Collan Skrevet 6. juli 2020 #1 Skrevet 6. juli 2020 Jeg skrev dette i et svar på et annet innlegg, men jeg synes dette er så viktig at flere bør se det. Det er vel litt varierende hva folk husker om eksponentiel regning fra skolen, men det er altså noe som utvikler seg raskere og raskere. For å komme med en metafor, la oss anta at vi har et lufttomt rør som står loddrett opp fra bakken. Dette røret er veldig, veldig langt. Hvis man slipper en gjenstand (en stein, en blyant, et papirark etc.) fra stor høyde vil den etter en tid nå sin maksimale hastighet fordi luftmotstanden bremser den opp. Farten vil ikke øke i det uendelige. Men i dette røret er det lufttomt. Vi slipper en gjenstand der, fordi det ikke er noe luftmotstand vil den bare øke og øke som følge av at tyngdekraften trekker på den. Hvis den store majoriteten av folk nå går tilbake til å leve som før ville vi raskt fått eksponentiel vekst, og deretter raskt fått en overbelastning av helsevesenet. Her er hvordan det kunne ha gått i mars, og hvordan det vil gå hvis vi ikke passer på. Det antas at R-tallet i midten av mars var 2,6. Videre var det så vidt jeg husker ca. 800 smittede etter vinterferien. Med ingen tiltak ville disse smittet i snitt 2,6 personer hver. Med en gjennomsnittlig inkubasjonstid på 6 dager blir det etter 6 dager: 800 * 2,6 = 2080 smittede. Merk at disse 2080 er nye smittede, de inkluderer ikke de 800 som var smittet. Noen av de 800 vil måtte ligge på sykehus lenger enn 6 dager. Disse smitter igjen i snitt 2,6 personer, da har vi plutselig 5408. Etter 6 slike seksdagersperioder, dvs. 36 dager, ville vi hatt 247 132 smittede. Det antas at ca. 5% får alvorlig reaksjon og trenger sykehusinnleggelse, dvs .12 356 personer. Hvor mange intensivplasser har vi i Norge? Med alle ressurser i helsevesenet mobilisert ca. 950. Etter 7 slike seksdagersperioder, 42 dager, ville vi hatt 642 544 smittede med 32 127 med behov for sykehusinnleggelse. Dessuten er ikke antallet 950 intensivplasser konstant. Med så høy smittebelastning i befolkningen ville mange helesarbeidere være smittet eller i karantene, og vi ville hatt atskillig færre plasser tilgjengelig. Selv om vi hadde levd som før ville det ikke gått helt sånn. Når vi kommer til mange titusener smittede vil noen skjønne hintet og isolere seg, pluss at i noen mindre tettsteder vil ganske raskt samtlige ha blitt smittet. R-tallet ville avtatt noe, hovedsakelig fordi alle på en arbeidsplass enten var syke eller hadde vært syke. Allikevel ville dette gitt en katastrofal overbelastning av helsevesenet. Så dere får se til å holde avstand, ikke ta varer dere ikke skal ha, vaske hendene ofte og ikke holde uoversiktelige private fester osv. Det er faktisk dødsens viktig for svært mange mennesker. 15
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2020 #2 Skrevet 6. juli 2020 Det er ikke tvang å følge anbefalingene. Friske mennesker kan leve som før😊 Anonymkode: bbdc6...ccd 9
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2020 #3 Skrevet 6. juli 2020 56 minutter siden, AnonymBruker skrev: Friske mennesker kan leve som før Ikke hør på noen. Gå på byen, nys på han foran deg i køen, spre litt basiller og gjør hva du kan for at noen skal klare å dra med seg smitte til et sykehjem. Så blir det en ledig plass litt raskere enn tenkt, det er jo flott. Drit i Norge, leve Toten! Blir dere ikke flaue av dere selv? Det er sikkert ingen av oss på forumet her som kommer til å daue av korona. Men vi har alle en eldre slektning eller noen i risikogruppen. Når vi er uforsiktige så øker vi risikoen for at de dør. Det er så enkelt som det. Anonymkode: 2b0df...099 25
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2020 #4 Skrevet 6. juli 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ikke hør på noen. Gå på byen, nys på han foran deg i køen, spre litt basiller og gjør hva du kan for at noen skal klare å dra med seg smitte til et sykehjem. Så blir det en ledig plass litt raskere enn tenkt, det er jo flott. Drit i Norge, leve Toten! Blir dere ikke flaue av dere selv? Det er sikkert ingen av oss på forumet her som kommer til å daue av korona. Men vi har alle en eldre slektning eller noen i risikogruppen. Når vi er uforsiktige så øker vi risikoen for at de dør. Det er så enkelt som det. Anonymkode: 2b0df...099 Brukte ikke nyse på folk før og har ikke tenkt å begynne med det. Hadde du det for vane og måtte slutte med det når anbefalingene kom? Anonymkode: bbdc6...ccd 13
