GÃ¥ til innhold

Har bestilt reise til Tokyo i oktober 🥰

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har bestilt tur til Japan i høstferien og ser veldig frem til dette :) er det noen har inne som har erfaring med ferier i Tokyo, og ønsker å dele disse med meg? Det er første gang jeg reiser til landet. Hva bør jeg se, og hva bør jeg oppleve mens jeg er der? 

Hva tenker dere om en tur til Tokyo i oktober? Personlig er jeg innstilt på å følge både japanske og norske reiseråd, og jeg vil forholde meg til eventuelle endringer som måtte komme. Slik jeg har forstått det har Japan god kontroll på smitten. Tror dere at jeg blir shamet når jeg kommer hjem igjen?

Anonymkode: 278ee...5f7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært der mange ganger. Hva man bør gjøre kommer jo helt an på hva man foretrekker. Selv synes jeg 3-4 dager i Tokyo er slitsomt nok. Så ville kjøpt pass på Shinkansen, og tatt tur til for eksempel Kyoto, med mer. 

I og med at du legger tråden i Koronavirustråd fokuserer jeg svaret på det. 

Den største bekymringen din nå bør være forsikring. Du må være sikker på at forsikringen din dekker alt, ellers kan det bli ekstremt dyrt om noe skjer (flere millioner). Mange forsikringer tar nå forbehold om mye, da UDs reiseråd er at du ikke skal dra. 

Deretter må du se på innreisebegrensningene. Mange land nekter ankomst, og avviser ved grensen. Det kan også bli veldig dyrt. 

Videre er det en stor risiko at flyturer stadig endres i disse dager. Mange har brent seg på at hjemreisen blir kansellert. De bestiller ny (for 100 000+ kroner). Denne blir kansellert. Og de må bestille ny. Så tar det måneder før flyselskapet tilbakebetaler. Så man bør ha en ganske god buffer på konto om man reiser så langt i høst. 

En annen faktor er begrensningene i byen du drar til. Tokyo er veldig tett befolket, så det er mange tiltak. Ikke så veldig gøy å reise dit når butikker er stengt, attraksjoner og templer er stengt, det er begrensninger i hvor man kan bevege seg, kø for å komme inn på restauranter. For ikke å snakke om steder som har pålegg om maske. Var selv på reise forrige helgen, og det å gå med maske i ca 30 grader er fullstendig drepen. 

Anonymkode: 943a3...0ea

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Tviler på du får reist. 2. bølge er på vei. Den blir hardere enn første bølge. Forbered deg på at det ikke blir noe tur. 

Anonymkode: 23048...af0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tviler på du får reist. 2. bølge er på vei. Den blir hardere enn første bølge. Forbered deg på at det ikke blir noe tur. 

Jaha. Kan du forklare grunnlaget for spådommen din?

Anonymkode: 82df6...b16

AnonymBruker
Skrevet
49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jaha. Kan du forklare grunnlaget for spådommen din?

Det at smittetallene på verdensbasis øker kraftig for tiden kanskje?

Anonymkode: d26c5...e79

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er nå ikke sikkert, mange land har hatt så mye smitte i det siste at det ikke sikkert at det kommer noen ny bølge. Andre land opplever allerede det som kan karakteriseres som en andre bølge. 

Når det er sagt, så ville jeg nok ikke planlagt interkontinental tur allerede i oktober, for det kan fortsatt være restriksjoner mange steder, og selv om man har begynt å fly igjen er det større sannsynlighet for at de ikke har fått opp alle rutene ennå = forsinkelser/kanselleringer. 

Jeg ville ventet med internkontinentalt til neste år. 

Anonymkode: c4245...0ad

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Reiseforsikringen er din største utfordring. Du må ikke finne på å reise så lenge reiseforsikringen din ikke dekker deg - inkludert korona. Blir du innlagt på intensiven på respirator i noen uker i Japan, er økonomien din ødelagt for resten av livet. Det er - slik jeg ser det - svært lite sannsynlig at reiseforsikringen vil gjelde for korona i oktober.

Selv har jeg billetter til New York (bestilt før koronaen), og jeg tviler meget sterkt på at det blir noen tur. Er enig i foregående svar mtp at man ikke kan regne med noen interkontinentale reiser i år. Jeg er også meget tvilende til 2021. Jeg skal egentlig til Australia og Singapore/Hong Kong neste sommer, en tur som er planlagt i årevis, men jeg antar vi må utsette. 

Anonymkode: 4ccb5...92f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det at smittetallene på verdensbasis øker kraftig for tiden kanskje?

Anonymkode: d26c5...e79

Det sier da svært lite om hvorvidt det kommer en andre "bølge", hvorfor den i så fall skulle bli hardere og hva du egentlig legger i "hardere".
Økningen skjer vel for det meste i områder som ikke har hatt kraftige utbrudd ennå, så de er førtsatt i første "bølge", smittetall er forøvrig et svært upålitelig barometer da det avhenger både av testkapasitet og rapporteringsvilje.
Steder som allerede har harr større utbrudd burde vel ha lært noe av dette og være bedre rustet til å begrense evt nye utbrudd.

Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nettopp, Japan blir å stenge grensene for hele Europa innen ts skal ut å reise.

• Opprett ny...