Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei 

Har begynt i ny jobb hvor jeg ble lovet tariff, men så fikk jeg ikke tariff. Har flere års ansiennitet, men fikk kun for 0 år. Fikk vite det nylig og kunne bare glemme å få noe mer. Har og egentlig fastsatt årslønn, men får kun timebetalt, noe som igjen varierer hver mnd og man da mister flere tusen i året da timelønn kun går på de faktisk dagene og jobben har mye stengt i feriere med rød og vanlig dager. Mister og retten til ekstra lønn for relevant utdanning som da står i den tariffen arbeidsgiver sa de godkjente. Bare der er det snakk om 20000 i året + alt det andre. Er nå i prøvetid. Skal tross alt forsørge flere barn hjemme. Har kommet til det valget at jeg sier opp, og har to uker oppsigelse. Det kommer ikke til å bli tatt godt i mot. Noen tips til å gjøre det greiest mulig? Gjelder oppsigelse i prøvetid fra dagen man sier opp eller fra 1 neste mnd? 

Anonymkode: abc69...2a9

Videoannonse
Annonse
Gjest Ufordragelig
Skrevet

For arbeidstaker i prøvetid, eller nærmere bestemt "ved arbeidsavtaler der arbeidstaker skriftlig er ansatt på en bestemt prøvetid" (som er lovens vilkår), gjelder en gjensidig oppsigelsesfrist på 14 dager, med mindre "noe annet er skriftlig avtalt" eller "fastsatt i tariffavtale", jf. arbeidsmiljøloven § 15-3(7).

Så har helt fritt å gi dem fingern for den utrolige dårlige oppførselen dems, og kan fritt si deg opp med 14 dagers umiddelbar virkning.

Skrevet

Synes ikke du bør si opp med mindre du har en annen jobb å gå til.

Er du organisert?

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Er organisert ja, men fikk beskjed om at det ikke nytter å få økt lønn hos de. 

Skrevet

Hvis du har kontrakt på fastlønn men kun får timelønn så er jo det kontraktsbrudd

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner at du har lyst til å si opp på grunn av dårlig behandling, men det er et dumt trekk. Søk nye jobber og sørg for å ha en annen stilling før du sier opp. Hvis du skulle få spørsmål om hvorfor du slutter så tidlig på et intervju i en annen bedrift er det bare å si det som det er at du ønsker å få betalt i henhold til tariff og utdannelsesnivå.

Anonymkode: 65f51...ca4

• Liker 5
Skrevet

Dette er mer enn kontraktsbrudd, det er brudd på tariffavtalen. Det er på grunn av sånt at man er organisert. Hvilken forening/forbund?

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Er medlem i utdanningsforbundet, og de er kontaktet. Og nye jobber har jeg søkt på. Så virkelig frem til å starte i denne jobben. 

Skrevet

Fint at du har søkt hjelp.

Men ikke si opp. Ikke uten ny jobb. Da får du ingenting.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner at det er kjipt å ikke få det du er blitt lovet, men sier som andre her: ikke si opp jobben før du har en ny.

Anonymkode: 2a9f4...abf

Skrevet

Flere brudd her ser jeg. Først lovet tariff og fastlønn! Regner med du har krav på ansiennitet om de følger tariff. Høres ut som en smålig arbeidsgiver.... har jobbet i bransje hvor vi også har timelønn, da har de ansatte krav på lønn.

AnonymBruker
Skrevet

Det står svart på hvitt årslønn og at pbl tariff følges. Dette er underskrevet i kontrakt. Men i praksis så var det ikke slik tydeligvis. 

AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det står svart på hvitt årslønn og at pbl tariff følges. Dette er underskrevet i kontrakt. Men i praksis så var det ikke slik tydeligvis. 

Da er dette en klar fagforeningssak. Hvorfor vil de ikke ta tak i saken? Hva er begrunnelsen deres? Både mtp regning av ansiennitet og timelønn vs fastlønn. 
Ellers må du ikke si opp uten å ha noe annet å gå til. Hvis du sier opp selv vil du få karantene på dagpenger. Da står du helt uten inntekt. 

Anonymkode: f10b9...a6d

AnonymBruker
Skrevet

Det er en liten bedrift og de har ikke økonomi, det er grunnen. Men om de mister meg mister de og tilskudd fra det offentlige, dvs grovt fortalt at bedriften kan måtte legges ned. Jobbet i samme type bedrift under et annet selskap tidligere, men der fulgte de regler etter boken. Ja, vet det er tre mnd/12 uker uten inntekt om man havner på dagpenger. Og skal betale både hus og billån mm + forsørge barna. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...