Gå til innhold

Vi har reist en mur mellom de som har jobb og de som står utafor. Den muren heter arbeidspraksis.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor sitter jeg igjen med en opplevelse av at det stilles mer krav til aktivitet overfor syke og uføre som mottar AAP, enn det det ofte gjør overfor andre grupper som mottar ytelser fra nav?

Her kommer noen gode synspunkter om arbeidspraksis og (mis)bruken av felleskapets midler.

«Vi bruker over 9 milliarder i året på å få folk i jobb samtidig som vi vet at arbeidspraksis reduserer sjansen for å få jobb etterpå med 35 prosent.»

Er alle disse tiltakene nødvendige, har de noen hensikt?

https://velferd.no/synspunkt/2020/arbeidspraksis-star-i-veien-for-arbeid

Anonymkode: ba291...d44

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Arbeidspraksis har bidratt til at jeg fikk erfaring, fagbrev og deretter mer normal jobb.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Reduserer sjansen for å få jobb? Det kan vel ikke stemme? Har vert i praksis selv og er ute i jobb nå. Kan godt være enig i at praksis er noe dritt men har i hvert fall gitt meg rutiner og disiplin som jeg tror jeg trengte der og da etter fler år med sykdom på AAP. Skaffa med senere jobb på egenhånd, off er veldig glad for å være ute av systemet selv om jeg ikke tjener allverden. 

Anonymkode: c0ce8...fc0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men altså jeg veit veldig godt at det er mange bedrifter som utnytter dette fult ut! De burde slutte å sende folk de de samme kjedene som f.eks Nille og Elkjøp hvor de ikke har noen intensjoner om å ville ansette men kun utnytte gratis arbeidskraft. 

Jeg tror ikke det er Navs intensjon at man skal jobbe i praksis i en evighet og ikke får muligheten til å bli ansatt men de burde  være flinkere til å finne de som faktisk er villige til å ansette etter hvert. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men altså jeg veit veldig godt at det er mange bedrifter som utnytter dette fult ut! De burde slutte å sende folk de de samme kjedene som f.eks Nille og Elkjøp hvor de ikke har noen intensjoner om å ville ansette men kun utnytte gratis arbeidskraft. 

Jeg tror ikke det er Navs intensjon at man skal jobbe i praksis i en evighet og ikke får muligheten til å bli ansatt men de burde  være flinkere til å finne de som faktisk er villige til å ansette etter hvert. 

Det er jo det som er utfordringen. Alle arbeidsplasser utnytter ikke, men en del gjør det, og når forskningen peker på at man i gjennomsnitt reduserer sjansen med å få jobb 35% så er jo det alvorlig nok. Jeg kjenner også til noen som har gått årevis i slike tiltak, ut av det ene og inn i det andre. I tillegg til at man taper på det rent individuelt, så koster det også skattebetalerne en hel del da det i praksis betyr at man subsidierer billig arbeidskraft for bedriftene som utnytter det. Det er pokker ikke greit. 

Men sånn blir det når man kombinerer tiltaksordninger i regi av det offentlige med høy terskel for å ansette noen gjennom høy beskatning og arbeidsgiveravgift. 

Anonymkode: b7b8e...4eb

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber med arbeidsrettet tiltak via Nav og har derfor god erfaring innenfor feltet. Jeg jobber dog ikke med praksis, men hjelper jobbsøkerene inn i ordinær jobb. Jeg kan si at jeg ikke tror det har så mye med praksis å gjøre, men mer hvilke mennesker som blir satt i slike tiltak. Mange er tydelig uinteressert i jobb, og gjør også en dårlig jobb når de får sjansen. Mange arbeidsgivere har veldig dårlig erfaring med å ansette mennesker som kommer fra slike tiltak. De som virkelig ønsker seg tilbake i jobb, får seg jobb. Det er i hvert fall min erfaring. Er du for syk for jobb under AAP er behandling nok for NAV, og det kreves ikke arbeidsutprøving. Det er i tilfeller hvor behandler mener det er hensiktsmessig å prøve jobb i tillegg til behandling det stilles krav til slik aktivitet.

