Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en litt voksende interesse for aksjer, men jeg kan ingenting om det. Er det noen som har tips til hvordan jeg kan tilegne meg kjappest mulig kunnskap? Bøker, blogger? Og ikke minst, hvor skal jeg følge med når jeg etterhvert blir mer oppe og nikker når det gjelder prinsippet aksjer, slik at jeg vet hva jeg skal kjøpe aksjer? :)

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
1 time siden, Lilletulipan skrev:

Jeg har en litt voksende interesse for aksjer, men jeg kan ingenting om det. Er det noen som har tips til hvordan jeg kan tilegne meg kjappest mulig kunnskap? Bøker, blogger? Og ikke minst, hvor skal jeg følge med når jeg etterhvert blir mer oppe og nikker når det gjelder prinsippet aksjer, slik at jeg vet hva jeg skal kjøpe aksjer? :)

Jeg vet egentlig ingenting om aksjer,  men har kjøpt noen etter tips fra en som kan litt om det. I to selskap og har ikke satset så mye. I det ene selskapet har aksjene steget noe, men der har jeg satset minst. Det andre vurderes nå av andre som langsiktig, ha is i magen osv. Og det har jeg selv om jeg har dager jeg har lyst å selge unna for å ikke tape alt. 

Men, jeg liker ikke å tape. Og i alle fall ikke trekke meg og se at jeg har tapt. 

Første bud er å ikke kjøpe mer enn du har råd til å tape. Jeg satset litt mer enn jeg hadde tenkt, men har fremdeles - egentlig - råd til å tape. Egentlig ikke, på en annen måte. Men, når man vet lite, tenk langsiktig. Jeg hadde tenkt å kjøpe aksjer i xxxx, men siden jeg fikk gode og velmente råd lot jeg være. Hvis jeg ikke hadde fått råd ville jeg ha tjent en del nå. 

Mine aksjer kan stige veldig, eller så blir det totalt skivebom. De aksjene jeg har investert mest i. De andre tror jeg er sikker som banken omtrent. 

Hvis du taper kan du trekke 25 prosent av tapet på skatten. Vet at de fleste vil svare at du heller bør satse på fond. Jeg liker risikoen selv om jeg er lei av at det ikke ble en gevinst sånn rett ut av det blå. Men jeg selger ikke. Har alt å vinne på å vente. Blir det fiasko, noe prognosene viser tegn på at det ikke blir, får jeg en bra gevinst, og det er det jeg håper på. Jeg kjøper eller har kjøpt aksjer jeg ellers ville støttet frivillig, vanskelig å forklare, men som jeg ser på som etiske. 

Endret av Jytte
Skrevet (endret)
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Navnet ditt er passende. Økonomien er i en boble nå, dette er værste mulige tidspunkt å kjøpe aksjer på. Kommer til å kræsje ned pga corona. 

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Tulipankrakket

https://www.dnb.no/dnbnyheter/no/bors-og-marked/aksjehandel_guide_nybegynnere

Anonymkode: 17f78...f97

Corona ja. Jeg vet det, men jeg tenker mer langsiktig. Krasjer alt, ok, da har jeg likevel ikke satset så mye penger, og hva er penger verdt da? 

Kjøpte aksjer før corona. Var klar over at alt kan krasje. 

Endret av Jytte
AnonymBruker
Skrevet

Men dumt å kjøpe nå på toppen. Bedre å kjøpe på bunn en gang i vinter. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en litt voksende interesse for aksjer, men jeg kan ingenting om det. Er det noen som har tips til hvordan jeg kan tilegne meg kjappest mulig kunnskap?

Kunnskap om hva ? Hva er målet ditt ?

Aksjer, er eierandeler i bedrifter organisert som aksjeselskaper. Aksjeselskaper er bedrifter hvor ingen av eierne har personlig ansvar for selskapets forpliktelser, slik at om bedriften går konkurs kan du ikke tape mer penger enn du spyttet inn. Du er ikke ansvarlig for lånene til bedriften om den ikke kan betale dem til banken.

Så er det opp til markdet å vurdere hva disse aksjene er verdt, som indirekte sier noe om hva markedet tror forventet inntjening vil bli i forhold til forventet risiko.

