Gå til innhold

Er noen barn bare født «onde»?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Satt veldig på spissen, det jeg mener er egentlig om noen barn er født uten empati? Jeg har en god venninne med en sønn på 4 år som vi bare ikke kan være sammen med lenger. Hun og mannen er verdens fineste folk, men sønnen på 4 er direkte ond. Alle som møter ham sier at det føles ekkelt å være sammen med ham- han stirrer på folk med meget ubehagelig blikk, og kan finne på å si «Du skal dø» eller lignende før man overhodet har presentert seg. Han bruker vold hele tiden- noen ganger uprovosert. Vi var ute og gikk en tur i vår, da han plutselig løp frem og dyttet datteren vår hardt rett inn i noen tornebusker. Da hun skrek av smerter,  bare lo han skikkelig godt. Han slår voksne han ikke kjenner uten å mukke, men han har også slått babyen til en annen venninne, mens babyen lå stille på gulvet. Foreldrene er utslitte, han tar ingen korreks, og han kaller dem de styggeste ting (idiot, jævla drittsekk) mens han slår dem og sparker dem. Det virker som om deres strategi etterhvert har blitt å avlede oppmerksomheten hans i stedet for å virkelig ta ham, som selvfølgelig ikke hjelper på. Men når de virkelig kjefter, blir han dobbelt så ille.

Hvordan blir en gutt sånn?? Når foreldrene er så flotte og sympatiske folk? Er det medfødt? Synes bare skikkelig synd på foreldrene, og også gutten- etterhvert er det jo ingen som vil være sammen med ham.

Anonymkode: 2fe4b...9e4

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det tror jeg, men det er nok svært sjeldent. De er da psykopater eller sosiopater. Orker ikke å google, men mener psykopater er født slik og sosiopater er skapt (dårlig barndom, omsorgssvikt etc eller en fysisk skade som gir hjerneskade). 
Så om gutten aldri føler empati, skyld eller anger, så kan han være psykopat.  

Anonymkode: 83f0b...f47

• Liker 25
Skrevet

Kan godt hende at han ikke får konsekvenser for det han gjør. Kjenner folk som aldri kjefter, aldri fysisk fjerner barnet fra situasjoner og bare pedagogisk sitter ned og prater rolig med barnet om at dette ikke er greit å gjøre/si. Disse barna eier ikke respekt og er helt forkastelige.

Ja, på noen er visst dette medfødt. Var vel forsket på psykopater, husker ikke hvor jeg leste det. Følg bare med på om det forsvinner dyr i området, evt at dyr blir funnet skadet eller drept.

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Du sier at foreldrene er så flotte og sympatiske. Er du helt sikker på at de er det? Hvor mye dårlig skjult uvilje er det gutten opplever fra voksne rundt seg?

Anonymkode: 299c2...625

• Liker 34
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Satt veldig på spissen, det jeg mener er egentlig om noen barn er født uten empati?

Ingen barn er født med empati. Empati er en evne som modnes og utvikles frem til voksen alder. Små barn er jo svært selvsentrerte og uempatiske, så blir de aller fleste mer og mer sympatiske jo eldre de blir.

Empati styres av et område i hjernen, så det er mulig å være blottet for empati om det området ikke virker som det skal.

Anonymkode: cd4ff...c8c

• Liker 25
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ingen barn er født med empati. Empati er en evne som modnes og utvikles frem til voksen alder. Små barn er jo svært selvsentrerte og uempatiske, så blir de aller fleste mer og mer sympatiske jo eldre de blir.

Empati styres av et område i hjernen, så det er mulig å være blottet for empati om det området ikke virker som det skal.

Anonymkode: cd4ff...c8c

Joda, empati er i stor grad medfødt, men det skal også utvikles.

Anonymkode: 79cf1...c41

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet

Vi vet jo at enkelte mennesker er født uten evne til å lære empati, så da vil de naturligvis være uten empati som barn også. Når det er sagt fødes alle barn uten empati, det er noe man lærer gradvis - dersom forholdene ligger til rette for det. Du spør hvordan en gutt (jeg ville sagt et barn) blir sånn og mitt svar er på to måter: det er født sånn (som nevnt over) eller de vokser opp med omsorgspersoner som behandler dem dårlig, som indirekte (eller direkte for den del) lærer dem a det er greit å behandle folk som dritt og som skaper et barn uten et i nærheten av normalt følelsesliv.Husk at forldre ikke alltid er de samme bak lukkede dører - heller ikke gode venninner og deres ektemenn. 

Uansett trenger denne familien hjelp - nå! Dette gjelder uansett om de er verdens snilleste foreldre og gjør alt de kan (men nå bare har kapitulert) eller om de er empatiløse barnemishandlere som skader barnet sitt med vilje. Nå er barnet en fireåring som de kan holde fast, bære med seg eller hindre i å bevege seg for langt bort fra dem. Når han er blitt 14 er det langt vanskeligere og da må situasjonen ha blitt endret eller nødvendige forholdsregler tatt. 

Som et menneske som ser dette barnet bare periodevis vil jeg også advare deg mot å overfortolke. Alle barn er født uten empati (selv om de fleste har evnen til å lære det) og små barn kan strengt talt være temmelig slemme uten å hverken angre eller forstå at det de gjør er feil eller hvorfor det er det. Dette er et lite barn og INGENTING blir bedre av at dere går rundt og lager store greier ut av normale barnestreker (det er lett å tolke alt i samme retning når man først forventer at det skal være sånn) eller at dere baksnakker barnet og familien dere imellom, noe du jo selv sier at dere allerede gjør. 

