AnonymBruker Skrevet 5. juli 2020 #1 Skrevet 5. juli 2020 Jeg har en lege som jeg tilfeldigvis også har et personlig vennskap med privat. Har ikke sett på dette som et problem, da vi ble kjent via felles barn etter at hun allerede var fastlegen min. Har hatt lite behov for lege i årenes løp, så har ikke tenkt på dette som et problem. Står nå oppi en rettssak, hvor det overraskende nok også vil være naturlig at hun, da som min lege, blir noe involvert. Det som er snakket om oss i mellom - som privat, vil hun egentlig være pålagt å fortelle dette - hvis det blir spørsmål om dette? Jeg stoler 100 % på henne, og vet veldig godt hvor i saken hun står. På en måte blir vel hele ikke hennes syn objektiv, men kjenner ikke til reglene rundt dette. Ønsker ikke at min lege og venninne skal komme opp i dilemmaer. Ikke store hemmeligheter, men alt jeg har sagt til henne ønsker jeg ikke at hun skal være pålagt å fortelle. Vet noen om reglene her? Kunne selvsagt byttet lege, men er redd det kan virke negativt i forhold til rettssaken? Anonymkode: 83759...0e4
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2020 #2 Skrevet 6. juli 2020 Jeg kjenner ikke reglene, men det ville vært veldig rart om ting du har fortalt henne som venninne er taushetsbelagt. Det er heller motsatt. Anonymkode: d42cd...905
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2020 #3 Skrevet 6. juli 2020 Har ingen peiling på reglene, men hvis hun er innkalt i kraft av å være legen din skulle man jo kanskje tro at kun det hun har kunnskap om gjennom sin legegjerning er det hun kan si noe om. men samtidig er det jo vanskelig og kanskje ikke riktig å skjule andre ting man vet som er relevant for saken? Anonymkode: 92605...f53
Hr. Aktiv Skrevet 6. juli 2020 #4 Skrevet 6. juli 2020 Innhabilitet er ganske alvorlig. I en rettssak så bør man ikke ha noen relasjoner som kan vinkle saken inn positivt for den ene parten. 2
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2020 #5 Skrevet 6. juli 2020 Kan du skaffe en ny lege som ikke blir sett på som inhabil? Anonymkode: edcbd...d88
Tessa12 Skrevet 6. juli 2020 #6 Skrevet 6. juli 2020 Hun bør da dessverre trekke seg pga inhabilitet.
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2020 #7 Skrevet 6. juli 2020 Takk for svar. Da tenker jeg at jeg bytter lege, og heller forklarer at hun blir inhabil hvis det blir spørsmål om plutselig legebytte. Legerelaterte opplysninger vil vel uansett følge over til neste lege, så det bør vel gå greit. Anonymkode: 83759...0e4
Rosa Sitron Skrevet 6. juli 2020 #8 Skrevet 6. juli 2020 5 hours ago, AnonymBruker said: Takk for svar. Da tenker jeg at jeg bytter lege, og heller forklarer at hun blir inhabil hvis det blir spørsmål om plutselig legebytte. Legerelaterte opplysninger vil vel uansett følge over til neste lege, så det bør vel gå greit. Anonymkode: 83759...0e4 De følger kun om du ber om det. Og det kan være hun må vitne uansett, om hun har skrevet notatene.
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2020 #9 Skrevet 6. juli 2020 2 minutter siden, Rosa Sitron skrev: De følger kun om du ber om det. Og det kan være hun må vitne uansett, om hun har skrevet notatene. Det er ingenting jeg har sagt til henne på et legekontor som hun ikke kan vitne om, så legenotater går helt fint. Anonymkode: 83759...0e4
Rosa Sitron Skrevet 6. juli 2020 #10 Skrevet 6. juli 2020 2 minutter siden, AnonymBruker said: Det er ingenting jeg har sagt til henne på et legekontor som hun ikke kan vitne om, så legenotater går helt fint. Anonymkode: 83759...0e4 Det skjønner jeg, men mulig hun ender i skvis uansett. Det blir vanskelig for oss å svare på. Jeg vet bare fra egen erfaring
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2020 #11 Skrevet 6. juli 2020 1 minutt siden, Rosa Sitron skrev: Det skjønner jeg, men mulig hun ender i skvis uansett. Det blir vanskelig for oss å svare på. Jeg vet bare fra egen erfaring Hvilken erfaring har du? Anonymkode: 83759...0e4
Rosa Sitron Skrevet 6. juli 2020 #12 Skrevet 6. juli 2020 1 minutt siden, AnonymBruker said: Hvilken erfaring har du? Anonymkode: 83759...0e4 Bare at legen måtte svare på hva han hadde tenkt når han skrev notatet/møtte pasientn. Såpass lenge siden at jeg ikke helt husker. Men måtte svare mer utfyllende enn notatene.
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2020 #13 Skrevet 7. juli 2020 Mi bestevenninne er lege. Jeg kunne gjerne hatt hun som min fastlege for jeg vet hun er rådyktig. Men så innser jeg at jeg vil heller ha hun 100% som venninne enn at både hun og jeg skal komme i en situasjon som kan være ubehagelig begge veier. Det kan skje så mye i ens liv. Sykemeldinger. Medisiner. Rettssaker. Konflikter på jobb - der hun kan risikere å være både min og motpartens fastlege. Så nei. Heller venninne som en kan drøfte legeting med, enn at vennskapet skal bli satt på prøve. Har dog vært til hun på legevakt. Men det blir noe annet. Anonymkode: bfb98...548 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå