AnonymBruker Skrevet 6. juli 2020 #1 Skrevet 6. juli 2020 Til dere farmasøyter som jobber i apotek. Hvordan synes dere jobben er? Er student som jobber deltid på et apotek, og må si jeg blir litt skremt av hvor stressende jobben er. Handler bl.a om det store presset om å selge alt mulig av hudkremer og diverse. Og det at man mesteparten av tiden er underbemannet, slik at en nesten aldri rekker å gjøre noe ferdig før man må hjelpe neste kunde osv. Føler spesielt synd på farmasøytene som ofte sitter igjen med mye ansvar og en del arbeid som må gjøres selv etter at vakten er over. Det jeg lurer er på er om dette stemmer overens med deres erfaringer? Anonymkode: 666d2...557
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2020 #2 Skrevet 6. juli 2020 Ikke farmasøyt selv, men dine beskrivelser stemmer overens med det jeg alltid har hørt av en nær slektning som er provisorfarmasøyt. Ikke spesielt attraktivt yrke, foruten jobbsikkerhet og "OK" lønn. Anonymkode: d95e3...8de 1
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2020 #3 Skrevet 6. juli 2020 Utrolig trist at det har blitt slik at det apotekene tjener penger på, er å selge hudkremer som om de var et vanlig parfymeri. 🙄 Anonymkode: f0b79...081 2
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2020 #4 Skrevet 6. juli 2020 Alt handler om profitt, og som kundebehandlende farmasøyt i apotek blir man dessverre først og fremst en selger. Anonymkode: 9339f...491
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2020 #5 Skrevet 6. juli 2020 Jeg studerte farmasi, og har jobbet i apotek både som apotektekniker og som farmasistudent i praksis. Jeg hoppet av studiet pga dette med salgspress og stress. Fikk dessuten veldig vondt i bena av å gå og stå hele dagen. For min del var det også mye stress knyttet til dette med å aldri ha et sted å være utenfor kundenes synsfelt. Det er forventet at du er synlig hele tiden, og kundene følger deg med argusøyne når du registrerer resepter og henter frem legemidlene. Også i lunsjpausen må du være forberedt på å avbryte lunsjen om apoteket er underbemannet og det kommer mange kunder. Og så er det kundene da...De fleste kunder er hyggelige, men enkelte er veldig vanskelige og går skikkelig inn for å gjøre en situasjon ubehagelig for deg. Det er mye klaging og sutring, særlig knyttet til blåreseptordningen, frikort og generisk bytte. Enkelte kunder forstår fortsatt ikke at vi spør om generisk bytte fordi vi er pålagt å spørre om dette, og at det sparer staten for millioner hvert år. De tror vi gjør det «fordi vi bare er ute etter penger». Utrolig frustrerende situasjon man kommer opp i hver bidige uke om man jobber i apotek. Så er det gjerne rusmisbrukere som kommer for å stjele, og kan bli truende om du konfronterer dem. En annen ting jeg ikke likte med å jobbe i apotek, var datasystemet Farmapro. Det er utrolig tungvindt og lite brukervennlig. MEN: Det positive er jo at det finnes andre arbeidsplasser for farmasøyter. Det er riktignok ikke flust av dem, men tror det vil bli flere i fremtiden. Du må kanskje jobbe noen år i apotek, men etterhvert kan du søke andre jobber, ta videreutdanning, eller du kan starte rett på med doktorgrad etter studiet. Husk at en farmasiutdanning er en meget god grunnutdanning å ha, den gir deg en svært god kunnskap både i medisinsk og kjemisk retning. Dette åpner mange dører inn til ulike typer stillinger innen både statlige helseforetak og privat næringsliv, særlig om du tar videreutdanning innen f.eks juridiske fag eller andre helsefag. Anonymkode: 1dda0...684 1
Assia Skrevet 8. august #6 Skrevet 8. august Apotekkjedene er veldig ulike. Boots er i min erfaring veldig kynisk og rettet mot profitt, mens Apotek 1 er mer "korrekte" som er opptatte av god opplæring av ansatte osv Heldigvis har alle nå gått bort fra FarmaPro
mitch92 Skrevet 8. august #7 Skrevet 8. august Synd å høre om at arbeidshverdagen til farmasøyter er slik , visste ikke det var sånn fokus på profitt! Høres bedre ut å være farmasøyt i sykehus eller kommune? Men er kanskje ikke flust av slike stillinger.
AnonymBruker Skrevet 19. august #8 Skrevet 19. august På de fleste apotek jeg vet om så er det apotekteknikerne som selger osv osv. Farmasøytene gjør jobben sin med å sjekke medisinene, opplæring og holde kontroll. Et apotek som setter en farmasøyt til direkte salgsarbeid er et dårlig drevet apotek. (Kommer selvsagt an på størrelsen) Anonymkode: 39750...f16
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå