Gå til innhold

Praktisk talt ingen under 45 dør av corona.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dr John Ioannidis, professor i epidemiologi og befolkningshelse ved Stanford University, argumenterer i en artikkel publisert tidligere denne måneden at COVID-19 typisk viser mye lavere dødelighet enn man opprinnelig trodde i de tidligere dagene av pandemien.

Ioannidis fant at "blant mennesker mindre enn 70 år gamle, varierte infeksjonsdødeligheten fra ... 0,00-0,23% med en median på 0,04%."

Median dødelighetsraten for alle tilfeller, skriver han, er 0,26%, betydelig lavere enn noen tidligere estimater som antydet at den var så høy som over 3%. Dette er på linje med en vanlig influensa.

Ioannidis stiller spørsmål ved om det var nödvendig å stenge ned samfunnet pga COVID-19, og han mener at nedstengingen av samfunnet har ført til flere dødsfall enn COVID-19 epidemien.

Dr Ioannidis er en meget anerkjent forsker. Tidligere i år ble Dr. John Ioannidis anerkjent som den mest siterte greske forskeren og rangerer for tiden på 87. plass på den internasjonale listen over “Highly Cited Researchers” utgitt av Webometrics.

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette var gode nyheter!

Det er akkurat det samme som jeg har skrevet mye om her på KG i lange tider.

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, Krantz95 skrev:

Dette var gode nyheter!

Ja, fått med oss det. Umulig å vite om du troller eller ikke. Hvorvidt det er få eller mange under 45 som har dødd av viruset er ikke særlig relevant for hvordan vi bør forholde oss til dette. 

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Det er et godt eksempel på at han er god til å skrive ting som vil bli sitert, men troverdigheten i påstandene er ikke så høy. Til nå har 0,17% av den totale befolkningen i New York dødd av corona. Selv om man tar hensyn til svenskene som sier at 50% av de smittede ikke får antistoffer så viser antistofftester at det fortsatt er langt under halvparten av befolkningen der som har vært smittet.

Anonymkode: 36354...97e

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
44 minutter siden, amit skrev:

Dr John Ioannidis, professor i epidemiologi og befolkningshelse ved Stanford University, argumenterer i en artikkel publisert tidligere denne måneden at COVID-19 typisk viser mye lavere dødelighet enn man opprinnelig trodde i de tidligere dagene av pandemien.

Ioannidis fant at "blant mennesker mindre enn 70 år gamle, varierte infeksjonsdødeligheten fra ... 0,00-0,23% med en median på 0,04%."

Median dødelighetsraten for alle tilfeller, skriver han, er 0,26%, betydelig lavere enn noen tidligere estimater som antydet at den var så høy som over 3%. Dette er på linje med en vanlig influensa.

Ioannidis stiller spørsmål ved om det var nödvendig å stenge ned samfunnet pga COVID-19, og han mener at nedstengingen av samfunnet har ført til flere dødsfall enn COVID-19 epidemien.

Dr Ioannidis er en meget anerkjent forsker. Tidligere i år ble Dr. John Ioannidis anerkjent som den mest siterte greske forskeren og rangerer for tiden på 87. plass på den internasjonale listen over “Highly Cited Researchers” utgitt av Webometrics.

Men jeg vil heller ikke være syk i årevis med massevis av diffuse symptomer og nedsatt immunforsvar... 🙄

Anonymkode: 6e5de...ad6

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men jeg vil heller ikke være syk i årevis med massevis av diffuse symptomer og nedsatt immunforsvar... 🙄

Angående det. Finnes det noe ordentlig informasjon om den slags? Eller er det bare info som svirrer rundt i forum og grupper på nettet?

har ikke hørt myndighetene si noe som helst om det (annet enn at noen av de som var vært i respirator bruker tid på å komme seg, noe som ikke er så rart)

Anonymkode: f6396...645

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Krantz95 skrev:

Dette var gode nyheter!

Ville du sagt det samme om du var over 45 ?

Anonymkode: 5ee91...fc5

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Angående det. Finnes det noe ordentlig informasjon om den slags? Eller er det bare info som svirrer rundt i forum og grupper på nettet?

har ikke hørt myndighetene si noe som helst om det (annet enn at noen av de som var vært i respirator bruker tid på å komme seg, noe som ikke er så rart)

De har begynt å forske på langtidssyke i Storbritannia, såvidt jeg vet, men ingen publiserte data enda.

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, norw skrev:

Ja, fått med oss det. Umulig å vite om du troller eller ikke. Hvorvidt det er få eller mange under 45 som har dødd av viruset er ikke særlig relevant for hvordan vi bør forholde oss til dette. 

Jo, for de som kun tenker på seg selv, og ikke bryr seg om eldre slektninger eller andre i risikosonen - og de som er helt overbevist om at de eller barna deres tåler dette, så er dette relevant. Egoistene tar til seg dette og lever deretter. Meg, meg og meg.... 

Anonymkode: cde5b...752

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Krantz95 skrev:

Dette var gode nyheter!

Har du ikke eldre slektninger? Tar du hensyn til andre, eller kun deg selv? :)

Anonymkode: cde5b...752

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De har begynt å forske på langtidssyke i Storbritannia, såvidt jeg vet, men ingen publiserte data enda.

Litt rart at folk sprer info om at det er så vanlig og stor risiko for det da hvis det egentlig ikle er noe i praksis som tyder på det. Noen som har hørt om noen i Norge? (Bortsett fra noen av de som vært i respirator?

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ville du sagt det samme om du var over 45 ?

Anonymkode: 5ee91...fc5

Ja, jeg er over 45. Brukernavnet mitt har ikke noe med alderen min å gjøre.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Litt rart at folk sprer info om at det er så vanlig og stor risiko for det da hvis det egentlig ikle er noe i praksis som tyder på det. Noen som har hørt om noen i Norge? (Bortsett fra noen av de som vært i respirator?

Jeg kjenner en på 35 som har vært syk siden mars og sliter enormt fortsatt. Aldri innlagt. Ingen risikofaktor. Kommer ikke på jobb igjen på lang tid.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjenner en på 35 som har vært syk siden mars og sliter enormt fortsatt. Aldri innlagt. Ingen risikofaktor. Kommer ikke på jobb igjen på lang tid.

Hvor syk er/har hun vært da? Tydelig infeksjonssyk eller mer diffust hele veien? Blitt noe bedre? Altså går det noen vel? Og har hun bekreftet covid?

Skrevet

Det er faktisk en del yngre langtidssyke. Og man kan anta at det hadde vært mange flere av disse og at mange av disse sannsynligvis hadde dødd dersom ingenting hadde blitt stengt ned.

Men det er jo typisk at når tiltakene faktisk har fungert, kommer det folk og tar det som bevis på at nedstengingen ikke var nødvendig ...🙄

AnonymBruker
Skrevet
56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor syk er/har hun vært da? Tydelig infeksjonssyk eller mer diffust hele veien? Blitt noe bedre? Altså går det noen vel? Og har hun bekreftet covid?

Bekreftet covid 12.mars, ja. 3uker med hoste/ feber - isolerte seg hjemme og smittet ikke barna eller mann. Heldig at de hadde to etasjer og to toalett. Hun fikk mat satt utenfor soveromsdør. Hun beskriver nå utmattelse, hodepine, leddsmerter, muskelsmerter og øreverk som kommer og går. Fastlegen trodde først at hun bare var sliten av den emosjonelle belastningen av isolering, men det er mye mer enn det. Hun orker såvidt trapper og å få til postkassen. Blir sykemeldt 14 dager av gangen.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Du kan finne massevis av nyheter og forskningsartikler om det ved å søke etter ground glass covid:

https://www.google.com/search?q=ground+glass+covid

"Ground glass opacities" gir permanente arr på lungene, og har blitt registret selv på spebarn et par uker etter at de ble født av mødre med Covid-19. Det er ikke den eneste skaden man kan få, men det er den vanligste og den det er sikrest at er permanent. I CT-scan-undersøkelser har det blitt registrert hos 1/3 av de som har vært innlagt på sykehus, men også hos pasienter som ikke engang har hatt symptomer.

Det skjer i Norge også, men jeg har ikke sett noen systematisk kontroll av hvor mange.

Anonymkode: 36354...97e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

De har nettopp begynt å forske på det. https://forskning.no/ntb-om-forskning-virus/forskere-vil-undersoke-senskader-fra-covid-19/1680875

Anonymkode: cc138...4ec

AnonymBruker
Skrevet

Uten å si at nedstengning var feil, håper jeg likevel noen estimerer tapte leveår som følge av nedstengningen. De tallene tror jeg må være høye. Det er viktig lærdom for neste pandemi (for den vil komme), og må benyttes i vurderingen om det er riktig å stenge samfunnet eller ikke når neste nye smittsomme sykdom kommer. Hva er den egentlige helsemessige kostnaden knyttet til nedstengning - på lang sikt? 
Selvmord, angst, depresjon og andre psykiske lidelser, stress, hjerte-kar-sykdommer, overvekt, diabetes, drap, arbeidsledighet, misbruk av og vold mot barn, partnervold, fattigdom,  tapt skolegang med den følgen at man faller ut av arbeidslivet +++. Dette er i de fleste tilfeller ting som fører til redusert livslengde på lang sikt, og de er ikke like enkle å måle som antall døde av korona. Men disse tapte leveårene er ikke mindre verdt enn de leveårene som går tapt pga koronainfeksjon.

Anonymkode: 281c8...2e4

• Liker 3
  • Opprett ny...