Anonymkode: 8ba5a...85b

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Reduserer sjansen for å få jobb? Det kan vel ikke stemme?

https://karrierestart.no/arbeidsmarkedet/1701-arbeidstrening-fra-nav-svekker-mulighetene-for-jobb

Arbeidsgivere er skeptiske til å ansette kandidater som har vært på arbeidstreningstiltak i regi av NAV. Det viser en ny forskningsundersøkelse.

– Deltagere på arbeidstrening vurderes som mindre attraktive kandidater til en utlyst stilling av dem som skal ansette, enn deltagere som «bare» har vært arbeidsledige, alt annet likt. 

Norske arbeidsgivere ønsker heller å ansette personer som bare har gått arbeidsledige, enn kandidater som har vært inne i et arbeidstreningstiltak hos NAV.

Men det stemmer nok at det er endel slappfisker der ute.

https://www.ung.no/oss/lovogrett/243083.html

Anonymkode: ba291...d44

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har to venner som har vært i tiltak, begge fikk jobb der etterpå. En jobber fremdeles samme sted 12 år etter, den andre flyttet etter noen år og fikk da ny jobb der hun kom pga erfaringen fra praksis + jobb.

Min erfaring med de som kommer i arbeidspraksis er todelt. Noen kommer fordi de vil forsøke noe nytt, kjenne på arbeidslivet, få erfaring og referanser, vise at de duger og være en del av et fellesskap. Noen kommer fordi nav pålegger det, ellers får de ikke penger, og de har ingen interesse av å gjøre noe som helst i praksis. Første gruppen har sjans til å få jobb etterhvert, siste gruppen vil aldri få seg jobb. Det er de som ikke gidder å stå opp, ikke gidder å møte presis, bruker dagen på mobilen og gjør minst mulig med muggent uttrykk mens de er tilstede. Og klager på NAV etterpå. Det er pgs den gruppen arbeidspraksis får et dårlig rykte, for det er klart ingen vil ansette sånne. 

Anonymkode: 21ae1...6ee

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber med arbeidsrettet tiltak via Nav og har derfor god erfaring innenfor feltet. Jeg jobber dog ikke med praksis, men hjelper jobbsøkerene inn i ordinær jobb. Jeg kan si at jeg ikke tror det har så mye med praksis å gjøre, men mer hvilke mennesker som blir satt i slike tiltak. Mange er tydelig uinteressert i jobb, og gjør også en dårlig jobb når de får sjansen. Mange arbeidsgivere har veldig dårlig erfaring med å ansette mennesker som kommer fra slike tiltak. De som virkelig ønsker seg tilbake i jobb, får seg jobb. Det er i hvert fall min erfaring. Er du for syk for jobb under AAP er behandling nok for NAV, og det kreves ikke arbeidsutprøving. Det er i tilfeller hvor behandler mener det er hensiktsmessig å prøve jobb i tillegg til behandling det stilles krav til slik aktivitet.

Anonymkode: 8ba5a...85b

Merkelig, jeg er av en helt annen oppfatning, og synes det du beskriver er en ganske villedene generalisering. Jeg har selv vært i flere tiltak, jobbet ræven av meg, fått  kjempegode tilbakemeldinger, og fremdeles ikke jobb. Som regel er det mangel på resursser til ansettelse som oppgis.

Det samme observerer jeg med andre i samme situasjon som jeg har omgått med i samme tiltak. Størstedelen av disse jobber hardt og ivrig, og er ofte veldig stolte av å kunne jobbe noen timer i praksism, for så å fp nedslående beskjed til slutt. Det er særdeles få som er døgenikter. Flere jobber deltid i diverse vikarjobber i tiltak. Eller får tak i kortvarige vikarjobber hvor det er stort behov men også stort rovkjør på ansatte osv osv. En ond sirkel,

Anonymkode: 722b9...ac1

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...