiste dette er jo helt idiotisk. 

Du får være skikkelig tydelig på dine regler, og hvorfor du har disse reglene. Og vil ikke foreldrene innfinne seg i de, så får de betale skadene. Eventuelt får de ikke komme hjem til deg.

Anonymkode: 52940...941

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Fortell at du ikke vil ha søl, og at i ditt hus, spises det ved bordet. Interiøret er dyrt, og du vil ikke ha flekker.

Anonymkode: cd827...447

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Må si meg enig i at det er noen merkelige venner du har som lar barna grise så mye med mat, spesielt hos andre. Når det er sagt så hadde nok ikke jeg gått på besøk til en med et så stylet hjem. Var det en plass jeg ikke likte å dra på besøk med barna mine, så var det hos den fisefine gamle bestemora mi som hadde enormt mange pyntegjenstander og dilldall stående overalt (på gulvet også) som barna ikke kunne være borti. Ikke bare fikk de ikke lov å røre, men gjenstandene kunne være tunge og livsfarlige for små barn. Det ble til at jeg måtte sitte med en 1-2 åring på fanget gjennom hele besøket, og det gikk jo svært dårlig. Jeg mener at det også går an å tilrettelegge for små barn når du venter besøk av barnefamilier. Ta vekk vaser og andre fine pynteting som står på gulvet, bordet og tv-benk. Kladdemerker fra rene fingre tenker jeg at du nesten må tåle, men jeg hadde aldri tillatt at de griste rundt med skitne fingre.

Anonymkode: 4d938...2a0

• Liker 4
Skrevet

Jeg skjønner jeg var et enkelt barn :blink: Så lenge jeg kunne sitte med litt plastelina eller en bok var jeg fornøyd i evigheter. Jeg sa ikke et kvekk heller annet enn å alltid spørre om jeg kunne få lov til å ta på noe eller se på noe. Jeg tenker at er man på besøk så bør man vise respekt for eieren, dvs ikke klå på alt :sleep: 

• Liker 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...