Anonymkode: 1b8d5...455

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Min lillebror var sånn. Beit, slo, sparket og sa at han skulle drepe meg og resten av flokken. Det roet seg betraktelig da han bikket 6 år og begynte på skolen. Han var generelt en veldig vanskelig unge, og ingen ville leke med han fordi han tålte ingenting og tydde fort til vold. Jo eldre han ble jo roligere ble han også. 

Nå er han snart myndig og en flott, normal gutt heldigvis. 

Anonymkode: 38643...6bf

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Ja noen er født onde

Anonymkode: 33a4a...d95

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Ja, tror dessverre det.

Anonymkode: 5fe85...714

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Et kjennetegn hos autister er jo at de mangler empati (ikke at de nødvendigvis har null empati, men mindre enn normalen.) Dette gjelder nok også flere diagnoser, som f.eks det man før kalte psykopat. For å svare på spørsmålet; ja, man kan være født "ond", selv om jeg mener "ond" er et begrep som bør brukes utelukkende om voksne, ikke om barn. I tilfeller som beskrives i HI, er det ikke alltid nok at foreldrene er gode og prøver så godt de kan. Profesjonelle må på banen, altså adferdspsykologer etc.

Anonymkode: 65662...ac8

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Alle barn er i praksis sosiopater. Empati er en evne man er født med, som må læres i oppveksten.

Noen barn er født med mer eller lite evne til empati. Noen svært få er født uten empati. Det er disse som er psykopater.

Et barn med svært lite evne til empati kan likevel bli en empatisk voksen så lenge de vokser opp i en kjærlig familie. Samme som at et barn med stor evne til empati likevel vil være en empatisk voksen til tross for en hard oppvekst.

Anonymkode: 6d031...fda

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Skulle ønske flere av dere kom med kilder til påstandene deres. 

Anonymkode: a7b96...a1c

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Ja, psykopati.

Anonymkode: 97518...d9b

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Satt veldig på spissen, det jeg mener er egentlig om noen barn er født uten empati? Jeg har en god venninne med en sønn på 4 år som vi bare ikke kan være sammen med lenger. Hun og mannen er verdens fineste folk, men sønnen på 4 er direkte ond. Alle som møter ham sier at det føles ekkelt å være sammen med ham- han stirrer på folk med meget ubehagelig blikk, og kan finne på å si «Du skal dø» eller lignende før man overhodet har presentert seg. Han bruker vold hele tiden- noen ganger uprovosert. Vi var ute og gikk en tur i vår, da han plutselig løp frem og dyttet datteren vår hardt rett inn i noen tornebusker. Da hun skrek av smerter,  bare lo han skikkelig godt. Han slår voksne han ikke kjenner uten å mukke, men han har også slått babyen til en annen venninne, mens babyen lå stille på gulvet. Foreldrene er utslitte, han tar ingen korreks, og han kaller dem de styggeste ting (idiot, jævla drittsekk) mens han slår dem og sparker dem. Det virker som om deres strategi etterhvert har blitt å avlede oppmerksomheten hans i stedet for å virkelig ta ham, som selvfølgelig ikke hjelper på. Men når de virkelig kjefter, blir han dobbelt så ille.

Hvordan blir en gutt sånn?? Når foreldrene er så flotte og sympatiske folk? Er det medfødt? Synes bare skikkelig synd på foreldrene, og også gutten- etterhvert er det jo ingen som vil være sammen med ham.

Høres mest ut som en diagnose på gutten. Mulig hjerneskade? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men hva gjorde foreldrene når gutten skadet andre barn? Hvordan reagerte de. Jeg syns det er merkelig at du tillegger foreldrene så mange gode personligheter og verdier. Og bare regner med at de reverseres fineste foreldre. Mange folk sa dette om min onde far også, som utsatte oss barn for grove misbruk. Jeg hadde nok ikke tenkt om en fireåring at han var ond, heller tenkt at her foregår det kanskje noe bak som er årsak. Som regel foreldrene. Det er vanskelig å vite om du ikke selv er flue på veggen i det hjemmet der. 

Anonymkode: e02e5...6b6

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Et kjennetegn hos autister er jo at de mangler empati (ikke at de nødvendigvis har null empati, men mindre enn normalen.) Dette gjelder nok også flere diagnoser, som f.eks det man før kalte psykopat. For å svare på spørsmålet; ja, man kan være født "ond", selv om jeg mener "ond" er et begrep som bør brukes utelukkende om voksne, ikke om barn. I tilfeller som beskrives i HI, er det ikke alltid nok at foreldrene er gode og prøver så godt de kan. Profesjonelle må på banen, altså adferdspsykologer etc.

Min sønn er autist, og har mer empati en noen andre jeg kjenner. Og han er ikke den eneste autister med mye empati.

Anonymkode: 7cea7...d23

• Liker 19
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må gjerne komme med kilde til dine påstander.  Det er en grov overdrivelse du kommer med !

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Ja, noen få er født onde. 

Anonymkode: 574fc...8cd

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...