Gå til innhold

Hva gjør man når sønnen din trygler om samvær og barnefar nekter?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min sønn på 8 år er hos sin far nå, og skal være der de neste to ukene. Problemet er at han mistrives sterkt og gråter i telefonen hver gang han ringer. Han har ringt flere ganger siden jeg kjørte han bort dit for noen dager siden. Problemet er at barnefar hadde lovet han tur til dyreparken med overnatting, Tusenfryd og telttur. Men som vanlig har alle planene blitt avlyst på dagen. Nå sitter sønnen min hjemme og har ingen å være med, kompisene i nabolaget er bortreist og barnefar finner ikke på noen ting med sønnen min. Min sønn har fått beskjed om at han skal være hos sin farmor de neste tre dagene, da skal far på hytta med den nye damen sin. Sønnen min er helt oppgitt og sier han ikke vil være hos far og vil til meg. Det har han gjort helt siden han dro til far, ringt meg gråtende daglig og tryglet om å få være hos meg. Jeg har snakket med barnefar om dette, men fått klar beskjed om å holde meg unna og at han skulle fikse dette selv. 

Jeg er veldig lei meg nå, fordi jeg vet at sønnen min mistrives sterkt der. Jeg er selv bortreist på hytta med noen venninner, men kjører gladelig hjem for å være med sønnen min. Men får ikke lov av barnefar, for dette er hans ferieuker. Jeg har som sagt prøvd å framsnakke barnefar med sønnen min, bedt han snakke med faren sin og finne en løsning. Men får beskjed om at «pappa ikke hører på meg» og at barnefar bare kjefter hvis han spør for mye. 

Hva gjør jeg nå? Jeg er utrolig lei meg og vil hjelpe sønnen min. Men får ikke lov av barnefar å hente han. 

Anonymkode: d391f...adb

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hent han når han er hos farmor. 

Anonymkode: 42fd3...92d

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er veldig lei meg nå, fordi jeg vet at sønnen min mistrives sterkt der. Jeg er selv bortreist på hytta med noen venninner, men kjører gladelig hjem for å være med sønnen min. Men får ikke lov av barnefar, for dette er hans ferieuker. Jeg har som sagt prøvd å framsnakke barnefar med sønnen min, bedt han snakke med faren sin og finne en løsning. Men får beskjed om at «pappa ikke hører på meg» og at barnefar bare kjefter hvis han spør for mye. 

Hva gjør jeg nå? Jeg er utrolig lei meg og vil hjelpe sønnen min. Men får ikke lov av barnefar å hente han. 

Jeg synes du legger for mye ansvar på en 8-åring her, han kan ikke fikse faren og det skal man heller ikke forvente.

Jeg håper heller at du kan legitimere følelsene hans og si at du skjønner at det ikke er noe hyggelig men at når han kommer tilbake skal dere det og det.

Det høres nitrist ut, men det er bare to uker. Om noen år kan han velge selv om han vil til far.

Anonymkode: 0cbf0...7f8

• Liker 21
Skrevet (endret)

Jeg svarer det samme som jeg gjorde i den første tråden du lagde. Du bør hente sønnen din, og spesielt når han ringer deg på telefonen og gråter. Her viser jo far ganske tydelig at hans nye flamme er mye viktigere enn sønnen sin. Da synes jeg du skal gi en stor og lang f i hva far sier. Far prioriterer kjæresten framfor sin egen sønn. Det hadde vært fullstendig uaktuelt for meg at sønnen min ble tilsidesatt av sin egen far så til de grader. Jeg hadde hentet sønnen min og bedt far oppføre seg en skikkelig far. Og barnefar kan ikke si at du ikke får lov til å hente sønnen din....

Endret av Kittykat
  • Liker 10
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Min sønn har fått beskjed om at han skal være hos sin farmor de neste tre dagene, da skal far på hytta med den nye damen sin.

Men får ikke lov av barnefar, for dette er hans ferieuker.

Såååå, barnefar avlyser alt av hyggelige aktiviteter sånn at barnet blir sittende å kjede ræva av seg i sin ferie før han blir levert hos farmor fordi far skal på hytta med ei ny sklie.. Når barnet vil hjem nekter far fordi dette er hans ferie uker? 

Hvorfor er det greit for han å ta tre dager vekk i ferien sin med den nye dama når han samtidig skulle hatt det hyggelog med sønnen sin? Han kan faktisk ikke bruke det argumentet når han selv reiser fra sønnen sin og på hytta. 

Hent sønnen din hos farmor.

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, GulSitron skrev:

Såååå, barnefar avlyser alt av hyggelige aktiviteter sånn at barnet blir sittende å kjede ræva av seg i sin ferie før han blir levert hos farmor fordi far skal på hytta med ei ny sklie.. Når barnet vil hjem nekter far fordi dette er hans ferie uker? 

