Jente19 Skrevet 6. juli 2005 #1 Skrevet 6. juli 2005 Katten min (sterilisert hunnkatt, 9 mnd) har den siste tiden begynt å gå rundt å mjaue hele tiden. Jeg lurer på om noen har noe erfaring med dette? Jeg koser mye med henne og hun vil ikke jeg skal stoppe, hvis jeg trekker hånden min tilbake hugger hun til og biter meg. Hun har også begynt å tisse i sengen min, så jeg må passe på å holde døren lukket til soverommet. Når jeg lå å hvilte meg på sengen etter jobb i går kom hun inn på rommet. Så på meg og mjauet. "Kom da" sa jeg og hun hoppet opp og tisset... Dette er tredje gangen hun gjør dette. Det er veldig slitsomt og måtte vaske dynene hele tiden. Om natten kan jeg ikke lenger ha henne på soverommet så da må jeg lukke døren. Da står hun og mjauer og skraper på døren. Jeg får så dårlig samvittighet, men jeg kan jo ikke ha henne der. Hun blir sint på meg for da går hun i vinduene, river ned plantene mine og ødlegger dem. Drar bladene av og tar dem med seg under sofaen. Hun river også ned alle klærne fra klesstativet. Jeg har akvarie på stua og i natt hadde hun drept 5 guppyer. Det er glass oppå, men et lite hull til ledningen til pumpa, der hadde hun fått labben nedi... Har nå lagt noe over så hun ikke får hatt labben nedi der. Hvorfor gjør hun dette? Hun får jo så mye oppmerksomhet ellers.... :-?
Mrs. K Skrevet 6. juli 2005 #2 Skrevet 6. juli 2005 Jeg vet ikke hvorfor hun tisser i sengen din. Markerer hunkatter teritorium? Når hun biter deg så bit tilbake. Å leke med planter, klær, dopapir, akvarium (min ene har tømt et helt akvarium for fisk) er helt vanlig - ikke noen hevnaksjon. Er hun innekatt?
Jente19 Skrevet 6. juli 2005 Forfatter #3 Skrevet 6. juli 2005 Ja, hun er innekatt, aldri vært ute. Jeg syntes synd på henne så jeg kjøpte et bånd til henne og tok henne med ut. Jeg satte henne på bakken, men det likte hun ikke. Har aldri hørt en katt skrike så høyt! Hun klamret seg fast i beinet mitt. Andre gangen løp hun bare mot døra. Jeg har ikke prøvd etter det for hun gjemmer seg under sofaen i flere timer etter vi har gått inn igjen.
Mrs. K Skrevet 6. juli 2005 #4 Skrevet 6. juli 2005 Ingen katter liker bånd. Det beste er å åpne døren å la henne sitte og lure på den store verden inntil hun tør gå ut og utforske den.
Jente19 Skrevet 6. juli 2005 Forfatter #5 Skrevet 6. juli 2005 Nei, er sant det. Det er en omplasseringskatt så vet ikke om jeg egentlig har lov til å slippe henne ut.
Mrs. K Skrevet 6. juli 2005 #6 Skrevet 6. juli 2005 Hvorfor skulle du ikke ha lov? Hvis du bare vil ha henne i bånd ute, må du gå frem på samme måte. Sett henne i bånd, åpne døren og la henne bestemme farten. Jeg hadde 2 katter som var innekatter i 6 år før de slapp ut. Den ene gikk ut og tok verden med storm og den andre satt på trammen i en måned. Vet du hvorfor hun er omplassert?
Jente19 Skrevet 7. juli 2005 Forfatter #7 Skrevet 7. juli 2005 Nei, det vet jeg ikke... Tror jeg skal ringe å spørre i dag. Jeg åpnet døren mens vi satt ute i går, hun gikk ned trappa, men det var for skummelt... Hun løp inn igjen. Hun prøvde seg 4 ganger. Morsomt å se på! :-)
smidja Skrevet 7. juli 2005 #8 Skrevet 7. juli 2005 For meg høres det nesten ut som om hun kjeder seg. Men det er jo vanskelig å si siden jeg ikke vet hvordan det er hjemme hos dere. Prøvd å sysselsette henne med noe, har hun noen leker f.eks? Klatrestativ eller andre ting?
Jente19 Skrevet 7. juli 2005 Forfatter #9 Skrevet 7. juli 2005 Hun har masse leker, har til og med kjøpt noen nye til henne nå. så det er nok ikke problemet....
Mrs. K Skrevet 7. juli 2005 #10 Skrevet 7. juli 2005 Men så var det biting og tissing i senga? Min barndoms katt tisset alltid i pappas seng når han hadde vært ute og reise :klø:
Jente19 Skrevet 7. juli 2005 Forfatter #11 Skrevet 7. juli 2005 hmm... vanskelig å vite hvorfor.... Dyrlegen kunne heller ikke gi noe ordentlig svar...
Gjest Gjest_bettan_* Skrevet 12. juli 2005 #12 Skrevet 12. juli 2005 Min erfaring er at tissing på den måten er en form for hevn. Vi hadde en katt som alltid tisset på bestefar da han kom på besøk. Bestefar pleide å sitte på det stedet i sofaen katten pleide å ligge. Har du forandret noe i livet hennes før denne tissingen oppstod, kommet senere hjem enn planlagt, oversett henne, etc. ? Hva gjør du når hun tisser i sengen? Kanskje din reaksjon gjør at hun forts. Katten vår river ned det den finner(bøker, gjenstander, mat etc.) når den vil ha oppmerksomhet. Aller mest morsomt synes den det blir dersom vi løper etter den. Det hjelper ikke at vi leker, koser og lar den være ute. Er den i det hømøret dette alt i gulvet.... Katter som majuer kan være katter som "prater". Prøv å snakke tilbake til katten i en normal stemme. Katten vår begynnte plutselig en dag å "prate" ganske så høylytt. Jeg snakker tilbake til henne en stund, så gir hun seg. Akkurat som om vi hadde en samtale. Majuingen er mest trolig en måte å vidreformidle noe til deg hun føler du ikke har forstått ennå. Noe hun er missfornøyd med, eller fornøyd med?
Gjest Gjest_Jente19_* Skrevet 13. juli 2005 #13 Skrevet 13. juli 2005 Har ikke forandret noenting. Kommer nesten alltid hjem til samme tid hver dag også. Det eneste kan være er at kjæresten min bærer henne inn på badet og setter henne i kassen når hun har tisset i sengen. Han stenger igjen døren og lar henne være der i 10-15 min før hun får komme ut. Da står hun og mjauer kjempehøyt og skraper på døren. Jeg får vondt av å høre på henne... Jeg mener at dette er stygt gjort mot henne, men kjæresten min sier hun må lære! Hun får lov til å være ute litt hver dag, men når hun går over til naboen roper jeg på henne så hun kommer inn igjen. De hater katter, derfor tar jeg henne inn. Da mjauer hun så fælt og jeg slipper henne ut igjen... Hun var ikke sånn før!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå