Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som skrevet i overskriften er jeg ca 40 kg for tung, pga div så er det ikke så lett å være i aktivitet på daglig basis. Vet man ikke nødvendigvis trenger å være være aktiv for å gå ned, men erfaringsmessig så er det for meg lettere å spise riktig når jeg trener. Men, det kan jeg pdd ikke støtte meg på. 
Det jeg ønsker er å klare gå ned ca halvparten før jul, og resten fra nyttår og frem til sommeren. Akter altså ikke være så tung en sommer til.

Noen som har noe forslag til diett eller aller helst en livsstilsendring man kan leve med?

Må også nevne at pga diagnose så er det visse matvarer som går ut, bla grove korn, enkelte melkeprodukter og enkelte grønnsaker. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er mange veier til målet. Det minst inngripende er nok å telle kalorier. Så last ned en app og bruk kjøkkenvekt. Jeg er også glad i Fitbit klokken min. Også kan du se litt programmer om temaet for å lære. Secret eaters like jeg godt. Hvor mange kalorier det er riktig å legge seg på er det mange teorier om, men her er regelen min 1500 elles blir tråden stengt. Melk.no har en kalkulator en annen teori jeg har hørt er at man skal beregne kaloribehovet på din kropp når den er ved ønsket vekt. Jeg vet ikke hva som er realistisk å gå ned, men jo flere kilo man har å ta av, jo lettere går det i begynnelsen. Vanligvis sier de vel ca 0.5 i uka (noen sier 1 kg i uka). Så det skal kanskje gå om du er knallhard. Kanskje det har vært bedre å ha et delmål før den tiden? 20 kg er ganske mange kg. Lykke til uansett

Skrevet
13 minutter siden, RoNo skrev:

Det er mange veier til målet. Det minst inngripende er nok å telle kalorier. Så last ned en app og bruk kjøkkenvekt. Jeg er også glad i Fitbit klokken min. Også kan du se litt programmer om temaet for å lære. Secret eaters like jeg godt. Hvor mange kalorier det er riktig å legge seg på er det mange teorier om, men her er regelen min 1500 elles blir tråden stengt. Melk.no har en kalkulator en annen teori jeg har hørt er at man skal beregne kaloribehovet på din kropp når den er ved ønsket vekt. Jeg vet ikke hva som er realistisk å gå ned, men jo flere kilo man har å ta av, jo lettere går det i begynnelsen. Vanligvis sier de vel ca 0.5 i uka (noen sier 1 kg i uka). Så det skal kanskje gå om du er knallhard. Kanskje det har vært bedre å ha et delmål før den tiden? 20 kg er ganske mange kg. Lykke til uansett

Takk for svar, jeg vet(dessverre) ganske mye om både det å gå opp og det å gå ned. Trenger noen reale «spark i ræva», tenke litt nytt tror jeg. Og motivasjon, trenger det også i bøttevis. 
Siste vektøkning var 12 kg på to uker, noe de påstod ble lett å bli kvitt igjen, men nei....

Men, ja kanskje kaloritelling, det har jeg ikke prøvd, har veid mat før, men da etter skjema fra en pt. 

Skrevet (endret)
14 minutter siden, Tessa12 skrev:

Takk for svar, jeg vet(dessverre) ganske mye om både det å gå opp og det å gå ned. Trenger noen reale «spark i ræva», tenke litt nytt tror jeg. Og motivasjon, trenger det også i bøttevis. 
Siste vektøkning var 12 kg på to uker, noe de påstod ble lett å bli kvitt igjen, men nei....

Men, ja kanskje kaloritelling, det har jeg ikke prøvd, har veid mat før, men da etter skjema fra en pt. 

Mye kjekkere med app. Og mye lettere... Du slipper å regne noe som helst, så det er absolutt verdt å prøve. Det er mange forskjellige apper, så man må bare finne en man liker. Det bør du prøve en liten stund i allefall. Av og til må man bare begynne også kommet motivasjonen etterhvert :)

Endret av RoNo
AnonymBruker
Skrevet

Vil anbefale å ta en titt på din egen livsstil, det er mange "gratis" kalorier å hente bare ved å endre litt på vanene. Dette kan f.eks. være ting som:

- Ta trapp i stedet for heis

- Gå på butikk i stedet for å kjøre

- Stå i stedet for å sitte på jobb (avhengig av hvilken jobb du har)

- Gå dit du skal når du skal på besøk til noen

- Gå en tur i stedet for å binge netflix-serie

osv...

