Gå til innhold

Hvor mye har man tid å jobbe ved siden av studier ?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvor mange % hadde du takla å jobbe ved siden av fulltidsstudier ?

Ser ut som jeg må gå et semester uten støtte fra Lånekassen nå til høsten (lang historie) og er litt bekymra for hvordan det kommer til å gå.. Har heldigvis jobb men lurer litt på hvor mye jeg faktisk får tid til å jobbe, ønsker gode resultater på skolen men ting må også gå rundt og regninger + leie skal betales. Har heldigvis samboer men ønsker ikke at han skal måtte ta hele den økonomiske belastningen alene.

Anonymkode: 4388a...8f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Min datter jobber 40% på kaffebar ved siden av studiet. Litt mer i ferier. Det funker veldig bra for henne, sjelden krøll med timeplanen og nok tid til å lese. Hun har jobbet på samme sted og i samme stillingsprosent i snart 3 år. Hun bor i kollektiv da, så kanskje litt lavere utgifter.

Anonymkode: 56d06...5ca

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Avhenger helt av studiet. 

Anonymkode: 0297f...c1d

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man takler å jobbe ganske mye mer enn man "tror", men det spørs nok også hvor lett man har for ting under studiene. Jeg jobbet rundt 50% på det meste, og det gikk kjempebra, siden det alltid var kvelds- og helgearbeid. Hørt en del historier om folk som til og med jobber fulltid under fulltidsstudier, er sikkert ikke spesielt gøy, men det går helt fint. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer, som noen over her sier, helt an på studiet.

Hvis det er mye øvinger, obligatoriske aktiviteter og innleveringsoppgaver gjennom hele semesteret har man selvfølgelig mindre tid enn om man bare har et par forelesninger i uken og eksamen på slutten av semesteret.

Hvis du lærer fort vil du også bruke mindre tid på studiet enn om du lærer sakte.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kommer an på studiet og din egen arbeidskapasitet. Jeg jobber 100% ved siden av fulltids sykepleierstudie og det går helt fint. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
1 minutt siden, malibu skrev:

kommer an på studiet og din egen arbeidskapasitet. Jeg jobber 100% ved siden av fulltids sykepleierstudie og det går helt fint. 

Har du noe fritid ?😅

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg jobbet opp mot 50 %, har du jobb med tilpasningsdyktig timer er det ikke så vanskelig. 

Anonymkode: 10d15...edd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 minutter siden, malibu said:

Hvordan går det i praksisperiodene? 😅

Anonymkode: 29841...3c2

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jobbet 100%, jobbet på en gård så var delt dag, jobbet før og etter skoledagen. Hadde en hyggelig arbeidsgiver så jobbet kortere dager i ukene og tok de timene igjen i ferier.  Gjorde ikke så mye utenom jobb og skole noen år men gikk greit det. Valgte et studie med ikke så veldig mye obligatorisk aktivitet eller praksis.

Anonymkode: 2a227...90e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det avhenger av, som alle skriver, hvilket studium det er, hvor mye tid du trenger til å henge med på studiet (det varierer veldig) og hvor mye fritid/hvile du ønsker. Det meste går, spørsmålet er hvordan.

Anonymkode: 87a87...b48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Klarte å jobbe fulle dager hver lørdag og søndag i et år ved siden av studier 0800 - 1600 og masse lekser. Vet ikke om det er å anbefale, for det ble slitsomt og ingen dager å sove lenge på 🙂. Sikkert enklere å jobbe mye ved siden av universitetsstudie med litt kortere dager forpliktet oppmøte. Ville heller ha jobbet kveld på hverdager enn fulltid på dagtid hver helg.

Anonymkode: 49b0d...195

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har ganske mange obligatoriske innleveringer i løpet av semesteret ser jeg, i alle fag. Har to skoleeksamener, en muntlig eksamen og en prosjektoppgave. Er NTNU men ikke realfag, er vel et relativt krevende studie men ikke et av de mest krevende. Har god forståelse for fagene. 

Tenker jobb 2-3 dager i uken og annenhver helg burde gå, hvis jeg innstiller meg på lite fritid 😆

Ts.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg jobbet 3-4 dager i uken fra kl 16-20 i butikk, det gikk helt fint. 

Anonymkode: f24cb...0a8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ganske mange obligatoriske innleveringer i løpet av semesteret ser jeg, i alle fag. Har to skoleeksamener, en muntlig eksamen og en prosjektoppgave. Er NTNU men ikke realfag, er vel et relativt krevende studie men ikke et av de mest krevende. Har god forståelse for fagene. 

Tenker jobb 2-3 dager i uken og annenhver helg burde gå, hvis jeg innstiller meg på lite fritid 😆

Ts.

Er forresten kun kveldsvakter og helgevakter det er snakk om, det er gjerne lettere 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg studerer medisin og jobber ca 50% ved siden av. Mer i ferier. Har barn og et sosialt liv, så lite avslapning, men det går greit. Har samboer som stiller opp ved behov!

Anonymkode: 8e633...d0e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du noe fritid ?😅

ja, har jo tilogmed tid til KG :) neida, men selv om det heter fulltidsstudie så er det jo ikke 8 timer med studie hver dag, og heller ikke 8-16. Studiedager brukes feks på jobb. Alt går hvis man planlegger godt og bruker tiden effektivt. Dessuten, hvis man har en relevant jobb ved siden av så lærer man jo pensum mye fortere også, så man slipper å bruke mange timer på å bare lese. 

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan går det i praksisperiodene? 😅

Anonymkode: 29841...3c2

jeg jobber ikke 100% hver uke, men i snitt i løpet av et år. Jobber mye i perioder, og mindre i praksisperioder. De 8 ukene med praksis jobber jeg bare 20% ved siden av. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For å utdype mitt eget "avhenger av studiet"-svar, så avhenger det også av hvordan studiet er bygget opp. Jeg hadde semester hvor jeg lett kunne jobbet 100%+, og andre semester hvor jeg hadde undervisning 8-16 omtrent hver dag, og lite tid til å jobbe. Eksamensperioder er jo også typiske tidspunkt hvor man jobber mindre, samme med praksisperioder. Jeg hadde fleksible jobb(er), og arbeidet i perioder mye, i andre perioder lite. Jeg hadde nok ikke orket noen fast prosent (også fordi jeg var engasjert i forskjellige ting i løpet av studietiden, og fleksibilitet var viktig), av disse grunnene. 

Hadde forresten også to semester uten støtte fra Lånekassen, og det løste jeg ved å spare, jobbe ekstra og låne litt av foreldrene mine. 

Anonymkode: 0297f...c1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på studiene, men også studieteknikk. Jeg har studert fulltid ved siden av fulltidsjobb det siste året. Det er seks år siden sist jeg studerte. Jeg merker at jeg studerer på en mye mer effektiv måte, og har mye mer overskudd. Å jobbe har rett og slett lært meg å bli mer effektiv. 

Det neste halve året skal jeg faktisk studere 3 ting på en gang ved siden av fulltidsjobb (årsstudium historie, IKT og matematikk). Det går med en god plan og struktur. Samt at studiene er nettstudier. Studier med obligatorisk oppmøte hadde ikke vært mulig for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har alltid jobbet minst  100%. I 2 år jobbet jeg 150%. Nå jobber jeg 120%. Anbefales ikke, men må pga livssituasjonen min.

Anonymkode: fe696...d0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...