Gå til innhold

Må barnet flytte mellom foreldrene?!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Jeg har et barn på snart 1 år. Jeg klarer ikke barnefar mer, rett og slett! 
Jeg ønsker selvfølgelig at barnefar skal ha kontakt med ungen, men synes der er vanskelig at barnet skal drive å flytte mellom foreldrene fordi barnefar er egoistisk og aldri prøver å få forholdet til å fungere. Jeg har prøvd. Men klarer rett og slett ikke mer da jeg er blitt psykisk nedbrutt. 
Er det noen løsninger som man kan ordne der ute som gjør at barnet ikke må drive å flytte. Unnskyld om jeg bare er teit nå, men er bare så skuffet over situasjonen å synes det er nok kjipt at barnet ikke får mamma og pappa sammen for resten av livet. Og på toppen må det liksom drive å besøke hit og dit.  Klarer ikke tanken på det engang! Unnskyld. Men er det noen som har vært eller som vet om noen som har vært i samme situasjon? Som kan fortelle litt om evt løsninger ellers må jeg få hjelp selv 😕 

Anonymkode: 9a22d...e69

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det anbefales uansett ikke at barn under 3 år flytter rundt mellom foreldrene og har delt bosted. Så din 1-åring kan være hos deg hovedsaklig i et par år til.

Du er sikker på at barnefar etterhvert som barnet blir eldre VIL ha det delt, 50% samvær? Sjokkerende nok er det en del fedre som ikke ønsker mer enn kanskje annehver helg eller sånn.

Forøvrig er det ingen andre "løsninger" som gjør at du kan ha barnet hos deg hele tiden, slik du fisker etter. En forelder har rett til å ha sitt barn hos seg, og når man er to, må man dele, dersom begge ønsker dette. Du har ingen enerett på barnet, far har like mye rett til å ha det hos seg. Selv om du ikke liker det. 

Anonymkode: 4b40d...3fe

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Barnet er for liten til det. Og ved 50/50 anbefaler fagfolk at mor og far bor nært hverandre og samarbeider godt. Barnet skal kunne bo i skolekretsen sin, nå vennene sine fra samme hjem osv. Og med 2 hjem må ofte foreldre eller barn kunne hente ting hos den andre foreldren (det dukker ofte opp uplanlagte ting i løpet av en uke). Foreldre bør være så gode venner at de kan hjelpe hverandre. Plutselig er det noe uplanlagt som skjer for foreldre også i løpet av en uke. Hvis du googler, så vil du finne forskningsrapporter som understøtter dette. 

Anonymkode: c27aa...023

AnonymBruker
Skrevet

Vi samarbeider godt som foreldre og ønsker at barnet og barnefar skal ha kontakt. Men synes det er synd at barnet må flytte mellom oss. Tror barnefar vil ha 50/50 evt. Må tenke på om jeg skal vurdere noe annet senere 

AnonymBruker
Skrevet

Hadde aldri gått med på 50/50 deling på en 1åring. Så små barn trenger en fast og stabil plass å bo. 

Anonymkode: 21c0b...d19

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Samværet får dere ta gradvis etter alder. Men går man fra hverandre så må man dele med pappaen selv om du mener at bruddet er hans feil. Dette er for barnets skyld.

Anonymkode: e6e11...71d

AnonymBruker
Skrevet

Hva med at dere foreldre flytter ut og inn i stedet for barnet?

Det er ikke anbefalt for et barn på 1 år å bo annenhver uke, men begynne med samvær som annenhver helg og 1 ettermiddag i uka er lurt.

Anonymkode: a7d62...11e

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva med at dere foreldre flytter ut og inn i stedet for barnet?

Det er ikke anbefalt for et barn på 1 år å bo annenhver uke, men begynne med samvær som annenhver helg og 1 ettermiddag i uka er lurt.

Anonymkode: a7d62...11e

Det hadde gått når barnet ble større☺️ Har tenkt den tanken selv og har snakket om det. Og at vi leier en hybel eller no der man bor når man ikke har babyen, og bor i leiligheten vi har nå når man har ungen. Leier her da, men hadde gått. Men vet ikke hvordan dette fungerer. Men var noe slikt jeg hadde håpet vi fikk til for da går det mest utover oss og ikke det uskyldige barnet😅 er kanskje teit, men vil det ska gå minst utover det i såfall. 

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det hadde gått når barnet ble større☺️ Har tenkt den tanken selv og har snakket om det. Og at vi leier en hybel eller no der man bor når man ikke har babyen, og bor i leiligheten vi har nå når man har ungen. Leier her da, men hadde gått. Men vet ikke hvordan dette fungerer. Men var noe slikt jeg hadde håpet vi fikk til for da går det mest utover oss og ikke det uskyldige barnet😅 er kanskje teit, men vil det ska gå minst utover det i såfall. 

Vi prøvde det i starten. Jeg tenker at med de ulempene som er med det, så er det jo bedre at vi foreldrene har de ulempene enn barna. Var greit i en overgangsfase. Noe du bør tenke på er om hvordan han er å rydde opp etter seg selv. Min eks var vant til å ha hushjelp, og jeg kom til et grisehus annenhver uke. Og så blir det utfordringer når dere får nye partnere. Det tar dere når det kommer, men må jo være forberedt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi prøvde det i starten. Jeg tenker at med de ulempene som er med det, så er det jo bedre at vi foreldrene har de ulempene enn barna. Var greit i en overgangsfase. Noe du bør tenke på er om hvordan han er å rydde opp etter seg selv. Min eks var vant til å ha hushjelp, og jeg kom til et grisehus annenhver uke. Og så blir det utfordringer når dere får nye partnere. Det tar dere når det kommer, men må jo være forberedt.

Vi fungerer egentlig kjempefint sammen som samboere og foreldre og har det slik at vi ikke krangler foran barnet og at vi er hjelpsomme mot hverandre i hverdagen. Eneste problemet er at han liker noen andre ene dagen men er meg han vil ha osv. Virker som han ikke vet hva han vil. Så er liksom kjæresteproblemer om du skjønner 😅 har tenkt på det med evt nye partnere, jeg tenker det skal gå greit men han sier bare han ikke vil møte min nye liksom. Men det kommer seg nok etterhvert 

AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi fungerer egentlig kjempefint sammen som samboere og foreldre og har det slik at vi ikke krangler foran barnet og at vi er hjelpsomme mot hverandre i hverdagen. Eneste problemet er at han liker noen andre ene dagen men er meg han vil ha osv. Virker som han ikke vet hva han vil. Så er liksom kjæresteproblemer om du skjønner 😅 har tenkt på det med evt nye partnere, jeg tenker det skal gå greit men han sier bare han ikke vil møte min nye liksom. Men det kommer seg nok etterhvert 

Men hva med å forsøke å jobbe med forholdet - det er jo det beste for barnet! 

Anonymkode: 5a041...f66

AnonymBruker
Skrevet

Det er sant. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...