Dette har vært de viktigste grepene jeg har gjort for å gå ned fra 105kg til 96 kg uten at jeg har gjort store inngripende tiltak i eget liv (mann).

Klarer du å få til dette, og i tillegg har kontroll på porsjonene dine (spis deg mett - ikke stappmett), så er det absolutt mulig å droppe 20kg før jul.

Anonymkode: bcaf9...530

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vil anbefale å ta en titt på din egen livsstil, det er mange "gratis" kalorier å hente bare ved å endre litt på vanene. Dette kan f.eks. være ting som:

- Ta trapp i stedet for heis

- Gå på butikk i stedet for å kjøre

- Stå i stedet for å sitte på jobb (avhengig av hvilken jobb du har)

- Gå dit du skal når du skal på besøk til noen

- Gå en tur i stedet for å binge netflix-serie

osv...

Dette har vært de viktigste grepene jeg har gjort for å gå ned fra 105kg til 96 kg uten at jeg har gjort store inngripende tiltak i eget liv (mann).

Klarer du å få til dette, og i tillegg har kontroll på porsjonene dine (spis deg mett - ikke stappmett), så er det absolutt mulig å droppe 20kg før jul.

Anonymkode: bcaf9...530

Da har vi ca samme utgangspunkt mtp på kg. 
Mange fine tips, men dessverre endel av de som ikke er gjennomførbare. 
Men, turer og porsjonsberegning vil kunne gå. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du begynner i dag er det 24 uker igjen av året. De første ukene vil du gå ned noen kilo og deretter saktere, men dette er den sunne varige måten å gjøre det på så dette er bra. Du vil kunne gå ned masse før jul og jeg foreslår at du bruker noen dager på å forberede deg og begynner neste mandag. Da har du 23uker til nyttår.

Du må passe på at du har følgende;

1.En kjøkkenvekt med tare funksjon.

2.Spray til stekepanne.du kan bruke en t skje olje eller smør for smak, men hovedsaklig spray.

3.en pulsklokke med skritteller. Jeg elsker Garmin sine. Selges på XXL. Blant annet.

4.et  dokument eller en kalender der du hver mandag logger vekt før du spiser om morgenen og måler følgende punkter på kroppen:

A. midt på armen.

B.midje

C.tykkeste punkt mage.

D.hofte.

E.tykkeste sted lår.

Dette fordi vekten i perioden kan stå stille, men målene gå ned fordi fettprosenten går ned.

Så må du ha en matplan og et treningsprogram. Treningsprogrammet kan være at du går 10000 skritt hver dag.

Matplanen at du har en kalorirestriksjon. Vet du hva du ligger på nå?

Her må du lære deg om mat. Du vil være sulten første fire dagene og du må veie maten til du lærer deg porsjoner, men dette går over. 

Anonymkode: 88d0e...103

AnonymBruker
Skrevet

Jeg orket ikke å telle kalorier.

kuttet ut småspising mellom måltider(frukt og nøtter også). Har en fast måltidsrytme jeg holder meg til.

Og gjorde små endringer. Har ingen tidsperiode. Dette kan godt ta tid, så lenge det går nedover.

Små grep gjør stor forskjell;

spise du fem pizzastykker, kutt ned til fire eller tre. Den tankegangen har jeg fulgt. Moderasjon.

Mer grønnsaker, tallerkenmodell, og kun én porsjon middag.

Anonymkode: 61fa8...5ab

Skrevet

Så bra at du tar tak og ønsker en endring 😄 
Jeg tror det er viktig at man ser det hele som en livsstil man skal bevare, fremfor en kur hvor man da ofte faller tilbake i gamle mønster senere. 
Lifesum er en super app hvor du kan skanne inn matvarer på strekkoden :)
Her kan du også legge inn hva målet ditt er og din nåværende vekt og andre mål på kroppen. Du får også forslag til mat i appen. 