Markedet er ekstremt effektivt i å prise ting, så sålenge du kjøper aksjer i et relativt velfungerende stort marked (altså en stor bedrift) vil du som regel gjøre et "godt kjøp", i forhold til risiko.

Det betyr ikke at du ikke vil tape pengene selvsagt for en må huske at markedet priser inn risikoen også, tenk deg f.eks om en bedrift har 10% sannsynlighet for at vil være verdt 1 milliard om 1 år, mens det er 90% sannsynlig at bedriften vil være verdt 0 kroner om 1 år. Da vil markedet f.eks prise bedriften til kanksje 80 millioner idag (når du kjøper aksjen). Dermed vil du om du kjøper en andel i bedriften på slike vilkår, ende opp med at du i 90% av tilfellene taper alt, mens du i 10% av tilfellene tjener 12.5 ganger innsatsen din. I snitt tjener du på å gjøre en slik investering (+35%), men i de fleste enkelttilfellene taper du alt du investerte.

I andre bedrifter er kanskje risikoen lav, men sannsynlig gevinst også tilsvarende lav, så du må velge bedrift etter risikoprofil. (Evt kjøpe aksjefond som gir betydelig bedre profitt/risiko forhold enn enkeltaksjer, fordi selv om profitten i snitt er den samme, er variansen ved enkeltaskjer ekstremt mye høyere enn i aksjefond ) 

I snitt går aksjer opp ca 7% per år. Mens inflasjonen spiser ca 2% av det, så du vil tjene i snitt 5% før skatt per år på å eie en aksje (eller aksjefond)

Om målet ditt er å slå markedet, så bør du undersøke ting som dunning-kruger effekten, og andre relevante fagområder, før du engang tenker tanken på at du skal slå markedet, som er EKSTREMT effektivt i å prise ting, basert på noe du har lest i en blogg eller aviser etc, dette er allerede priset inn i aksjen.

https://no.wikipedia.org/wiki/Dunning-Kruger-effekten

Individer er elendige i å prise ting (Kommunismen/planstyring av økonomier feiler på grunn av dette), mens kapitalismen er ekstremt god på dette (summen av enkeltindivider avgjør med sin kapital hva ting er verdt gjennom sin lommebok). Dersom du tror at du skal slå markedet i å prise ting, bør du bli medlem i Rødt, for om du har rett, vil du ha løst hele problemet med kommunismen, og vi kan leve lykkelige i et kommunist utopia hele gjengen, jeg håper på det ville vert kult, men inntil videre er Kommunister idioter ;) 

Lykke til

Anonymkode: fdbd0...aa7

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men dumt å kjøpe nå på toppen. Bedre å kjøpe på bunn en gang i vinter. 

Kan ikke si at mine mest " populære" aksjer er på topp nå. Vet ikke hvor lavt de må gå før det er the End? Men andre har meldt sin interesse, og nå sies det at det mest er roboten som handler. Aner ikke hva det betyr, negativt eller positivt? 

Skrevet

En her inne vet hvor jeg har kjøpt, men sier ikke noe selv om vedkommende er et matematisk geni. Har heller ikke bedt om råd. 

Selv synes jeg dette er spennende, og ville ikke kjøpt aksjer i f.eks. våpenindustrien. Hadde jeg vunnet noen kroner ville jeg handlet, men undersøkt først, mulig flere aksjer der jeg har minst. Det er de som har steget, ville også være fristende å kjøpe litt flere i de som har tapt seg. Eller bedt om råd fra andre først selvsagt. 

Hvor mye har du tenkt å investere ts? 

Skrevet
8 minutter siden, Jytte skrev:

En her inne vet hvor jeg har kjøpt, men sier ikke noe selv om vedkommende er et matematisk geni. Har heller ikke bedt om råd. 

Selv synes jeg dette er spennende, og ville ikke kjøpt aksjer i f.eks. våpenindustrien. Hadde jeg vunnet noen kroner ville jeg handlet, men undersøkt først, mulig flere aksjer der jeg har minst. Det er de som har steget, ville også være fristende å kjøpe litt flere i de som har tapt seg. Eller bedt om råd fra andre først selvsagt. 

