Gå til innhold

Lov å jobbe "litt" under egenmelding eller sykemelding?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har blitt forkjølet og er i kontakt med en del kunder på jobben. Jeg kan ikke utelukke at det er korona og må få det avklart. Samtidig så sliter jobben veldig med bemanning pga. annen sykdom og ferieavvikling og vi vil ikke klare å ta unna arbeidsmengden. Men det er noen typer jobber som kan gjøres utendørs uten å være i kontakt med andre, men ikke nok til at det fyller hele arbeidsdager. Er det lov å avtale med arbeidsgiver å gjøre bare disse sålenge det er slik jobb (kanskje 2-4 timer med slikt) mens man egentlig har egenmelding? "Gradert egenmelding".

Anonymkode: 1e96f...bb6

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du holder deg HJEMME så lenge du er syk! At det er lite folk på jobb nå er ikke ditt problem så lenge du er syk! Skal du absolutt jobbe så får du ha hjemmekontor og holde deg der, enkelt og greit!

Anonymkode: 8094c...c7c

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du holder deg HJEMME så lenge du er syk! At det er lite folk på jobb nå er ikke ditt problem så lenge du er syk! Skal du absolutt jobbe så får du ha hjemmekontor og holde deg der, enkelt og greit!

Det er ikke kontorjobb

Skrevet

Jeg var forkjølet for et par uker siden. Jeg fikk lov til å ta telefoner og gjøre det jeg kan hjemmefra, men har man symptomer skal man holde seg hjemme. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei. NEI. Forbanna egoist. Du holder deg hjemme til du har fått svar på koronaprøven. 

Anonymkode: b721b...913

Skrevet

Nå er det litt annerledes om dagen på grunn av smitterisiko, men det generelle svaret er at man fint kan jobbe selv om man er sykemeldt.

• Liker 3
Skrevet

Nei, det er ikke lov.

Det du beskriver er jo «hjemmekontor».

Du kan vel være sykemeldt 70% - og jobbe 30%? Det er lov.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, så lenge du er i den perioden arbeidsgiver lønner deg, kan du avtale med arbeidsgiver uten noe mer om og men. Varer det lenger, må du få en gradert sykmelding.

Anonymkode: 11b0a...163

Gjest Blondie65
Skrevet

Mistenker man korona skal man være hjemme i karantene til det er avklart at det ikke er korona.

Jeg sliter litt med å forstå tankegangen din: Du er forkjølet og selv om det ikke skulle være korona så er du jo smittsom? Ta og hold deg hjemme!

På generell basis, utenfor koronatid: Ja, man kan avtale med arbeidsgiver at man kan jobbe når man har tatt ut egenmelding. Jeg har problemer med å forstå vitsen - det er DU som sløser bort en egenmeldingsdag uten at det er nødvendig, men ... OK. Hvis du er i fare for å smitte andre skal du uansett ikke jobbe - arbeidsgiveren din må da klare seg uten deg.

AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke kontorjobb

Det hjelper ikke! Du holder deg hjemme så lenge du er syk! 

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det hjelper ikke! Du holder deg hjemme så lenge du er syk! 

Du trenger ikke være så aggressiv i språket. 

13 minutter siden, Blondie65 skrev:

Jeg har problemer med å forstå vitsen - det er DU som sløser bort en egenmeldingsdag uten at det er nødvendig, men ...

Jeg ser hva du mener og at jeg egentlig kunne vært helt hjemme når jeg likevel tar en egenmeldingsdag. Men jeg er så lite borte fra arbeid at jeg aldri har brukt opp egenmeldingene (og har heller ingen syn om at disse skal være ekstra "feriedager"). Og dersom egenmeldingene brukes opp og man faktisk er syk, så får man jo sykemelding.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Ja, du kan fint jobbe selv om du er sykemeldt. Ved egenmelding faller den vel bare bort om du jobber istedenfor?

Men det lureste er nok å få avklart om du faktisk er smittet av Covid-19 før du evt utsetter noen andre for smitte...

Endret av Myrmica
AnonymBruker
Skrevet

Ja men det jeg lurer på er hvordan det er hvis man jobber f.eks. 3 timer, og tar egenmelding de resterende 4,5 timene.

AnonymBruker
Skrevet
17 hours ago, AllahBallah said:

Nei, det er ikke lov.

Det du beskriver er jo «hjemmekontor».

Du kan vel være sykemeldt 70% - og jobbe 30%? Det er lov.

Jo, det er lov å jobbe litt selv om man er gradert sykemeldt. Da skriver man hvor mye man har jobbet i skjema som NAV ber deg fylle ut, også blir sykepengene fra NAV avkortet.

https://www.nav.no/no/person/arbeid/sykmeldt-arbeidsavklaringspenger-og-yrkesskade/nyheter/sykmeldte-kan-ga-tilbake-til-jobb-uten-a-avtale-med-nav

Anonymkode: ab004...30e

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jo, det er lov å jobbe litt selv om man er gradert sykemeldt. Da skriver man hvor mye man har jobbet i skjema som NAV ber deg fylle ut, også blir sykepengene fra NAV avkortet.

https://www.nav.no/no/person/arbeid/sykmeldt-arbeidsavklaringspenger-og-yrkesskade/nyheter/sykmeldte-kan-ga-tilbake-til-jobb-uten-a-avtale-med-nav

Rettelse:

Altså, det er også lov å jobbe selv om man er 100% sykemeldt.  Hvorvidt det er lov under egenmelding er det arbeidsgiver som avgjør.

AnonymBruker
Skrevet

Har aldri hatt en sykedag uten å ha jobbet litt. Husker jeg til og med lå på baderomsgulvet med Norovirus, spøy, tok unna en og annen jobbmail, og sendte meldinger til de som måtte følge opp ting 😂

Det sagt - har selvfølgelig god dialog, og en helt fantastisk og raus arbeidsgiver, og da går fleksibilitet begge veier. 

Og dette med å "bruke opp egenmeldingsdager" ser jeg rett og slett ikke at er et problem. Gjør man det har man jo rett på sykemelding. Og det er uansett arbeidsgiver som betaler. 

Anonymkode: 36f9a...54f

Gjest Blondie65
Skrevet
54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og dette med å "bruke opp egenmeldingsdager" ser jeg rett og slett ikke at er et problem. Gjør man det har man jo rett på sykemelding. Og det er uansett arbeidsgiver som betaler. 

Anonymkode: 36f9a...54f

Jeg har 4 perioder a 3 dager (ikke 12 enkelt dager som i en IA-bedrift). Jeg bruker vel 1 eller 2 egenmeldingsdager i løpet av et år.

Hvis jeg kan jobbe, bruker jeg ikke egenmelding. Ikke fordi jeg ser på dem som ekstra fridager, men fordi jeg mener at jeg enten er for syk til å jobbe eller frisk. For syk til å jobbe betyr enten i dårlig form eller smittsom. Jeg vil ikke utnytte denne ordningen ved å "bruke opp" egenmeldingsdager på å melde meg syk når jeg ikke er det. Jeg hadde tidligere kronisk migrene og brukte mye mer egenmeldinger enn jeg gjør nå - for da lå jeg flat i et mørkt rom ute av stand til å jobbe.

Hvis man "vurderer" om man skal jobbe eller bruke egenmelding har man alt et problem. Hvis jeg er smittsom kan jeg vurdere å arbeide hjemmefra - hvis jeg er i form. Som regel er dette dag 2 eller 3 av egenmeldingsperioden. Det er dessverre sjelden jeg er syk nok til å forstå at jeg er smittsom før jeg faktisk er for syk til å arbeide.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...