Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er kun halveis i svangerskapet og har allerede fått kjenne godt på det. Jeg sover ekstremt dårlig (våkner hver time), sliter med rygg og bekken, vondt under føttene, krampe i leggene på nettene, vonde kynnere og hodeverk. Jeg utsetter å handle mat i butikken som er 400 meter unna fordi det er et ork. Når arbeidsdagen er over så ligger jeg langflat hjemme og greier ikke tanken på å verken dusje, lage mat eller være sosial. Paracet skjer nesten daglig. Å vaske i leiligheten tok før 2-3 timer, nå må jeg spe det ut på 2-3 dager i helgene ellers risikerer jeg vonde kynnere som varer lenge. Ellers må jeg bruke helgene til å få tatt meg sammen. Jeg stresser og er redd for å ikke være uthvilt til jobb neste dag, og jeg merker at det går utover alt. Jeg har blitt veldig distre og glemmer ting jeg kunne i blinde i før. Sjefen har lagt merke til at jeg glemmer mer og det syns jeg er så utrolig pinlig. Blir også endel kommentarer på at jeg ser sliten ut, så føler meg lite fresh. 

Jeg er fast bestemt på å holde ut de neste 3 ukene til ferie - men gruer meg allerede til jobb imorgen. Jeg tør ikke å be legen om gradert sykemelding fordi mange mener at vanlige graviditetsplager ikke er en godkjent grunn for å sykemeldes. Jeg synes også det er flaut å be om uten at jeg er alvorlig syk. Jeg vil ikke bli satt i bås som en av de som automatisk sykemeldes heller fordi jeg er gravid. Jeg ønsker å være i 100% til permisjonen starter, men er redd for at jeg vil gå på en vegg. 

Er det noen som har lignende erfaringer, og hva eventuelt valgte dere å gjøre? 

PS - Jeg går allerede til behandling for vond rygg og bekken. 

Anonymkode: 08917...26f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville bedt om sykmelding. Ble sykmeldt 50% når jeg var litt over halvveis med første. Er gravid igjen og har nettopp søkt svangerskapspenger nå 😊 større sjangs for at du orker å jobbe helt til siste slutt hvis du jobber 50% nå 😊

Graviditet er ingen sykdom, men det er veldig tungt og er en påkjenning. Folk som ikke er gravide sykmelder seg jo for "dårligere" grunner, synes ikke man skal skamme seg over å innrømme at det er for tungt. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Å ha vonde kynnere på jevnlig basis så tidlig i svangerskapet er ikke bra, og mange leger sykmelder på det grunnlaget om allmenntilstanden ellers heller ikke er på topp. Å være sliten må man tåle, men så voldsomme kroppslige plager er et tegn på at du bør roe ned...

og jeg mener normalt at altfor mange sykmelder «seg» for lett i graviditeten....

Anonymkode: ef755...698

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Har det helt likt og er 50% sykemeldt. Du må tenke på deg selv, helsa di og babyen, ikke karriere og andres meninger. Det er utrolig slitsomt å være gravid. Ingen takker deg for at du sto på 100% den dagen du går ut i permisjon. Anbefaler deg å lade opp nå før du får en baby i hus med alt det medbringer. 

Vet det er vanskelig å be om sykemelding, men bare hopp i det.

Anonymkode: f4a5c...734

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Å feks knekke armen eller foten er heller ikke en sykdom. Men man får sykemelding for det.

Graviditet er en påkjenning for kroppen. Og sykdom er også en påkjenning for kroppen.

Det er ikke bra å presse seg til det maksimale hele tiden. Ikke ofre deg for jobben. 

Anonymkode: ea173...d97

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du skal ikke bry deg om hva andre tenker eller sier. Du skal tenke på deg selv og barnet du bærer.

Det er viktig å ha det bra og ha overskudd, også på fritiden. Å graviditet går over, det er ikke kronisk, så du vil komme tilbake i jobb igjen og klare å yte det du skal etter permisjonen, så fortell legen hvordan du har det og be om en sykemelding, for sånn som du har det nå er ikke holdbart for hverken deg eller barnet. 