Prøv å tenke at all mat er lov, men at det som ikke gjør kroppen din godt skal begrenses i mengde. 
Tenk at gode kilder til proteiner bør ha hovedprioritet og at for eksempel fett ikke på noe måte er farlig :) Karbohydrater er også en ok næringskilde men metter ofte mindre ett fett og proteiner og kan for mange trigge søtsug. 
Dersom du spiser sunn,variert og næringsrik mat 80% av tiden, er det helt ok med 2 pizzabiter og ett glass vin på en Lørdag for eksempel. 
Dersom du legger deg ca 100kcal under daglig behov for vekttap fra Søndag til Lørdag så vil du ha 6-700 kcal "å gå på" når Lørdagen kommer :)
Får du inn litt aktivitet hver dag så spiller det ingen rolle hva det er for aktivitet, bare du får opp pulsen litt :)
Sykle/gå/styrke/ellipse/romaskin/svømming/yoga osv osv. Mulighetene er mange. 
Hvis været er dårlig og du har en trapp i huset så bestem deg for 10 minutter hvor du trener i trappen. Gå opp og ned så mange ganger du klarer på denne tiden, så kan du gjøre det samme på nytt senere for å se om formen bedrer seg :)

Det er også mange gode apper du kan laste ned med programmer for styrketrening med egenvekt,yoga, kondisjonstrening etc. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde også nærmere 40 kg overvekt i fjor sommer. Begynte å telle kalorier samt gå turer og gikk ned 22 kg innen jul. Da hadde jeg pause fra slanking i desember, dvs. at jeg bare fokuserte på å holde vekta. Mellom nyttår og nå har jeg gått ned 14 kg til. Skal enda gå ned 4 kg slik at jeg er godt innenfor normal BMI. Må ha litt å gå på når vekta skal stabiliseres.

Jeg har brukt gratisversjonen av Lifesum for å holde oversikt over kaloriene. Har nylig lastet ned en app som heter sport tracker for å registrere trim og trening. Ligger på rundt 1500 kalorier daglig i snitt. 

Jeg tenker at det er viktig å identifisere årsaken til at en er blitt så stor. For min del var det brus og godteri, samt for store middagsporsjoner. Da var det jo det jeg måtte gjøre noe med for å gå ned i vekt. Jeg har egentlig spist akkurat samme mat som tidligere mens jeg har slanket meg, men redusert størrelsen på porsjonene slik at jeg spiser meg mett og ikke stappmett. Også har jeg kuttet ut colaen og snopet i hverdagen. Jeg kan fortsatt ta et glass cola og spise litt snop, men det er veldig sjelden.

Anonymkode: 46224...b75

• Liker 2
Skrevet

Sjekk facebookgruppa «spør Thor»😊 Under kunngjøringer finner du de ulike planene som han tilbyr. Alle har det til felles at det er lavkarbo. Kanskje dette kan være noe for deg. Enkel mat som du får kjøpt i vanlig dagligvarebutikk. Ikke det typiske høyfett-kostholdet som jeg trodde lavkarbo var.

Har fungert helt ypperlig til meg. Har gått ned 13 kg på 2,5 mnd. Alt av søtsug er borte og jeg spiser nå kun 2 måltider pr dag. Før var jeg alltid sulten, og det er en fantastisk følelse å ikke gå rundt å tenke på mat 24/7.

Lykke til😊

Skrevet
9 minutter siden, Ellam skrev:

Sjekk facebookgruppa «spør Thor»😊 Under kunngjøringer finner du de ulike planene som han tilbyr. Alle har det til felles at det er lavkarbo. Kanskje dette kan være noe for deg. Enkel mat som du får kjøpt i vanlig dagligvarebutikk. Ikke det typiske høyfett-kostholdet som jeg trodde lavkarbo var.

Har fungert helt ypperlig til meg. Har gått ned 13 kg på 2,5 mnd. Alt av søtsug er borte og jeg spiser nå kun 2 måltider pr dag. Før var jeg alltid sulten, og det er en fantastisk følelse å ikke gå rundt å tenke på mat 24/7.

Lykke til😊

Jeg har kjøpt plan derfra, men ble styggdårlig av den. Så det er prøvd. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Myfitnesspal og treningsklokke her. 
Jeg er mann og har gått ned 16 kg siden 1.mai. 
Nå skal ikke jeg oppfordre til noenting som det jeg gjør for jeg er gal og har jernvilje, så jeg klarer fint å pine meg selv til ting som er nesten umulige. Men tren. Gå turer. Lange turer, hver dag. Utfordre deg selv på å klare det raskere eller lengre for hver dag!  Det er beintungt i starten men det blir så lett etterhvert!  Kutt inntaket av kalorier og vær bastant. Ikke bruk helgene på å hente inn det tapte eller å kose deg ekstra mye i helgene. Du kommer dit igjen at du kan gjøre det på sikt. Men jo staere du er når du kvitter deg med kg, jo fortere går det. 

lykke til 😊

Anonymkode: 740f4...c55

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Viljestyrke, disiplin, kaloriunderskudd. Du kan spise hva du vil, men det er mengden som teller. Så lenge du er i kaloriunderskudd vil du gå ned.

Start med å regne ut hva kaloribehovet er for din vekt og kropp med daglig aktivitet. Derfra trekker du 1000 kalorier. Hvis du er nøye da vil du gå ned ca en kilo i uken. 7000 kcal = 1 kg. 1000 kcal i underskudd om dagen er 1 kg på 7 dager. 

Hvis du har en stillesittende jobb så gå og fra arbeidsplassen. Hvis du tar buss så går du av før du skal så du får så mange skritt som mulig. 

Bruk lifesum og plott inn hver eneste kalori og treningsøkt. Loggfør det om du har spist så mye som en peanøtt. Unn deg en dag i uka hvor du ikke ligger i underskudd, men heller ikke overspiser. Det er ikke farlig å være sulten. Drikk så mye vann som mulig. Jeg har loggført vekten hver eneste uke noe som har vært kjempemotivasjon. Jeg har gått ned snart 30 kg ved å gjøre det som beskrevet over. Og jeg kan skrive under på at det er 100% verdt det. Lykke til! 

Anonymkode: 1ebdb...9ee

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gått ned 22 kilo (er nå rett innenfor normal BMI og ønsker 4-6 kilo til ned siden jeg er høy) men jeg brukte 1,5 år på det. 

Jeg har gått opp hver gang jeg har gått ned før, og alltid gått ned fort, og opp lite fort. 

Fortsatt har jeg et par uker her og der hvor jeg er skikkelig streng/motivert og rykker ned på vektkurven, men mitt fulle fokus er ikke på nedgang, men å hindre oppgang. 

Det gjør jeg ved å registrere i gratis app. Jeg registrerer ikke lengre vanlige dager, men 17 mai feks? Da legger jeg inn alt. Ser st jeg sorenger dagsbehovet med 1340 kalorier. Shit. Da gir jeg meg selv én uke på å hente inn igjen disse kaloriene, enten med minus i inntak eller øke aktivitet (eller begge deler). Etter 17 mai endte jeg med å trene nesten 700 kalorier verdt mer enn vanlig og gikk 1000 kalorier mer på underskudd enn vanlig (på en uke, ikke en dag). 

Og sånn går nu dagan. Sånn må jeg sikkert fortsette å tenke 17 mai om sju år også. Det er ikke en diett, det er mine bremser, min måte å holde meg selv fra å snuble uten å umiddelbart reise meg igjen. 

Det fine for meg er at jeg alltid tenkte "spist er spist", "ingenting å gjøre med at jeg spiste den pakken potetgull nå" eller "Jaja, da sprakk jeg da". 

Nei, jeg sprakk ikke. Og det er mye jeg kan gjøre. En dag, en sprekk, en kake velter ikke lasset. 

Mat er mye viktigere enn trening med større mengder overvekt, men ingenting slår fokus på begge deler. 

Ta bilder av seg selv i helfigur og undertøy, og ta mål. Det blir veldig motiverende for deg selv etter 6 mnd!! 

Anonymkode: f0f52...e6e

• Liker 2
Skrevet

Takk for mange gode tips, skal «finlese» litt, og se hva jeg lander på. 
Førbilde er noe jeg definitivt skal ordne. 

Min helsetilstand(ikke pga vekt)gjør at noe voldsom aktivitet er ikke det som kan prioriteres. Men kostholdet kan. 

En ting som er helt sikkert er det at jeg ikke orker å bo i denne kroppen lengre. 

AnonymBruker
Skrevet

Det et fint mulig, men ville ikke hengt meg opp i akkurat 40kg.

Det er lett å gå ned i vekt, bare lage et kostplan med riktig mengde mat. Dette kan du også kjøpe hos noen som har greie på det, ville vurdert det om du ikke har noen kunnskaper.

Igjen, er kjempelett å gå ned i vekt! Men svært få lykkes, hvorfor? De gidder ikke å endre vanene sine, eier ikke disiplin.

Anonymkode: c7093...5eb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk ned 30 kg på 6 mnd. Jeg spiste streng lavkarbo/ketose, trente ikke. 

Anonymkode: 4cec7...3a7

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...