Sirah Skrevet 6. juli 2020 #5 Skrevet 6. juli 2020 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke hør på noen. Gå på byen, nys på han foran deg i køen, spre litt basiller og gjør hva du kan for at noen skal klare å dra med seg smitte til et sykehjem. Så blir det en ledig plass litt raskere enn tenkt, det er jo flott. Drit i Norge, leve Toten! Blir dere ikke flaue av dere selv? Det er sikkert ingen av oss på forumet her som kommer til å daue av korona. Men vi har alle en eldre slektning eller noen i risikogruppen. Når vi er uforsiktige så øker vi risikoen for at de dør. Det er så enkelt som det. Anonymkode: 2b0df...099 Dette! Det koster så utrolig lite å ta litt hensyn! 8
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2020 #6 Skrevet 6. juli 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Ikke hør på noen. Gå på byen, nys på han foran deg i køen, spre litt basiller og gjør hva du kan for at noen skal klare å dra med seg smitte til et sykehjem. Så blir det en ledig plass litt raskere enn tenkt, det er jo flott. Drit i Norge, leve Toten! Blir dere ikke flaue av dere selv? Det er sikkert ingen av oss på forumet her som kommer til å daue av korona. Men vi har alle en eldre slektning eller noen i risikogruppen. Når vi er uforsiktige så øker vi risikoen for at de dør. Det er så enkelt som det. Anonymkode: 2b0df...099 Jeg lurer på hva disse kommer til å si hvis vi får en pandemi liknende den vi hadde da spanskesyken herjet. Da var det flest folk i tyveårene som døde. Kanskje pipen hadde fått en annen lyd hvis det var denne årsgruppen som døde nå... Anonymkode: 8839d...df6 6
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2020 #7 Skrevet 6. juli 2020 2 timer siden, Sirah skrev: Dette! Det koster så utrolig lite å ta litt hensyn! Nettopp derfor det er så irriterende når folk ikke gjør det. Like lite koster det meg å være høflig, men mot slike, kjenner jeg at jeg ikke gidder lenger. Vil heller fornærme noen, og at de skal synes jeg er en drittsekk, enn å bli smittet. Anonymkode: 7e3ee...747 4
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2020 #8 Skrevet 6. juli 2020 Da burde vi leve slik hvert år, så mamge som stryker med av influensa(både gamle og unge) Anonymkode: f9589...14a 7
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2020 #9 Skrevet 6. juli 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Da burde vi leve slik hvert år, så mamge som stryker med av influensa(både gamle og unge) Anonymkode: f9589...14a Nettopp! Anonymkode: c1eee...fbf 4
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2020 #10 Skrevet 6. juli 2020 Jeg lever livet mitt nøyaktig på samme måte som jeg alltid har gjort. Anonymkode: 1536b...9e2 5
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2020 #11 Skrevet 6. juli 2020 17 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg lever livet mitt nøyaktig på samme måte som jeg alltid har gjort. Anonymkode: 1536b...9e2 Sitte hjemme og trolle på KG? Anonymkode: 262c8...dbd 6
Maleficenta Skrevet 6. juli 2020 #12 Skrevet 6. juli 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke tvang å følge anbefalingene. Friske mennesker kan leve som før😊 Anonymkode: bbdc6...ccd Selv om det ikke er tvang, går det an å bruke hodet. Det er en grunn for at det er anbefalinger, selv om det ikke er direkte forbud. 4
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2020 #13 Skrevet 6. juli 2020 Jeg lever som jeg alltid har gjort. Er folk redde, får dei no for svarte holde seg hjemme med verneutstyret sitt!! Anonymkode: af914...50a 5
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2020 #14 Skrevet 6. juli 2020 54 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg lever som jeg alltid har gjort. Er folk redde, får dei no for svarte holde seg hjemme med verneutstyret sitt!! Anonymkode: af914...50a Mens du og dine likesinnede er ute og sprer viruset til helsevesenet kollapser. Hva tror du skjer hvis dere trenger helsehjelp? Du er ikke udødelig. Eller uknuselig. Du eller noen du er glad i kan bli rammet av noe som dere trenger helsevesenets hjelp til, selv om akkurat korona ikke er så farlig for dere. Da hadde det vært skikkelig kjekt om helsevesenet hadde kapasitet til å hjelpe. Anonymkode: 21f9a...582 7
