Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nærmer meg 28 år gammel, men har lenge hatt veldig lyst til å bli tømrer. Dessverre har jeg fra tidligere gått en helt annen vei og brukt mine år på vgs, så lurer nå på å fortsette i min nåværende jobb samtidig som jeg tar programfagene for vg1 og vg2 byggfag som privatist. 

Lurer imidlertid på om noen har erfaring med dette og kan dele litt informasjon? Tenker at jeg skal klare å sette meg inn i teorien og lese meg opp til eksamen, men lurer mer på hvordan det blir med praktiske eksamener osv. Noen som har gått denne type vei før? Trenger ikke nødvendigvis være tømrer, men annet yrkesfag f.eks

Anonymkode: fc909...530

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er 25 og maler. De har noe nytt som heter "Fagbrev på jobb" via BYGGOPP og ditt firma. Men da må du nok ha jobb i et tømmerfirma allerede, men da kan du bli spart for skole 😊 

Startet som maler praksis i et malerfirma, skiftet til et annet etter 3 år (det var over 1 år i mammaperm til og med), vært i den nye i 1 år og har 1/2 år igjen til jeg kan ta fagprøven tidligst. Tok teoretisk eksamen i fjor. Så egentlig er jo dette 3 1/2-4 år i praksis ish, uten relevant skole fra før.

De laget den nye ordningen Fagbrev på jobb for å pushe folk til å ta fagbrevet! Vet ikke om dette var helt det du var ute etter, men kjekt å vite 😊 

Anonymkode: 23814...46c

AnonymBruker
Skrevet

Glemte nevne at vanligvis er maling 2 år skole og 2 år i jobb, går du uten noe skole som praksiskandidat/voksenlærling er det 5 år i jobb. Men med den nye ordningen Fagbrev på jobb så kan det gå raskere 😊

Anonymkode: 23814...46c

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet at det finnes elektrikerutdanning man kan ta på kveldstid på privatskoler. Mulig det finnes noe slikt for tømrer også? 

Anonymkode: c3ca9...577

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du vil ha en anstendig lønn så råder jeg deg ikke til å ta tømrer. Du kan ta tømrer som voksenopplæring også, kveldskurs en gang i uka i et år samtidig som du jobber inn praksistid i byggefirma. Du kan også avskrive relevant erfaring som lærlingetid så du ikkr trenger gå som lærling i hele 4 år. 

Men tømrerbransjen er cowboybedrift. I mindre firma så får du ikke organisere deg for da blir du utstøtt. Og de overholder ikke allmenngjort tariffavtale, så det er sosial dumping på høyt nivå. Du bør i det minste inneha en sterk personlighet som ikke er konfliktsky. Du må stå opp for deg selv. Sjefene i mindre firmaer har også en tendens til å holde det mot deg at man har tatt utdanningen som voksen. 

Ville nok anbefalt elektriker eller rørlegger hvis lønn har betydning, og jeg hører at arbeidsmiljøet i de bransjene er betydelig bedre. 

Uansett, lykke til med det du lander på! 

Anonymkode: 8a3d6...b2d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...