Jeg må starte litt forsiktig, så tenker 10.000, og har mulighet til mer :)

Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kunnskap om hva ? Hva er målet ditt ?

Aksjer, er eierandeler i bedrifter organisert som aksjeselskaper. Aksjeselskaper er bedrifter hvor ingen av eierne har personlig ansvar for selskapets forpliktelser, slik at om bedriften går konkurs kan du ikke tape mer penger enn du spyttet inn. Du er ikke ansvarlig for lånene til bedriften om den ikke kan betale dem til banken.

Så er det opp til markdet å vurdere hva disse aksjene er verdt, som indirekte sier noe om hva markedet tror forventet inntjening vil bli i forhold til forventet risiko.

Markedet er ekstremt effektivt i å prise ting, så sålenge du kjøper aksjer i et relativt velfungerende stort marked (altså en stor bedrift) vil du som regel gjøre et "godt kjøp", i forhold til risiko.

Det betyr ikke at du ikke vil tape pengene selvsagt for en må huske at markedet priser inn risikoen også, tenk deg f.eks om en bedrift har 10% sannsynlighet for at vil være verdt 1 milliard om 1 år, mens det er 90% sannsynlig at bedriften vil være verdt 0 kroner om 1 år. Da vil markedet f.eks prise bedriften til kanksje 80 millioner idag (når du kjøper aksjen). Dermed vil du om du kjøper en andel i bedriften på slike vilkår, ende opp med at du i 90% av tilfellene taper alt, mens du i 10% av tilfellene tjener 12.5 ganger innsatsen din. I snitt tjener du på å gjøre en slik investering (+35%), men i de fleste enkelttilfellene taper du alt du investerte.

I andre bedrifter er kanskje risikoen lav, men sannsynlig gevinst også tilsvarende lav, så du må velge bedrift etter risikoprofil. (Evt kjøpe aksjefond som gir betydelig bedre profitt/risiko forhold enn enkeltaksjer, fordi selv om profitten i snitt er den samme, er variansen ved enkeltaskjer ekstremt mye høyere enn i aksjefond ) 

I snitt går aksjer opp ca 7% per år. Mens inflasjonen spiser ca 2% av det, så du vil tjene i snitt 5% før skatt per år på å eie en aksje (eller aksjefond)

Om målet ditt er å slå markedet, så bør du undersøke ting som dunning-kruger effekten, og andre relevante fagområder, før du engang tenker tanken på at du skal slå markedet, som er EKSTREMT effektivt i å prise ting, basert på noe du har lest i en blogg eller aviser etc, dette er allerede priset inn i aksjen.

https://no.wikipedia.org/wiki/Dunning-Kruger-effekten

Individer er elendige i å prise ting (Kommunismen/planstyring av økonomier feiler på grunn av dette), mens kapitalismen er ekstremt god på dette (summen av enkeltindivider avgjør med sin kapital hva ting er verdt gjennom sin lommebok). Dersom du tror at du skal slå markedet i å prise ting, bør du bli medlem i Rødt, for om du har rett, vil du ha løst hele problemet med kommunismen, og vi kan leve lykkelige i et kommunist utopia hele gjengen, jeg håper på det ville vert kult, men inntil videre er Kommunister idioter ;) 

Lykke til

Takk for fint svar! Målet mitt er å få mest mulig ut av pengene mine, men tør ikke satse for mye før jeg har noe som ligner på begrep om hva jeg driver med.. 

Skrevet
2 minutter siden, Lilletulipan skrev:

Takk for fint svar! Målet mitt er å få mest mulig ut av pengene mine, men tør ikke satse for mye før jeg har noe som ligner på begrep om hva jeg driver med.. 

Jeg har heller ikke begrep om hva jeg driver med, men sjekket opp de aksjene som har steget litt, som jeg ikke investerte så mye i, og de har steget masse nå. 

De andre er sånne som jeg helst ikke vil prate om, der kan jeg tape alt. 

Vet ikke helt, skal du bare satse ti tusen, er mine såkalte "morsomme aksjer" kanskje blitt til 150 tusen om ett år eller to. På de andre ville du tjent ti tusen nå hvis du hadde satset i fjor, ser også at de har steget etter corona. 

AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, Jytte skrev:

Bare nysgjerrig er det meg du snakker om? Jeg var i en tråd med deg 29 august 2019 ("aksjer er litt nervepirrende") og kjente igjen 1 selskap da basert på din beskrivelse (selskap som slutter på r), men jeg sa aldri at jeg var noe matematisk geni (selv om jeg er det), så om det virkelig er meg du sikter til er jeg imponert både over at du kjente meg igjen 11 måneder etter OG forstod at jeg var et matematisk geni uten at jeg nevnte det med et ord. Mulig jeg har undervurdert deg, ellers var det bare et sammentreff og en annen du siktet til. Hvem vet ;) 

Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bare nysgjerrig er det meg du snakker om? Jeg var i en tråd med deg 29 august 2019 ("aksjer er litt nervepirrende") og kjente igjen 1 selskap da basert på din beskrivelse (selskap som slutter på r), men jeg sa aldri at jeg var noe matematisk geni (selv om jeg er det), så om det virkelig er meg du sikter til er jeg imponert både over at du kjente meg igjen 11 måneder etter OG forstod at jeg var et matematisk geni uten at jeg nevnte det med et ord. Mulig jeg har undervurdert deg, ellers var det bare et sammentreff og en annen du siktet til. Hvem vet ;) 

Det var en annen jeg sikta til, sorry mac. 

Tråden husker jeg ikke, har du link? Kanskje det var en mengde svar til oss nybegynnere der? 

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Jytte skrev:

Det var en annen jeg sikta til, sorry mac. 

Tråden husker jeg ikke, har du link? Kanskje det var en mengde svar til oss nybegynnere der? 

Aww ok 😅

Var ikke mye svar der, mest jeg som sa akkurat det samme der som jeg sa her :P 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Aww ok 😅

Var ikke mye svar der, mest jeg som sa akkurat det samme der som jeg sa her :P 

Takk skal du ha, skal lese den på senga i morn. 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Jytte skrev:

Takk skal du ha, skal lese den på senga i morn. 

Siden ingen skrev der, opsjoner er bare en mulighet for å kjøpe en gitt aksje til en gitt pris i et gitt tidsrom.

Det brukes bla.a til lederlønn noen ganger isteden for kontanter, slik at lederen blir motivert til å få aksjekursen opp siden hans opsjon da blir mer verdt. F.eks om hans opsjon gir rett til å kjøpe en aksje i selskapet om 3 år, til 10 kroner per aksje, og han får aksjekursen til å stige til 20 kroner per aksje i løpet av de 3 årene, vil hans opsjon øke i verdi da han får kjøpt en aksje verdt 20 kroner, til 10 kroner, så kan han eventuelt selge aksjen og da tilsvarer det 10 kroner i lønn per opsjon, mens om han gjorde en dårlig jobb og aksjekursen var 8 etter de 3 årene, ville opsjonen ha null verdi da den gir rett til å kjøpe en aksje til 10 kroner, mens aksjen selges i markedet til 8 kroner.

• Liker 1
Skrevet
3 hours ago, Lilletulipan said:

Jeg lærte mye av denne boken: https://www.norli.no/aksjeanalyse-pa-1-2-3 Ikke det at jeg forsto eller orket å sette meg inn i alle utregningene, men prinsippet om å følge selskapenes P/E verdi har vist seg å gi gode resultater for meg ihvertfall..

Om du ikke allerede har gjort det, meld deg inn i Shareville (gratis), som er "Facebook" for hobbyinvestorer. Mye interessante diskusjoner der, og du kan følge medlemmene og se hva de investerer i. Du kan til og med blåkopiere porteføljene hvis du måtte ønske.

• Liker 1
  • 2 måneder senere...
  • 1 måned senere...
Skrevet

Vi har en skole oppgave og prøver å løse denne tematikken, vi hadde satt pris på deres innspill. Har dere 2 minutter til å svare på denne undersøkelsen? 

https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLScp-H-pPlD73SxSgETpXpxV2CYZ2mgkQlAVerCOzmXcGrR64Q/viewform?vc=0&c=0&w=1&flr=0&gxids=7628

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...