Hvorfor er det greit for han å ta tre dager vekk i ferien sin med den nye dama når han samtidig skulle hatt det hyggelog med sønnen sin? Han kan faktisk ikke bruke det argumentet når han selv reiser fra sønnen sin og på hytta. 

Hent sønnen din hos farmor.

Jeg er helt enig med deg her. Men barnefar er utrolig vrien og vanskelig å ha med å gjøre. Han tviholder på sine ferieuker og sine samværs dager. Jeg har spurt han om å få hente sønnen, men han sa at det nekter han. Han sa at det er helt uaktuelt at han er hos meg :( Det blir veldig dumt hvis vi voksne står og krangler foran ungen vår. For det kan lett bli sånn, barnefar er utrolig lite imøtekommende og ikke redd for å krangle for å si det sånn. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er helt enig med deg her. Men barnefar er utrolig vrien og vanskelig å ha med å gjøre. Han tviholder på sine ferieuker og sine samværs dager. Jeg har spurt han om å få hente sønnen, men han sa at det nekter han. Han sa at det er helt uaktuelt at han er hos meg :( Det blir veldig dumt hvis vi voksne står og krangler foran ungen vår. For det kan lett bli sånn, barnefar er utrolig lite imøtekommende og ikke redd for å krangle for å si det sånn. 

Du dokumenterer. Du slutter å ringe barnefar, og dersom du gjør det, så tar du opp hvert minutt av samtalen. Du skriver, han svarer, du er høflig, han er kranglevoren, du lager, og så kontakter du advokat. Dersom dere krangler når dere møtes så setter du mobilen på opptak før du møter barnefar. Alltid. Lagre - dokumenter - lagre. Advokat.

Anonymkode: a1ede...bd0

• Liker 16
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men hvorfor velger han å dumpe sønnen hos farmor i sin samværsuke/ferie da? Hadde samværet vært så viktig for han kunne han tatt hytteturen helgen etter at sønnen har vært der. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes du legger for mye ansvar på en 8-åring her, han kan ikke fikse faren og det skal man heller ikke forvente.

Jeg håper heller at du kan legitimere følelsene hans og si at du skjønner at det ikke er noe hyggelig men at når han kommer tilbake skal dere det og det.

Det høres nitrist ut, men det er bare to uker. Om noen år kan han velge selv om han vil til far.

Anonymkode: 0cbf0...7f8

Dette synes jeg er viktig. Å fremsnakke er viktig i noen tilfeller, men i dette tilfellet trenger gutten en skulder å gråte på, noen som forstår og som er der for ham. Jeg synes du burde hente ham. 

Anonymkode: 60934...78d

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, GulSitron skrev:

Men hvorfor velger han å dumpe sønnen hos farmor i sin samværsuke/ferie da? Hadde samværet vært så viktig for han kunne han tatt hytteturen helgen etter at sønnen har vært der. 

Det er ikke viktig for barnefar, har dessverre inntrykk av at kun gjør dette for å ikke betale barnebidrag. Det har han selv uttalt til felles bekjente.

• Liker 5
Skrevet

Det er ikke viktig for barnefar, har dessverre inntrykk av at kun gjør dette for å ikke betale barnebidrag. Det har han selv uttalt til felles bekjente.

Har du noe bevis eller noe på det? 
Jeg tenker at dere kanskje burde tatt en tur til fvk og diskutere samværet. Det skader jo gutten på sikt å avtale hygge som bare blir avlyst. Han kommer til å få tillitspeoblemer til pappan sin... 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, GulSitron skrev:

Har du noe bevis eller noe på det? 
Jeg tenker at dere kanskje burde tatt en tur til fvk og diskutere samværet. Det skader jo gutten på sikt å avtale hygge som bare blir avlyst. Han kommer til å få tillitspeoblemer til pappan sin... 

Dette er tatt opp med FVK flere ganger, men barnefar er veldig flink til å snakke for seg og kommer med utallige unnskyldninger. Saken er at så lenge jeg ikke kan bevise at barnefar driver grov omsorgssvikt (noe han ikke gjør) kan hverken FVK eller advokat gjøre noe. FVK er fornøyd så lenge barnefar holder gutten med tak over hode, mat og brukt klær. Dette er det eneste barnefar bidrar med, og dette er nok til å beholde 50/50 omsorg. Veldig frustrerende, da gutten virkelig lider under at far aldri holder det han lover. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Hva med å ringe bv for råd? 

Ikke helt det samme, men min søster gjorde det. Barnefaren hadde en stor vilter hund som jentungen var kjempe redd for, men han nektet å ta noe som helst hensyn så jentungen løp (i hennes hode, hunden er snill men veldig vilter) for livet flere ganger om dagen. Hun fikk beskjed av bv å holde ungen tilbake fra samvær til det løste seg og han tok hensyn til ungen. 

Det er noe med å ha bv i ryggen om man holder tilbake samvær. 

Anonymkode: 42fd3...92d

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er tatt opp med FVK flere ganger, men barnefar er veldig flink til å snakke for seg og kommer med utallige unnskyldninger. Saken er at så lenge jeg ikke kan bevise at barnefar driver grov omsorgssvikt (noe han ikke gjør) kan hverken FVK eller advokat gjøre noe. FVK er fornøyd så lenge barnefar holder gutten med tak over hode, mat og brukt klær. Dette er det eneste barnefar bidrar med, og dette er nok til å beholde 50/50 omsorg. Veldig frustrerende, da gutten virkelig lider under at far aldri holder det han lover. 

FVK kan jo uansett ikke bestemme omsorgsfordelingen deres. Hvis dere er uenige og du ikke kan leve med det, er det advokat og retten neste.

Anonymkode: 44942...8d3

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

FVK kan jo uansett ikke bestemme omsorgsfordelingen deres. Hvis dere er uenige og du ikke kan leve med det, er det advokat og retten neste.

Anonymkode: 44942...8d3

Nettopp. 

Vi har hatt en runde med advokat også, der barnefar fikk viljen sin. Så det er helt håpløst dessverre .

• Liker 2
Gjest WhisperingWind
Skrevet

Jeg vil tro at barnet har det fint med besteforeldrene?

Jeg forstår at det er kjipt at far ikke gjennomfører planer og at barnet er skuffet, men det er ikke omsorgssvikt. Han kan selv bestemme at barmet skal være hos hans foreldre. Å hente ungen er brudd på fars samvær, selv om barnet ikke er med faren. 

Ville heller lagt vekt på at barnet har rett til å bli hørt og gått gjennom de riktige kanalene mht samvær. Når barmet er 12 har det mye mer å si mht samvær og fast bosted. Jeg ville heller ikke fysiske tvunget barnet til samvær om barmet nektet. Da måtte far i såfall selv kommet og hentet barnet. Ikke at det ville hjulpet på barnets tillit om far fysisk dro med seg ungen....

Forstå meg rett. Far er en idiot som gir f i ungen pg bryter løfter. Men o: du hente tungen eller bryter avtaler om samvær r det deg og barnet det vil gå utover. Hadde tatt det med advokat så det ble gjort riktig.

AnonymBruker
Skrevet
Just now, WhisperingWind said:

Jeg vil tro at barnet har det fint med besteforeldrene?

Jeg forstår at det er kjipt at far ikke gjennomfører planer og at barnet er skuffet, men det er ikke omsorgssvikt. Han kan selv bestemme at barmet skal være hos hans foreldre. Å hente ungen er brudd på fars samvær, selv om barnet ikke er med faren. 

Ville heller lagt vekt på at barnet har rett til å bli hørt og gått gjennom de riktige kanalene mht samvær. Når barmet er 12 har det mye mer å si mht samvær og fast bosted. Jeg ville heller ikke fysiske tvunget barnet til samvær om barmet nektet. Da måtte far i såfall selv kommet og hentet barnet. Ikke at det ville hjulpet på barnets tillit om far fysisk dro med seg ungen....

Forstå meg rett. Far er en idiot som gir f i ungen pg bryter løfter. Men o: du hente tungen eller bryter avtaler om samvær r det deg og barnet det vil gå utover. Hadde tatt det med advokat så det ble gjort riktig.

Trist at far skal få 4 år til "fortelle" sønnen at han ikke betyr en dritt for han. For en udugelig taper.

Anonymkode: 52a04...c64

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde hentet barnet, han kan ikke stå i døra å tviholde på en 8 åring som vil blimed mammaen sin. 

Det sitter langt inne for en liten gutt å gråte i telefonen og trygle om å bli hentet, det sitter langt inne selv for en voksen person. Barnet er desperat etter å komme seg bort, selvfølgelig henter du. Du er hans trygge klippe, du er den som kan hjelpe han ut fra situasjonen han sitter i nå. 

Anonymkode: 46929...b0c

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde hentet sønnen min med engang. Tilbringer ikke far ferien med ungen så tenker jeg at det er bedre at han er med deg. 

Hadde rådført meg med bv, fvk eller helsestasjonen. Greit å snakke med noen andre om dette 

Det at ungen ringer deg sier mye om hvor mye han sliter. Dette gjør han ikke lett. 

Anonymkode: f5ee4...18f

• Liker 5
Gjest Chroma
Skrevet

Gruer han seg like mye til å være med farmor? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...