Anonymkode: c8a2d...aa6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble virkelig overrasket over hvor tungt det er å gå gravid. Jeg har som deg vært plaget av kynnere, men fått beskjed av lege/jordmor at det er helt normalt og ingen grunn til bekymring (men hør på det du får vite av din lege). 

Denne helgen har jeg bare sovet/slappet av, for å kunne klare jobb i dag. Jeg tenker likt som deg, og har nektet sykemelding. Har fire uker igjen til permisjon, og det skal jeg klare. Om det er rett vet jeg ikke, men det har vært rett for meg. Du kan jo diskutere det litt med lege og høre hva han/hun sier, i siste ende er det jo legens beslutning. 

Anonymkode: bc525...a62

Gjest Albbas
Skrevet (endret)

Du må ts ansvar for deg selv og barnet, og ikke hva fremmede mener! Snakk med legen! 

Og du, så hyppig bruk av paracet er ikke bra... (Edit: under svangerskap altså!) 

Endret av Albbas
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke du som skal sykemelde deg, det er legen som sykemelder deg. Så fortell legen hvordan du har det, så tar legen avgjørelsen. 

Anonymkode: 5bf4c...fbb

AnonymBruker
Skrevet

Takk for alle svar. 

Jeg skal ringe legen idag og få snakket ut. Så får hun ta en vurdering på om jeg vil trenge sykemelding eller ikke 😊 Jeg bør vel ikke være altfor sta på dette når det ikke bare går utover meg. 

Ts

Anonymkode: 08917...26f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er flott og fint å ha god arbeidsmoral, det er mange gravide som er sykmeldt fordi de er gravide, ikke fordi formen nødvendigvis er dårlig. Men når du daglig må ta Paracet, og tydeligvis ikke i samråd med legen heller så er jo ikke det bra. Tenk på deg selv og barnet i magen, du tjener ingenting på å kjøre deg selv i kjelleren før du skal føde og ta vare på en nyfødt. Og med så få uker igjen til permisjon, ta imot en sykmelding med god samvittighet! 

Anonymkode: acdd0...021

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor har noen behov for å anklage gravide for å snylte og syte? Da oppstår det slike situasjoner at folk går som TS, og ikke tør å be om hjelp. Å være gravid er ikke sykdom, men man kan bli syk av det. Det er ikke bare magen som vokser, hele kroppen herjes med. Vi er avhengig av at folk føder, selv om noen mener verden er overbefolket så kan vi ikke stoppe å få barn! På tide at gravide behandles bedre og får bedre vilkår, bedre fødesteder som ikke stenges om sommeren! 

Be om sykmelding! Du skal ikke være syk når baby kommer! 

Anonymkode: 74806...a47

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Kjære deg, be om gradert sykemelding med god samvittighet. Jobben din tåler det. 

Ja, graviditet er ingen sykdom, men det er heller ikke en tilstand der man føler seg sprek og energisk. Det er tungt, alt går treigt og det oppstår plager her og der. Ja, noen merker knapt at de er gravide, og noen kjenner det godt fra dag en. Ta kroppen din og deg selv på alvor. Er det tungt å være 100% arbeidstaker som gravid, be om sykemelding. Ingen på arbeidsplassen din kommer til å takke deg for din innsats som gravid og samvittighetsfull. Mens kroppen din vil nok sette pris på at du lar den hvile litt mer da videre i svangerskapet kan det være tyngre å gå gravid. 

Anonymkode: cd9a3...081

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, Albbas skrev:

Du må ts ansvar for deg selv og barnet, og ikke hva fremmede mener! Snakk med legen! 

Og du, så hyppig bruk av paracet er ikke bra... 

Hvorfor skulle ikke det være bra? Paracet kan man stå på daglig og høye doser i årevis. 

Anonymkode: 58fdf...dbb

Gjest Albbas
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvorfor skulle ikke det være bra? Paracet kan man stå på daglig og høye doser i årevis. 