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2020 #15 Skrevet 6. juli 2020 Korona hysteri. Folk tror på alt media serverer. 🐵 Anonymkode: 8fbba...6e6 5
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2020 #16 Skrevet 6. juli 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mens du og dine likesinnede er ute og sprer viruset til helsevesenet kollapser. Hva tror du skjer hvis dere trenger helsehjelp? Du er ikke udødelig. Eller uknuselig. Du eller noen du er glad i kan bli rammet av noe som dere trenger helsevesenets hjelp til, selv om akkurat korona ikke er så farlig for dere. Da hadde det vært skikkelig kjekt om helsevesenet hadde kapasitet til å hjelpe. Anonymkode: 21f9a...582 Hva vet du om hvordan de lever da? Vi lo litt av det under nedstengningen, at bortsett fra hjemmeskole merket vi ingen forskjell fra det vanlige livet. Er ikke så sosial, går ikke på kafe, konserter, fotballkamper, liker ikke å være der det er mye folk. Så jo, jeg lever akkurat som før. Anonymkode: c80bc...cba 4
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2020 #17 Skrevet 8. juli 2020 https://www.dagbladet.no/studio/nyhetsstudio/5?post=37308 Sitat Den siste tiden har USA opplevd en voldsom smittebølge i mange delstater, blant annet Florida. Nå melder CNN at minst 56 intensivavdelinger i delstaten nådde sin makskapasitet tirsdag. I tillegg har minst 35 sykehus snart fulle intensivavdelinger, med bare ti prosent eller mindre ledig kapasitet. - Hvis vi fortsetter i dette tempoet, vil vi ikke ha nok respiratorer, ikke nok rom, sa David de la Zerda tirsdag, ifølge ABC News. Han er intensiv-direktør og lungelege på Miamis Jackson Memorial Hospital. Da var bare fire av avdelingens 88 intensivsenger ledige. I skrivende stund har USA over 2 996 098 rapporterte smittetilfeller og over 131 000 dødsfall knyttet til viruset. Spent på å høre bortforklaringene på hvorfor dette skjer i USA, men ikke kan skje her. Anonymkode: 2b0df...099 3
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2020 #18 Skrevet 8. juli 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: https://www.dagbladet.no/studio/nyhetsstudio/5?post=37308 Spent på å høre bortforklaringene på hvorfor dette skjer i USA, men ikke kan skje her. Anonymkode: 2b0df...099 Husk at i USA er det mange som ikke har råd til å være hjemme fra jobb når de er syke. Vi har velferdstat, folketrygd og gratis helsehjelp. Selvsagt vil smitte spre seg raskere når folk fortsatt går på jobb og mange ikke har råd til adekvat helsehjelp. Å sammenligne Norge med USA er rimelig meningsløst. Anonymkode: bbdc6...ccd 6
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2020 #19 Skrevet 8. juli 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Husk at i USA er det mange som ikke har råd til å være hjemme fra jobb når de er syke. Vi har velferdstat, folketrygd og gratis helsehjelp. Selvsagt vil smitte spre seg raskere når folk fortsatt går på jobb og mange ikke har råd til adekvat helsehjelp. Å sammenligne Norge med USA er rimelig meningsløst. Anonymkode: bbdc6...ccd Der ja! Anonymkode: 2b0df...099 2
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2020 #20 Skrevet 8. juli 2020 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Husk at i USA er det mange som ikke har råd til å være hjemme fra jobb når de er syke. Vi har velferdstat, folketrygd og gratis helsehjelp. Selvsagt vil smitte spre seg raskere når folk fortsatt går på jobb og mange ikke har råd til adekvat helsehjelp. Å sammenligne Norge med USA er rimelig meningsløst. Anonymkode: bbdc6...ccd Folk flest er idioter og forstår ikke at vi ikke kan sammenligne oss med USA. De ser glansbilde av landet og forstår ikke hvilke enorme sosiale forskjeller det er i det landet. Men de må jo gjerne gå rundt å være livredde for noe som ikke kommer til å skje i Norge. Kan også legge til at 1/3 av den amerikanske befolkningen har fedme, når det er en av de største risikofaktorene så sier det seg selv at tallene blir stygge. Hvis jeg veide 150 kg og hadde diabetes og hjerteproblemer så hadde jeg nok vært litt bekymret. Anonymkode: 19a71...7d3 4
Anbefalte innlegg