Fordi TS er gravid og det kun er anbefalt med sporadisk bruk, ikke daglig bruk over lengre periode under svangerskap. Det finnes studier som peker på ulemper ved bruk av paracet jevnlig i svangerskapet. 

For eksempel:

https://www.fhi.no/nyheter/2017/langtidsbruk-av-paracetamol-i-svangerskapet-kan-oke--risikoen-for-at-barnet/

AnonymBruker
Skrevet

Om du er der at det går ut over både allmenntilstand og prestasjon på jobb, ser jeg ingen grunn til å ikke snakke med lege om sykemelding kun på grunn av stahet... Det høres jo ut som om du ikke er i stand til å utføre jobben din som før slik det er i dag. Da er det bedre for arbeidsgiver også at du blir gradert sykmeldt slik at du faktisk kan jobbe det du er i stand til. (Og forhåpentligvis gjør at du kan stå lengre i jobb i stedet for å bli utbrent og bli 100% sykmeldt om noen uker i stedet.)

Anonymkode: a1d22...1d2

Skrevet

Det føles som en evighet man går gravid, men egentlig er det bare en liten del av livet ditt. Ingen takker deg for at du står på så du setter barnets helse på spill. La legen Bgjøre hva som er lurt å gjøre. Kanskje er det lureste å bli fullt sykemeldt fram til ferien din, og du får ny energi og bedre helse til å jobbe etter ferien? Lykke til! :)

Ps: jeg opplevde det samme med barn nr 2 av 3, men presset meg for langt. Skulle ikke "sutre" eller lage trøbbel for jobben. Endte med full sykemelding, tidlige kynnere, og et barn født tre uker for tidlig...siste barn var jeg i mye bedre form og kunne jobbe helt ut. Alle svangerskap er helt forskjellige. Hør på legen din. 

• Liker 1
Skrevet

Vet ikke om andre har skrevet det, men har du sjekket B12 hos deg. Man kan bli lurt av at "det er normalt å være sliten når man er gravid ". Jeg var ekstremt sliten, selv legen mente at det var normalt å være......🙄. Jeg krevde at hun tok B12 prøve av meg. Hun anså ikke det som nødvendig, men gjorde det likevel, fordi jeg krevde det. 

Den var på 84, normalen er fra 140 el var det 150. Jeg fikk kur. Fra å ikke kunne løfte armen en gang, tok jeg stor rengjøring hjemme. 

AnonymBruker
Skrevet
27 minutter siden, Albbas skrev:

Fordi TS er gravid og det kun er anbefalt med sporadisk bruk, ikke daglig bruk over lengre periode under svangerskap. Det finnes studier som peker på ulemper ved bruk av paracet jevnlig i svangerskapet. 

For eksempel:

https://www.fhi.no/nyheter/2017/langtidsbruk-av-paracetamol-i-svangerskapet-kan-oke--risikoen-for-at-barnet/

Fikk høre at det var helt uproblematisk å bruke. Bedre enn å gå med smerter. Brukte også Pinex Forte ved behov gjennom hele svangerskapet. 

"Ystrøm understreker at selv om forskerne nå har funnet en sammenheng, trenger det likevel ikke å bety at paracetamol forårsaker ADHD.*

Gjest Albbas
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Fikk høre at det var helt uproblematisk å bruke. Bedre enn å gå med smerter. Brukte også Pinex Forte ved behov gjennom hele svangerskapet. 

"Ystrøm understreker at selv om forskerne nå har funnet en sammenheng, trenger det likevel ikke å bety at paracetamol forårsaker ADHD.*

Trenger ikke bety nei, men man vet ikke, og bør derfor være føre var fordi studier peker på at det kan være en sammenheng. 

Hvis eneste alternativ er alvorlige smerter må selvfølgelig legen vurdere hva som er viktigst, men i ts sitt tilfelle kan faktisk alternativet være en sykemelding, og da er det å foretrekke fremfor daglig paracet med den risikoen deg medfører. 

Funnene støtter rådene fra legemiddelmyndighetene: Førstevalg er paracetamol ved smerte, men man skal være restriktiv med all legemiddelbruk i svangerskapet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...